Life Style online winkel
Hoofdpagina
Opsporingsberichten
Foto's
Algemene Logs
Foto's bestellen?
Regionieuws
Spelregels / Disclaimer
Netiquette
Advertenties

banner-ijsselhallen-weblogzwolle-maart-oranjeknop.gif

ketelzorg_banner_140x120pxbew.jpg

uitburo-banner-weblogzwolle-27072011.gif

wijndragers

bureauck_banner.jpg

Webdesign Zwolle

olympus

vvv_vignet_wz.jpg

gemeentebuttoninfo2.gif

banner_zwolle_marketing.jpg

Laatste Reacties
VV Berkum dinsdag voo...
Moet lukken 20:00. Mits Jo...
"Niet alle maatregele...
Vergelijkbaar met de oerkn...
Zwolle krijgt oranjek...
Een mooi versierde straat ...
CU: Geluidsoverlast F...
@kwibux, dan mocht er wel ...
"Niet alle maatregele...
Doel bereikt dus: topdag g...
CU: Geluidsoverlast F...
[quote] Ach het is maar 1 ...
"Niet alle maatregele...
Meneer van Dijk maakt nou ...
CU: Geluidsoverlast F...
Mooi Mariane [quote]Berich...
"Niet alle maatregele...
Dame, wat vind jij van 6 o...
Tieners verzamelen 5....
jij kijkt gewoon langs ...
Tieners verzamelen 5....
@ manuel, hoe zou jij 5000...
CU: Geluidsoverlast F...
Ik dacht eerst om 22.45 uu...
Werkbezoek Kamerlid A...
Verekiezingstijd. Overvall...
Zwolle krijgt oranjek...
[quote]Bericht door...
Het weer: buien, moge...
Wonen J & L daar niet?
"Niet alle maatregele...
snap het probleem niet, he...
Fusion of Dance laat ...
@Mark it is voor mij muz...
Vragen over geluidsov...
4 x 5 min. vuurwerk wat je...
"Niet alle maatregele...
Ik heb geen buizerd gezien...
Zwolle krijgt oranjek...
Onverantwoord! Vlaggetjes ...
Tieners verzamelen 5....
Wat een helden!!!
"Niet alle maatregele...
Nou mensen. Het zal wel we...
"Niet alle maatregele...
Ik vind dit best een redel...
Dijkink schrijft volk...
Daar sluit ik me graag bij...
Het weer: (onweers)bu...
nu 23:11 toch weer wat onw...
Wie is online?
  Nu 108 gasten en 5 leden
Handig!
Bookmark Website
Bookmark Pagina
Maak startpagina
Hoofdpagina arrow Categorieën arrow De Herberg arrow Verhuizing daklozenopvang De Herberg
Verhuizing daklozenopvang De Herberg
woensdag 28 oktober 2009

Zwolle - Begin oktober 2009 kreeg dak- en thuislozenopvang De Herberg de sleutel van het nieuwe onderkomen aan de Nijverheidsstraat. Momenteel worden de diverse ruimtes ingericht waarna vanaf 1 november a.s. de verhuizing van het onderkomen achter de WRZV-hallen naar het moderne gebouw bij Holtenbroek plaats zal vinden. De Herberg wordt 20 november geopend.

27-10-2009_nieuwbouw_de_herberg_6.jpg

De nieuwe opvang wordt geëxploiteerd door Stichting de Herberg. Dat is een samenwerkingsverband van de negen woningcorporaties (de Zwolse woningcorporaties deltaWonen, Openbaar Belang en SWZ, Beter Wonen (IJsselmuiden), Beter Wonen Vechtdal (Hardenberg), Salland Wonen (Raalte), Vechthorst (Dalfsen/Staphorst), DES/Wetland Wonen (Genemuiden/Vollenhove), Woonconcept (Meppel) en de RIBW IJssel-Vecht. De provincie Overijssel, de gemeente Zwolle, Regiopolitie IJsselland en Achmea Zorgkantoor maken de opvang mede mogelijk met hun inzet. De gezamenlijke woningcorporaties in de regio zien het nadrukkelijk als hun taak om ook de onderkant van de maatschappij een plek aan te bieden waar zij kunnen wonen en de eerste opwaartse beweging op de denkbeeldige woonladder kunnen zetten. De RIBW IJssel-Vecht ondersteunt de bewoners van De Herberg bij die eerste stappen.

