Komst Islamitische school naar Zwolle zeker

Zwolle – In Zwolle start vanaf augustus 2014 een vestiging van een Islamitische school van de Stichting voor Onderwijs op Islamitische Grondslag in Midden en Oost-Nederland (SIMON). Waar de school precies komt is nog niet duidelijk.

Het ministerie van onderwijs maakte afgelopen januari 2013 aan de gemeenteraad van Zwolle duidelijk dat één van de twee verzoeken voor vestiging van een Islamitische school gehonoreerd wordt. De gemeente Zwolle had het verzoek voor twee Islamitische scholen afgewezen. De vestiging van één school zou volgens de gemeente ook niet mogelijk zijn, omdat het vereiste aantal van 235 leerlingen binnen vijf jaar tijd niet gehaald zou worden. Tegen die stelling is SIMON met succes in beroep te gaan. De nieuwe school hoopt te starten met 80 leerlingen. Waar de Islamitische school zich gaat vestigen is op dit moment onduidelijk. Dat zou ook binnen een bestaand schoolgebouw kunnen.

SIMON staat voor ouders en leerlingen. Elke leerling, met wat voor een geloofsovertuiging dan ook, is in principe welkom op één van onze scholen. Moslimkinderen met verschillende achtergronden volgen goed en modern basisonderwijs op Islamitische grondslag. Heel gewoon en toch bijzonder, zo zou je de Islamitische basisscholen die onderdeel uitmaken van SIMON kunnen noemen. Heel gewoon, omdat het gewone basisscholen zijn, net als elke andere basisschool, waar kinderen leren lezen, rekenen, schrijven, kennis van de wereld en hun leefomgeving opdoen en zo een basis leggen voor hun verdere (school)leven. Bijzonder, omdat de scholen vanuit het Islamitische geloof de leerlingen voorbereiden op de Nederlandse samenleving.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

93 gedachten over “Komst Islamitische school naar Zwolle zeker”

  1. Vrijheid is dat kinderen van alle geloven, huidskleuren,culturen,rangen en standen bij elkaar op school zitten.
    Het geloof is een prive zaak,dus waarom kinderen van elkaar scheiden vanwege het geloof. We zijn toch niet Zuid-Afrika in tijd van de Apartheid!

  2. “Bijzonder, omdat de scholen vanuit het Islamitische geloof de leerlingen voorbereiden op de Nederlandse samenleving.” Dat is wel heel ironisch inderdaad. Integreren door segregatie.

    Persoonlijk vind ik de indoctrinatie van kleine kinderen d.m.v. religie walgelijk. Of het nu islamitisch of christelijk is.

  3. juist Lex jij hebt het even duidelijk gezegd hier en ben dat volkomen met je eens.Men hoort bij elkaar te zijn als men hier wil intregeren en niet met gescheiden onderwijs te praktiseren.Als iemand van buiten de leer van zijn eigen geloof en cultuur wil leren dan kan dat buiten de normale schooltijden.Men zet in het buitenland ook geen nederlandse scholen neer .Door wat ze nou gaan doen drijven de verschillende nationaliteiten steeds verder uit elkaar

  4. Best als deze school niet komt, maar dan ook gelijk al het christelijk onderwijs opdoeken.

    Tot die tijd mag wat mij betreft elke school met indoctrinatie doeleinde opgericht worden.

  5. Gescheiden onderwijs is (hoewel ik me er zelf ook aan schuldig maak 😛 ) inderdaad behoorlijk uit de tijd. Een nieuw stelsel zou ik geen problemen mee hebben.

  6. Gevolg van het bijzonder onderwijs in NL. Elk geloof of levensbeschouwing mag zijn eigen school stichten. Genoeg kinderen? De overheid betaalt!

    Niet meer van deze tijd. Overheid zou alleen goed, toegankelijk en betaalbaar openbaar onderwijs moeten aanbieden. Meer niet. Wil je als ouders wat anders? Religieus onderwijs? Prima, maar dat betaal je dan zelf.

    Scheelt miljarden!

  7. Japser, je zit er eerlijk in denk ik. Maar indoctrinatie komt in Nederland maar weinig voor. Ik heb op Christelijke scholen gezeten en ik werd daar gewoon gestimuleerd om kritisch te kijken, ook naar het geloof. Er werd wel onderwezen in het geloof en kinderen werden gestimuleerd om bepaalde waarden hieruit mee te nemen. Het gaat dan voornamelijk over naastenliefde en eerlijkheid. Waarden die volgens mij aardig universeel zijn. Het voldoet dus geheel niet aan de eigenschappen van indoctrinatie. Ik weet dat er wel Christelijke scholen bestaan waar kinderen zich uitzonderlijk gaan voelen wanneer ze de bijbel niet knetter letterlijk opvatten. Dat is inderdaad jammer, want dat neigt wel naar indoctrinatie.
    Maar hoe cliché ook, scheer niet alles over een kam, want ook dat is jammer.

  8. Vrijwel elk Christelijk geloof gaat er van uit dat als je niet naar de kerkleiders luidt, je zwaar de sjaak bent in het hiernamaals. Dat wordt, ook op de scholen, regelmatig herhaald. Ik vind dat indoctrinatie.

  9. Als dat zo zou zijn, dan zou ik dat ook een vorm van indoctrinatie kunnen vinden. Maar wat je zegt klopt niet. Je pikt er wederom een voorbeeld uit en beschouwt dat als representatief voor de hele groep.

  10. Japser; Ik heb ook christelijk onderwijs genoten (ik doe inmiddels niets meer aan het geloof), het beeld wat jij schets van christelijk onderwijs voldoet totaal niet aan de praktijk. Misschien wel in de “Bible belt”, maar daarbuiten zeker niet. Ik heb mijn schooltijd is zeer prettig en leuk ervaren en ben geen slechter mens geworden van het christelijk onderwijs. Het zou je sieren als je leert in “grijs” te denken in plaats van zwart-wit.

