Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij

Zwolle – Geïnteresseerde vervoerders kunnen begin november een offerte uitbrengen voor het verzorgen van het toekomstige tramvervoer tussen Zwolle en Kampen. De Regiotram vervangt de trein, die tot eind 2012 Zwolle met Kampen verbindt. De komst van de tram zorgt ervoor dat reizigers niet alleen op de stations in Zwolle en Kampen kunnen opstappen, maar dat er ook haltes komen in Voorsterpoort, Stadshagen, Werkeren en Kampen-Oost. Daarnaast verandert de halfuursdienst van de trein in een kwartiersdienst voor de tram. Hiermee worden de aanliggende woonwijken en bedrijventerreinen beter bereikbaar met het openbaar vervoer.

regiotram_2.jpg

Gedeputeerde Staten van Overijssel starten de aanbesteding eind juli 2011. Parallel aan de aanbestedingsprocedure van de tram nemen Provinciale Staten op 26 oktober een definitief besluit over de financiering van de tram. Naar verwachting kan de voorlopige gunning eind november dit jaar plaatsvinden. De levertijd van de trams, het ombouwen van het huidige spoor en het testen van het materieel nemen ongeveer 2,5 jaar in beslag. Dit betekent dat in principe in augustus 2014 de Regiotram Zwolle en Kampen opnieuw kan verbinden.

regiotram.jpg

Aparte concessies voor bus en tram

Eind 2010 is de concessie IJsselmond (bus- en tramvervoer in delen van Overijssel en Flevoland) voor het eerst aanbesteed. De concessie is destijds niet vergund omdat de gevraagde financiële bijdragen in de offertes van de vervoerders ver boven het beschikbare budget uitkwamen. Na een marktconsultatie hebben de provincies Overijssel en Flevoland en de gemeente Lelystad besloten de concessie IJsselmond op te splitsen in een busdeel en een tramdeel.

“Door de tram apart aan te besteden, kunnen we deze concessie verlengen naar 15 jaar in plaats van de 6 tot 8 jaar die voor de bussen van toepassing zijn”, meldt gedeputeerde Gerrit Jan Kok, verantwoordelijk voor mobiliteit in Overijssel. Daarnaast neemt de provincie de financiering van de tram voor haar rekening. “Vervoerders leasen het trammaterieel daardoor niet meer via een leasemaatschappij, maar via de provincie. De financieringslasten voor de toekomstige vervoerder gaan hiermee omlaag en ze kunnen de kosten over meerdere jaren spreiden. Met deze aanpassingen in de aanbesteding maken we het voor vervoerders interessanter om met een mooi aanbod te komen. Onze inwoners, ondernemers en bezoekers in de regio Zwolle – Kampen plukken daar straks de vruchten van.”

Het is de bedoeling om de huidige busconcessie van Connexxion, die in september eindigt, met ruim een jaar te verlengen. Door de verlenging start de nieuwe busconcessie per december 2012. Hierdoor sluit het nieuwe busvervoer beter aan bij de komst van de Hanzelijn. De busconcessie IJsselmond bestaat uit het streekvervoer in het gebied Noordwest-Overijssel (Kampen, Genemuiden en Steenwijk), Oostelijk Flevoland en de Noordoostpolder en wordt door de provincies Overijssel en Flevoland gezamenlijk aanbesteed.

De Regiotram is een project binnen het programma Bereikbaarheid en Mobiliteit van het samenwerkingsverband Zwolle Kampen Netwerkstad. Kijk voor meer informatie over de Regiotram op www.regiotram.overijssel.nl.

De Regiotram is iets groter, comfortabeler en sneller dan een echte stadstram. De Regiotram kan 100 km/uur rijden, terwijl een gewone tram maximaal 70 km/uur rijdt. De Regiotram kan daardoor zowel in de stad rijden en ook de afstand tussen Zwolle en Kampen snel overbruggen. Deze vervoerswijze biedt volgens Gedeputeerde Staten van Overijssel en de colleges van Burgemeesters en Wethouders Zwolle en Kampen meer voordelen dan de huidige trein. De frequentie kan omhoog van twee keer naar vier keer per uur, waardoor de aansluiting van de tram op ander openbaar vervoer (bus en trein) in Kampen en Zwolle verbetert. Daarnaast is een elektrische tram stiller en schoner dan een dieseltrein of dieseltram. Tevens nemen de haltes van een tram weinig ruimte in beslag, waardoor ze goed inpasbaar zijn in de omgeving. Door de uitbreiding van het aantal haltes verbetert de bereikbaarheid van de diverse wijken en kantorenlocaties in Zwolle en Kampen. Naast de Regiotram met zes haltes is er ook nog een rechtstreekse verbinding tussen Kampen en Zwolle via de Hanzelijn. De Hanzelijn rijdt in 2012 twee maal per uur via het nieuwe station Kampen-Zuid. De combinatie Regiotram en Hanzelijn zorgt zo voor een hoogfrequente railverbinding tussen beide steden.

De totale kosten voor de bouw van de infrastructuur, elektrificatie en haltes bedragen ruim 16 miljoen euro. De provincie neemt hiervan bijna 13 miljoen euro voor haar rekening en de gemeenten Zwolle en Kampen respectievelijk 2 miljoen euro en 1 miljoen euro.

Samenwerken
De Regiotram is een samenwerkingsproject van de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail. De provincie Overijssel is regisseur van het regionaal openbaar vervoer in West-Overijssel en opdrachtgever van de exploitatie van de verbinding tussen Zwolle en Kampen. De gemeenten Zwolle en Kampen zijn verantwoordelijk voor de haltes. De infrastructuur, de beveiliging en het beheer vallen onder de verantwoordelijkheid van ProRail.

Meer informatie op de site: regiotram.overijssel.nl

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

5 gedachten over “Tram tussen Zwolle en Kampen weer stap dichterbij”

  1. Waarom maken ze er geen busbaan van. Half jaartje ombouwen en je hebt tot aan de Rieteweg een prachtige busbaan liggen. Opritten op diverse punten maken en je kan er alle kanten mee op.
    Allemaal veel flexibeler dan een trambaan.

  2. Waarom trekken ze ‘m niet door naar Zwolle Zuid.
    In plaats van de voorstadhalte die sommigen inwoners aan de Ministerlaan zouden willen hebben.
    (Daar heb ik de laatste 3 jaar ook niet veel meer over gehoord)

  3. Ik zie er van komen dat het straks een half uur duurt om van KP naar Zl te komen.
    En stop dan ook ff bij de Halte Mastenbroek-Wilsum en bij s’Heerenbroek.

Reacties zijn gesloten.