Life Style online winkel
Hoofdpagina
Opsporingsberichten
Foto's
Algemene Logs
Foto's bestellen?
Regionieuws
Spelregels / Disclaimer
Netiquette
Advertenties

banner-ijsselhallen-weblogzwolle-maart-oranjeknop.gif

ketelzorg_banner_140x120pxbew.jpg

uitburo-banner-weblogzwolle-27072011.gif

wijndragers

bureauck_banner.jpg

Webdesign Zwolle

olympus

vvv_vignet_wz.jpg

gemeentebuttoninfo2.gif

banner_zwolle_marketing.jpg

Laatste Reacties
Scheidend Ambelt best...
Wat ontzettend gaaf!
Wethouder: geen overt...
9 klachten op 120.000 inwo...
Wethouder: geen overt...
Opmerking: e reacties va...
Wethouder: geen overt...
Het vuurwerk was mooi, maa...
Wethouder: geen overt...
Er zijn geen overtredingen...
Schrijf je eigen spro...
Der was is een grupien men...
Mega tuinfeest bij Jo...
@Pieters, dit is inderdaad...
Aanpassing gevaarlijk...
@Pieters: Het fietsen op ...
Mega tuinfeest bij Jo...
En Ingrid er kan wel goed ...
Wethouder: geen overt...
Hé, afbeelding wordt niet...
Wethouder: geen overt...
Vindt iemand het vreemd al...
Mega tuinfeest bij Jo...
Nou Ingrid de buurtbewoner...
Aanpassing gevaarlijk...
Dat er wordt gefietst in W...
Aanpassing gevaarlijk...
Ik ben het volledig eens m...
Wethouder: geen overt...
Wethouder wordt wakker, st...
Aanpassing gevaarlijk...
In het stuk wordt gesproke...
Wethouder: geen overt...
Wethouder de Heer, als je ...
Aanpassing gevaarlijk...
Ik zie op de foto dat de m...
Wethouder: geen overt...
Op naar volgend jaar! ...
Theaterkerk City Life...
VV Berkum gelijk in s...
En nu winnen bij ACV..... ...
VV Berkum gelijk in s...
Aanpassing gevaarlijk...
Geloof het of niet, ik zag...
Aanpassing gevaarlijk...
En dus moeten er volgens d...
Aanpassing gevaarlijk...
@degi: ze kunnen niet over...
Wie is online?
  Nu 79 gasten en 9 leden
Handig!
Bookmark Website
Bookmark Pagina
Maak startpagina
Hoofdpagina arrow Categorieën arrow Politiek arrow "Mosquito moet verbannen worden uit Zwolle"
"Mosquito moet verbannen worden uit Zwolle"
vrijdag 21 november 2008

Zwolle - Nu zelfs minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft aangegeven dat er geen wettelijke grondslag is voor de Mosquito, moet het apparaat volgens de SP zo snel mogelijk worden verbannen uit Zwolle. Het apparaatje met een zeer hoge zoemtoon, moet hangjongeren verjagen. De toon is tot ongeveer het 25ste levensjaar te horen.


De Zwolse Mosquito hier getest bij het Maagjesbolwerk...

De SP heeft zich altijd verzet tegen de Mosquito, omdat het niet de problemen met hangjongeren oplost, maar ze slechts verplaatst. Daarnaast was lange tijd onduidelijk of dit apparaat grondwettelijk wel was toegestaan. SP-fractievoorzitter Siderius: Nu er bekend is geworden dat er geen grondwettelijke basis is voor dit apparaat, moeten we de Mosquito zo snel mogelijk uit Zwolle verwijderen. De SP vindt dat we het niet moeten laten aankomen op een uitspraak van de rechter. Gelijk verwijderen lijkt mij wel zo wenselijk, nu is gebleken dat het apparaat grondrechten schendt. Daartoe roepen we de burgemeester op."