  11. @Jasper. Onder welke steen heb jij de laatste jaren gelegen. Ik begrijp niet waar jij je verhaal op stoelt. Heb jij op een christelijke school gezeten vroeger?? Dat is niet meer te vergelijken met de scholen van nu. En als je het van verhalen hebt kloppen deze ook niet voor elke christelijke school. Ik zou zeggen: vraag eens of je een week mag mee “lessen” op zo’n school en je zult van gedachten en uitingen veranderen.

  12. Nou Japser, goed idee van Oke toch een weekje mee “lessen” op zo,n school. Verander je misschien eindelijk is van gedachten en vooroordelen. Doen zou ik zeggen, kun je na dat weekje je ervaringen mooi delen hier op weblog!

  13. Als Christenen recht hebben op eigen onderwijs, dan elke andere religie ook. En dat blijkt gelukkig in Zwolle ook het geval te zijn, of je dat nu leuk vindt of niet. Met het vestigen van een gebedshuis is het precies zo.

  14. Ik heb op een Christelijke middelbare en een Katholieke middelbare school (TAK) gezeten. En ik weet dat het best wel meevalt in hoeverre de christelijke grondslag wordt meegegeven. Neemt niet weg dat er bijvoorbeeld in het aanname beleid van de docenten wordt geselecteerd op overtuiging. Dat nemen deze docenten mee het lokaal in. Als de moraal van de docent voort komt uit angst voor wat er gebeurt in het hiernamaals, is dat wat mij betreft niet de correcte.

    Ik ben er ook zeker niet slechter op geworden, en ik verdiep mij nog steeds in alle vormen van geloof. Ik shop zelfs daarin om te kijken wat voor mij een positieve toevoeging kan zijn.

    Iedereen is vrij te geloven wat ze willen, iedereen is vrij om daar mee te doen wat ze willen. Maar ik vind wel dat kinderen daar tegen beschermt moeten worden. Dat betekend dat als je al een levensbeschouwing doet, je daar alle geloven behandelt, en niet zoals op het TAK 95% christelijk/joods en 5% anders.

    En dit was een zeer open school. Op de christelijke school daarvoor, ging het wel een stapje verder, inclusief verplichte dagopening.

    Als een moderne school als TAK het al niet goed gescheiden kan houden, wat betekend dat wel niet voor de andere.

    Nou is het ondertussen flink wat jaren terug, dus ja, theoretisch gezien kan het anders geworden zijn, zoals @Oke zegt. Maar gezien de financiën van christelijke scholen (gedeeltelijk) uit de kerk komen, vermoed ik van niet.

  15. Wat krijgen ze in hun pauzes te eten dan geen krentebolletjes denk ik… wel baklava of anders nog wat…
    Succes met de nieuwe school en hoop dat opleidingsniveau goed zal zijn..

  16. @jasper. Een dagopening lijkt mij vrij normaal op een Christelijke school.
    De kerk steekt geen enkele cent in de Christelijke scholen. Een school is nl. niet aan een kerk verbonden. Dus nog iets meer verdiepen.
    Veel succes.

  17. @Oke nou, daar heb je het dan toch al, zodra daar een dagopening is, dan komt de bijbel, en de interpretatie daarvan al richting de kinderen. Dat is op zijn zachtst gezegd beïnvloeding. Ik noem het indoctrinatie. Is uit de beste bedoelingen, uiteraard, maar dat maakt niks uit.

    Dat andere statement kom ik op terug.

  18. @Oke mijn excuses voor de kerk/school opmerking. Die was niet correct. Hoewel veel scholen oorspronkelijk zijn gesticht vanuit een gemeenschap, worden ze tegenwoordig daar niet meer door gefinancierd. My bad.

  19. . Dat nemen deze docenten mee het lokaal in. Als de moraal van de docent voort komt uit angst voor wat er gebeurt in het hiernamaals, is dat wat mij betreft niet de correcte.

    Daar sla je wel de spijker op zijn kop.

  20. . Dat nemen deze docenten mee het lokaal in. Als de moraal van de docent voort komt uit angst voor wat er gebeurt in het hiernamaals, is dat wat mij betreft niet de correcte.

    Daar sla je wel de spijker op zijn kop.

  21. What’s next?

    Mensen die linkshandig zijn, krijgen andere gymles dan rechtshandigen? Kinderen uit omliggende dorpen krijgen les in dialect op een middelbare school in Zwolle?

    Als atheïst ben ik van mening dat je het onderwijs aanpast op basis van intelligentie en eventuele handicap/beperking. Niet op basis van geloof, geld, geslacht of ras. Dit geldt ook voor de christelijke scholen overigens. Een school is bedoeld om mensen te onderwijzen, te begeleiden en voor te bereiden naar de wereld zoals zij werkelijk is. Niet naar een wereld waarin een selectieve groep mensen heeft besloten dat dit het beste is.

    Overigens gaat het scheiden van religie/rassen heel goed in San Quentin State Prison.

  22. Ach ja christelijk onderwijs.
    Daar heb ik geen hoge pet van op.
    Die gasten presteerden het zelfs om mijn antwoord op een eigen meningsvraag als fout te bestempelen, omdat het antwoord niet overeen stemde met hun gedachten.

    Afschaffen dat religieus onderwijs.
    Geloven doe je maar thuis en niet op school.

  23. laat iedereen gewoon in hun waarde of het nou christenen, islamieten, atheisten etc. zijn

    Je hoeft het echt nietallemaal met elkaar eens te zijn, maar heb respect voor elkaars opvattingen en levensstijl en geloofsovertuiging!!!

