Lezing: Onderwijsvrijheid nieuwe stijl

Datum14 november 2019 om 19:30
OmschrijvingErik Borgman houdt donderdag 14 november in Zwolle een lezing over het belang van onderwijsvrijheid in Nederland.

Onderwijsvrijheid nieuwe stijl
In 2017 vierden we honderd jaar vrijheid van onderwijs. Maar die is vandaag de dag bepaald niet onomstreden. De meeste leerlingen in Nederland gaan naar een bijzondere school, maar elke dag zijn er stemmen die ervoor pleiten om de vrijheid van onderwijs af te schaffen.

Erik Borgman, hoogleraar theologie van de religie en leken-dominicaan, hamert op de noodzaak om de onderwijsvrijheid echt vrij te houden en die onafhankelijke positie te verdedigen: het onderwijs zelf gaat over het onderwijs. Dat vraagt wel inzet van de de maatschappij: denk na over hoe we de vrijheid van onderwijs optuigen en invullen, op eigen wijze en eigentijds.

En dat geldt ook voor het onderwijs zelf: je hebt er verstand van, laat dat zien in hoe je de vrijheid van onderwijs gestalte wilt geven. Tweederde van het onderwijs is bijzonder.

“Laten we daar trots op zijn “, vindt Borgman. “ We moeten artikel 23 niet verdedigen maar opnieuw uitvinden. De discussie niet voeren langs de incidenten, maar publiek en structureel spreken over de vraag wat de vrijheid van onderwijs betekent in deze tijd “.

Na Borgmans lezing reflecteert Adriaan Kegel in een gesproken column op het onderwerp. Adriaan Kegel is leraar op het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen en vaste columnist van Het Goede Leven.

De avond wordt georganiseerd door Verus, vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs, en door Het Goede Leven. Dit is een nieuw platform voor bezinning, opinie, inspiratie en ontmoeting vanuit christelijk-sociale waarden. Hogeschool Windesheim host de lezing in het X Gebouw, lokaal X1.77 . Inloop 19.00 uur, start programma 19.30 uur, ticket 15,- via www.hetgoedeleven.nl , Ruth Peetoom leidt de avond.