Media Markt Zwolle
Hoofdpagina
Opsporingsberichten
Carnaval 2012
Bevrijdingsfestival
Foto's
Algemene Logs
Foto's bestellen?
Regionieuws
Spelregels / Disclaimer
Netiquette
Weblog Zwolle in Actie
Advertenties

banner-ijsselhallen-weblogzwolle-december.gif

ketelzorg_banner_140x120pxbew.jpg

uitburo-banner-weblogzwolle-27072011.gif

wijndragers

bureauck_banner.jpg

Webdesign Zwolle

vvv_vignet_wz.jpg

gemeentebuttoninfo2.gif

banner_zwolle_marketing.jpg

Laatste Reacties
Horrorwinter in Zwoll...
smileysmileysmiley Lara
Zwolle strooit zout o...
abs werkt in elk geval uit...
Horrorwinter in Zwoll...
Wat een drama toch tegenwo...
Zwolle strooit zout o...
Gratis tip koop een auto m...
Het weer: zonnig en d...
winkwink jaa vroegerwink
Het weer: zonnig en d...
Bij P&W ging het net over ...
Het weer: zonnig en d...
- 15 geeft hij hier aa...
Het weer: zonnig en d...
scope staat alweer buiten ...
Waarschuwing voor gla...
Heb ook nog
Het weer: zonnig en d...
Hebben we records, die uit...
Les voor nieuwe ijsve...
Dan kom ik kijken...wowww ...
Het weer: zonnig en d...
voor de liefhebbers: -10.8...
Waarschuwing voor gla...
Bn ik met je eens Dick, da...
Les voor nieuwe ijsve...
Geweldig, wat een initiati...
Waarschuwing voor gla...
Ja, vond ik wel. Wat rusti...
Het weer: zonnig en d...
Mét 't olde gemeentehuus....
Waarschuwing voor gla...
@Dick, waren de wegen een ...
Winterse deken over Z...
Wat een prachtige sfeervol...
Indische Buurt maakt ...
Enkele plaatjes van hyves ...
Waarschuwing voor gla...
@ Ingrid, nee dit keer met...
Waarschuwing voor gla...
@ MarKel, toppertje die Ga...
Waarschuwing voor gla...
@MarKel wist ik ook niet w...
Waarschuwing voor gla...
@Dick, op de fiets.
Daklozenopvang Zwolle...
@ikheetfrank. Als je niet ...
N35 Zwolle - Raalte g...
Voor wie het vandaag niet ...
Wie is online?
  Nu 12 gasten
Handig!
Bookmark Website
Bookmark Pagina
Maak startpagina
Hoofdpagina
Vastenactie voor Terres des Hommes op het CCC
vrijdag 03 april 2009

Zwolle - Een 3e klas Atheneum van het CCC heeft vanmorgen de vastenactie afgesloten met een welverdiend ontbijt. In de aanloop naar Pasen werd tijdens de godsdienstlessen o.a. aandacht geschonken aan de verschillen en overeenkomsten tussen het christelijke geloof met de vastentijd en de islam met de ramadan .

Van het één kwam het ander en zo besloot de klas om samen met de mentor Monique van Wifferen en godsdienstleraar Michael Buykx in de week voorafgaand aan de stille week een vastenactie van 24 uur te houden. Daar werd een sponsoractie aan gekoppeld en het streven was om minimaal € 1000,= op te halen voor een project van Terres des Hommes,. Dat de actie geslaagd is, is wel duidelijk;  Bij het ontbijt was al ruim € 1200,= voor de kinderen op de vuilnisbelt in Peru opgehaald, en nog niet alles is binnen. De vastenactie duurde van 08.00 uur tot 08.00 uur . Naast de gewone lessen kregen de leerlingen bijzondere lessen, werden er verhalen verteld, werd er film gekeken, waren er bezinningsmomenten en werden er spelletjes gespeeld. Ook werd er door de jongens gegamed in de tot slaapzaal omgebouwde gymzaal. Om elkaar te stimuleren niet te eten, sliepen de leerlingen ook op school. De vastenactie werd in de klas afgesloten met een stevig ontbijt!

Foto's: Bert Treep



Reacties (81)add
0
Bericht door bernard, op 3 april 2009 om 22:01
Klasse!
0
Bericht door joop, op 3 april 2009 om 22:08
waarom moet een christelijke scholengemeenschap zich verdiepen in de ramadan ??? de leerlingen zitten er dan ook zeer aandachtig bij zoals duidelijk op de foto is te zien. ben benieuwd wat de ouders ervan vinden.
0
Bericht door Zwollenaar, op 3 april 2009 om 23:53
Kan geen kwaad hoor, je verdiepen in je medelanders.
0
Bericht door ghehe, op 4 april 2009 om 00:29
Joop ik hoop dat je, wanneer je zo benieuwd bent naar wat de ouders ervan vinden, er ook voor open staat als die ouders er achter blijken staan.