  24. Ach als het onderwijs wat gegeven wordt voldoet aan de norm en de kinderen een goede aansluiting krijgen op het gevolg onderwijs dan is er geen probleem toch?
    Er staat dat iedereen welkom is op de school. Het islamitisch onderwijs zal ook met zijn tijd mee moeten gaan willen ze bestaansrecht verwerven. Zo lang het maar geen ibn galdoen herhaling wordt. Dat was op het middelbaar onderwijs maar goed. Dat was een goed voorbeeld hoe het niet moet.
    En het islamitisch en christelijk onderwijs verschilt niet zo veel van elkaar. Ze geloven allebei in dezelfde god.

  25. Ik vind het een goede zaak. Een strenge opvoeding met de Bijbel/Tenach/Koran als grondslag komt de normen en waarden alleen maar ten goede.

    En laten we eerlijk zijn, normen en waarden vervagen behoorlijk in dit land!

  26. @johanna1 van mij mag iedereen zelf weten wat ze geloven, geen probleem. Het wordt wel een probleem als ze hun kinderen dat ook opleggen. Een open, humanistische opvoeding, waar de kinderen op latere leeftijd zelf kunnen kiezen voor welk geloof (of geen) ze gaan, heeft mijn voorkeur.

  27. Waarom mag een humanistische opvoeding de kinderen wel ‘opgelegd’ worden? Laat iedereen in zijn waarde, zolang die niet botst met de algemene normen en waarden van dit land. Ik geloof niet dat de kinderen die op een moderne, christelijke school zitten of hebben gezeten, allemaal verpest zijn. Ook is mijn ervaring dat er gewoon vrije keus bestaat om het anders te doen, zodra je op eigen benen staat.

    Ik denk dat je moet oppassen dat je niet verstart in het willen afschaffen van alles wat bijzonder is. Het doet mij (in de verte, hoor) een beetje denken aan de mensen die demonstreerden voor het behoud van Zwarte Piet. Onder het mom van vrijheid en respect voor cultuur werd onlangs een donkere mevrouw op het Malieveld schandalig bejegend. Blind voor wat die mevrouw te zeggen had (een oproep om een stille ramp in Papoea onder de aandacht te brengen), werd ze in een hoekje gezet en gebeurde het tegenoverstelde van waarde de demonstranten zogenaamd voor stonden: vrijheid en respect.

    Nu zeg je dat het niet moet kunnen dat mensen hun eigen ideeën opleggen aan anderen/kinderen, maar vervolgens moet het maar wel gebeuren zoals jij het in je hoofd hebt. Is dat niet hetzelfde?

  28. Persoonlijk vind ik dat je onderwijs en religie moet scheiden. Ik denk dan ook dat hier de verkeerde discussie gevoerd wordt: mensen zijn nu aan het uitleggen wat er slecht is aan onderwijs op religieuze basis.

    Maar draai het eens om: waarom moet het zo nodig? Wat is het voordeel van onderwijs op religieuze basis?

  29. Dat is niet zo moeilijk Plantje. Ouders die gelovig zijn willen niet dat hun kinderen “geïndoctrineerd” worden met opvattingen in het lesprogramma van de mainstream Nederlanders. Het verschil tussen bijzondere en openbare scholen is als algemeen punt de uitgedragen normen en waarden (ik doe geen uitspraak welke goed en fout is, maar stel alleen het verschil vast). Voor veel vakken maakt het weinig uit, maar voor een aantal vakken wel. Denk aan maatschappijleer, geschiedenis, biologie. In mijn (katholieke) geschiedenisboekje stond een akelig plaatje van de Martelaren van Gorkum. Op PC-scholen tref je dat waarschijnlijk niet aan en wordt er een ander accent gelegd op de Tachtigjarige Oorlog. En denk niet dat Openbare Scholen “de waarheid” objectief vertellen, want ook daar worden keuzes gemaakt wat relevant is en wat niet. Onze samenleving is open genoeg, zodat de meeste mensen vroeger of later in aanraking komen met andere opvattinegn en in staat is om het andere perspectief zelf te onderzoeken.
    Ik vind al die verschillende vormen van onderwijs wel aardig. Ouders kunnen zelf bepalen wat het best bij hun opvoeding past en wat het beste is voor hun kind. Daar zit een grens aan wat betaalbaarheid betreft. Anderzijds blijkt uit inspectierapporten dat de kwaliteit van bijzonder onderwijs gemiddeld hoger is dan het openbaar onderwijs.
    Dus, laat die islamitische school maar komen.

  30. Net zoiets IBN Ghaldoun in Rotterdam?
    Dat is vooral geen succes gebleken…

    Gaan we dat in Zwolle zelf ervaren?
    Lijkt mij een zekere uitdaging..

  31. @Wilbert het verschil zit hem er in dat je bij mijn manier de kinderen zo opvoed, zodat ze zelf beslissingen kunnen maken. Dat is ook iets opleggen, maar dat is opleggen dat ze zelf keuzes maken. Dus ze kunnen ook zelf beslissen om te gaan geloven bijvoorbeeld. Andersom is het vaak lastig om te stoppen met geloven.

