Zwolse Oliebollentocht voor velomobielen

Zwolle – Zaterdag gingen bij De Vrolijkheid in Zwolle meer dan 150 velomobielen van start voor de 60 km toertocht in de Kop van Overijssel. Het was de 17e editie van de zogenaamde Oliebollentocht.

29-12-2012_velotourtocht_met_150_deelnemers-vrolijkheid_01.jpg

De ligfietsers verzamelden bij De Vrolijkheid. Daar werd in groepen van ongeveer 50 fietsers gestart. De tocht voerde vanuit Zwolle-Noord via Hasselt en Zwartsluis naar Belt-Schutsloot in Nationaal Park De Weerribben – De Wieden en daarna via de veerpont bij Genemuiden terug naar Zwolle. De tocht wordt jaarlijks vanuit een andere startplaats georganiseerd. Voor deze 17e editie was vanuit Zwolle een route uitgezet door de kop van Overijssel. De tocht wordt georganiseerd onder auspiciën van de Ligfietsvereniging NVHPV.

29-12-2012_velotourtocht_met_150_deelnemers-vrolijkheid_02.jpg

29-12-2012_velotourtocht_met_150_deelnemers-vrolijkheid_05.jpg

29-12-2012_velotourtocht_met_150_deelnemers-vrolijkheid_04.jpg

Via Lees verder meer foto’s…

VelomobilistenEen velomobiel is een overdekte ligfiets met 3 wielen. Vanwege de veelvoorkomende kleur geel staat de fiets in de volksmond bekend als banaanfiets. Velomobilisten zijn veelfietsers: de meeste deelnemers reden in de velomobiel naar Zwolle. Deelnemers kwamen uit alle uithoeken van Nederland en uit België, Duitsland en Frankrijk. Een deelnemer uit Oostenrijk zal bij thuiskomst 2.500 km hebben afgelegd.

29-12-2012_velotourtocht_met_150_deelnemers-vrolijkheid_06.jpg

29-12-2012_velotourtocht_met_150_deelnemers-vrolijkheid_03.jpg 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

14 gedachten over “Zwolse Oliebollentocht voor velomobielen”

  1. Prachtig weer, aangename temperatuur, veel gezellige mensen bij elkaar en meer dan 150 fraaie velomobielen bij elkaar. Het was wat mij betreft een geslaagde dag.

    Elk jaar wordt het gebeuren groter. 9 jaar geleden waren we met iets van 50 tot 60 velomobielen in Zwolle, nu dus tussen de 150 en 160, dat is bijna 3x zoveel. Jammer dat je zo’n enorme stoet niet meer in één keer op de foto kan krijgen. En in één grote stoet rijden is ook niet meer te doen helaas. Anders zou het een treintje worden van 1,5 kilometer lengte.

    Leuke plaatjes Harry!

  2. @gj:

    Wat een aparte benadering. Iets wat je niet hoort en wat geen richting aangeeft is gevaarlijk? ik zeg: alle fietsers van de weg halen, hoor je (doorgaans) niet en geven ook vrij weinig richting aan.

    Volgens mij vergis je je echt met normale fietsers. Die hoor je niet en geven geen richting aan. Velomobielen zijn veelal uitgerust met richtingaanwijzers.
    Verder zijn velomobielen uitgerust met bel, claxon of beide om zich beter hoorbaar te maken (als je het rommelende geluid of klikken van het schakelen al niet hebt gehoord)

  3. Jeetje, wat negatief. Heel veel mensen gebruiken hun richtingaanwijzer niet. Scooters en brommers ook vaak niet. Ouderen op elektrische fietsen gaan ook hard en hoor je niet. Gewoon allemaal uitkijken in het verkeer en de velomobielen horen daar ook bij. Leuk gezicht in ieder geval.

  4. @gj, heb nergens gelezen dat je geen mening mag geven. Jo en WFvN zijn het niet met je eens en geven hun “tegen” mening dat mag toch ook.

  5. Gaaf gezicht hoewel velen het wel koud hadden op de Holtenbroekerdijk op de terugweg.
    Het was ook retekoud gister…
    Maar blijft mooi ook door de foto”s !:D

  6. Haa allen,

    Het was gisteren een heerlijke dag, en door de begeleiding van vrijwillige verkeersregelaars van Toerclub Swolland hebben alle 157 deelnemers ontspannen genietend de tocht volbracht. Mannen, ook aan jullie een speciaal woordje van dank dus. We hebben een kleurrijk en mooi eindejaars-eveneemnt mogen beleven.