0
Bericht door Plantje, op 4 april 2009 om 08:46
Joop, precies voor mensen als jou zou ik een "geloofs-boulevard" willen. Alle kerken, synagoges, moskeeën enz bij elkaar aan 1 groot plein ergens op een industrie terrein. Misschien kunnen ze dan nog wat van elkaar opsteken.

Maar als antwoord op je vraag: een christelijke scholengemeenschap moet zich meer dan welke scholengemeenschap dan ook verdiepen in de ramadan, omdat het belangrijk is voor christenen om te zien hoe anderen een geloof beleven. Voor scholengemeenschappen zonder geloofsachtergrond zou ik dat al minder belangrijk vinden. Daar geldt meer, dat ze zich in geloof kunnen verdiepen als ze er behoefte aan hebben.
Veel christenen hebben, net als andere fanatieke gelovigen, per definitie een hekel aan andere geloven en willen er niets van opsteken. Ik vind het goed dat deze scholengemeenschap laat zien open te staan voor andere dingen.
0
Bericht door joop, op 4 april 2009 om 10:18
nou dan is het prima, zag alleen de leerlingen een beetje verveeld hangen op de foto en dacht dus dat ze er niet op zaten te wachten.
0
Bericht door verdieping, op 4 april 2009 om 14:09
daar is wat van te zeggen in deze multi culti tijden wordt ons van alles en nogwat door de strot geduwd, of we dit nu willen of niet. ondanks dat ik hier niets op tegen heb zet ik wel kanttekeningen bij de uitleg. zotezien wordt er tekst en uitleg gegeven door een van de docenten van het CCC zelf. mij lijkt dfan als je toch de realiteit wilt benaderen, zet er dan een echte imam neer. een jongen als A Salam bijvoorbeeld. goed en duidelijk en na afloop weten we precies hoe de vlag erbij hangt.
0
Bericht door Plantje, op 4 april 2009 om 14:20
Dat is ook wel een idee inderdaad...

Ik zat zelf op een katholieke middelbare school en we zijn een keer bij een moskee op bezoek geweest. Was wel interessant en kweekte veel begrip!
0
Bericht door verdieping, op 4 april 2009 om 14:30
toch blijven de verhoudingen verstoord. ik zie een katholieke priester geen uitleg geven op een moslim school. in nederland niet en al helemaal niet in sharia gespeende landen
0
Bericht door nina, op 5 april 2009 om 05:38
ook in het christelijke geloof kent men de vastentijd dit is de tijd tussen aswoensdag(woensdag na carnaval) en pasen en herinnert aan de 40 dagen die Christus heeft gevast in de woestijn, dus dat de jeugd op een christelijke school hier mee bezig is lijkt me goed en zinvol, de tijd dat de moslim bevolking ook open komt te staan voor het christendom komt wel het heeft ook lang geduurd voordat de christenen open kwamen te staan voor andere geloofsrichtingen, maar als je elkaars geloof niet kent lijkt het een gevaar en kun je er niets tegen ondernemen om de exessen uit te bannen, het op jonge leeftijd kennen van andere geloven kan op latere leeftijd veel elende voorkomen, dit soort projecten moest meer voorkomen
0
Bericht door Plantje, op 5 april 2009 om 11:42
Nina, ik vind dat christenen nog lang niet genoeg open staan voor andere geloven!
Maar: goed dat er aan gewerkt wordt!
0
Bericht door verdieping, op 5 april 2009 om 13:19
jij vindt wel dat andere geloven open staan voor het chritendom? vraag a salam maar eens naar zijn mening.
0
Bericht door ghehe, op 5 april 2009 om 14:53
verdieping, er is in de geschiedenis inderdaad wat misgegaan tussen Islam en Christendom. De kruistochten van het Christendom hebben de relatie tussen Islam en Christendom niet bepaald versterkt.
0
Bericht door verdieping, op 5 april 2009 om 15:00
alles wordt altijdafgeschoven op de beste bedoelingen die deze kruistochten indertijd met zich mee brachten. de huidige agressieve toon van de radicale islam heerst nog uit die tijd. dat is erg jammer edoch te begrijpen.
0
Bericht door dick, op 5 april 2009 om 15:14
Hoeveel radicale moslims zouden er leven in NL, "verdiept persoon"? En uh, "edoch" is nogal vreemd taalgebruik anno 2009, maar het staat je uiteraard vrij je mening te uiten zoals je wilt.

Mooier kan ik het niet schrijven, hierbij een kort filmpje De bewuste column is op minuut 10:54 te zien
0
Bericht door Plantje, op 5 april 2009 om 15:29
verdieping, andere geloven staan zeker niet altijd open voor christendom. Ik vind alleen dat er in Nederland vaak erg gescholden wordt op andere geloven en dat het christendom in hun ogen niets fout kan doen. En dat terwijl ook christenen een heleboel verpesten in Nederland!