De SP wil daarnaast van de Burgemeester weten welke (financiële) risico's de continuering van deze methode voor de gemeente Zwolle met zich mee brengt. Ook wil de SP weten op welke instrumenten het college gaat inzetten om de hangjongeren problematiek op te lossen in Zwolle.  Bovendien vraagt de SP zich af hoeveel de Mosquito de Zwolse gemeenschap tot op heden heeft gekost.

De vragen:

Geacht college,

In het kader van artikel 45 van het reglement van orde voor de gemeenteraad, wil ik namens de SP vragen stellen over de Mosquito.

Inleiding

Het afgelopen jaar is er in de gemeenteraad gesproken over de Mosquito. Een apparaatje dat een hoge toon produceert die vooral voor jongeren hoorbaar is. Dit apparaat is in winkelcentra en metrostations door heel Nederland geplaatst. Het apparaat verspreidt een zeer hoge toon, dat alleen jongeren tot een jaar of 25 (over het algemeen) kunnen horen. Na ongeveer zes minuten kiezen de meeste jongeren om de plek van het apparaat te verlaten. Ook Zwolle heeft in 2008 een Mosquito in gebruik genomen. De SP heeft zich altijd tegen de Mosquito verzet, omdat het niet de hangjongeren problematiek oplost, maar slechts de problemen verplaatst. Daarnaast was het altijd onduidelijk of dit apparaat wettelijk wel was toegestaan.

Afgelopen donderdag heeft minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken aangegeven dat er geen wettelijke grondslag is voor dit apparaat. De Mosquito tast daarmee bepaalde grondrechten aan. Daarnaast is de minister van mening dat gemeenten voldoende andere instrumenten en mogelijkheden hebben om de problematiek van hangjongeren op te lossen. De minister wijst erop dat een rechter zou kunnen oordelen dat de Mosquito grondrechten schendt, zoals de bewegingsvrijheid van en de onaantastbaarheid van het lichaam. De wettelijke basis om inbreuk te plegen op grondrechten ontbreekt voor de Mosquito. Volgens de minister kunnen gemeenten de apparaten op eigen initiatief verwijderen of het laten aankomen op een uitspraak van de rechter. De jongerenorganisatie van de SP overweegt nu een proefproces te starten in Rotterdam.

Wat de SP betreft dus hoog tijd om het apparaat definitief achter slot en grendel op te bergen.

Dit brengt ons bij de volgende vragen:

o       Is de burgemeester van mening dat de uitspraken van de minister van Binnenlandse Zaken moeten leiden tot per directe verwijdering van de Mosquito's uit Zwolle? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen om de Mosquito zo snel mogelijk achter slot en grendel op te bergen? Zo nee, welke (financiële) risico's brengt het continueren van deze methode voor de gemeente Zwolle met zich mee (bijvoorbeeld als de rechter besluit dat de Mosquito alsnog niet is toegestaan)?

o       Is de burgemeester met de SP en de minister van Binnenlandse Zaken van mening dat gemeenten voldoende andere mogelijkheden hebben om de hangjongeren problematiek op te lossen? Zo ja, op welke instrumenten gaat u inzetten om de hangjongeren problematiek in Zwolle op te lossen? Zo nee, waarom niet? Kunt u dit toelichten?

o       Hoeveel heeft de Mosquito de Zwolse gemeenschap tot dusverre gekost? Kunt u een compleet financieel overzicht geven, waarin de kosten van aanschaf en implementatie van de Mosquito zijn weergegeven? Zo nee, waarom niet?

o       Bent u bereid om in de toekomst voor de aanschaf van dergelijke omstreden apparatuur eerst met de gemeenteraad in overleg te treden? Zo neen, waarom niet?