  32. Dan moet je er wel heel open in staan japser. Het klinkt mooi, maar je komt er niet onderuit dat kinderen worden beïnvloed door de overtuiging van de ouders. Of dat nu religieus of atheïstisch is. Ik denk ook niet dat dat erg is. Je mag een kind best meegeven hoe je er over denkt, binnen het redelijke natuurlijk.
    Ik las ooit een stuk van een jonge filosoof die binnen het begrip vrijheid het verschil uitlegde tussen vrij van en vrij tot. Hij noemde dat hij vrij wam van zijn ouderlijke tradities om zich later vrij te voelen om er zelf voor te kiezen. Volgens mij is dat een van dé uitdagingen in het leven, je leert pas echt keuzes maken als het lastig wordt. Het versterkt daarmee de kracht waarmee je keuzes maakt, wanneer je je vrij durft te maken uit je comfortzone. Een comfortzone bestaat in deze uit opvattingen en levensvisies. Ik denk dat wanneer je als ouder je kind niet een bepaalde richting meegeeft, dat je je kind dan niet de gelegenheid geeft om zich los van je te maken. Het losmaken van ouderlijke opvattingen is ook iets wat zeer bij de ontwikkeling van een jongere hoort, je moet ze die gelegenheid wel geven. Je voelt je vrijer wanneer je je los hebt gemaakt uit de klei, dan wanneer je je los hebt gemaakt uit los zand.

  33. @1ejohn ; je schrijft: “Er staat dat iedereen welkom is op de school”.

    Mits….

    volgens Simon-scholen: “In principe is het islamitische onderwijs voor iedereen toegankelijk. Van niet-moslim leerlingen en leerkrachten wordt wel verlangd dat zij de uitgangspunten van de school onderschrijven. Op een enkele islamitische school zitten ook kinderen die geen moslim zijn.”

    “uitgangspunten onderschrijven” wordt ook op scholen met andere religieuze achtergronden gehanteerd.

    Waarom moet dit soort onderwijs uit de algemene middelen worden betaald?

    Wat mij betreft gaan we over op een ander systeem: alle kinderen uit de wijk naar dezelfde, openbare basisschool (klassen met max. 15 leerlingen, zodat zowel de voor- als de achterlopers voldoende aandacht krijgen).

    Religieuzen etc. doen hun sausje maar in eigen tijd, en met eigen middelen.

    Waarom die verzuiling op basis van religie doorvoeren in het onderwijs?

  34. Als een school met een religieuze grondslag kwaliteit in onderwijs geeft en het de vraag is van de bevolking wat loop je dan te miepen? Omdat je ergens het idee hebt dat religie iets engs is?
    Als het de ontwikkeling van het kind ten goede is dan lijkt mij het een goed idee om dit te blijven stimuleren.
    Religie is in mijn ogen iets persoonlijks. Als de kinderen thuis komen dan belijden ze daar hun geloof ook. Als dat synchroon loopt met de positieve ontwikkeling van hun (studie)vaardigen hebben we een win-win toch?
    Jouw idee van allemaal naar dezelfde school vind ik nog enger.
    Maar met kleinere klassen ben ik het wel mee eens.

  35. (klassen met max. 15 leerlingen, zodat zowel de voor- als de achterlopers voldoende aandacht krijgen).

    Keep on dreaming Drama:)
    Dat kost veel te veel geld. Dat heeft geen enkele regering voor haar burgers over.

    En ook ik schaar me achter de gedachte dat onderwijs niet op een religie gebaseerd moet zijn.

  36. Religie is in mijn ogen iets persoonlijks. Als de kinderen thuis komen dan belijden ze daar hun geloof ook

    Helemaal mee eens. En juist omdat het zo persoonlijk is vind ik het raar dat we iets onpersoonlijks als “goed onderwijs” daar aan gaan koppelen.

  37. Vind ik niet zo ter zake doen eigenlijk. Vooral de vergevingsgezindheid staat centraal in het christendom. En als je toch al niet gekooft, dan is het eventuele dreigen met de hel toch totaal geen stok achter de deur? Het gaat er vaak veel meer om of je serieus genomen wordt of niet in de groep waarvan je deel uitmaakt. Groepsdruk doet meer in de keuze of je uitkomt voor je waarheidsbeleving. Ga je tegende heersende opvattingen in, dan ben je malle pietje. Dat sociale mechanisme kun je aantreffen in het christendom, maar bij atheisten ook zeer zeker. En je vormt je persoonlijkheid juist door je daar los van te maken en er zelf naar te leren kijken.

  38. @1ejohn ; ik heb nergens geschreven dat religie iets engs is; ik vind het in eerste instantie iets persoonlijks, idd. Ook over de kwaliteit van het onderwijs op religieuze grondslag heb je mij niet gehoord (is minstens zo goed als het openbare).

    Ben benieuwd waarom jij “allemaal naar dezelfde school” nog? enger vindt.

    Ik zie vooral voordelen.

  39. japser,s waarheid is de waarheid. Volgens hem dan. Nooit zal hij is toegeven dat een anders zijn mening ook wel eens kan kloppen.Heeft zelf geen kinderen maar weet altijd wel wat het beste voor hun is. Je hebt zelf op het TAK gezeten zeg je. ga daar is een weekje lessen zoals Oke al zei. Dan weet je hoe het er aan toe gaat tegenwoordig op een “christelijke”school.En kom je misschien een keer van je vooroordelen af.Snap trouwens niet waarom je op het TAK onderwijs gevolgd hebt als ongelovige.Of moest je van je ouders naar die school?

  40. Volgens jou is het lastig om te stoppen met geloven later als je onderwijs hebt gehad op een “christelijke”school. Je hebt zelf op het TAK gezeten en ben nu een heiden pur sang. Je spreekt jezelf tegen. Ik vind het trouwens ook een belediging voor het TAK wat zeer goed onderwijs geeft en helemaal geen geloof opdringt. En ja heel soms geef je een ander gelijk maar dan alleen als je in het nauw gedreven word.

  41. e.woud, ook jij zuiver in de discussie blijven dan. Niet eerst iets stellen en dat later afzwakken.