Neem het volgende voorbeeld (niet zozeer verpesten, maar wel hoezeer er met twee maten gemeten wordt...): eens in de tijd staan er twee vriendelijke jongemannen voor mijn deur. Zij willen graag met me praten over wat ik van god vind en dat soort zaken. Ik vertel ze dat ik daar geen behoefte aan heb, ze proberen het nog n keer en besluiten dan dat ik een hopeloos geval ben. We wensen elkaar een prettige dag en niets aan het handje...
Maar stel je nu eens voor, dat een aantal moslims zo bij de deuren langs zou gaan...hoe groot zou de ophef zijn? smilies/wink.gif
0
Bericht door dick, op 5 april 2009 om 15:50
Over indoctrine gesproken. Wat zijn er veel mensen die voor een ander willen bepalen hoe zij moeten denken/geloven (of niet)/doen. Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig wil en moet bepalen hoe moslims moeten leven en doen. Athesten bepalen het vaak voor gelovigen en omgekeerd. Onderdeel van het door "verdieping" genoemde geloof wordt hier aangehaald door Max Pam in tekst en geluid Op mijn video ontbraken de laatste woorden "En nu...naar huis".

Misschien is het voor de meeste mensen wat overzichtelijker een met eigen zaken bezig te gaan?
0
Bericht door MBX, op 5 april 2009 om 21:01
Wat een prachtige discussie op weblogzwolle heeft onze vastenactie losgemaakt! Het geeft wel te denken dat de reacties vooral gaan over de relatie tussen Islam en Christendom. Weliswaar was de directe aanleiding voor deze actie een les over de islam, maar we gingen geen ramadannetje spelen of zo. Op de foto zie je leerlingen die een stuk of 12 lessen achter de rug hebben, waaronder een over het Joodse Pesachfeest en het om 18:30 nog kunnen opbrengen om een bezinningsmoment in stilte van 10 minuten met elkaar door te brengen. Als inleiding daarop las ondergetekende, hun godsdienstleraar, een Christelijk gebed voor uit India "een bord dunne pap" en het Evangelie over Jezus die met zijn leerlingen waakte in de hof van olijven. Dat de lectuur van de bijbel op de foto niet tot uitsluitend gepassioneerde blikken leidt, kan wellicht als blijk van inleving worden gezien met Jezus' leerlingen die in slaap vielen? smilies/wink.gif Dat deed deze klas in ieder geval pas diep in de nacht, en ik heb nog nooit zo'n respectvolle groep met elkaar bezig gezien om iets voor een ander te doen en aan den lijve te ervaren!

0
Bericht door Larry, op 5 april 2009 om 21:40
geschreven door MBX, op 5 april 2009 om 21:01

Wat een prachtige discussie op weblogzwolle heeft onze vastenactie losgemaakt!

Discusieer eens wat vaker mee, zou ik zo zeggen. smilies/wink.gif
0
Bericht door A3B, op 6 april 2009 om 13:13
Wij hebben het idee gekregen door die lessen maar dat wil niet zeggen dat we het speciaal deden om de Ramadan te beleven. Wij wilden geld ophalen en dit leek ons een gepaste actie om dit voor elkaar te krijgen. En het is tevens ook goed om iets te weten te komen over een ndere godsdienst, zoals Nina al zei.

Deze discussie is dus eigenlijk overbodig, en wat de foto betreft: is dat niet te begrijpen?

Groetjes, A3B A3B
0
Bericht door Annemarie A3B, op 6 april 2009 om 15:35
Heey

ik vind het heel leuk om te zien dat mensen over dit in discussie gaan. Alleen hebben ze in de discussie over hele andere dingen dan waar wij mee bezig waren. Wij waren namelijk bezig om te kijken hoe het nou eigelijk is om 24 uur niets te eten. En daar hebben we gelijk een goed doel aan gekoppeld. Het was heel leuk en bijzonder om dit mee te maken.

