Extra halte bij Stadshagen voor Kamperlijn

Zwolle – De Kamperlijn blijft een treinverbinding. Die keuze leggen Gedeputeerde Staten van Overijssel en B&W van de gemeente Zwolle en Kampen aan Provinciale Staten en de raden voor, na een studie rond de vervoersopties bus, trein en tram. Met de keuze voor de trein krijgt het spoortraject tussen Zwolle en Kampen de komende jaren een flinke opknapbeurt door elektrificatie van de lijn, de aanleg van meer haltes en een hogere frequentie. De uitbreiding vindt in verschillende fases plaats.

 

kamperlijn.jpeg 

Foto: Provincie Overijssel

 

Tussen 2015 en 2017 wordt de Kamperlijn geëlektrificeerd en komt er een halte in Stadshagen en een tunnel voor het autoverkeer ter hoogte van de nieuwe halte. De tunnel is nodig om de verbinding tussen de verschillende wijken in Stadshagen te verbeteren en de veiligheid rond het spoor te garanderen. Ook gaat de snelheid van de trein omhoog van 100 naar 130 tot 140 km/uur. Daarnaast wordt naast de bestaande spoorbrug over de Blaloweg in Zwolle een fietsbrug aangelegd, waarmee de fietssnelweg tussen Zwolle en Kampen wordt verbeterd. Provinciale Staten en de gemeenteraden van Zwolle en Kampen nemen binnenkort een besluit over de voorstellen voor de aanpak van de Kamperlijn.

Het afgelopen anderhalf jaar hebben de drie overheden de verschillende vervoersopties voor de Kamperlijn, te weten: bus, trein en tram bestudeerd en tegen elkaar afgewogen. Met de keuze voor de trein blijft het oorspronkelijke doel voor het realiseren van een kwalitatief goede  verbinding tussen Zwolle en Kampen en de tussengelegen woon- en werkgebieden overeind. Met de halte in Stadshagen krijgen ook de inwoners van Stadshagen een directe aansluiting op het spoornet.

Nadat de eerste fase is afgerond willen de provincie en de gemeenten Zwolle en Kampen de lijn verder ontwikkelen. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de eventuele aanleg van haltes bij Voorsterpoort, Werkeren en Kampen-Oost en de uitbreiding van de frequentie van twee naar vier keer per uurin latere jaren. Met de fasering in de verbetering van het spoortraject sluiten de provincie en gemeenten aan bij het tempo van de ruimtelijke en economische ontwikkelingen van de Netwerkstad Zwolle Kampen.

De totale kosten van het project tot 2018 worden geraamd op € 24,75 miljoen. Hiervan neemt de provincie € 15,35 miljoen euro voor haar rekening voor het opwaarderen van de spoorverbinding en een bijdrage aan de tunnel. Voor het aanleggen van de halte Stadshagen, de autotunnel en de fietsverbinding over de Blaloweg reserveert de gemeente Zwolle € 8,9 miljoen. De gemeente Kampen betaalt € 500.000,– voor het aanpassen van het station Kampen.

De trein sluit goed aan op de wens voor kwalitatief goed vervoer tussen Zwolle en Kampen. En de elektrificatie van de lijn bespaart op de exploitatiekosten, het energiegebruik, verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Daarnaast zorgt elektrificatie voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een kwartierdienst in de toekomst mogelijk is.

De busvarianten sluiten niet goed aan op de kwaliteitseisen. De reistijd met de bus is langer en de bus is minder goed in staat om in de spits grote aantallen reizigers te vervoeren. Voor de tramvariant bleek uit de eerdere aanbestedingsronde dat deze  in deze economische tijden niet haalbaar is en dat doortrekken van de tram naar de binnenstad financieel niet haalbaar is, waardoor de exploitatie onrendabel wordt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

20 gedachten over “Extra halte bij Stadshagen voor Kamperlijn”

  1. En wanneer komt het stationnetje van ZWOLLE ZUID aan de ministerlaan er .Daar waren voor alweer ruim een jaar ook toezeggingen gedaan

  2. Wie gaat de exploitatie doen? Is daar sowieso al over nagedacht? Eerder wilde geen enkele commerciële partij zijn vingers daaraan branden en nog steeds lijkt er weinig zekerheid te zijn over het rendabel uitbaten van deze lijn. Ik voorzie een financieel debacle.

  3. @Pojtr: voor zover ik weet is er m.b.t. een eventueel station Zwolle Zuid een burgerinitiatief geweest en is er onderzoek gedaan, maar zijn er nooit concrete toezeggingen gedaan. Ik zie dat ook niet zo snel gebeuren.

  4. Waarom zou deze spoorverbinding rendabel moeten zijn dan? Wij betalen behoorlijk wat belasting in dit land, ik vind het prima dat van die gelden bepaalde algemene voorzieningen worden betaald.

    Daarnaast is kijken naar de kosten maar de helft van het verhaal. Er zal ook gekeken zijn naar de baten. Als er bepaalde maatschappelijke baten te realiseren zijn dan nemen provincie en gemeente die wel mee, een commerciële exploitant zal daar niet mee gaan rekenen.

    Een voorbeeld wat je in deze context kan noemen is de Hanzelijn. De totale kosten voor aanleg waren een paar miljard (uit mijn hoofd), terwijl de opbrengsten gebracht werden in termen zoals: betere ontsluiting van steden in de Polder (Kampen en Dronten) en een snellere reistijd vanuit het noord-oosten naar de randstad.

    Kortom: naar mijn mening moet bij dit soort maatschappelijke voorzieningen breder gekeken worden dan alleen de kosten. Maatschappelijke baten (eventueel niet financieel) wegen ook mee!

