Life Style online winkel
Hoofdpagina
Opsporingsberichten
Foto's
Algemene Logs
Foto's bestellen?
Regionieuws
Spelregels / Disclaimer
Netiquette
Advertenties

banner-ijsselhallen-weblogzwolle-maart-oranjeknop.gif

ketelzorg_banner_140x120pxbew.jpg

uitburo-banner-weblogzwolle-27072011.gif

wijndragers

bureauck_banner.jpg

Webdesign Zwolle

olympus

vvv_vignet_wz.jpg

gemeentebuttoninfo2.gif

banner_zwolle_marketing.jpg

Laatste Reacties
Mega tuinfeest bij Jo...
Nou dat worden weer vernie...
Schrijf je eigen spro...
......wat geen Zwols sproo...
"Niet alle maatregele...
Iemand die nogal eens wat ...
"Niet alle maatregele...
Inderdaad Sabine, het was ...
Zwolle krijgt oranjek...
@jasper helemaal mee eens....
"Niet alle maatregele...
Pluim voor de organisatie ...
FC Zwolle versterkt z...
Pedro is een goed autodida...
FC Zwolle versterkt z...
Ik bedoel maar Bantega !
"Niet alle maatregele...
@ Dame Helemaal correct.....
Bløf slotact 'RTL Vie...
Eindelijk een beetje roeri...
Het weer: zonnige per...
@ Joppuh: Zeven Alleetjes ...
Tieners verzamelen 5....
manuel, in "andere landen"...
Nepcollectant Hartsti...
Hoe diep kun je zinken?
Tieners verzamelen 5....
waarom zou die 5500 euro o...
Mannen aangehouden vo...
Hier de link naar het topi...
"Niet alle maatregele...
Soepie 10.43 had je je ken...
Aanpassing gevaarlijk...
Leggen ze die Chinese band...
Aanpassing gevaarlijk...
Nu, negen maanden later en...
Vragen over geluidsov...
De motie van GL en D66 kre...
FC Zwolle versterkt z...
wat een bureaucratische on...
Aanpassing gevaarlijk...
He he zal tijd worden V...
FC Zwolle versterkt z...
@pedro, het is nog geen 1 ...
"Niet alle maatregele...
Je kan het ook zo zien Mar...
"Niet alle maatregele...
@Marion; het aantal topics...
"Niet alle maatregele...
Blij dat Fusion of Dance z...
Wie is online?
  Nu 68 gasten en 5 leden
Handig!
Bookmark Website
Bookmark Pagina
Maak startpagina
Hoofdpagina arrow Categorieën arrow Politiek arrow SP vreest gevolgen regeerakkoord voor Zwols beleid
SP vreest gevolgen regeerakkoord voor Zwols beleid
maandag 04 oktober 2010

Zwolle – de Zwolse SP vraagt het stadsbestuur een oordeel over de maatregelen die worden genoemd in het regeer- en gedoogakkoord. Nu het CDA-congres zich achter het regeerakkoord heeft geschaard, vreest de SP dat dit rampzalige gevolgen zal hebben voor het Zwolse (sociale) beleid.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘In het regeer- en gedoogakkoord staan maatregelen als het verlagen van de bijstand met 2000 euro per jaar, arbeidsgehandicapten onder het minimumloon laten werken en grote bezuinigingen op kunst en cultuur. Als deze maatregelen worden ingevoerd raakt dat de kern van de Zwolse maatschappij. De SP wil van het stadsbestuur een duidelijke visie op het regeer- en gedoogakkoord.’ De Zwolse socialisten vragen het stadsbestuur of zij het aankomende Kabinet van CDA en VVD met gedoogsteun van de PVV wenselijk vinden. Ook wil de partij van allerlei afzonderlijke maatregelen weten hoe het stadsbestuur er tegen aankijkt.

Siderius: ‘Dit college heeft bijvoorbeeld beloofd dat er niet wordt bezuinigd op de armoederegelingen. Het Kabinet wil dat nu wel gaan doen. De SP vraagt zich af op welke wijze het stadsbestuur protest gaat aantekenen en ervoor gaat zorgen dat er niet wordt gestolen van de armen ten gunste van de rijken.’

Brief en vragen SP Zwolle:

Afgelopen zaterdag heeft het CDA-congres ingestemd met deelname aan het Kabinet Rutte 1 van de VVD en het CDA. Dit Kabinet wordt gedoogd door de PVV door middel van een aanvullende gedoogakkoord.