    Onderwerp is overigens Islamitisch onderwijs 😉

  42. Nog steeds zie ik dat (met name) Japser aangesproken wordt en telkens maar moet duidelijk maken wat er zo slecht is aan onderwijs op religieuze basis.

    Maar wat is nu het voordeel van onderwijs op religieuze basis? Waarom is het beter dan onderwijs waar men religie geen onderdeel maakt van de dagelijkse gang van zaken?

  43. Nee beste e.woud het is lastig om te stoppen met geloven, als je al van jongs af aan geloofd.

    Ik ben geen heiden, ik geloof niet in een creationistische God of Goden.

    Je hebt helemaal gelijk, het TAK geeft ontzettend goed onderwijs. Ik ben er zeer zeker beter uitgekomen en ik heb een fantastische tijd gehad.

    Ik geef anderen gelijk als ze het hebben.

  44. Als ik de reacties lees, dan valt me op dat het denken over geloof het standpunt bepaalt over onderwijs op religieuze grondslag.
    Sta me toe een paar opmerkingen te maken.
    1. Als ik de grens over ga ben ik nog steeds Nederlander. Ik blijf mens en Nederlander. Als ik de deur uitga blijf ik christen. Ik begrijp de opmerking dan ook niet dat je het geloof maar thuis moet laten.
    2. Christenouders beloven bij de doop van hun kind, dat ze het onderwijzen en laten onderwijzen naar de leer van de Bijbel. Niet om op die manier later gescheiden in de wereld te staan, maar wel om als christen met normen en waarden deel te nemen aan die pluriforme maatschappij. Het gaat dan dus vooral om het meegeven van goede bagage ter voorbereiding op een plek in de maatschappij.
    3. Een keus voor religieus onderwijs vormt toch geen belemmering of bedreiging voor hen die een andere keus maken? Ik begrijp daarom de harde woorden niet die ik in sommige reacties lees.
    4. De kosten kunnen geen rol spelen. Relegieus onderwijs is niet duurder dan openbaar onderwijs. Als religieus onderwijs niet meer mag, dan moeten ze naar openbaar onderwijs. Die extra docenten moeten ook gewoon betaald worden volgens de gewone bekostigingsregels die er zijn.
    5. Vrijheid van onderwijs is een groot goed, dat niemand in de weg zit, maar wel belangrijk voor die ouders die kiezen voor religieus onderwijs.
    6. Alle onderwijs, openbaar en religieus, staat onder toezicht van inspectie. Als het onderwijs onder de maat is of dreigt te worden, komt de inspectie in actie met maatregelen. Op die manier wordt de kwaliteit geborgd.
    7. Van hen die afgeven op religieus onderwijs hoor ik graag welke negatieve effecten zij waarnemen. Dus geen veronderstellingen maar feiten svp.

  45. @johnvanboven Ik vind dat je op een school hoor je te leren op basis van wetenschappelijk onderbouwing. Niet op basis van een sprookje. Als het fundament al niet te bewijzen is, ben je in beginsel al verkeerd bezig.

  46. Bericht door Japser, op 13 november 2013 om 12:46

    Ik zie dat voordeel niet Plantje. De positieve zaken qua moraal etc. zou je ook zonder een geloofsboek moeten kunnen overbrengen.

    Het is duidelijk dat jij dat voordeel niet ziet Japser 😀 En ik denk er net zo over. Kennis moet losstaan van geloof.

    @John van Boven: Leuke uiteenzetting, maar met je oproep aan het einde ben ik het niet eens. Je stelt, dat mensen die tegen onderwijs zijn nu eens moeten aangeven wat er negatief aan is. Ik geloof dat dat juist al verschillende keren gedaan is. Wat ontbreekt in de bovenstaande discussie is juist een duidelijke argumentatie waarom onderwijs op religieuze basis een GOED idee zou zijn.

    Daarbij vind ik zaken als: “omdat het kan” of “omdat we vrijheid van godsdienst hebben in dit land” geen steekhoudend argument, maar dat mag vanzelfsprekend zijn.

  47. Op een school met een bepaalde denominatie leer je niet op basis van een geloof. Bovendien wordt dat geloof niet gezien als een sprookje.
    Onderwijs is meer dan kennisoverdracht. De kennis is niet anders dan op andere scholen. Het gaat om de context waarin die kennis wordt aangeboden.
    Ik kan aan mensen die niet geloven niet uitleggen waarom dat een goed idee zou zijn Plantje.
    De vraag is veel meer: waarom zou je ze dat recht ontzeggen. En dat antwoord heb ik nog niet gelezen.

  48. @Johnvanboven omdat de kinderen die het onderwijs volgen daar niet zelf voor kiezen, maar het wel degelijk een zeer zware invloed heeft op de rest van hun leven.

  49. Heeft het dan zo,n zware invloed op jou leven japser dat je op een christelijke school gezeten hebt? En hebben je ouders voor deze school gekozen of jijzelf? En vandaar je aversie tegen deze scholen misschien?

  50. Ik heb die vraag van het recht op onderwijs met een bepaalde denominatie hier nog niet voorbij zien komen; en dus ook de antwoorden niet;)

    Vrijheid van godsdienst is een groot goed, vooral in het persoonlijke vlak; in al de verschillende stromingen.

    Ik heb nog altijd het idee dat al die verschillende stromingen dmv eigen scholen/onderwijs hun eigen soort in stand willen houden.
    Als dat zo is, waarom dan?

  51. Ik heb het nu meer over georganiseerd geloof in het algemeen, met daarbij als onderdeel het onderwijs.

    Ik kwam op een middelbare school met religieuze grondslag, dan heb je er al minder last van dan bij een basisschool. Op dat moment had ik al een redelijk eigen mening (die ondertussen flink is aangescherpt/aangepast :)) Ik heb daar zelf voor gekozen, uiteraard hebben mijn ouders daar wel bij geholpen.