27-10-2009_nieuwbouw_de_herberg_1.jpg

27-10-2009_nieuwbouw_de_herberg_4.jpg
De bedden staan al klaar...

27-10-2009_nieuwbouw_de_herberg_5.jpg

Het uitgangspunt van De Herberg is dat niemand in de regio Zwolle tegen zijn of haar wil op straat hoeft te slapen. Om de drempel naar de opvang zo laag mogelijk te houden, werkt de opvang met een voorportaal. Dat is een sobere slaapplaats die het mogelijk maakt dat mensen in Zwolle niet op straat hoeven te blijven. Vanuit het voorportaal proberen professionals mensen te binden en ze naar de nachtopvang te laten gaan. Als de bewoners daar eenmaal zijn, proberen hulpverleners samen met de bewoners hun leven weer op de rit te krijgen. Dat kan zijn door het organiseren van schuldhulpverlening, psychiatrische hulp of bijvoorbeeld een eigen woning.

De mensen die vanuit de nachtopvang niet meteen de stap kunnen zetten naar een 'normaal' leven kunnen gebruik maken van het sociaal pension. Daar kunnen ze zelfstandig wonen en als het ware oefenen om later de stap te maken naar een woonplek met begeleiding of naar een zelfstandige woning met externe begeleiding.  De Herberg is een aanvulling op de huidige Zwolse voorzieningen voor opvang van dak-en thuislozen en daardoor zal opvang achter de WRZV-hallen verdwijnen. Als zodanig is “De Herberg”ook erkend door de Gemeente Zwolle. In het nieuwe pand is ruimte voor 50 dak- en thuislozen.

“De Herberg”richt zich met name op diegenen die geen gebruik kunnen en/of willen maken van het bestaande reguliere aanbod, met als duidelijke doelstelling:
- Laagdrempelige opvang bieden aan dak-en thuislozen die regulier buiten de boot zijn gevallen (bed, bad, brood).
- Vanuit de opvang mensen leiden naar en bemiddelen met de reguliere hulpverlening, reguliere opvang of anderszins.
- Bewoners resocialiseren en (be)geleiden naar regulier wonen en dagbesteding of werk (woonbegeleiding en rehabilitatie).

27-10-2009_nieuwbouw_de_herberg_2.jpg

De Herberg biedt:
1. Voorportaal en voorzieningen personeel.
2. Nachtopvang (dak-en thuislozen snel laten doorstromen naar reguliere opvang).
3. Pension (woonvaardigheden leren om straks op jezelf te kunnen wonen)

27-10-2009_nieuwbouw_de_herberg_3.jpg 



Reacties (41)add
0
Bericht door Hans, op 28 oktober 2009 om 03:52
betalen de toekomstige bewoners ook huur???? of is er gratis wonen en kan ik daar voor opdraaien!!!! de woningbouwvereniging waar ik van huur doet ook mee gaat mijn huur nu in juli extra omhoog om dit te kunnen blijven betalen????
Plantje
Bericht door Rudi Hendrix, op 28 oktober 2009 om 06:48
Ach Hans....als je woningbouwvereniging hier niet aan meedoet draait de staat (ook jouw staat) er voor op. Dus betalen zullen we toch!

Ik vind het een goed initiatief! Je kunt deze mensen (vergeet niet dat we het over mensen hebben) toch niet aan hun lot overlaten?!? Wat moeten we er anders mee?