Groetjes Annemarie
0
Bericht door Gerka, op 6 april 2009 om 15:44
Dat vind ik een cynische opmerking Larry,
dit voegt totaal niets toe.
0
Bericht door Japser, op 6 april 2009 om 16:15
Bangheid voor het vreemde komt voornamelijk door onwetenheid. Kennis vergaren is de beste manier om dichter bij elkaar te komen. Ik geloof dat Boedha het al eens een keer veel mooier heeft gezegd, maar zo is het wel.
0
Bericht door Natascha, op 6 april 2009 om 16:19
Ik vind, niets mis met de opmerking van Larry. Hij stimuleert deze jongere om meer te discussieren, daar is toch niks mis mee Gerka?
0
Bericht door Gerka, op 6 april 2009 om 16:25
De discussie die hier gevoerd wordt heeft geen betrekking op het artikel.
In de les Godsdienst had men het toevalligerwijs over het vasten bij Christenen en Moslims.
Door dat men het over vasten had, is men op het idee gekomen dit zelf ook te doen voor een goed doel.
Wat mij volgens de bron duidelijk wordt gemaakt is dat deze actie niet perse vanuit een bepaalde godsdienstige overtuiging is ontstaan
maar puur uit enthousiasme van de leerlingen.
De achterliggende gedachte om mensen te helpen speelt hierin de hoofdrol.
Dat er dan een discussie losbarst over iets wat niets met de actie te maken heeft vind ik frappant.
0
Bericht door Hutspot met bloemkoo, op 6 april 2009 om 16:32
Ik ben het helemaal eens met Gerka.
Deze opmerking komt enigzins cynisch over.
Deze jongeren hebben een doel bereikt, en mogen daar trots op zijn.
Ze hoefen niet tot een discussie gezet te worden.
Ik neem aan dat ze dat al genoeg onder lestijd hebben gedaan.
0
Bericht door Larry, op 6 april 2009 om 16:38
Volgens mij gaf ik een open en oprechte uitnodiging aan 'MBX' en niet aan een paar zuurpruimen die moeite met lezen hebben. smilies/cry.gif
0
Bericht door Gerka, op 6 april 2009 om 16:42
Vanwaar die stempel zuurpruimen?
Wijk niet zo af van het onderwerp.
0
Bericht door Zuurpruim, op 6 april 2009 om 16:44
Volgens mij had hij het tegen mij. smilies/cry.gif
0
Bericht door Gerka, op 6 april 2009 om 16:46
Graag reacties op mijn een na laatste reactie.
0
Bericht door Gerka, op 6 april 2009 om 16:47
Zuurpruim; we zijn hier wel om serieus te discussieren over dit onderwerp.
0
Bericht door Gerka, op 6 april 2009 om 16:48
Wie vind het zo grappig mijn naam te gebruiken?
0
Bericht door Lauraa, op 6 april 2009 om 17:47

Ik zal ff de reden geven dat we zo chagarijnig/ongeinteresseerd keken.
Dat kwam namelijk omdat we al een flink aantal uur nauwelijks gegeten hadden. En het was gewoon een heel serieus moment, en zeker wel ook een heel mooi moment smilies/wink.gif.
Het is ook echt zeker een interssante reactie geworden smilies/cheesy.gif!



0
Bericht door Lauraa, op 6 april 2009 om 17:48
* het is zeker ook een heel leuke actie geworden.
0
Bericht door Mark, op 6 april 2009 om 17:54
Precies Laura!
En ik denk dat het doel dat we behaald hebben, toch ook wel een prestatie is?
Al zeg ik het zelf smilies/wink.gif

Over de negatieve reactie's: Het slaat natuurlijk vrijwel nergens op, aangezien deze actie niet gebaseerd is op wat er gezegt word.
Deze actie is spontaan, en niet door de school bedacht, maar gewoon door de klas A3B!
Ik hoop op een reactie van Joop etc.



0
Bericht door Madelon, op 6 april 2009 om 18:03
Dikke respect!
Ik betwijfel of een van jullie mensen die aan het discussieren zijn, zelf met een klas gevast heeft. Als men het wl had gedaan, was men vast en zeker meer enthousiast. Ten eerste, je komt dichter bij elkaar. Ten tweede, je verdiept je ook eens in andere godsdiensten. Dat is absoluut niet verkeerd. Zo zijn er nog een aantal anderen argumenten om deze actie te ondersteunen. En natuurlijk was het een prachtige kans om een groot bedrag op te halen voor een goed doel.
Mijn complimenten!
0
Bericht door Mark, op 6 april 2009 om 18:04
En niet ten nadele van school CCC.
Dit word natuurlijk niet zo maar door alle scholen gerealiseerd, vandaar de naam: wereldschool, zou ik maar zeggen?



0
Bericht door bernard, op 6 april 2009 om 21:20
@Marc en @A3B, voorlopig moet je het met die van mij doen. (Joop komt nog wel, hij werkt overdag.)
Mijn mening zoals ik in de eerste reactie van dit topic al ventileerde is niet veranderd. Ik had wel degelijk begrepen waar jullie mee bezig waren en heb daarom mijn reactie geplaatst.

Ik vind het is zeker een prestatie. Het is mij in mijn 57 jaren nog nooit gelukt om 24 uur niets te eten.

Nog een vraagje:
Hebben jullie nu 24 uur niets (volgens Annemarie) of nauwelijks gegeven (volgens Laura)

En ik sluit me aan bij de oproep van Larry (maar dan aan de hele klas): Doe hier vaker mee. Hoe meer zielen=meningen, hoe meer vreugd!
0
Bericht door Daphne, op 6 april 2009 om 21:31
@ Bernard
Niets eten mocht niet van de schoolleiding.
Er waren droge crackertjes gekocht die je mocht nuttigen
als je je echt heel flauw voelde.