    Mijn aversie komt niet omdat ik op die school heb gezeten, of omdat iemand mij daar heeft neer gezet, maar puur door het idee achter onderwijs met een religieuze grondslag.

  52. @dame, we hebben ook ik weet niet hoeveel publieke zenders, katholiek, christelijk, humanistisch, etc etc. Ook allemaal maar afschaffen dan? Want daar komt het wel op neer volgens mij. Vind het juist wel wat hebben al die verschillen, en men heeft zelf altijd nog de vrije keuze naar wat voor school je gaat hier in Nederland. Gelukkig wel.

  53. Oké je bent naar die school gegaan omdat het lekker dichtbij was zei je eerder. Je had op dat moment al redelijk een eigen mening zeg je. Hoe dacht je toen over het christelijk onderwijs? Net zo als je er nu over denkt? Als dat zo is snap ik niet waarom je die keuze gemaakt hebt. Ondanks het feit dat het zo lekker dicht bij je huis was.

  54. Dat bewijst dan wel dat je ondanks christelijk onderwijs, de gelegenheid hebt gekregen om de zienswijze te gaan hanteren die je nu hanteert. Niets aan de hand dus met dat Christelijke onderwijs. het laatste punt in de uiteenzetting van John van Boven blijft dus vooralsnog overeind staan…;)

  55. e.woud, als je op mij reageert zou ik het op prijs stellen dat je op míjn posting (12 novemver, 20.06 uur) ingaat en niet op die van Drama.;)
    Ik heb een tegengestelde opvatting en vind eigenlijk dat de tegenstanders van bijzonder onderwijs nogal dwingerig overkomen. Als het niet duurder is dan openbaar onderwijs, als de kwaliteit niet minder is (en uit rapporten blijkt die zelfs beter), wat is er dan in godsnaam tegen? Ik kom alleen op “principe”.
    Een school (en zeker een basisschool) is meer dan alleen een kennisinstituut. Het is ook vormend. Ikzelf heb mijn hele schoolcarri?re katholiek onderwijs genoten en, Japser, de “indoctrinatie” heeft geen succes gehad.:) Ik heb wel het een en ander meegekregen, maar vooral in positieve zin.
    Ik kan niet uit eigen ervaring oordelen over openbaar onderwijs, maar weet wel dat de christelijke feestdagen daar anders worden gevierd en beleefd dan binnen het bijzonder onderwijs. Waarom ouders niet de vrijheid laten?

  56. @ dame, mijn excuses dat ik drama en dame door elkaar haalde,goed betoog trouwens.Mul je hebt gelijk in je reactie van 16.33 uur.Niets mis mee met christelijk onderwijs. Zelfs japser is er niet minder door geworden, hij zegt zelf dat hij prima onderwijs heeft gehad op het TAK.En zoals ik al eerder schreef, gelukkig hebben wij de vrijheid om te kiezen welk onderwijs we willen volgen.

  57. De voorstanders van bijzonder onderwijs beroepen zich vooral op ‘het recht’ daarop, maar passen bij de terechte vragen die onder anderen Nattevinger en Plantje stellen: leidt bijzonder onderwijs niet tot ongewenste segregatie en wat zijn de vermeende voordelen van bijzonder onderwijs. De verzuiling is op tal van terreinen op zijn retour, is het onderwijs de uitzondering daarop en de laatste strohalm om (kinderen) te indoctrineren en binnen de ‘eigen groep’ te houden?

    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vrijheid-van-onderwijs/openbaar-en-bijzonder-onderwijs

    Openbare scholen
    Openbaar onderwijs wordt vanuit de overheid georganiseerd en bestuurd (meestal het gemeentebestuur). Openbare scholen zijn voor ieder kind en elke docent toegankelijk. Het onderwijs op openbare scholen is niet gebaseerd op een bepaalde godsdienst of levensovertuiging.

    Volgens artikel 23 van de Grondwet moeten in elke gemeente genoeg openbare basisscholen zijn. Als dit niet zo is, moet de overheid ervoor zorgen dat kinderen op een andere manier openbaar onderwijs krijgen.

    Bijzondere scholen
    Bijzondere scholen worden opgericht en onderhouden door individuen of particuliere organisaties. Deze scholen worden over het algemeen bestuurd door een vereniging of stichting. Ouders zitten vaak zelf ook in het bestuur.

    Kenmerken van bijzondere scholen zijn:

    De meeste bijzondere scholen hebben een religieuze of levensbeschouwelijke grondslag. Bijvoorbeeld protestants (evangelisch, gereformeerd, reformatorisch en protestants-christelijk), (rooms) katholiek, hindoeïstisch, islamitisch of joods onderwijs.
    De scholen mogen leermiddelen gebruiken die aansluiten op de grondslag van de school.
    Het is toegestaan om leerlingen en docenten te weigeren als hun overtuiging in strijd is met de grondslag van de school. Een gereformeerde school mag bijvoorbeeld een joodse leerling weigeren.
    De Rijksoverheid betaalt ook het bijzonder onderwijs. Openbare en bijzondere scholen krijgen van de overheid evenveel geld.

  58. P.spectief, of die vraag terecht is, is maar de vraag. Wanneer de behoefte bestaat bij ouders, dan wordt het op prijs gesteld. Het verbieden van een behoefte is per definitie een inperking van vrijheden. Andersom: leidt het standaardiseren van onderwijs dan niet tot een onwenselijke eenheidsworst? Verschillen houden de samenleving over het algemeen scherp, eenheidsworst werkt bedwelmend.