Wat ik alleen een beetje mis is hoe er omgegaan wordt met verslavingen. Worden mensen verplicht af te kicken? Of worden ze begeleid in hoe ze zelfstandig kunnen wonen, maar mogen ze lekker in hun verslaving blijven? (Dat laatste kan naar mijn idee nooit goed gaan!)
0
Bericht door wichert, op 28 oktober 2009 om 07:11
En het ergste is dat er 50 terecht kunnen en je zult zien dat deze winter al een tekort aan bedden is ,dus de rest maar weer naar Jopie.Momenteel zijn er soms al 60, 65 heb ik mij laten vertellen.Plantje ik ben het met jou eens dat laatste kan zeker niet goed gaan
0
Bericht door zusenzo, op 28 oktober 2009 om 07:39
Hans, heden ik morgen gij?
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 08:03
Geweldig intiatief is het en het zal deze mensen misschien op weg helpen een stap te zetten, om weer een plaats te vinden in de maatschapij.Natuurlijk zal er gekekeken worden om deze mensen te ondersteunen en te begeleiden.Al zijn het maar 50 plaatsen,het is in ieder geval een begin.Net wat Plantje zei,we hebben het hier wel over mensen die om wat voor reden ook in deze situatie terecht gekomen zijn.Commentaar leveren is altijd zo makkelijk vanuit de gemakkelijke stoel met de sloffen aan bij de open haard.Hebben we hier in Nederland al niet genoeg aan 1 zo n geblondeerde schreeuwlelijk die te pas en te onpas mensen die niet aan zijn kronkel voldoen afserveerd?
dick
Bericht door dick, op 28 oktober 2009 om 08:38
Hoeveel zouden we als gemeenschap max. voor een mens aan de onderkant van de maatschappij moeten betalen?

Zijn velen niet blij met het sociale vangnet wat we landgenoten kunnen bieden? Of maken we ons het meest druk over het prijskaartje?
Plantje
Bericht door Rudi Hendrix, op 28 oktober 2009 om 08:51
Het goede aan het initiatief vind ik, dat het uiteindelijke doel is om mensen weer in de samenleving te krijgen.
In principe hoef je in Nederland niet dakloos te zijn. Laten we dan ook zorgen, dat we met zijn allen een begeleiding bekostigen die het mogelijk maakt voor mensen om zich als niet-dakloze te handhaven en weer mee te draaien in de maatschappij.

Het is een beetje te vergelijken met derde wereld landen: ontwikkelingshulp is goed. Eten in een bodemloze put gooien heb ik meer moeite mee!
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 09:00
Ben het niet helemaal eens met je Plantje.Jou mening dat in principe niemand in Nederland dakloos hoeft te zijn klopt niet helemaal.Als je alleen kijkt naar de groep met psychische aandoeningen en na ontslag uit een ziekenhuis of instelling deze mensen tussen wal en schip vallen.De overheid schiet dramatisch tekort om enige vervolg hulp/begeleiding te kunnen bieden.Juist uit deze groep komen velen in het daklozen circuit terecht.
Plantje
Bericht door Rudi Hendrix, op 28 oktober 2009 om 09:07
Je maakt mij niet wijs, dat mensen die uit een ziekenhuis of instelling ontslagen worden geen kans maken op een minimum uitkering of een baan en een huurwoning of één of andere vorm van begeleid wonen (vooral in geval van psychische aandoening).

Jou mening dat in principe niemand in Nederland dakloos hoeft te zijn klopt niet helemaal.

