SP opent meldpunt WMO vervoer

Zwolle –  De SP in Zwolle heeft een meldpunt WMO vervoer geopend. De partij krijgt regelmatig verontrustende berichten dat het WMO vervoer verslechtert. Daarbij gaat het om signalen van mensen die afhankelijk zijn van deze vorm van vervoer. Lange wachttijden, ritten die lang duren, personeel dat weinig of geen kennis heeft van de doelgroep. De SP wil  weten of het hier om incidenten gaat of om structurele problemen. Bij het meldpunt kunnen mensen die gebruik maken van deze vorm van vervoer hun ervaringen melden.  

SP raadslid Gert van Maurik: ‘De taxibusjes komen niet op de afgesproken tijd en laten mensen soms uren wachten. Mensen komen daardoor te laat op gemaakte afspraken en raken daardoor in de problemen. De verhalen zijn schrikbarend, bijvoorbeeld van een man die ruim op tijd een busje heeft besteld om boodschappen te doen. Tegen de tijd dat hij bij de supermarkt arriveerde, stond het busje voor zijn terugreis alweer klaar. Dat is niet acceptabel.’

WMO-vervoer betreft het vervoer volgens de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, ook wel WVG-vervoer genoemd. Mensen die door een beperking niet kunnen reizen met het openbaar vervoer, kunnen gebruik maken van het WMO vervoer.  Mensen worden thuis opgehaald en bij de voordeur van de bestemming afgezet. De SP is van mening dat voorzieningen die voor een speciale groep in het leven is geroepen optimaal dienen te zijn. Deze mensen moeten op een gelijkwaardige wijze kunnen deelnemen aan de maatschappij. Het is daarom van belang dat het vervoer voor deze speciale groep goed geregeld is.  

Het meldpunt is te vinden op de website van de SP in Zwolle (www.zwolle.sp.nl). Mensen zonder internet kunnen contact opnemen met 06 25448457 of een brief sturen naar SP Zwolle, Korenbloemstraat 67, 8013 XN in Zwolle.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

53 gedachten over “SP opent meldpunt WMO vervoer”

  1. In het ene uur gebeld in het andere uur een taxi.
    Een uur wachten is dus geen uitzondering.

    Vaak krijg je er een gratis ‘side tour’ bij en komen mensen echt te laat op de plaatst van bestemming bruiloft, begrafenis arts etc.

    Mijn vader moest van de esdoorn naar het zonnehuis dat er toen vlak achter lag. Hij was doodziek.
    De chauffeur wilde eerst naar zwolle zuid iemand oppikken??????
    Ik heb daar op dat moment tegen geprotesteerd, zijn ze nou helemaal gek. Toen reed hij naar het zonnehuis.
    Zowel voor de patienten als de mantelzorgers zijn dit onverkwikkelijke zaken.

  2. Goed initiatief!
    Mijn moeder, die in een bejaardenhuis verblijft, werd laatst bruut gewekt.
    Het was rond 12 uur middernacht, toen een verzorgende en een taxichauffeur spontaan de deur van haar kamer open deden en met een zaklantaarn naar binnen gingen. Ze schenen die nacht mijn moeder recht in de ogen met de mededeling ‘de taxi is er’.
    Het bleek een rit voor de komende dag 12.00 uur te zijn.
    Mijn moeder was dagenlang van de kaart door dit incident.

  3. sterk verhaal henk, maar als ik al je stukjes hier op het weblog zo lees dan ben ik bij de eerste regel uitgelezen.
    laat de SP maar eens ondezoeken hoe het gesteld is met alle overlast die deze taxibusje bezorgen. het luijkt wel of de hele stad overspoeld wordt met deze busjes.

  4. er wordt onnodig gesold met deze mensen en sommigen worden ongewild de hele stad door gecrossed. als de taxibusjes hun ritten maar kunnen verantwoorden stroomt het geld van de gemeente wel binnen.daarom zien we die busjes dan ook overal rijden en veel te hard. wat mij betreft gaat de sp daar eens naar kijken.
    toen mijn man nog bij tadema werkte jaren geleden ging het er werkelijk echt anders aan toe.

  5. WMO vervoer is geen taxi die je stante pede van A naar B brengt.
    Het is collectief vervoer. (@kaatje: wie is hier nu gek?)
    Als je ergens om 13.35 uur MOET zijn: bel een taxi.