    Groet van Quesjer, “dirigent” van dit spektakel.

  7. Hee foto nr. 4 onze forumvis op kop 😀

    Blijf het mooie dingen vinden en verbaas mij keer op de snelheid van zo,n machine 😮

    Met fraai vlaggetje eraan zijn ze goed zichbaar die kleuren vallen sowiezo wel op 🙂

  8. Ik zie halverwege het bericht staan dat via lees verder meer foto’s te zien zouden zijn.
    Maar ik kijk er waarschijnlijk overheen maar ik kan dat niet vinden.
    Wie O wie weet waar er nog meer foto’s te vinden zijn

    Gr.
    Robbedoes.

  9. @Blauwvinger (en andere ‘pro-vlaggers’): scan even snel de foto’s (binnen 3 á 4 seconden, want zoveel tijd heb je bij een kruising vaak ook) en vertel me welke van de fietsen een vlaggetje heeft en of deze genoeg opvalt. Ben je nu nog steeds van mening dat een vlaggetje opvalt? Ik had hem de eerste keer ook niet gezien. Pas toen ik er actief naar ging zoeken zag ik hem.

  10. ik was dan wel net aanwezig in Zwolle, had andere dingen
    op het programma… net las ik onder het genot van een kop koffie onder de dekens alle reactie’s even… en wil toch even op wat reageren,

    levensgevaarlijk, je ziet ze niet aan komen!..

    dit zijn een van de dingen die we dagelijks horen, maar snap het eigenlijk nooit zo goed… als iedereen op zijn eigen weg helft rijd, en geloof me, dat doen ze zelden, a fine, dan hoef je ze niet per aan zien komen, wand
    in Nederland rijden wij alleen rechts als het goed is…dus dan rij je elkaar te ge moet.. wij velonouten kijken in het algemeen goed uit voor dat wij een kruising op rijden. stoppen vaak tot altijd, geven een ander voorrang indien nodig. oke uitzonderingen zijn daar gelaten… geven vaak richting aan als je we afslaan… en als dit niet gebeurd … dan is het meestal niet nodig.. wij hebben spiegels. en zien meer an menig andere weg gebruikers!!!!

    maar…

    als je goed om je heen kijkt… wat doen men op de fiets?? ze zijn allemaal zo ontzettend druk met hun telefoon, dat ze domweg geen ook meer hebben wat er om hun geen gebeurd…de gemiddelde fietser rijd als een blindevink de kruising op. op hoop van zege dat het maar goed gaat… gooien het stuur om als je afslaan, maar kijkt niet over de schouder of er wat aan komt….

    en dan even over fietsers in de donker
    oke ik rij veelal in Amsterdam.. dit onze hoofdstad van dit kikker landje,
    ik kan hier een heel groot verhaal van gaan maken, maar ik nodig alle mensen die hun standaard commentaar klaar hebben, eens naar 020 te gaan, een fiets te huren en dan in het donker door de stad te rijden…
    geef even een gil als je dat gaat doen, en waar .. achteraf wil ik wel eens weten wie je het beste ziet… een velomobiel, heeft 100% licht aan, en baklicht wel te verstaan…. ik ben allang blij als men reflectoren in de trappers hebben… licht op de fiets schijnd kunst te zijn ofzo

    vlag????

    stel je voor, je rijd met iemand op de fiets door een willekeurig plaats
    en je ziet in de verte met een vlak… wat is het eerste waar je aan denkt?? ik denk als eerste aan een kinderfietsje dat met hooguit
    7 km.h voortbeweegt .. met een vlag is misleidend, een velomobiel rijd veelal rond je 25 km.h ….

    tot slot… mensen haal die oogkleppen eens van je hoofd af en kijk eens om je heen, een velomobiel is veelal 2,85,meter lang en 0,76 meter breed… vel gekleurd… dit zie je heus wel rijden, als je maar kijkt en niet te veel met je telefoon speelt of andere dingen doet wat afleid.

    groeten marcel beekmans alias beekiepouwer.

Reacties zijn gesloten.