Transparante Rodetorenbrug spaart zicht op binnenstad

Zwolle – Het college heeft het voornemen om de opdracht voor het ontwerp van de Rodetorenbrug te gunnen aan Ney en Partners,  Daarmee volgt het college van burgemeester en wethouders het advies van de selectiecommissie, die aan het ontwerp van de brug een maximale score van 100 punten toekende.

rodetorenbrug_09-2010.jpg

Het wordt een vederlichte, transparante brug die het zicht op de binnenstad niet verstoort. Hierin zit de kracht van het ontwerp: de brug is minimaal zichtbaar, dat vraagt om een technisch hoogstandje. De brug is sierlijk en vindt goede aansluiting op de beide oevers. De detaillering is mooi en de brug is goed te onderhouden. De verlichting is ingepast in de brugleuningen en maakt onderdeel uit van het ontwerp. De brug wordt uitgevoerd met dunne platen staal. Zowel de bogen als het dek krijgen een zandkleur. De leuning, de handgrepen en de diagonalen van de hoofdstructuur worden in RVS uitgevoerd. Hierdoor vallen deze elementen minder op en past het goed bij het water.

rodetorenbrug_09-2010_2.jpg

Selectie

De gemeente Zwolle ontving 19 inschrijvingen voor het ontwerp van de brug. Deze 19 inschrijvers zijn aan de hand van referentieprojecten beoordeeld waarna er een vijftal geselecteerd is om een schetsontwerp in te dienen. Deze vijf ontwerpen zijn gepresenteerd aan de selectiecommissie waarin onder andere de Vrienden van de Stadskern, de VVE Maagjesbolwerk, Het Oversticht en de rijksdienst voor Cultuurhistorisch Erfgoed zitting hadden.

De ontwerpen zijn beoordeeld op vijf punten: (1) de visie van de ontwerper op de locatie, (2) de beleving van de brug en vanaf de brug, (3) de brug als passend antwoord op de context en passend bij de landhoofden, (4) de elementen in de constructie (detaillering en onderhoudbaarheid) en (5) toevoegde elementen (zoals verlichting, markering). Het ontwerp van Van Ney en Partners kreeg de maximale score van 100 punten. Het voornemen tot gunning is bekend gemaakt aan de vijf partijen die ingeschreven hebben.

De provincie Overijssel draagt financieel bij aan de realisatie van de brug.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

60 gedachten over “Transparante Rodetorenbrug spaart zicht op binnenstad”

  1. gaan we nou weer over die samenzweringstheorie met google maps beginnen?
    Nut vs noodzaak van deze brug is ook al uitgebreid besproken (m.i. zeer beperkt nut), maar nu is er een ontwerp. Wat vinden we daarvan. Ik zal toegeven; ik dacht dat de brug niet op de foto stond. Toen ik goed keek; tsja; wel slim bedacht–> goed ontwerp voor die plek

  2. Gewoon een overbodige “handjeklapmetdewinkeliers” brug, niemand zit er op te wachten.
    Er is volgens mij veel meer behoefte aan een brug aan het eind van de stationsweg over de gracht voor al die duizenden treinreizigers die nu honderden meters links of rechts moeten omlopen om in de binnenstad te komen..

  3. de brug als passend antwoord op de context en passend bij de landhoofden
    Wat een onzin! in deze vestingachtige context hoort helemaal geen brug en de landhoofden zijn aan de buitenzijde al eeuwen grastalud en aan de stadkant is het nog ongeloofwaardiger.
    Hier zal de brug de speciaal gereconstrueerde haveningang van de Grote Aa voor de helft aan het oog onttrekken, zeer ongeloofwaardig allemaal….het doel heiligt de middelen

  4. Ik vind het ontwerp mooi maar ben het erg met Observer eens, een brug daar is niet nodig. Tussen potgietersingel naar stationstraat wel. Dan maken we een echte groene entree van de Stad. Dat scheelt ons politiek gesteggel over te weinig groen op het Nietzmaneiland.