    Of WMO vervoer bij TCZ in goed handen is is een andere vraag.
    En daar heb ik zo mijn twijfels over.
    Het zijn goede inkomsten voor TCZ maar de “feeling” is er niet.
    Dat is al jaren zo.
    Misschien de vervoerder maar eens tegen het licht houden.

  6. Wilma, je eerste reactie had ik gemist omdat ik tijdens het posten de pdf WMO-vervoer van de gemeente aan het lezen was. :p
    Ik onderschrijf jouw mening volledig.
    Ook wat betreft Tadema.

  7. Deeltaxi’s
    @Kaatje

    Mijn vader moest van de esdoorn naar het zonnehuis dat er toen vlak achter lag. Hij was doodziek.
    De chauffeur wilde eerst naar zwolle zuid iemand oppikken?

    Dit zijn ook geen ritten voor een servicetaxi. Voor zoiets neem je een contante taxi en geen deeltaxi zoals de servicetaxi.

    Voor de servicetaxi betaal je maar 1,20 euro en dan kun je absoluut niet de zelfde rechten verwachten zoals bij een contante taxi.

    Wat overigens los staat dat er veel misstanden zijn rond deeltaxi’s. Maar ja van de staatssecretaris mag er een een klachtengrens zijn van 0,5 procent en 2 promille mag weer terecht zijn.

    Maar vergelijk svp deeltaxi’s zoals valys en servicetaxi’s niet met de reguliere taxi’s. Prijzen en service niveau’s zijn niet met elkaar vergelijkbaar

  8. Klachten
    Als je trouwens gebruik mag maken van Service taxi Zwolle, dan krijg je meteen ook een klachtenformulier. Maak daar ook gebruik van, ook al wordt er voor je persoonlijk niet veel bereikt, door de aantallen en de aard van de klachten krijgt de opdrachtgever (gemeente Zwolle) toch inzicht in de problematiek. Daar kan dan weer op gestuurd worden door de ambtenaren. Zij zijn ook weer afhankelijk van de gegevens die zij krijgen. Klachten zijn hier een onderdeel van.

    Feit is natuurlijk wel dat het een centenkwestie blijft en de gemeente de goedkoopste aanbieder uitzoekt

    Blijft natuurlijk

  9. Kaatje, bij de WMO-pas krijg je een handleiding met spelregels.
    Lees die eens en daarna je eerste posting ook nog even.
    Ik denk dat je dan “oeps” zegt. 😉
    Jij klaagt over het standaard WMO-vervoer.
    Maar zijn die klachten niet een beetje eigen schuld ? 😮
    Je had er beter aan gedaan een individuele rit aan te vragen.
    En voor belangrijke ritten is er de prioriteitsrit. (afspraken e.d.)

  10. Willen alle mensen die hier zomaar zaken beginnen rond te bazuinen eerst even kijken hoe het vervoer precies in elkaar steekt…
    Het is, zoals eerder gezegd namelijk geen gewone straattaxi. De bedoeling van het vervoer is dat mensen die anders de deur niet uitkomen toch zelf even de stad inkunnen, of even bij familie, vrienden of kennissen langs kunnen gaan. En ja er mag gecombineerd worden, mensen mogen maximaal een uur onderweg zijn en kunnen eerder of later opgehaald worden. Maar je kunt natuurlijk ook niet de hoofdprijs hebben voor ??1,50. Voor zaken als een begrafenis kan een prioriteitsrit worden aangevraagd. Dan word er voor gezorgd dat de klant optijd op de plaats van bestemming is

    Ik weet niet beter dan dat de chauffeurs hun best doen.

  11. Dieze en anderen,

    na die rit met mijn vader zijn er veel zaken veranderd. Het is al even geleden toen dit gebeurde. Mijn vader zat in de rolstoel en die krijg je de gewone taxi niet in. Nogmaals formulieren waren er toen niet. En als, dan had ze dat bij de esdoorn kunnen doen, ik heb niet gebeld, ik zorgde voor de begeleiding en de intake bij het zonnehuis.
    Reed er dus in eigen vervoer achteraan. Als ik dat niet had gedaan had ik de eerste uren voor joker bij het zonnehuis gestaan en hadden ze mijn vader gelijk door naar het ziekenhuis kunnen rijden!