In deze akkoorden worden onder andere de volgende maatregelen voorgesteld:

§         verlagen van de bijstand met 2000 euro op jaarbasis in 20 jaar
§         arbeidsgehandicapten moeten onder het minimumloon gaan werken
§         invoering van animal-cops
§         boerkaverbod
§         inperking van de basisverzekering
§         minder parlementariërs
§         hypotheekrenteaftrek blijft ongewijzigd
§         schrappen sollicitatieontheffing alleenstaande ouders in de bijstand met de zorg voor kinderen onder de vijf jaar
§         toetsing bij de bijstand gaat niet meer op partnerinkomen, maar op huishoudinkomen
§         normeren van de inkomensondersteunende regelingen tot maximaal 110% van de bijstandsnorm
§         minder subsidie naar kunst en cultuur
§         culturele instellingen worden meer privaat van opzet en worden vermarkt
§         verdwijnen van 30.000 WSW-plaatsen.

Bovenstaande maatregelen zullen ook invloed hebben op het Zwolse beleid. 

Dat brengt de SP bij de volgende vragen:

§         Vindt u het wenselijk dat Nederland mogelijk wordt geregeerd door een coalitie van de VVD en het CDA, met gedoogsteun van de PVV? Zo ja/nee, waarom?
§         Hoe beoordeelt u het gepresenteerde regeer- en gedoogakkoord? Kunt u dit uitgebreid toelichten?
§         Wat is uw mening over bovengenoemde maatregelen? Kunt u per maatregel uw mening geven en de wenselijkheid van de maatregel?

Tjitske SideriusFractievoorzitter
SP Zwolle 

 



Reacties (18)add
0
Bericht door geert, op 4 oktober 2010 om 10:44
We mogen blij zijn dat we niet hoeven te vrezen dat de SP in de regering zit .
Emile Hoogterp
Bericht door Emile Hoogterp, op 4 oktober 2010 om 11:08
Lekker onderbouwd, Geert.
Waarom zouden we daar blij mee moeten zijn?
0
Bericht door Martijn van der Veen, op 4 oktober 2010 om 12:35
Laten we de lokale politiek lokaal houden. En het rijksbeleid als kader aanmeten waarbinnen de lokale politiek haar ding doet. Is al lastig zat.

Met vriendelijke groet,
Martijn van der Veen
0
Bericht door Marcello, op 4 oktober 2010 om 13:50
Terechte vragen, maar laten we dinsdag eerst even afwachten of er op korte termijn wel een regering komt.
0
Bericht door zusenzo, op 4 oktober 2010 om 14:44
En Geert, wat flauw dat je de naam Geert gebruikt. Echt een held ben jij!
Maarten
Bericht door Maarten, op 4 oktober 2010 om 15:24
We kunnen de landelijke ontwikkelingen niet (blijven) negeren. Dit beleid raakt ook de Zwolse maatschappij. Ik vind wel dat het college hier een uitgangspunt in dient te nemen.
0
Bericht door wichert, op 4 oktober 2010 om 16:37
Volgens mij kun je het 1 niet loskoppelen van het ander.Als wij als Zwollenaren minder te besteden krijgen vanuit Den Haag,moeten wij ons toch ook aanpassen.Ik ben benieuwd Marcello wat de twee cda leden morgen doen .Zouden zij ook de moed hebben net als Klink???Emile ik vraag me ook af als ik deze twee akkoorden zie en ze gaan inderdaad door,waarom het dan verkeerd zou zijn als de SP mee zou doen.Geert je moet morgen weer voorkomen,of ben je niet dezelfde .
0
Bericht door Roy, op 4 oktober 2010 om 16:59
Ik hoop dat de Zwolse politiek een eigen koers durft te varen. Dat zou trouwens ook niet meer dan terecht zijn, aangezien de PVV in maart niet aan de gemeenteraadsverkiezingen in Zwolle heeft deelgenomen. Lokaal liggen de verhoudingen (gelukkig) anders.
Frankwin Mussche
Bericht door Frankwin Mussche, op 4 oktober 2010 om 22:48
Laat ik voorop stellen dat ik ook absoluut niet blij ben met dit kabinet, maar ik vraag me af wat de relevantie voor de Zwolse politiek is om te weten of het college het wenselijk vind dat er een gedoogkabinet komt.

Ik heb echt heel veel vertrouwen in de daadkracht van het Zwols college, maar of die daadkracht zo ver gaat dat het invloed heeft op de landelijke politiek waag ik echt te betwijfelen.