  59. Verschillen, met name in religie, leidden en leiden ook heel vaak tot enorme problemen! Voor eenheidsworst ben ik echt niet bang.

    Nogmaals is het enige “voordeel” van onderwijs op religieuze basis dat ik genoemd zie worden: omdat men daar het recht toe heeft. Ik vind dat een slecht argument.

    Persoonlijk denk ik dus dat het heel belangrijk is, dat er op een school enkel in kennis onderwezen wordt. Daarbij zul je (neem even het ontstaan van de aarde als voorbeeld) enkel kunnen zeggen dat je zeker weet dat er verschillende ideeën zijn over het ontstaan van de aarde. Je zult ze dan allemaal moeten noemen. Iedere vorm van onderwijs waarin verteld wordt dat “de waarheid” is dat de aarde gecreëerd is door een god vind ik verkeerd. (H? bah… nu ben ik toch argumenten aan het geven wat ik nadelen van onderwijs op religieuze basis vind.)
    Ik denk dat het heel goed is om kinderen en jongeren uit te leggen dat er verschillende ideeën zijn over het één en ander. Wanneer ze dan volwassen zijn kunnen ze er voor kiezen om een geloof aan te hangen. Wat mij betreft mogen mensen hun kinderen ook best een geloof meegeven, maar op een school hoort dat simpelweg niet thuis.

    Ander voorbeeld: als mijn dochtertje de leeftijd heeft dat ze bij andere kinderen gaat spelen en daar wellicht mee mag eten zal ik haar bijbrengen dat ze respect voor deze mensen moet tonen als ze bijvoorbeeld voor het eten willen bidden. Ze zal dan haar mond dicht moeten houden en de mensen waar ze te gast is rustig laten bidden.
    Wanneer zulke mensen verwachten dat mijn dochter ook gaat bidden zal ik haar meegeven, dat ze dat niet hoeft. Dat zal op enig moment haar eigen keuze zijn.

  60. Als ik de bovenstaande uitleg van de rijksoverheid nog eens goed tot me door laat dringen is de kern van het verschil tussen beide typen scholen gelegen in het feit dat bijzondere scholen leerlingen en leraren mogen weigeren op grond van hun overtuiging en dat openbare scholen dat recht niet hebben. Dat klinkt niet bepaald tolerant en/of vergevingsgezind.

    @Mul Je geeft inderdaad geen antwoord op de gestelde vragen.

  61. Plantje,

    Als je discussie nu eens goed bekijkt, dan valt het volgende op: Voorstanders van bijzond onderwijs willen graag iets. Tegenstanders hebben hun eigen school maar willen niet dat een ander die gelegenheid ook krijgt. Omdat ze, als ik het goed begrijp, bang zijn voor problemen als segregatie en indoctrinatie. Maar voorstanders pleiten hier helemaal niet tegen andere variantenvan onderwijs. Is nog geen een voorstander geweest die tegen openbaar onderwijs is.

    De discussie weerspiegelt dus dat tegenstanders degenen zijn die niets accepten dan de eigen zienswijze en die pleiten voor een onderwijssysteem waarin enkel hun eigen zienswijze ondwezen mag worden. Dus wie segregeert er hier nu en wie indoctrineert er nu wie?

  62. Geloven in een god is zelf geen verantwoordelijkheid willen nemen. Het eigenbelang van de ouders weegt zwaarder dan belang van kinderen.

  63. Al een wat ouder artikel (uit 2007) maar nog wel relevant (bron: http://www.art.1.nl)

    Een factor waar de laatste tijd veel nadruk op wordt gelegd is het toelatingsbeleid van bijzondere scholen. Bijzondere scholen hebben het recht leerlingen te weigeren. Ze zouden van dit recht misbruik maken om allochtone leerlingen te weren. Openbare scholen hebben dit recht niet en een concentratie van allochtone leerlingen in het openbaar onderwijs, dus zwarte openbare scholen, is het gevolg. Inderdaad lijkt het toelatingsbeleid van bepaalde bijzondere scholen een rol te spelen. Deze werpen informele barri?res op, die het moeilijk maken voor allochtone kinderen om op deze scholen te komen. Hierbij moet men denken aan hoge ouderbijdragen, wachtlijsten en de eis dat kinderen goed Nederlands spreken.

    Het bijzonder onderwijs heeft veel relatief witte scholen: 30 procent tegen 18 procent in het openbaar onderwijs (Agerbeek, 2002). De afgelopen jaar zijn openbaar en bijzonder onderwijs wel naar elkaar toe gegroeid. Binnen het bijzonder onderwijs is er ook sprake van grote verschillen. Zo is 95 procent van de Vrije Scholen relatief wit. De gereformeerde en reformatorische scholen volgen met 87 procent en het algemeen bijzonder onderwijs staat met 58 procent op de derde plaats. De protestant-christelijke zuil heeft 41 procent te witte scholen, de rooms-katholieke 29 procent. De kritiek op het religieus gebonden onderwijs dat zij allochtone leerlingen uitsluit blijkt dus niet terecht. Met name rooms-katholieke en protestant-christelijke scholen staan open voor allochtone leerlingen. Bijzondere scholen worden trouwens in juridisch opzicht beperkt in hun recht om leerlingen op grond van religie te weigeren.

    Dat er in het openbaar onderwijs meer zwarte scholen zijn dan in het openbaar onderwijs heeft ook te maken met de spreiding van openbare en bijzondere scholen over de regio??s: er zijn meer openbare scholen in gebieden waar allochtonen wonen.

    Tenslotte is er nog de opkomst van islamitische scholen. Allochtone ouders kiezen in dit geval zelf voor segregatie. Maar wegens de geringe omvang van het islamitische onderwijs is dit een te verwaarlozen factor.