  12. Dat moet dan haast een aardige tijd terug zijn, Kaatje.
    Wie de rit regelde had moeten bedenken “ja, maar dat kan zo niet”.
    Dan mogen we blij zijn dat er nu zoveel meer mogelijk is. 🙂

    Ingaand op het probleem van nu:
    ik ben er van overtuigd dat het gros van de chauffeurs gewoon
    hun stinkende best doet waar het gaat om WMO-vervoer.
    Echter, ze zijn ook maar een speelbal; van de planning.
    Geboren organisatietalenten moeten dat haast zijn, die planners…
    Hoeveel van dit soort kundige regelaars heeft TCZ ?

  13. Kleine verbeterpunten kunnen veel goed doen, die dame die regelmatig daar de ritten opneemt een cursus klantvriendelijk telefoneren laten nemen is ook geen overbodige luxe, zelden zo’n zacherijn aan de lijn gehad

    Is de terugbelservice trouwens al weer actief of eigenlijk ooit actief geweest? Ik vraag er niet meer naar.

  14. de meeste chauffeurs staan totaal niet te wachten op dit vervoer. het levert namelijk bijna of geen fooien op. daarom rijden ze opok als gekken door de stad om hun hulpbehoevende vrachtjes af te leveren, zodat ze weer snel in hun dikke mercedessen bij het station kunnen gaan staan!!

  15. @wilma

    Servicetaxi wordt alleen uitgevoerd door TCZ andere taxibedrijven die bij het station staan hebben er niets mee te maken.
    Verder bepalen de chauffeurs de ritjes niet maar de planners.

  16. Ouderen geven nog weleens een fooitje. Als er teveel van ze wordt verwacht kunnen ze net zo goed een gewone taxi nemen. Als het loon te laag is moet klagen bij je baas.

  17. de fooien zijn de krenten in de pap van de chauffeurs. chaffeurs woreden ingeplanned of ze willen of niet. fooien zijn dus een leuke financiele bijkomstigheid die velen liever rijk dan kwijt zijn. op de bus zal dit een stuk minder zijn. ik werk zowieso niet, dus voor mij geen fooien!!

  18. wilma

    ” ik werk zowieso niet, dus voor mij geen fooien!!”

    Oh hoe kom jij aan brood op de plank dan? Fooi van de staat of werkt je man/vrouw? Denk daar eens over na!

  19. @Kaatje
    Niet iedereen die niet werkt kiest daar zelf voor, wie ben jij om daarover
    te oordelen?
    Zorg eerst dat je je informatie op orde hebt voor je over dingen bl?rt waar je totaal geen inzicht op hebt.
    Dieze en Hans zeiden het al, wmo is een speciale regeling die geldt voor mensen die niet makkelijk de deur uit kunnen/komen,
    en eigenlijk niet bedoeld voor ritjes naar dokter of ziekenhuis,
    daar zijn speciale ziekenfondsritten voor.
    Nederland is trouwens het enige land die dit vervoer regelt voor haar burgers, in andere (Europese) landen moeten ze maar zien hoe en of ze er komen.
    De meeste wmo-klanten weten dat, kennen de voorwaarden en zijn dankbaar dat het bestaat.
    Als je vader een belangrijke afspraak heeft kun je dus beter een
    reguliere taxi bestellen, die komt speciaal voor hem en rijdt direct naar de plaats van bestemming.
    Maar ja, als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten…
    Denk dáár maar eens over na.

  20. Kijk met Diana kan ik praten. 😉

    @Wilma, Zoals eerder gemeld. Alleen TCZ rijd WMO. De jongend die met hun Benzen bij het station staan rijden dat vervoer niet en hebben er geen ene reet mee te maken. Ik denk dat er bij zijn die graag de hele dag zouden rijden hoor.
    Kijk voor de gein eens of er ?berhaupt auto’s van TCZ bijstaan de laatste tijd.

    Ik zij het eerder ook al. Weet waar je het over hebt voordat je in het rond gaat lopen schreeuwen… 🙁

  21. Diana,

    ik vind jou een slecht lezende blaaskaak!

    Dat is het enige dat je kan zeggen? Vertel eens, waar lees ik niet goed?

    Dat ik niet reageer op reacties dat chauffeurs tuig zijn, komt omdat
    ik mij niet aangesproken voel, het is een mening en geen feit,
    en zoals Bernard al zegt, niet de moeite waard om daar op te reageren.