    Parkerende bezoekers van onze stad kunnen ondergronds prima richting de Kamperpoortburg geleid worden. Dan kunnen ze een historische entree maken via de Ossenmarkt.
    De nieuw gedacht fietsroute die de brug ook moet vormen loopt dood op de Melkmarkt waar nog steeds geen fietsenstalling is. Maar op een mooie marktdag zal het nog best een opgave de nog te bouwen fietsenkelder te bereiken. Er ligt al veel gemeentelijk geld op plank maar de herontwikkeling van de bankenlocatie laat al jaren op zich wachten en de ontwikkelaar is nog steeds op zoek naar huurders.

    De passantenhaven wordt lastiger bereikbaar met een brug.

    Met deze brug verkorten we alleen de route naar nieuwe problemen en dat is jammer want hij is wel mooi. 🙂

  5. Weer worden we misleid met een plaatje. Ten eerste is het perspectief volstrekt fout. Met een hoogte van 4 meter boven het waterpeil zou de brug onderkant eerste verdieping van het Maagjesbolwerk en niet ter hoogte van de lage kadelijn lopen. Ten tweede zijn de mensen (slechts 3, ik zie geen fietsers, bromfietsers) in verhouding veel te groot getekend, waardoor de brug nog ieler lijkt. Verder zijn er geen brugleuningen zichtbaar en zijn de lijntjes van de pijlers uiters dun getekend. Kortom, er is alles aan gedaan de brug “vederlicht” te laten lijken, en zo worden burgers en beslissers weer eens op het verkeerde been gezet.

  6. kbonthond, ik denk dat we dat stadion helaas voorbij zijn. Denk dat kijken naar de toekomst, oftewel laten we er iets moois van maken, nu nog de enige optie is.:(

  7. Ach, ik denk dat alle commentaargevers op deze weblog door de gemeente toch alleen maar beschouwd worden als hangouderen/jongeren die op een (virtuele)leugenbank hun gal spuwen…zouden ze het lezen???

  8. @Observer Ik denk dat ze WLZ elke dag met rode oortjes lezen… Maar zonder gekheid, webmonitoring is ook interessant voor overheden om zo de stemming onder de mensen te peilen, zien wat er leeft onder de mensen en wat de belangrijkste topics zijn en hoe er over de organisatie wordt gesproken.

  9. ja, maar dat lezen in de baas zijn tijd is nait zo leuk als een gezellige netwerkmeeting 8)

    nee, gekheid;
    je hebt deels gelijk maar dan zou je moeten weten wat de samenstelling is van de harde kern van de Weblog Z. Want als je -vandaag nog langs zien komen- het forum van W. Lucht bijvoorbeeld als referentie neemt om je beleid te toetsen bij de bevolking…. ;D

  10. Waarom niet, er zijn toch zo’n 354 stemmers voor WL… Op WLZ komt ook maar een betrekkelijk kleine club reageerders. Niettemin zegt het wel wat waarover wordt gediscussieerd. Kan de gemeente ook gratis goede ideeën opleveren. In elk geval is het een medium wat van belang kan zijn voor de gemeente (provincie/waterschap). Is weer eens wat anders dan een rokerig zaaltje met de bekende insprekers.

  11. De eerste indrukken van het ontwerp vind ik erg fraai, snel bouwen!

    @Observer:
    Dat argument van de vestingstructuur snijdt weinig hout. In de vestingstructuur had Zwolle slechts drie bruggen, bij de Sassenpoort, de Kamperpoort en de Diezerpoort. Dan kunnen we het Kerkbrugje, de Nieuwe Havenbrug en de brug bij de Zamenhofrotonde (hoe heet die eigenlijk?) ook wel weer afbreken. Juist de toevoeging van de bruggen maakt het mogelijk om het historische centrum uit het verleden ook nog het centrum van de toekomst te laten zijn. Juist dát bepaald de structuur van de stad Zwolle; niet een paar vestingwallen zonder bruggen.