    En uit een recenter onderzoek (bron: Trouw, oktober 2013) over een onderzoek van het Kohnstamm Instituut naar segregatie in het onderwijs.

    Zwolle heeft vastgesteld dat er daar geen onderwijssegregatie bestaat. “Zwolle kent al zo’n tien jaar een gemiddelde van 15 procent allochtonen en geen scholen die overwegend ‘zwart’ zijn. De basisscholen vormen een redelijke afspiegeling van de wijk waarin ze staan”, zegt een gemeentewoordvoerder.

    Al met al een wat opgeklopt argument.

  64. Nogmaals is het enige “voordeel” van onderwijs op religieuze basis dat ik genoemd zie worden: omdat men daar het recht toe heeft. Ik vind dat een slecht argument.

    Dat stelt me teleur, Plantje. Ik heb meer argumenten voorbij zien komen én ook zelf gegeven. Mss is het grootste verschil tussen voor- en tegenstanders wel dat de laatsten geloven in waardenvrij onderwijs dat enkel op kennisvermeerdering is gericht en de eersten niet.

  65. Mul, je brengt het punt mooi, dat moet ik je nageven 😀

    Maar je redenering gaat ook ergens mank. Namelijk op het punt “zienswijze”. Op religieuze basis onderwijzen is inderdaad met een eigen zienswijze. In jouw redenering zit de aanname, dat ik wil dat de kinderen verteld wordt dat er iets mis is met geloven. Maar dat is absoluut niet waar!
    Mijn dochtertje zal van mij uit mee krijgen dat ik zelf niet geloof en dat zij daar vrij in is om ooit die keuze te maken als ze dat graag wil. Echter, ik zal haar niet naar een school sturen die gestoeld is op religieuze basis, omdat ik niet wil dat ze automatisch meekrijgt dat geloven goed is. Maar net zozeer wil ik niet, dat haar op school verteld wordt dat geloven slecht is! Dat is namelijk helemaal niet per definitie zo!

    Dus nogmaals: ik vind niet, dat onderwijs moet zeggen dat geloven slecht is. De enige zienswijze die ik ondersteun (en waarvan ik vind dat deze op alle scholen gehanteerd zou moeten worden) is dat geloven of niet voor ieder mens een optie is. Dichter dan dat hoeft geloof niet bij onderwijs te komen als je het mij vraagt.

  66. Mss is het grootste verschil tussen voor- en tegenstanders wel dat de laatsten geloven in waardenvrij onderwijs dat enkel op kennisvermeerdering is gericht en de eersten niet.

    Ja, dat ben ik wel met je eens. Wat mij betreft behoeft onderwijs geen religieus sausje.

    Een tijdje geleden was er een klein relletje over het aanpassen van documentaires door de EO. Alles wat met evolutie te maken had was er tussenuit gepeuterd. Ik vind het niet nodig dat zoiets ook op scholen zou gebeuren.
    En dan hebben we het nu nog over redelijk milde zaken. Ik gok (maar heb daarvoor geen ENKEL bewijs), dat er ook wel (basis)scholen te vinden zijn waar op basis van religie de opvatting heerst dat mensen die andere religies aanhangen minder zijn.

  67. Plantje, die vrees deel ik. Dan heb je het wel over het meer orthodoxe deel van de religieuze mensen. Omgekeerd steek ik ook mijn hand niet in het vuur dat er geen scholen zijn waar gelovigen belachelijk worden gemaakt omdat ze “in sprookjes” geloven. Ik ondersteun het pleidooi van Mul voor tolerantie in deze kwestie. Zolang de kwaliteit goed is, het verplichte lespakket aan bod komt, er niet wordt gediscrimineerd en het niet duurder is, zie ik geen probleem.

  68. Plantje, ik begrijp je punt. Ik wek de verkeerde indruk in die zin. Ik had moeten schrijven ‘zienswijze op het onderwijs’. Zienswijze in het algemeen zou wel van een wat ande orde zijn inderdaad….
    Begrijp me verderniet verkeerd, ik beschuldig niemand daadwerkelijk van indoctrinatie en segregatie in deze discussie. Ik vind wel dat het verwijt van indoctrinatie en segregatie van tegenstanders van bijzonder onderwijs de plank nogal mis slaat. Aangezien de weerstand vooral op die argumenten gestoeld was, blijft er over dat de weerstand tegen bijzonder onderwijs meer een kwestie van smaak of voorkeur is.

  69. Het zegt lang niet alles, maar toch een aardig bericht in verband met de discussie over bijzonder onderwijs.

    De basisscholen in de gemeente Hardenberg scoorden dit jaar de slechtste Cito-scores. Dat meldt RTL Nieuws vandaag.

    Deze gemeente scoort volgens de rekenmethode van RTL een 6,4 gemiddeld. Het best scoort de gemeente Stichtse Vecht met een 7,47. In september publiceerde RTL al de Cito-scores uit 2012. Hardenberg kwam niet in de uitersten voor. Uit de cijfers van vorig jaar bleken de gemeenten Bussum, Rozendaal en Leeuwarderadeel het beste uit de bus te komen. Texel, Purmerend en Schiermonnikoog lieten lage gemiddelde eindtoetsscores zien.

    Net als vorig jaar halen Rooms-katholieke scholen een hoger cijfer dan openbare basisscholen. Andere soorten basisscholen die goed scoren zijn volgens RTL de algemeen bijzondere scholen en de reformatorische scholen. De islamitische scholen zijn de uitschieters naar boven.

  70. Nu nog even je kinderen de rooms-katholieke of islamitische ‘overtuiging’ bijbrengen en dan kunnen ze ook van het betere onderwijs genieten.

Reacties zijn gesloten.