  5. @Wouter: de tijd dat dit soort projectjes met “maatschappelijke baten” ieder jaar met overheidsgeld overeind gehouden konden worden is allang voorbij. De overheid kan dat niet meer zomaar doen en van dit soort voorzieningen mag ook verwacht worden dat ze zichzelf kunnen bedruipen. Er zijn trouwens veel belangrijkere zaken waar tegenwoordig al flink op bezuinigt wordt.

    Er wordt trouwens aangenomen dat het geld voor de aanpassingen al klaarligt en dat lijkt me voorbarig. Idem voor de exploitatie. En dan heb ik het nog niet eens over het daadwerkelijk binnen het budget uitvoeren van de aanpassingen. Ik voorspel dat dit een heel slepend verhaal gaat worden.

  6. Ik ben het helemaal met Ribo eens.

    De schoorsteen zal ook hier toch moeten roken en aan niet financiële voordelen hebben we niets, dat levert geen geld op. Wel blije mensen, maar daar koop je niks voor.

  7. Die laatste vraag van Mariane vind ik de belangrijkste (of andersom, naar Stadshagen toe). Zwolle is sowieso handiger te bereiken op de fiets en in Kampen (eigenlijk IJsselmuiden) heb je ook het probleem dat je eerst nog in niemandsland staat. Als je aan de andere kant van Kampen werkt, wordt het nog niet heel interessant. Ik vraag me af hoe groot de doelgroep voor dit specifieke, extra station is.

  8. @Ribo
    Je gaat er aan voorbij dat de trein vanuit Kampen momenteel de nodige forenzen vervoerd en dat qua potentie in de wijk Stadshagen genoeg mensen zouden kunnen wonen die gebruik willen maken van de mogelijkheid om op te stappen in de wijk (wat dat betreft stelt Marianne een interessante vraag). Als de lijn daarmee kostendekkend kan zijn is dat hartstikke mooi, maar ik denk niet dat dit een doel op zich moet zijn.

    Voor die mensen (huidige reizigers en toekomstige) zou deze investering wel eens een goede kunnen zijn. Dus Slakje, aan deze investering heb JIJ misschien niks, een ander kan er wel degelijk wat aan hebben! En die mensen betalen óók belasting en hebben ook recht op goede voorzieningen.

    Je geeft aan dat dit soort ‘projectjes’ niet meer kunnen, mijn eerder aangehaalde voorbeeld van de Hanzelijn laat toch echt anders zien.

  9. @wouter: zoals je zelf al zegt: ALS de lijn kostendekkend kan zijn dan is dat heel mooi. Een eerder onderzoek heeft dat al in twijfel getrokken en we zullen zien of daar verandering in te brengen is. Persoonlijk geloof ik dat niet en ben ik heel sceptisch over het vervolg van dit verhaal. Ik vind ook niet dat de overheid geld moet stoppen in verliesmakende ondernemingen terwijl er veel goedkopere en veel minder risicovolle alternatieven zijn (zoals buslijnen).

    De Hanzelijn is trouwens een compleet ander verhaal omdat die lijn een fundamenteel onderdeel uitmaakt van het nationale spoornet. De exploitatie van het Kamperlijntje had een stuk makkelijker geweest als het niet zo’n rare, doodlopende verbinding was geweest die geen meerwaarde heeft behalve het bedienen van lokale reizigers. Die reizigersgroep is relatief klein, wat exploitatie juist zo moeilijk en risicovol maakt.

  10. kunnen die mensen niet gewoon op de fiets naar het station? dat gaar ws nog sneller dan, op de fiets naar station stadshagen, daar wachten op de trein, in zwolle uitstappen of overstappen, daar weer wachten op het vervolg van de treinreis..

  11. Ribo er zijn wel degelijk zoals ik in de krant heb gelezen toezeggingen gedaan dat de gemeente met prorail de zaak ging bespreken of het haalbaar was.Maar nooit is er verder op terug gekomen .Het betreffende stukje grond waar het stationnetje moest komen is nog steeds braak.Dus mijn inziens geven ze daar nog geen bestemming aan voor iets anders

  12. Mooi dat er wat aan deze lijn gedaan word. Gaat in de toekomst zeker voordeel opleveren. Station in Zuid zou ik maar onzin vinden. Ga lekker op de fiets naar het station. Dat kleine stukje vanaf de ministerlaan. Zou allleen maar geld verspilling zijn. En zorgt ook nog eens voor vertraging met de trein.

  13. Kamperlijntje zal ook in de toekomst lang niet kostendekkend zijn.
    Door het verlies te delen over provincie en de gemeenten kan het net dragelijk zijn.
    Een betere optie is er een echt snelle busbaan van maken dan kunnen bussen uit de hele regio het station snel bereiken.>:)

  14. Ik denk echt dat het een toevoeging is zo’n tram maar dan wel voor hele regio en dan ook opstap/stop plaatsen bij en centrum uiteraard en stadionplein/Isala en hessenpoort Ikea/Wehkamp etc…

    Is een investering maar maakt de stad Zwolle weer aantrekkelijk8)

  15. Die snelheid van 140 km/uur intrigeert me. Ja, ze zullen wel sprinters inzetten, maar dan nog. Kan dat echt op zo’n kort stukje? En dat je daar dan voldoende tijdwinst mee haalt om een kwartierdienst te draaien.

  16. Lijkt me een goed idee! 😀
    Maar alleen als dit zonder gezeur komt over het tijdelijk vervoer.
    Het is nu dus raak met de buslijn 141 en die gaat dus weg.
    Heel fijn als de trein wordt uitgebreid etc. maar krijgen de mensen met een zichtkaart alsnog toegang in de trein? Ik hoop van wel anders wordt het een flop voor de meeste mensen met een zichtkaart

Reacties zijn gesloten.