    De toevoeging van verbindingen maakt het ook mogelijk de belangrijke functies in het centrum geconcentreerd te houden. Een stad is ook geen statisch object. Er wordt in geleefd en dat betekent ook dat je aanpassingen kan doen als de omstandigheden er om vragen. Of je dat nou doet uit economische noodzaak, historische gevoelens of gewoon omdat het “leuk” is, dat kan allemaal een uitstekende reden zijn.

    @edwinkoster:
    “De nieuw gedacht fietsroute die de brug ook moet vormen loopt dood op de Melkmarkt waar nog steeds geen fietsenstalling is. Maar op een mooie marktdag zal het nog best een opgave de nog te bouwen fietsenkelder te bereiken.”
    Dat klopt niet. Vanaf de brug loop je straks zo de fietskelder van het maagjesbolwerk in.

    “De passantenhaven wordt lastiger bereikbaar met een brug.”
    Als je een boot kan aanmeren in de haven, dan kan je ook onder een brug door varen. Daar is die brug hoog genoeg voor. Zeilboten kunnen toch al niet met staande mast het centrum in.

    @Toon Verberg:
    “Weer worden we misleid met een plaatje. Ten eerste is het perspectief volstrekt fout. Met een hoogte van 4 meter boven het waterpeil zou de brug onderkant eerste verdieping van het Maagjesbolwerk en niet ter hoogte van de lage kadelijn lopen.”
    De kade langs de passantenhaven aan de buitenzijde van het maagjesbolwerk ligt wel op 3 à 4 meter hoogte. De begane grond in het maagjesbolwerk ligt echt enkele meters boven het waterpeil. Loop maar eens over de drijvende pontons in de haven en je zult het zelf zien. De kade is hier behoorlijk hoog.

  12. In deze tijden van bezuiniging vraag ik me wel af wat die brug gaat kosten. Kan dat geld niet beter besteed worden? De brug levert immers (buiten wat gemak voor luie mensen) geen geld op…

  13. twee korte reacties op Zwols Kwartier:

    alle burgen voor de stad gaan open…deze niet…dus met hoge mast was Zwolle te bereiken

    de fietsenstalling Maagjesbolwerk wordt slecht gebruikt en is slecht toegankelijk en klein

  14. Slim en interessant

    Het wordt een vederlichte, transparante brug die het zicht op de binnenstad niet verstoort. Hierin zit de kracht van het ontwerp: de brug is minimaal zichtbaar, dat vraagt om een technisch hoogstandje. De brug is sierlijk en vindt goede aansluiting op de beide oevers.

    Doet me er aan denken dat ik ‘bruggenbouwer nr. 1 van VVD-NL’ (volgens mij ook 1 van de weinige goeie) nu toch echt moet bellen voor een interview. Voor ie eventueel minister is 😉 Heb het mijn charmante vrouwelijke collega vorige week al beloofd….we’ll keep on touch 😀

  15. Het wordt een vederlichte, transparante brug die het zicht op de binnenstad niet verstoort.

    kijk ik nog stedds tegen dat spuuglelijke maagkesbolwerk aan. ik snap nog steeds niet dat ze destijd die mooie molen niet hebben gerestaureerd. eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat die molen destijds werd gekraakt door een allegaartje van druggebruikers. onder het mom van een dartvereniging werden er drugs gebruikt en verhandeld.

  16. Ik snap niet dat dit ook de bereikbaarheid van de stad verbetert of is dit ook niet de bedoeling? Welk fietsverkeer komt er vanaf die kant eigenlijk uberhaupt? Het is ook niet dat dit het parkere buiten de stad bevordert aangezien daar geen grote parkeerplaats is.
    vanaf H broek fiets iedereen via de brug thorbeckegracht en vanuit westenholte gaan ze bij de mediamarkt er af.

    Ik zie het meer als een prestige project.Jammer dat er niet getoetst is op het nut van deze brug. Lekker bereikbaar ook als het rode torenplein volstaat met een evenement. Dan zal de brug wel weer niet toegankelijk zijn.

