De Genereuze Stad Zwolle ná de 1,5 meter economie

Plaats0nline
Datum 9 juni 2020 om 20:30
OmschrijvingWe beginnen steeds meer te wennen aan de (tijdelijke) 1,5 meter samenleving. Toch betekenen de maatregelen veel voor onze Genereuze Stad Zwolle, en voor de rest van Nederland. We gaan straks op reservering op het terras zitten, met een selecte groep naar het theater en met een paar anderen op de parkeerplaats van de sportschool de sportlessen volgen. Op straat merken we dat steeds meer mensen zich de openbare ruimte (weer) toe eigenen: de stranden, parken en stoepen zijn veel in gebruik - soms moet er zelfs handhaving aan te pas komen. Wij willen in deze editie van het Stadscafé vooruit kijken naar de tijd ná corona. En dan niet alleen met architecten en stedenbouwkundigen, maar met geïnteresseerden uit allerlei vakgebieden. Kijk je met ons mee?

Afgelopen Stadscafé, digitaal op 12 mei, gingen we weer aan de slag met de Genereuze Stad Zwolle in tijden van corona. Vanuit verschillende perspectieven bekeken we de kansen zijn voor de Genereuze Stad Zwolle in de 1,5 economie. Hoe kunnen we onze openbare ruimte in deze periode met de bijbehorende tijdelijke maatregelen zo goed en genereus mogelijk inrichten? Dat we samen de Genereuze Stad Zwolle maken, blijkt wel: er zijn ontzettend veel goede ideeën geopperd, sommig partijen zijn al bezig met het uitwerken. Toch willen we liever niet geloven dat deze 1,5 meter samenleving het ‘nieuwe normaal’ wordt, zoals daar nu veel over wordt gesproken. Wat nu als we niet aan de slag gaan met de 1,5 meter samenleving, maar ons juist gaan bezinnen op de periode daarna - in samenwerking met allerlei verschillende vakgebieden?

Te gast in dit digitale Stadscafé Wouter Veldhuizen, stedenbouwkundige, architect en directeur van MUST, is van mening dat architecten en stedenbouwkundigen niet direct aan de slag moeten gaan met dé oplossing. ​"De pandemie kan niet worden opgelost of voorkomen door gebouwen en steden anders te ontwerpen," zegt hij. Wouter stelt dat de 1,5 meter samenleving geen blauwdruk moet zijn voor de toekomst, maar juist een tijdelijke noodzaak. Juist dat stapje terug en samen kijken naar hoe de stad moet worden, dat past helemaal bij de Genereuze Stad. Want die stad van de toekomst wordt niet alleen ontworpen door architecten en stedenbouwkundigen, maar door allerlei (niet direct voor de hand liggende) partijen en vakgebieden.

Ruimte voor voetgangers Wat gaan we anders doen in de openbare ruimte als deze tijd voorbij is? ​De Stentor schreef bijvoorbeeld al: “minder auto's in de binnenstad: coronacrisis brengt jaren oude afspraak in Zwolle in een stroomversnelling.” Deze trend zien we in deze periode wereldwijd terugkomen. De publieke ruimte wordt meer en meer wordt geclaimd door inwoners. Dat zegt ook Wouter Veldhuis in zijn interessante blo​.: "Nu onze steden even wat rustiger aan doen, zie je dat er een grote latente behoefte is om de openbare ruimte toe te eigenen. Stoepen komen weer tot leven nu er geen toeristenstromen langs marcheren, fietsers veroveren de rijbanen nu er minder auto’s rijden." Ideeën waar we het tijdens 9 juni graag over willen hebben. Wat willen we wel en juist niet zien en zijn in de toekomstige Genereuze Stad?