Laten we ons concentreren op de Zwolse politiek. Met de aangekondigde bezuinigingen staat ook Zwolle voor zware en moeilijke keuzes. Laten we het vooral daar over hebben en laat ze in Den Haag hun eigen discussies voeren.

1stcobra
Bericht door 1stcobra, op 4 oktober 2010 om 23:36
Ik vindt dat het college geen steling hoeft te nemen mbt de landelijke strategie. Volgens mij moet men er landelijk eerst maar eens uitkomen over wat voor koers er gevaren dient te worden en daar dient de gemeente zich aan te conformeren (u wilt het anders? dan hebben we toch het instrument verkiezingen?). Natuurlijk moet er vooruit gekeken worden maar dit dient in een groter verband plaats te vinden dan dat ieder lokaal bestuur zijn plan begint te trekken.

Naar mijn mening, is dit weer een geregisseerd oppositie spelletje die vanuit het almachtige centrale partijbestuur is ingegeven.


0
Bericht door Cees, op 4 oktober 2010 om 23:48
De SP is een goed geleide organisatie, wat ook inhoudt dat inderdaad landelijk in gemeenten dezelfde berichten verschijnen.
Indien de vragen alleen van de Zwolse fractie afkomstig zijn, zie ik dat graag door Tjitske bevestigd.

Frankwin, landelijke politiek heeft natuurlijk wel gevolg voor het Zwolse. Ben je nu raadslid of niet?? Dat moet je echt weten. Als er b.v. een boerkaverbod komt, geldt dat toch echt ook voor Zwolle hoor. Zeker met een VVD burgemeester aan het roer.
Je hebt gelijk dat er in Zwolle ook nog het nodige gedaan en bezuinigd moet worden.


0
Bericht door drama, op 5 oktober 2010 om 00:08
We gaan voor de buhne verder, en laten de gemeenteraad hierover een uitspraak doen. En wat blijkt: "we zijn het niet eens met de gang van zaken in de nationale politiek". Wat dan? Gaan we een muurtje bouwen rondom Zwolle?
0
Bericht door wichert, op 5 oktober 2010 om 09:46
Ik hoop dat het Boerkaverbod niet doorgaat ik heb er net 1 gekocht.
Herkennenze me niet met karnaval
0
Bericht door drama, op 5 oktober 2010 om 09:49
tenzij je de enige bentsmilies/cheesy.gifsmilies/cheesy.gifsmilies/cheesy.gif
0
Bericht door drama, op 5 oktober 2010 om 09:50
en natuurlijk de enigstesmilies/angry.gif
0
Bericht door wichert, op 5 oktober 2010 om 09:59
Ja Drama dom he nou herkennen ze me toch.Een muurtje bouwen rondom Zwolle wordt moeilijk wij zijn meer onnodige Bruggenbouwers.
Frankwinn natuurlijk ben je niet blij met dit kabinet.Laten we ons concentreren op de Zwolse politiek daar is immers de Pvda de grootste partij.een en al daadkracht.
0
Bericht door wichert, op 5 oktober 2010 om 10:00
Ja Drama dom he nou herkennen ze me toch.Een muurtje bouwen rondom Zwolle wordt moeilijk wij zijn meer onnodige Bruggenbouwers.
Frankwinn natuurlijk ben je niet blij met dit kabinet.Laten we ons concentreren op de Zwolse politiek daar is immers de Pvda de grootste partij.een en al daadkracht.
0
Bericht door QuestionMaster, op 5 oktober 2010 om 10:08
Cees; m u v de minder goedlopende afdelingen dan zeker?
Ik ben niet onder de indruk van het 'folderen,folderen, folderen...het is niet meer van deze tijd.Plus dat de sp net als andere partijen een vaste onderlaag creëert en dat slechts een handjevol partijmensen er echt toe doen, als je ex werknemer bij Revu bent bijv.
Echt sektarisch, ja.
Dit artikel is vergrendeld: u kunt hier geen reacties (meer) plaatsen.

busy
 

smwds-banner-weblogzwolle.gif

Windesheim Zwolle

Computer Service Zwolle

Media Markt Zwolle

Spacewinner Zwolle

banner daisy.jpg

logo_jabro_deuren.jpg

Upmeijer

Toegang
Wat is er te doen?
22-05-2012
Karin Spaink
22-05-2012
Smaakroute
22-05-2012
Beloftenteam
22-05-2012
Probleemgedrag
22-05-2012
Platform Berkum
23-05-2012
Tekenworkshop
23-05-2012
Platform Centrum
24-05-2012
Rijbewijskeuringen
24-05-2012
Carine Vos
24-05-2012
Tim Christensen
Facebook