    Tot hoe laat is de fietsenstalling eigenlijk open van het maagjesbolwerk? Is de bedoeling dat het uitgaanspubliek er ook terrecht kan? Zal wel niet, zinloze verspilling van gemeentegeld dit. Laten de de doorvoer van verkeer richting mediamarkt maar eens aanpakken.

  17. @zwolschkwartier,

    Een stad is ook geen statisch object. Er wordt in geleefd en dat betekent ook dat je aanpassingen kan doen als de omstandigheden er om vragen. Of je dat nou doet uit economische noodzaak, historische gevoelens of gewoon omdat het “leuk” is, dat kan allemaal een uitstekende reden zijn.

    Als je dat allemaal ongebreideld in een stukje binnenstad van 600 x 800 meter wilt doen hou ik mn hart vast.
    Wat is dan de volgende “aanpassing”?
    Appartementen in de leegstaande Sassenpoort met balkonnetjes met geraniums aan de buitenkant “omdat het zo leuk is?

  18. Eens met first cobra (inspreker voor…het volgende 100% eens citaat). Kleine toevoeging: gezellig idd maar het werk komt wel af van al die mensen hier…..anders kwamen ze vast niet terug 😉

    Bravo: Bericht door Dame, op 28 september 2010 om 23:14
    Waarom niet, er zijn toch zo’n 354 stemmers voor WL… Op WLZ komt ook maar een betrekkelijk kleine club reageerders. Niettemin zegt het wel wat waarover wordt gediscussieerd. Kan de gemeente ook gratis goede ideeën opleveren. In elk geval is het een medium wat van belang kan zijn voor de gemeente (provincie/waterschap). Is weer eens wat anders dan een rokerig zaaltje met de bekende insprekers.

    ——
    1 woord, sterkt mijn vermoeden over de identiteit van de markante dame 😀

  19. Bericht door Observer, op 28 september 2010 om 19:37
    Gewoon een overbodige “handjeklapmetdewinkeliers” brug, niemand zit er op te wachten.
    Er is volgens mij veel meer behoefte aan een brug aan het eind van de stationsweg over de gracht voor al die duizenden treinreizigers die nu honderden meters links of rechts moeten omlopen om in de binnenstad te komen..

    Dat betwijfel ik. Ik denk werkelijk dat de rodetorenbrug wenselijker is (of eigenlijk ‘wordt’ zodra die parkeergarage er zit) dan zo’n brug vanaf het station naar het centrum.

    De vraag is waar de treinreizigers naartoe willen in de stad. Trek een brug over de gracht bij de Stationsweg en dan? Ik vermoed dat de meeste treinreizigers daar weinig te zoeken hebben en dat het gros toch naar links zal gaan richting de Luttekestraat waar het winkelgebied begint. Met zo’n brug win je dus niets.

    Voor de Rodetorenbrug ligt dat dus anders, die loopt wel direct uit op het winkelgebied.

  20. Met een brug over de stadsgracht vanaf het station bereik je niets.
    Het scheelt enkel de brugmeters. Als je over de brug bent moet je toch nog links of rechtsaf.
    Het ontsiert de gracht en het park.

  21. Wie weet hoe hoog deze brug word. Aangezien we een hele mooie jachthaven hebben en daar nog wel eens een grote boot ligt, past dit dan? Kan de boot eronderdoor?
    ANders is het te zot voor woorden…

  22. Toch wel fijn dat men eerst gaat voor de pleziervaart voor in de zomermaanden,dan vraag ik me nu af waar moet de pleziervaart nu naar toe ???

  23. @ZwolschKwartier

    Het plaatje is volstrekt geen weergave van de (toekomstige) werkelijkheid. De brug inclusief leuningen steekt 5 meter boven het waterpeil uit. Dit is onderkant eerste verdieping Maagjesbolwerk en niet ter hoogte van de lage kade (Ca. 1 meter boven waterpeil, zoals het plaatje doet suggereren). Er lopen reuzen op de brug, zodat ie nog kleiner lijkt.

    Maar goed, daar hoort helemaal geen brug en als we jouw redenering volgen kunnen net zo goed de hele gracht dempen en daar een groot parkeerterrein van maken.