Overigens...mijn mening klopt wel...of het ook een feit is kun je betwisten smilies/smiley.gif
dick
Bericht door dick, op 28 oktober 2009 om 09:07
Helemaal eens Zwolse.
0
Bericht door buurtbewoner, op 28 oktober 2009 om 09:09
@ zwolse, ik denk dat plantje meet bedoeld dat het te gek wvoor woorden is dat in een land als nederland, ondanks alle recessie toestanden) het niet zo mag zijn dat we daklozen aan hun lot over laten. Dus in principe hoef je in nederland niet dakloos te zijn.
En sommige kiezen er echt vrijwillig voor om "dakloos"te zijn. Wellicht door alles wat ze mee gemaakt hebben. En niet iedereen die dakloos is, is verslaafd aan alcohol of drugs.
Plantje
Bericht door Rudi Hendrix, op 28 oktober 2009 om 09:18
En sommige kiezen er echt vrijwillig voor om "dakloos"te zijn. Wellicht door alles wat ze mee gemaakt hebben.

Met name dit slaat de spijker wel op zijn kop!
Daarom vind ik het ook zo'n goed initiatief dat het doel wel is mensen weer in het gareel te helpen.
Ik denk dat je mensen die dakloos willen zijn ook een beetje tegen zichzelf moet beschermen.
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 09:18
Het gaat niet over het krijgen van uitkering(hebben ze)huis of baan.Het gaat er om dat deze mensen grotendeels op straat gezet worden na hun verblijf in instelling of ziekenhuis na hun ontslag.Deze groep heeft een vervolg begeleiding nodig en die faalt aan alle kanten van de overheid.En door dat falen komen ze in het daklozen circuit terecht omdat deze mensen niet in staat zijn om de wegen naar de hulpverlening zelf kunnen vinden.

@ buurtbewoner.

In Nederland HOORT niemand dakloos te zijn,is mijn mening.
Plantje
Bericht door Rudi Hendrix, op 28 oktober 2009 om 09:22
En door dat falen komen ze in het daklozen circuit terecht omdat deze mensen niet in staat zijn om de wegen naar de hulpverlening zelf kunnen vinden.

Laten we het er over eens zijn dat dit daarom een goed initiatief is!
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 09:23
Daar ben ik het ook eens met je Plantje.
0
Bericht door wichert, op 28 oktober 2009 om 09:46
Achter elke dakloze zit een verhaal.er zijn er maar weinig die voor hun lol hiervoor gekozen hebben.Jarenlang is er ook in Zwolle niet naar omgekeken en nu er nieuw gebouw komt zal iedereen van Burgemeester tot Staatssecretaris wel vooraan willen staan bij de opening.Ik hoop dat de mensen die nu verhuizen van de WRZV naar de Herberg Zo "nuchter"zijn om daar niet in te trappen.H.J.M heeft zich nog nooit laten zien.Ik ben echt benieuwd welke zgn weldoeners nu voor aanstaan.Ik hoop dat er velen door dit initiatief weer in maatschappij terecht komen,alhoewel ik wel twijfel omdat de hulpverlening nog steeds faalt
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 09:54
Helaas maar ozo waar Wichert.In en in trieste gevallen gezien.Zwolse bestuursleden stonden erbij en keken er naar.En nu scoren over andermans ruggen.Vroeger had dit een naamsmilies/wink.gif
dick
Bericht door dick, op 28 oktober 2009 om 10:00
Zwolse bestuursleden van wat Zwolse=
0
Bericht door buurtbewoner, op 28 oktober 2009 om 10:01
Applaus voor Joop, die ondanks alle tegenwerking die hij heeft gehad bij het opvangen van zijn mensen achter de wrzv hal, altijd pal voor ze heeft gestaan.En ik denk dat we blij mogen zijn (ondanks dat sommigen een andere mening over Joop hebben, en soms zullen ze wel gelijk hebben want niemand is volmaakt)dat er in Zwolle mensen zoals hij wonen.
dick
Bericht door dick, op 28 oktober 2009 om 10:08
Denk er ook zo over. Al zullen er altijd mensen zijn die over zijn auto zeuren -zucht-
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 10:09
Van vele huplverlenende instanties Dick.
dick
Bericht door dick, op 28 oktober 2009 om 10:14
Ok Zwolse, da's duidelijker. Wat vind jij van Joop dan?
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 10:18
@buurtbewoner.