0
Bericht door Monique van Wifferen, op 6 april 2009 om 21:31
Hier even een woordje van de mentor van A3B. Lieve A3B ik ben hartstikke trots op wat jullie voor elkaar gekregen hebben!!!!!! Jullie zijn heel serieus en op een heel volwassen manier met de actie omgegaan en we hebben een superdag met elkaar gehad. Jullie hebben veel geld binnengehaald voor het goede doel. Ik heb veel respect voor deze groep.

Gr. Mevr. Van Wifferen (de trotse mentor van het stel!).
0
Bericht door dick, op 6 april 2009 om 22:05
Uitstekende scholengemeenschap trouwens het CCC.
Sprak onze huidige minister van Ontwikkelingssamenwerking, Bert Koenders, laatst nog op een reunie.
0
Bericht door ghehe, op 6 april 2009 om 22:58
He, ik was het helemaal vergeten te zeggen: super initiatief!
smilies/smiley.gif
0
Bericht door Plantje, op 7 april 2009 om 10:46
Verwarring omtrent deze begrippen kan gemakkelijk ontstaan, omdat ze in de eerste plaats uitdrukking geven aan een houding en niet formeel te identificeren zijn. Ironie bijvoorbeeld kan in overigens volstrekt normale zinnen naar voren komen door de manier of het moment waarop ze geuit worden. Niet voor niets is meer dan eens (o.a. door W.F. Hermans) gevraagd om een ironieteken voor/na een zin, omdat de ironie niet in de uitdrukking zelf zit.

Cynisme kan uitgedrukt worden door een uitspraak die volstrekt waar is, maar die op het bewuste moment niet gezegd hoort te worden, omdat het bijvoorbeeld ontluisterend is. Sarcasme ten slotte kan geuit worden door prijzende taal, die in flagrante tegenspraak is met wat kennelijk bedoeld wordt.


Wat een ontzettende onzin om zo op Larry zijn uitspraak te reageren! Hij doet een serieuze open uitnodiging hier eens wat vaker mee te discussiren. En zo wordt hij afgeblaft!

geschreven door Gerka, op 6 april 2009 om 16:25

De discussie die hier gevoerd wordt heeft geen betrekking op het artikel.
In de les Godsdienst had men het toevalligerwijs over het vasten bij Christenen en Moslims.
Door dat men het over vasten had, is men op het idee gekomen dit zelf ook te doen voor een goed doel.
Wat mij volgens de bron duidelijk wordt gemaakt is dat deze actie niet perse vanuit een bepaalde godsdienstige overtuiging is ontstaan
maar puur uit enthousiasme van de leerlingen.
De achterliggende gedachte om mensen te helpen speelt hierin de hoofdrol.
Dat er dan een discussie losbarst over iets wat niets met de actie te maken heeft vind ik frappant.

De discussie heeft wel degelijk betrekking op het artikel! Iemand vraagt zich af of zoiets wel thuishoort op een school met een christelijke grondslag. Daar mag toch wel op gereageerd worden? En zelfs al zou de discussie wat verder van het artikel komen staan: de admins zullen dan vriendelijk verzoeken weer terug naar het onderwerp te gaan.

geschreven door Gerka, op 6 april 2009 om 16:42

Vanwaar die stempel zuurpruimen?
Wijk niet zo af van het onderwerp.

Dat stempel krijg je al snel als je begint te piepen dat mensen het niet over het onderwerp hebben. smilies/smiley.gif Door zo te zeuren over het afwijken van het onderwerp start je ook weer een discussie op zichzelf!

On topic: ik vind het wel een goede actie. Alleen ik had verwacht dat jullie helemaal niets mochten eten. Dat is toch wel te overleven gedurende 24 uur lang? Aan de andere kant kan ik me indenken, dat de schoolleiding geen risico wil lopen.

0
Bericht door Plantje, op 7 april 2009 om 10:47
Oeps...admin: kan mijn bovenstaande reactie weg? Maar de helft is er op gekomen... Ik probeer het nog eens opnieuw...

0
Bericht door Plantje, op 7 april 2009 om 10:48
...
geschreven door Larry, op 5 april 2009 om 21:40

geschreven door MBX, op 5 april 2009 om 21:01

Wat een prachtige discussie op weblogzwolle heeft onze vastenactie losgemaakt!

Discusieer eens wat vaker mee, zou ik zo zeggen.