    @Jaspert: 2 miljoen is nu de raming, al bijna twee keer zo duur als in 2007 bij de besluitvorming hierover werd voorgespiegeld.

  24. Als ik middenstander was uit de Kamperstraat en Luttekestraat zou ik maar gauw mijn winkel van de hand doen want er komen straks geen klanten meer. Die gaan de makkelijkste weg via de brug naar de binnenstad. Gemeente Zwolle weet wel hoe het niet moed daar zijn ze goed in.

  25. De brug is er maar voor 1 persoon en dat is de projectontwikkelaar DLH.
    Dit is de projectontwikkelaar van de naastgelegen villa tot een restaurant en de fietsenkelder in de bankenlocatie.
    De ene hand wast de andere en alle andere argumenten zijn alleen ter verfraaiing van het motief.

  26. @John
    “Welk fietsverkeer komt er vanaf die kant eigenlijk uberhaupt?”
    Nou… de bewoners uit Stadshagen en Holtenbroek 1 bijvoorbeeld?
    Alles van Deltion tot achterin bij de grote flats , die fietsen via de tunnel bij Deltion en niet om via de Rembrandtlaan!
    En als ik mijn auto ergens bij de Pannenkoekendijk parkeer scheelt mij dat óók een behoorlijk stuk lopen als ik naar de Melkmarkt wil.

  27. @edwinkoster:
    “alle burgen voor de stad gaan open…deze niet…dus met hoge mast was Zwolle te bereiken

    de fietsenstalling Maagjesbolwerk wordt slecht gebruikt en is slecht toegankelijk en klein”
    Je zit er toch echt naast. De A28 gaat niet open en de brug op de Blaloweg is een hefbrug, met beperkte hoogte. Een beetje zeilboot kan er niet onderdoor. Is het je nooit opgevallen dat er praktisch nooit een zeilboot in de passantenhaven ligt? Die tien bootjes per jaar die wel onder de A28 door passen, kunnen overigens ook aanmeren in de Thorbeckegracht.

    @Observer:
    Voor een ‘observer’ lees je wel slecht. Ik geef slechts aan dat het heel normaal is dat er in de loop van de tijd aanpassingen gedaan worden aan het stadscentrum. Het blijft altijd een afweging tussen veel belangen, maar de kleine aanpassing die nu gedaan wordt staat echt niet in verhouding met al die reacties van mensen die meteen in een stuip schieten.

    Hoewel het helemaal niets te maken had met mijn korte betoog, ligt de “aanpassing” die je noemt niet eens ver van de geschiedenis. De Sassenpoort is nog een tijd in gebruik geweest als kantoorruimte.Besef je goed dat zo’n toren niet vanzelf overeind blijft staan. Dat kost gewoon een boel geld. Voor zo’n mooi monument is het natuurlijk een goede zaak, maar het hele centrum is bijna van monumentale waarde. Het is dus erg belangrijk om dit toekomst bestendig te maken. Ik hoop dus echt dat het stadscentrum ook in de toekomst het echte stadscentrum blijft en dat we niet straks allemaal in de auto moeten stappen naar een winkelcentrum op een willekeurige plek langs een snelweg.

    @Jacco:
    Het valt toch echt wel mee hoor. De kade is daar veel hoger dan 1m.

    “Maar goed, daar hoort helemaal geen brug en als we jouw redenering volgen kunnen net zo goed de hele gracht dempen en daar een groot parkeerterrein van maken.”

    Waarom zou je dat nou willen? Leuk dat je mijn argument probeert om te draaien, maar ik heb slechts aangegeven dat tegen een brug zijn, omdat het niet in de oude vestingstructuur past, onzin is. Toen waren er maar drie bruggen. Vergeet niet dat de hele stad Zwolle in die tijd ook niets meer was dán de vesting. Het gros van de bevolking deed alles binnen de vestingmuren. hoe anders is dat nu. We mogen blij zijn dat Zwolle nog een stad is die op redelijk goede wijze de winkelfunctie weet vast te houden in het hart van de stad en tevens de levendigheid van het centrum weet te vergroten met meer woningen. Kijk voor een horrorscenario eens naar Tilburg. Een stad die vele malen groter is dan Zwolle, maar wat betreft winkelaanbod nauwelijks meer te bieden heeft. Deze stad wilde een grote ‘mall’ aan de rand van de stad bouwen. Zoiets is echt dodelijk voor je stadscentrum.