Helemaal mee eens.Zwolle zou trots op zo n mede burger moeten zijn.
En ja ,hij zal ook ongetwijfeld fouten hebben gemaakt,maar ondanks dat,heeft hij nooit de mensen in de steek gelaten waar hij voor op kwam.Wat ik van de bestuurlijke verantwoordelijken niet kan zeggen.en die staan straks te pronken van de veren ,die Joop uiteindelijk verdiend.Ik ben tenminste trots op Rooie Joop en hoop dat er meer zulke mensen opstonden,die hulp bieden aan degenen die het nodig hebben.Nederland heeft al teveel gillende geertjes en verdonkjes die deze mensen geen kans bieden.
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 10:26
Denk dat dit nu al wel duidelijk is wat ik van Joop vind Dicksmilies/grin.gif.Ken hem al heel wat jaartjes en ook weet ik dat het een zorgzaam persoon is,zorgde voor zijn alleenstaande moeder en heeft met zijn omstreden grote mond veel voor anderen kunnen betekenen.
0
Bericht door wichert, op 28 oktober 2009 om 10:27
dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen Joop moet de opening doen en de Burgemeester mag als iedereen weg is bij de WRZV het hek sluiten
0
Bericht door wichert, op 28 oktober 2009 om 10:37
Over zijn auto zeuren Dick.Joop heeft vele bedrijven gehad en nog steeds samen met zijn vrouw een cateringbedrijf,dat vele mensen denken dat hij dit aan de daklozen verdient vind ik walgelijk.Fouten maken ,natuurlijk ,wie niet??Wie wat onderneemt of wie werkt maakt fouten.Ik heb er zoveel gemaakt en ik leer nog elke dag .
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 10:39
Precies Wichert.

Maar zoals het altijd gaat,de hotemetoten staan straks in hun krijtjesstrepen pakken met glaasje champange in de hand vooraan in de krant.


dick
Bericht door dick, op 28 oktober 2009 om 10:53
Mooi dan zijn we het eens en kloppen mijn indrukken Zwolse, jij kent hem veel beter. Zielig en triest dat er toch nog veel mensen zijn die zo'n weldoener bewust de grond in willen schrijven/l*llen. Al is het maar om er een boterham aan te verdienen...

MOOI:
Ik ben tenminste trots op Rooie Joop en hoop dat er meer zulke mensen opstonden,die hulp bieden aan degenen die het nodig hebben.Nederland heeft al teveel gillende geertjes en verdonkjes die deze mensen geen kans bieden.