    Thanks Dick 😉

  22. gezeur
    De Taxi centrale voert het WMO vervoer al uit vanaf 1995.
    Haast nooit zijn er problemen geweest qua lange wachttijden en zelfs sprake geweest van slechte service!!!
    Helaas is dit de laatste maanden wel zo.Zwolle word steeds drukker vooral vanaf 15:00 uur.Helaas kunnen de taxi’s niet over de stilstaande auto’s heenvliegen.TCZ is een geceritificeerd bedrijf en word gezien als voorbeeld bedrijf bij verschillende instanties.Helaas door een kleine groep mensen die klagen, en ook daardat het taxi gebeuren regelmatig in de media komt moest de TCZ ook maar aan de beurt komen.En vaak zijn het niet de klanten die klagen maar zonen en dochters.Leuke gespreksstof op een verjaardags feestje ; goh laten we eens weer een klacht indienen.En pklz praat me niet van Tadema.Het bestaat tenslotte niet voor niets meer.Laten we allemaal wat meer geduld hebben.De regels worden steeds strakker en moeilijker voor bedrijven, en de mensen steeds mondiger.Alleen maken we het hier niet beter mee, maar juist slechter!!!

  23. En wat betreft de spreuk ; voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. HELEMAAL MEE EENS!!!
    Ik hoop dat ook de “VELE” mensen die gebruik maken van het WMO vervoer en het wel goed vinden ook van zich laten spreken!!!

  24. bassie

    jij mag wel klagen? Over tademan?

    Veel ouderen hebben moeite met klagen bij instanties ze komen niet door de eeuwige telefonische wachttijdenridaarom doen de kinderen dat, of de mensen van de thuiszorg etc.

  25. Bassie, als het dan zoveel drukker is op de weg dan kunnen ze dat toch incalculeren; minder adressen op het bordje van 1 chauffeur.
    (hoeven ze ook niet te jagen; iets wat ze niet voor hun lol doen)
    En zo we zijn weer terug bij de planners. 😮
    Als we praten over het normale wmo-vervoer dan valt het nogal mee met de regels en is er veel speling ingebouwd.
    Maar om bij een verlate rit wel vast te houden aan de vooraf geplande terugrit klopt van geen kant.
    De chauffeur treft hier geen blaam, degene die hem aanstuurt wel.

  26. wat een bla bla hierover het wmo vervoer.
    laten we eens de wmo ers zelf aan de tand voelen en ze nogmaals de regels uitleggen en bij een aantal voorlezen.
    de wmo taxi is bedoeld om ouderen en gehandicapten niet in een sociaal isolement te laten geraken,(dit is natuurlijk een goed streven).
    alleen maken de klanten er zelf gewoonweg een zooitje van door ritten tebestellen naar artsen en specialisten in ziekenhuizen en groepspraktijken hier is de WMO niet voor bedoeld.klachten hierover worden dan ook niet gehonoreerd door de gemeente zwolle (en terecht ook).als een iede die wmo vervoer heeft het gebruikt waar het oorspronkelijk voor in het leven is geroepen,loopt het allemaal wel los.

  27. WMO vervoer
    Wil reageren op de reacties n.a.v. het meldpunt WMO vervoer.
    Het vervoer is ingesteld om mensen deel te laten nemen aan de maatschappij. Vervoer is daar een onderdeel van.
    Ik geloof dat chauffeurs hun stinkende best doen en het ook niet prettig vinden als ze te laat arriveren.
    De mensen die gebruikmaken van het vervoer kennen de regels en deze ook accepteren zoals die zijn. Ik denk dat het meer zit in de organisatie/planning. Ik denk dat het goed georganiseerd moet zijn want als je in de tachtig bent en je moet bij het wijkcentrum waar je soos om 16.30 is afgelopen 3 uur moet wachten tot je weer naar huis wordt gebracht geen lolletje is.
    Ik ben benieuwd hoe TCZ erover denkt. Die vraag moet hen maar eens gesteld worden.
    De gemeente betaald inderdaad, en daardoor klant en een goede service mag dan verwacht worden.
    Als ik ergens teleurgesteld ben zoek ik ook iets anders, de mensen kunnen dat niet, dan verwacht ik dat de gemeente wel wat gaat doen.

Reacties zijn gesloten.