Precies. Een mening is hier altijd welkom! Zo kunnen we het weblog lekker levendig houden!

vasten
geschreven door Annemarie A3B, op 6 april 2009 om 15:35

Heey

ik vind het heel leuk om te zien dat mensen over dit in discussie gaan. Alleen hebben ze in de discussie over hele andere dingen dan waar wij mee bezig waren. Wij waren namelijk bezig om te kijken hoe het nou eigelijk is om 24 uur niets te eten. En daar hebben we gelijk een goed doel aan gekoppeld. Het was heel leuk en bijzonder om dit mee te maken.

Groetjes Annemarie

Ja, klopt...de discussie is op zich een beetje veranderd. Toch denk ik wel, dat het goed is om ook stil te staan bij hoezeer we wel of niet open staan voor andere geloven. Tevens is het belangrijk na te denken over of "men" wil, dat jongeren op een school met een christelijke grondslag nadenken over andere geloven. Hoe we bij die discussie terecht zijn gekomen is een ander verhaal smilies/wink.gif

Mededeling Larry
geschreven door Gerka, op 6 april 2009 om 15:44

Dat vind ik een cynische opmerking Larry,
dit voegt totaal niets toe.

Taaladvies.net leert:
Vraag
Wat is het verschil tussen sarcasme, cynisme en ironie?

Antwoord
Ironie is bedekte, milde spot. Men zegt bijvoorbeeld het tegenovergestelde van wat men bedoelt.

Sarcasme is sterker: bijtende spot.

Cynisme is een houding die voortkomt uit wantrouwen, scepsis ('gerede twijfel') tegenover de goede bedoelingen van de medemens en kan hoogstens spottend worden opgevat.

Toelichting
Verwarring omtrent deze begrippen kan gemakkelijk ontstaan, omdat ze in de eerste plaats uitdrukking geven aan een houding en niet formeel te identificeren zijn. Ironie bijvoorbeeld kan in overigens volstrekt normale zinnen naar voren komen door de manier of het moment waarop ze geuit worden. Niet voor niets is meer dan eens (o.a. door W.F. Hermans) gevraagd om een ironieteken voor/na een zin, omdat de ironie niet in de uitdrukking zelf zit.

Cynisme kan uitgedrukt worden door een uitspraak die volstrekt waar is, maar die op het bewuste moment niet gezegd hoort te worden, omdat het bijvoorbeeld ontluisterend is. Sarcasme ten slotte kan geuit worden door prijzende taal, die in flagrante tegenspraak is met wat kennelijk bedoeld wordt.


Wat een ontzettende onzin om zo op Larry zijn uitspraak te reageren! Hij doet een serieuze open uitnodiging hier eens wat vaker mee te discussiren. En zo wordt hij afgeblaft!

geschreven door Gerka, op 6 april 2009 om 16:25

De discussie die hier gevoerd wordt heeft geen betrekking op het artikel.
In de les Godsdienst had men het toevalligerwijs over het vasten bij Christenen en Moslims.
Door dat men het over vasten had, is men op het idee gekomen dit zelf ook te doen voor een goed doel.
Wat mij volgens de bron duidelijk wordt gemaakt is dat deze actie niet perse vanuit een bepaalde godsdienstige overtuiging is ontstaan
maar puur uit enthousiasme van de leerlingen.
De achterliggende gedachte om mensen te helpen speelt hierin de hoofdrol.
Dat er dan een discussie losbarst over iets wat niets met de actie te maken heeft vind ik frappant.

De discussie heeft wel degelijk betrekking op het artikel! Iemand vraagt zich af of zoiets wel thuishoort op een school met een christelijke grondslag. Daar mag toch wel op gereageerd worden? En zelfs al zou de discussie wat verder van het artikel komen staan: de admins zullen dan vriendelijk verzoeken weer terug naar het onderwerp te gaan.

geschreven door Gerka, op 6 april 2009 om 16:42

Vanwaar die stempel zuurpruimen?
Wijk niet zo af van het onderwerp.

Dat stempel krijg je al snel als je begint te piepen dat mensen het niet over het onderwerp hebben. smilies/smiley.gif Door zo te zeuren over het afwijken van het onderwerp start je ook weer een discussie op zichzelf!

On topic: ik vind het wel een goede actie. Alleen ik had verwacht dat jullie helemaal niets mochten eten. Dat is toch wel te overleven gedurende 24 uur lang? Aan de andere kant kan ik me indenken, dat de schoolleiding geen risico wil lopen.
0
Bericht door Larry, op 7 april 2009 om 15:17
Thnx Plantje! smilies/kiss.gif

Wanneer staat Litter nou eens in de Assendrper Muziektent? smilies/wink.gif

Oeps... offtopic. smilies/tongue.gif
0
Bericht door Hendrik, op 7 april 2009 om 18:43
Was deze discussie ook ontstaan als ze het niet toevallig over de ramadan hadden?
Wat een woord wel niet doet.

0
Bericht door Plantje, op 7 april 2009 om 19:20
Ik weet niet of we de discussie dan ook hadden gehad. Ik vind het wel een goede (en eigenlijk ook wel leuke) discussie!