Idd Wichert, fouten en leren van je fouten. Wat is het trouwens ook mooi om dagelijks te leren.
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 11:06
Helaas is dit een landelijke trend aan het worden Dick.Problemen niet aanpakken,geen verantwoording durven nemen.Maar des te harder schreeuwen en gillen.Mensen uitsluiten wegens hun religie/huid of geaardheid beginnen buitensporige vormen aan te nemen.Normen en waarden verdwijnen en het klapvee volgt gedwee,want ze hoeven zelf niet mee te denken en oplossingen aan te dragen.De geschiedenis herhaald zich keer op keer.Tot er weer een dramatisch drama voltrekt en men weer massaal de handen in onschuld wast.
dick
Bericht door dick, op 28 oktober 2009 om 11:34
Word er wel een beetje droevig van Zwolse....maar het zou goed kunnen. Sta elke keer weer versteld om "dé mens" die enorm vaak een kuddedier blijkt te zijn geweest. Een onnadenkend exemplaar inderdaad.
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 11:55
Het is ook droevig gesteld Dick.Ook de media is hier debet aan met hun beeldvorming die ons dagelijks op een negatieve manier door de strot geduwd worden.Het klapvee is zo makkelijk te manipuleren,want als pietje morgen 10 euro minder te besteden heeft en een gillend geertje tettert de oplossing te hebben komt de kudde in beweging.
Men hoeft zelf niet na te denken of kan het niet,en sluit zich zonder pardon aan.Want die 10 euro willen ze toch voor hun zelf.Of er 100 meter verderop mensen creperen liggen ze niet wakker van.Hebzucht is de pest van dit dicennium geworden.
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 19:19
Toevallig Den Haag Vandaag gezien net.Daar kwam het falen van het vervolg traject voor gedetineerden/drugsverslaafden/psychische patienten duidelijk in kaart.Het probleem is vele malen groten dan wordt erkent.
0
Bericht door Henri, op 28 oktober 2009 om 20:46
Er zal ook wel een loket zijn waar men blikken halve liters bier kan kopen/krijgen.
Zwolse
Bericht door Willie, op 28 oktober 2009 om 21:16
Mocht dat zo zijn Henri,meld je dan aan als vrijwilliger om het loket te bemannen.Zo help je ook de maatschappij te verbeteren i.p.v. onzinnige kritiek te spuien achter je pc.smilies/wink.gif
0
Bericht door zusenzo, op 29 oktober 2009 om 07:35
Ja hoor, daar is henri weer.
ghehe
Bericht door R, op 29 oktober 2009 om 08:41
Ach, zusenzo, henri heeft gewoon zin in bier en probeert zichzelf gerust te stellensmilies/wink.gif
Tim
Bericht door Tim, op 29 oktober 2009 om 08:59
@Wichert: niet iedereen wil niet op straat slapen (kortom: er zijn ook mensen die er bewust voor kiezen...)
0
Bericht door wichert, op 29 oktober 2009 om 09:15
Natuurlijk Tim ,maar als het deze winter 12 graden vriest en er overlijdt iemand dan rolt iedereen over elkaar heen dat het een schande is in ons land dat zoiets gebeurd
0
Bericht door ns, op 29 oktober 2009 om 20:54
smilies/smiley.gifHeeeeel erg fijn, eindelijk de nieuwe herberg!!!! de omstandigheden achter de WRZV hallen waren te vergelijken met een vluchtelingenkamp, krotten, slechte hygienische omstandigheden, zowel voor bewoners als personeel... De nieuwe herberg heeft een veel meer positieve en frisse uitstraling, vriendelijker ook vooral.
dat moet een stuk prettiger voor hen allen zijn.

Nogmaals: heb er al veel over geschreven: vaak zijn mensen die dak- en thuisloos geworden door omstandigheden, veelal dubbeldiagnostiek... niet iets waar je voor kiest maar als je een onveilige start maakt in je leven kan er echt van alllles mis gaan.
ik ben blij met dit initiatief, dan betaal ik er maar wat voor.. prima toch... want we kunnen nog altijd allemaal dak-en thuisloos raken...
0
Bericht door ns, op 29 oktober 2009 om 20:57
p.s. henri, zo'n loket is er niet neeej,
DUHHHHHHH.....
maar goed, lees je eerst eens ff in over een chronische alcoholafhankelijke.... die kun je niet zomaar op 0 zetten. de gevolgen zijn niet te overzien..
Tim
Bericht door Tim, op 29 oktober 2009 om 22:38
plusje voor ns
Dit artikel is vergrendeld: u kunt hier geen reacties (meer) plaatsen.

busy
 

smwds-banner-weblogzwolle.gif

Windesheim Zwolle

Computer Service Zwolle

Media Markt Zwolle

Spacewinner Zwolle

banner daisy.jpg

logo_jabro_deuren.jpg

Upmeijer

Toegang
Wat is er te doen?
21-05-2012
Inspiratieavond
22-05-2012
Karin Spaink
22-05-2012
Smaakroute
22-05-2012
Beloftenteam
22-05-2012
Probleemgedrag
22-05-2012
Wijkplatform Berku...
23-05-2012
Tekenworkshop
23-05-2012
Wijkplatform Binne...
24-05-2012
Rijbewijskeuringen
24-05-2012
Carine Vos
Facebook