Stichting fel tegen glazen engelenbeeld Michaël

Zwolle – Voor de zomer van 2008 had het nieuwe beeld met het definitieve ontwerp van de kunstenaar Herman Lamers op de Grote Markt moeten verrijzen. Er staat nog geen ‘engelenbeeld’, en dat lijkt ook nog wel even te gaan duren. Het college had begin dit jaar met het beeld ingestemd na een positief advies van de begeleidende werkgroep. Het beeld moet in totaal drie meter hoog worden en bestaat uit driehonderd op elkaar geplakte glaslagen.

De Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle keurde als enige het ontwerp af. Enerzijds op iconografische gronden en anderzijds om het feit dat de motivatie voor het ontwerp van de kunstenaar naar hun mening op geen enkele wijze aansloot op de door het college gestelde eisen voor de verbeelding van het kunstwerk, zoals: de Zwolse cultuur, historie, onderwijs, handel, etc. De Commissie Beeldende Kunst nam ook deel aan deze klankbordgroep. Zij kende uiteraard deze eisen ook en keurde desondanks het getoonde ontwerp goed. Aan de Stichting werd medegedeeld, dat deze goedkeuring van de klankbordgroep als eindadvies aan het college van B&W zou worden gepresenteerd. De Stichting is nog steeds fel tegen het glazen beeld en protesteert daar tegen. Aanleiding is een actuele discussie die is ontstaan over het ontwerp. Met name tot de houding en kledij van de engel. Dit is onder andere de oorzaak van de vertraging van het plaatsen van het beeld.

Het beeld heeft een lange voorgeschiedenis. In 2005 is een werkgroep gevormd van vertegenwoordigers van de Commissie Beeldende Kunst, de gemeente Zwolle, de bewonersvereniging van de binnenstad en de Stichting Levende Stadsgeschiedenis. De werkgroep heeft de opdracht voor het beeld geformuleerd waarna in januari 2006 meer dan 100 kunstenaars zich meldden voor de opdracht. Na een uitgebreide selectieprocedure is de Rotterdamse kunstenaar Herman Lamers uitgekozen door de werkgroep. De kunstenaar heeft het idee uitgewerkt van een transparant beeld dat geïnspireerd is op de aartsengel Michaël.

Het ontwerp is een eigentijdse engel met vleugels die tussen de mensen staat en naar ze kijkt. Het massieve glas heeft een groene kleur en het beeld heeft een moderne, digitale uitstraling door de gelaagde opbouw. Het beeld wordt inclusief voetplaat 3.10 meter hoog. Op 5 februari wordt tijdens de inloopbijeenkomst een studie van de kop getoond.

De kunstenaar heeft veel tijd gestoken in technisch onderzoek naar de materiaalkeuze voor  het beeld dat zowel transparant als vandalismebestendig moet zijn. Het is gelukt hier een oplossing voor te vinden op te bouwen uit aan elkaar verlijmde lagen van 1 cm dik glas met een kabel erdoor.

De werkgroep was destijds, met uitzondering van de afgevaardigde van de Stichting Levende Stadsgeschiedenis, enthousiast over het definitieve ontwerp. De Stichting Levende Stadsgeschiedenis was ondanks de waardering voor het werk van de kunstenaar van mening dat zij een andere voorstelling had van de aard van een kunstwerk voor de Grote Markt. Zij twijfelen dan ook ten zeerste aan de deskundigheid van deze Commissie Beeldende Kunst, omdat deze volledig is voorbij gegaan aan de iconografische normen die aan het afbeelden van Mythologische, Christelijke, Islamitische en historische figuren mogen worden gesteld.

De Stichting neemt dan bij deze nogmaals de vrijheid te protesteren tegen een afbeelding van St Michaël als schertsfiguur tegen de achtergrond van aan hem gewijde hoofdkerk van Zwolle.

Als dragers van ons historisch erfgoed acht de Stichting het college veranywoordelijk voor een historische verantwoorde overdracht van het verkeden met de daarbij behorende historische beeldvorming.

De Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle zal dan ook in het vergunningstraject zeker bezwaar aantekenen tegen de plaatsing van het beeld in de voorgestelde vorm en uitvoering.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

24 gedachten over “Stichting fel tegen glazen engelenbeeld Michaël”

  1. waanzinnig idee. het mag ook wat kosten waarschijnlijk, maar misschien was een mooi glazen beeld van de profeet mohammed wel wat geweest.