Wanneer Litter in de muziektent staat...moet ik regelen...
0
Bericht door Plantje, op 7 april 2009 om 19:24
Ben benieuwd of Litter niet wat te hard is voor Muziek in de tent...

Maar nu ga ik wel heel erg off topic smilies/wink.gif
0
Bericht door joop, op 7 april 2009 om 21:28
waarom bedankt niemand joop voor het wederom aanzwengelen van een discussie ?
0
Bericht door ghehe, op 7 april 2009 om 22:05
oooh joop, bedankt man, echt respect smilies/tongue.gif
0
Bericht door Zwollenaar, op 7 april 2009 om 22:33
Wel een inkoppertje hoor Joop! Roep maar Islam en half NL heeft wat te melden. Maar als je je er beter door voelt, waarom niet. Bedankt Joop!
0
Bericht door Larry, op 7 april 2009 om 23:27
Weblogverslechteraar! smilies/cheesy.gif
0
Bericht door Larry, op 7 april 2009 om 23:32
Als het joop zelf is...
0
Bericht door Blauwtje, op 8 april 2009 om 00:01
Deze actie van de jongeren was bedoeld hoe het voelt om een paar uur niet te eten gekoppeld aan een goed doel. De hele discussie was overbodig.
0
Bericht door tjalling, op 8 april 2009 om 00:52
Ach als je in jezes gelooft heb je het eeuwige leven dus heb je helemaal geen eten nodig.
0
Bericht door Plantje, op 8 april 2009 om 10:04
geschreven door Blauwtje, op 8 april 2009 om 00:01

Deze actie van de jongeren was bedoeld hoe het voelt om een paar uur niet te eten gekoppeld aan een goed doel. De hele discussie was overbodig.

Ja....en? Wat is nu je punt?

Bedankt Joop voor het aanzwengelen van de discussie...ik vond je overigens nog best redelijk smilies/cheesy.gif
0
Bericht door verdieping, op 8 april 2009 om 10:06
@joop
zeker een pluim waard. is de politiek niets voor jou?
graag een sympathieke rectie
0
Bericht door Blauwtje, op 8 april 2009 om 10:40
@Plantje:

Lees de reactie van Annemarie A3B op 6 April 15:35 nog maar eens.
0
Bericht door Plantje, op 8 april 2009 om 14:18
Ja Blauwtje... Nogmaals: de ontstane discussie heeft wel degelijk met het onderwerp te maken.
Staat los van het feit dat het verder gewoon wel een goede actie is.

Moet een discussie per s precies over een bepaald onderwerp gaan?
0
Bericht door Blauwtje, op 8 april 2009 om 14:28
Plantje, ik hou he op een humane actie van de jongeren.
0
Bericht door Plantje, op 8 april 2009 om 14:30
Dat in de eerste plaats! smilies/smiley.gif
0
Bericht door Margje, op 8 april 2009 om 15:13
@ tjalling 'Ach als je in jezes gelooft heb je het eeuwige leven dus heb je helemaal geen eten nodig'
Ten eerste is het al meer dan 2000 jaar Jezus en ten tweede is het een kortzichtige opmerking.
0
Bericht door Plantje, op 8 april 2009 om 15:40
Volgens mij was het gewoon een grapje van Tjalling...
0
Bericht door Margje, op 8 april 2009 om 16:08
Ook dan blijft het Jezus en niet Jezes.
0
Bericht door bernard, op 8 april 2009 om 17:12
Volgens mij wil Tjalling nu net zo'n discussie op gang brengen over het christendom. Toch ook best een apart geloof.
0
Bericht door bernand, op 9 april 2009 om 18:55
@bernard
Nu ga je ineens weer over het christendom beginnen.
Laat het nou eens bij onze actie en ga er niet steeds omheen draaien met van die onzinnige discusies (ook voor andere mensen btw)
@margje
Misschien was 'jezes' wel een typfoutje?
Kan toch gebeuren.


0
Bericht door bernard, op 9 april 2009 om 21:31
Volgens mij heeft het christendom wel degelijk met jullie actie te maken. Die vastenactie was toch niet toevallig in de (christelijke) 40-dagentijd?

0
Bericht door bernard, op 9 april 2009 om 21:35
Niks mis mee btw. Mede daarom vond ik het juist zo'n mooie actie.
0
Bericht door joop, op 9 april 2009 om 21:37
@verdieping: ben bezig met emigratie en daar gaat bijna al mijn tijd, energie en geld inzitten, heb dus ff geen belang bij politiek al ben ik daar wel voor in de wieg gelegd hoor ik vaak.
0
Bericht door Margje, op 9 april 2009 om 22:08
@Joop, wat doe je hier nog!
Volg je ambitie en ga gezellig in de gemeenteraad.
@Bernard
Volgens mij was de 40 dagentijd een aanleiding, en zijn ze daardoor op het idee gekomen.
wel toevallig dus.
0
Bericht door Plantje, op 9 april 2009 om 23:31
Volgens mij was de 40 dagentijd een aanleiding, en zijn ze daardoor op het idee gekomen.
wel toevallig dus.