Namens de SP-fractie;

Tjitske Siderius

 



Reacties (12)add
0
Bericht door sig, op 21 november 2008 om 18:33
wauw... de sp heeft eindelijk een degelijk standpunt smilies/cool.gif natuurlijk gejat van het programma van Lev '06 maar toch smilies/tongue.gif

moet je voorstellen dat je kinderen van een jaar of 5 graag voetballen op het veldje achter maar een chagerijnige buurman het er niet mee eens is... moet hij ook maar een mosquito in de tuin hangen? walgelijke dingen...
0
Bericht door Gezellig, op 21 november 2008 om 19:06
Gewoon Azaron gebruiken.......
0
Bericht door ghehe, op 21 november 2008 om 19:13
of pentaerytritoltetranitraat cyclotrimethyleen en plastic.... smilies/cheesy.gif

===============

On-topic a.u.b. !!
0
Bericht door Gezellig, op 21 november 2008 om 19:45
0
Bericht door ghehe, op 21 november 2008 om 20:15
Maakt dit sloop van deze dingen legaal? Dan zou ik zeggen, jongens er opaf! smilies/cheesy.gif
Immers, wil de gemeente aangifte doen tegen he vrnielen van een illegaal apparaat? Dat is hetzelfde als bij de politie aangeven dat je cocane is gejat.... smilies/grin.gif
0
Bericht door Larry, op 21 november 2008 om 20:41
Dat is hetzelfde als bij de politie aangeven dat je cocane is gejat...

Wrumme nie? Aj't kassabnnegien nog ebt? smilies/grin.gif
0
Bericht door ghehe, op 21 november 2008 om 21:09
oh ja das waar ook smilies/tongue.gif
0
Bericht door Bernd, op 22 november 2008 om 11:39
Weg met die apparaten! Gewoon de ouderwetse gummiknuppel gebruiken tegen al dat tuig. Ongelovelijk dat er tegenwoordig zo coulant wordt opgetreden tegen dit uitschot! Dat was in mijn tijd wel anders.
0
Bericht door Plantje, op 22 november 2008 om 11:58
Ik wil niet de ouwe lul uithangen, maar ik heb wel ook het gevoel dat dit minder was toen ik wat jonger was!
Toen ik nog echt klein was speelde ik gewoon. In de bossen of misschien op straat. En toen ik wat ouder was had ik door de week gewoon mijn school, huiswerk enz. En op de zaterdagen had ik overdag een bijbaantje en s avonds gingen we op stap. Eigenlijk was er gewoon geen tijd om alleen maar op straat rond te hangen. En als je die tijd al had deed je iets leuks...
0
Bericht door Gezellig, op 23 november 2008 om 21:47

0
Bericht door ghehe, op 23 november 2008 om 21:56
Bernd, dat was het helemaal niet. dat was toen precies hetzelfde, alleen lijkt het anders door de berichtgeving.
0
Bericht door ghehe, op 23 november 2008 om 21:58
Plantje, de mentaliteit veranderd. Niet omdat de straffen minder zijn. Het is maar net wat we het beessie voeren. De maatschappij maakt de jeugd voor wat het is. De jeugd zit nog in een leerproces. Wanneer zij vreemde vormen aanleert, komt dat ergens vandaan....dat is mijn opinie.
Dit artikel is vergrendeld: u kunt hier geen reacties (meer) plaatsen.

busy
 

smwds-banner-weblogzwolle.gif

Windesheim Zwolle

Computer Service Zwolle

Media Markt Zwolle

Spacewinner Zwolle

banner daisy.jpg

logo_jabro_deuren.jpg

Upmeijer

Toegang
Wat is er te doen?
23-05-2012
Daklozenvoetbal
23-05-2012
Tekenworkshop
23-05-2012
Het Witte Licht
23-05-2012
Platform Centrum
23-05-2012
Het Witte Licht
24-05-2012
Rijbewijskeuringen
24-05-2012
Carine Vos
24-05-2012
Tim Christensen
25-05-2012
Dood van Poppaea
25-05-2012
Exposities Fermate
Facebook