  28. Mediamarkt krijgt subsidie hoorde ik. Daarom mag er niet geparkeerd worden op het rodetorenplein, anders staan ze niet meer daar in de parkeerkelder en dat kost de mediamarkt geld.

  29. @ ZwolschKwartier,
    Terecht merkte je op dat men in Tilburg een grote mall aan de rand van de stad wilde bouwen doch de gemeenteraad heeft daar een stokje voor gestoken in tegenstelling tot Zwolle waar een 600 meter lange etalagestraat op Voorsterpoort zou komen.
    De economische crises heeft dit voorlopig in de ijskast gezet.
    De binnenstad van Zwolle is als koop/fun centrum de laatste 10 jaren hard aan het achteruit hollen (zie het laatste koopstromen onderzoek) omdat de gemeente steeds meer detailhandel in de periferie toestaat.
    Als men niet oppast in Zwolle zullen er Franse toestanden ontstaan. Ja door de Rode Torenbrug worden de Kamperstraat, Luttekestraat alsmede de Roggenstraat uit de looproute gehaald en zal een belangrijk deel van de stad doodbloeden.

  30. Zo’n moderne brug, in een historische binnenstad kan echt niet! Dan maar omlopen of fietsen. Weg met de brug en bouw maar is een discotheek!

  31. Kijk liever naar voorbeelden als Groningen en Den Bosch die alle twee een geweldige P e R hebben.Voor 3 euro met vijf personen naar hartje stad ,een retourtje inclusief auto.In Den Bosch bij Stadion De Vliert en in Groningen meerdere stopplaatsen o.a Ikea.

  32. @Wichert, juist, daar kan het wel en sterker nog, Den Bosch heeft de toeristische waarde van zijn water (Binnendieze) ontdekt en heeft het binennstadsriviertje in ere hersteld hetgeen jaarlijks tienduizenden bezoekers trekt.
    Hier in Zwolle wordt de stadsgracht als een hinderlijke watergordel om het winkelgebied gezien.

    @Zwolschkwartier, je bent er nogal druk mee om alle tegenstanders van mening te doen veranderen he? toch hoop ik dat het gezond vesrtand en het gevoel voor esthetische en historische stedenbouwkunde het zullen winnen.
    In de jaren 60 van de vorige eeuw moesten om de zelfde reden alle historische winkelpanden in hun onderpui (etalage) van een zo groot mogelijk glas oppervlak lworden voorzien.
    Ook daar hebben we nu spijt van.