Als het de aanleiding was en ze juist daardoor op het idee zijn gekomen was het dus juist GEEN toeval!

Waarom maken mensen zich trouwens zo druk om het feit of er al dan niet precies en enkel 100% over de actie gediscussierd wordt?
0
Bericht door MK, op 11 april 2009 om 11:41
Volgens mij gaat dit niet meer over het onderwerp of wel??
0
Bericht door Plantje, op 11 april 2009 om 14:16
Goeiemorgen smilies/cheesy.gif

Jawel... mensen vragen zich af of een christelijke school zich bezig moet houden met zaken als ramadan. Gaat wel degelijk over het onderwerp.
Er is inderdaad op het moment niemand meer die aan het verkondigen is, dat het zo'n geweldige actie was. Daarvoor ben je wat te laat smilies/wink.gif
0
Bericht door dick, op 11 april 2009 om 14:18
@ Joop
geschreven door joop, op 9 april 2009 om 21:37

@verdieping: ben bezig met emigratie en daar gaat bijna al mijn tijd, energie en geld inzitten, heb dus ff geen belang bij politiek al ben ik daar wel voor in de wieg gelegd hoor ik vaak.


Emigratie van een ander neem ik aan, met je sociale hart?
Jij woont of komt toch snel in het mooie Stadshagen wonen?
Leek me al gaaf een keer je verzameling lichtontvlambaar materiaal te komen bewonderen smilies/cry.gif
0
Bericht door verdieping, op 11 april 2009 om 14:22
@joop

het zou jammer zijn je sympathieke stukjes te moeten missen hier op het weblog. waar gaat de reis naartoe?
zelf heb ik drie jaar in zambia gewoond voor een waterpompen project, maar dat is me achteraf slecht bevallen. ik ben in ieder geval weer blij om in de kern van zwolle te wonen.
0
Bericht door dick, op 11 april 2009 om 15:52
On-topic: Terres des Hommes, nog niet zo'n slecht doel lijkt me.
0
Bericht door bernard, op 11 april 2009 om 19:14
Nee, zeker niet! Ik kan uit ervaring vertellen dat ik zo'n 20 jaar geleden ben begonnen met het steunen van een project op de filippijnen. Dat zijn ze op een gegeven moment gestopt wat ze bijzonder goed gecommuniceerd hebben. We zijn nu 3 projecten verder. Krijg - voorzover ik kan beoordelen - goede informatie daarover en maak daarom nog steeds blijmoedig die 17,02 Euri (Geen idee wat het indertijd in guldens was) over.
0
Bericht door Gerka, op 17 april 2009 om 19:02
Wat een diskussie is hier losgebarsten zeg.. Allemaal over mijn reacties daar ben ik trots op! Ik voel me net een koningin!
Maar ik vind het een super goed doel en goede actie zo te zien! Zoals Bernard in de eerste reactie al zei: Klasse! smilies/grin.gif
0
Bericht door dick, op 17 april 2009 om 19:52
Ook om de goede naam van de school. Daar waar je leert voor je mening op te komen.
0
Bericht door ollie, op 17 april 2009 om 20:13
Ik vind dat ze beter een hardloopactie o.i.d. konden houden i.p.v. een anti-eet actie. Dan zien die kinderen er tenminste niet zo uitgeput en uitgehongerd uit! Wel erg goed dat er zoveel geld in de kas is gebrachd. Gerka je wijkt van het onderwerp af! En het slaat ook fataal nergens
op dat je je als een koningin voelt, want de discussie is begonnen naar aanleiding van het onderwerp: vasten met een klas.

Dit artikel is vergrendeld: u kunt hier geen reacties (meer) plaatsen.

busy
 


Olympus Zwolle

smwds-banner-weblogzwolle.gif

Telford Bikes

PC Computerservice Zwolle - Zie ook onze aanbiedingsbon onder Weblog Zwolle in Actie

Media Markt Zwolle

Spacewinner Zwolle

banner daisy.jpg

Casual Friday

McDonalds

sized_loxam-1.jpg

Upmeijer

KSB

Toegang
Wat is er te doen?
04-02-2012
Carp Zwolle
04-02-2012
Winnerstoernooi
04-02-2012
Vrije school
04-02-2012
Slagwerkfestival
04-02-2012
Sassendonk 55
04-02-2012
Kerken als Podium
04-02-2012
Eric Borrias
04-02-2012
Werelddansfeest
04-02-2012
Popfrontcafé
04-02-2012
DJ Itchy
Facebook