  2. Nou, dan hebben we wellicht eindelijk eens kunst waarvan de kostprijs wat dichter in de buurt van de prijs zit!
    Normaal gezien laat de kunstenaar een scheet, valt met zijn zatte kl*ten en kwast een keer tegen een doek aan en de gemeente is weer 5 ton kwijt!

  3. Ik zeg niet dat ik tegen kunst ben! En dat mag ook best wel wat geld kosten. Maar de verhouding tussen de prijs en wat er opgeleverd wordt vind ik vaak een beetje krom…

  4. En natuurlijk, zo komen er weer rechtspraken….gemeenschapsgeld. Dankuwel levende stadsgeschiedenis, dank u voor elke muggezift, die u brengt.
    Wat ben ik toch blij, dat u de iconografische normen bewaakt. Stel je toch eens voor, dat de iconografische norm genegeerd wordt, absurd!

  5. Joop en Zwolleeder laten weer zien voor geen meter te lezen!

    Ik zeg helemaal niet, dat dit kunstwerk 5 ton kost. Ik zeg alleen dat er vaak veel geld uitgegeven wordt aan kunst terwijl ik dat het niet waard zou vinden. 5 Ton noem ik daarbij als voorbeeld.

  6. geschreven door zwolleeder, op 4 november 2008 om 09:42

    5 ton voor afgoderij, mag ik als niet-gelovige weer aan meebetalen.
    Heel fijn dit.

    Schijndemocratie? 😮

  7. In Zwolle is grote ophef ontstaan over een nog onvoltooid beeld van de Rotterdamse kunstenaar Herman Lamers.
    Het drie meter hoge beeld van een engel, dat het centrum van de hanzenstad moet gaan sieren, is volgens de Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle ‘diep beledigend voor christenen’.

    Het glazen kunstwerk verbeeldt Sint Michaël, de beschermheilige van de stad. Lamers wil de engel er laten uitzien als een vrolijke en eigentijdse man met een kek colbertje aan. ,,Pure godslastering!” noemt voorzitter Bert Dijkink van de stichting dat. ,,Helemaal als je je bedenkt dat het beeld pal tegenover de Grote of Sint Michaëlskerk komt te staan.

    Lamers wil een soort karikatuur maken van onze beschermheilige. Eigenlijk doet hij hetzelfde als die Deense cartoonist een paar jaar geleden deed. Die maakte een spotprent van de voor moslims heilige profeet Mohammed. Moslims over de hele wereld waren daarover – terecht – boos.”

    Het definitieve ontwerp van het beeld, dat zal worden opgetrokken uit driehonderd glaslagen van elk een centimeter dik, wordt morgen gepresenteerd. Na de presentatie moet het college van burgemeester en wethouders het ontwerp goedkeuren en een bouwvergunning aanvragen. Die procedure vraagt zes weken tot drie maanden. Als er bezwaren worden ingediend, kan het langer duren voor de bouwvergunning rond is. ,,Reken maar dat wij alles gaan proberen om de komst van dat beeld te verijdelen,” geeft Dijkink aan.

    Lamers, die in Rotterdam eerder de tongen losmaakte door twee bronzen pinguïns op het Bleiswijkseplein te plaatsen, houdt zich op de vlakte over de weerstand tegen zijn engel. ,,Het wordt gewoon een vrolijk figuur.” Als alles volgens plan verloopt, siert het beeld volgend voorjaar het centrum van Zwolle.

    AD

  8. Nou, heeft het AD toch ook weer een leuk stukje vol comedy. Lamers heeft zeker zelf gebeld

    Lamers, die in Rotterdam eerder de tongen losmaakte door twee bronzen pinguïns op het Bleiswijkseplein te plaatsen

    😀

  9. Ik vind een spotprent wel iets anders dan een groot beeld.

    Ik begrijp niet zozeer in welke zin dit beeld als godslasterend kan worden gezien. Staat het in een belachelijke pose? Of is er iets anders waardoor de spot met het geloof gedreven wordt?

  10. Voorzitter Bert Dijkink van de Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle: “Moslims over de hele wereld waren daarover – terecht – boos.”
    :'( :'( :'(

    Krasse uitspraak.

Reacties zijn gesloten.