  33. We schrijven 2007! De officiële lezing van het college van burgemeester en wethouders voor de noodzaak van de aanleg van een extra brug is de kortere looproute van de nieuw te realiseren parkeergarage op het Katwolderplein naar het centrum winkelgebied ter vervanging van de parkeergarage op het Noordereiland, die wegens saneringswerkzaamheden zou komen te vervallen. Om aan te tonen dat de logische looproute over de Kamperpoortenbrug onbruikbaar is, wordt een (niet openbaar gemaakt) rapport opgesteld door een externe partij. Het rapport zou de economische noodzaak van de kortere looproute op overigens arbitraire aannames ondersteunen.
    Probleem is wel dat binnen de toenmalige coalitie geen meerderheid is te vinden voor het plan. Met de toevoeging van een fietsfunctie voor de brug wordt GroenLinks/DeGroenen over de drempel getrokken. Coalitiegenoot CDA blijft morren en een meerderheid in de raad wordt slechts gevonden door oppositiepartij Swollwacht toe te zeggen een studie te laten verrichten naar de aanleg van een veilige verbinding tussen parkeergarage en brug in de vorm van een voetgangerstunnel onder de Pannekoekendijk.
    De brug blijft de gemoederen in de raad maar ook daarbuiten bezighouden. De beslisnota betreffende het programma van eisen en het goedkeuringsverzoek voor een aanvullend budget voor de brug worden begin 2009 aan de raad voorgelegd. De raad vraagt om aanvullende informatie. In juni 2009 wordt die in de vorm van een informatienota aan de raad gepresenteerd, die wordt echter van onvoldoende niveau wordt bevonden. In september 2009 volgt een nieuwe informatienota, die alleen maar nog meer vragen oproept. Desondanks concludeert een vertwijfelde raad om de beslisnota maar voor besluitvorming voor te dragen. Tijdens de besluitvormingsronde die volgt, gebeuren bijzondere dingen. Op initiatief van de VVD en het CDA wordt een amendement ingediend waarin het gevraagde aanvullende budget slechts ter beschikking gesteld als dit budget (?? 400.000) door derden middels subsidies ter beschikking wordt gesteld. Het amendement wordt gretig ondersteund door de fractie van de PvdA in de hoop daarmee een meerderheid voor de goedkeuring van het programma van eisen te krijgen. Het omgaan van CDA en/of VVD was immers noodzakelijk geworden omdat Swollwacht haar stem vóór zou omzetten in een stem tegen. De cirkel is rond. Het nee van Swollwacht wordt vervangen door het ja van het CDA. De motivatie die het CDA geeft voor haar draai is dat de overheid zich als betrouwbare partner dient op te stellen en dat de toezeggingen in 2007 aan derden niet kunnen worden teruggedraaid.
    Saillant detail is nu, dat in januari 2010 is gebleken dat de gemeente Zwolle inmiddels voornemens is de parkeergarage in eigen beheer te gaan ontwikkelen. Ergo, het ‘betrouwbare overheidsargument’ houdt niet langer. Op grond van de feiten zou dit betekenen dat op basis van de nut en noodzaak discussie de meerderheid van de raad nu inhoudelijk tegen is. Het is afwachten hoe de democratie dit dilemma omzeilt.

  34. Wat een wantrouwen spreekt uit: “afwachten hoe de democratie een dilemma omzeilt”. Nee, de lust om de lap te lezen is me vergaan, al zou ik dan wellicht weten wat met het dilemma wordt bedoeld.

  35. Bij de “andre kijk” (zo anders is het ook weer niet) zit wel wat oud zeer maar is weer eens wat andere informatie.
    Het gaat m.i. over het feit DAT dit soort zaken tot uitvoering kunnen komen in de gewone wereld stranden loszittende, slecht lopende, slecht beargumenteerde plannen altijd bij de budgettoewijzer (in deze de Raad), toch??
    Als ik het volgende lees (en ervan uit mag gaan dat dit waar is??)

    Desondanks concludeert een vertwijfelde raad om de beslisnota maar voor besluitvorming voor te dragen

    Dan zegt dit meer over de Raad als geheel dan over welke verborgen agenda dan ook.

  36. Eens first cobra, ik deel je indruk

    budgettoewijzer (in deze de Raad), toch??

    een vertwijfelde raad???

    Vooral eens met

    Dan zegt dit meer over de Raad als geheel dan over welke verborgen agenda dan ook.

  37. Analyse Andere Kijk geeft aan hoe bestuurlijk betrouwbaar soms wordt vormgegeven…met een brug die nieuwe problemen dichterbij brengt maar oude niet oplost>:(

  38. Ach, zoals zo’n beetje alle politieke bemoeienissen op dit Weblog, is ook deze discussie (nou ja, de visie van de burgers) ook stil gevallen.
    Ik denk dat ik me toch maar eens verkiesbaar moet gaan stellen…
    Nou, nog ff de laatste impressie van de brug die toch al gegund is:
    http://www.ney.be/en/projects_details/314.html
    (lijkt opeens wat minder transparant op deze manier dan voorgaande impressies :))

Reacties zijn gesloten.