Presentatie plan Kamperpoortenbrug

Zwolle – Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle, een afvaardiging van bewoners van het Maagjesbolwerk en GroenLinks Zwolle presenteerden donderdagmiddag een plan voor een nieuwe Kamperpoortenbrug. In de ogen van de drie partijen zou de Kamperpoortenbrug een plek moeten zijn waar je elkaar tegenkomt, een plek waar je elkaar spreekt. Een plek waar je wat uitrust, iets drinkt, geniet van het uitzicht. Een plek waar je nog even iets aanschaft voor je de stad ingaat of verlaat. Een aangename verrassing tijdens een ‘rondje binnenstad’.

kamperpoorterbrug.jpg

Wat de initiatiefnemers betreft wordt de Kamperpoortenbrug een sfeervolle entree naar de oude binnenstad. De Peperbus lokt je naar de Ossenmarkt, de Kamperstraat nodigt je uit door te lopen naar De Fundatie, de van Hattumstraat trekt je het kunstkwartier in, met z’n kunstuitleen, goudsmid, creatieve boutiques… In dit plan worden de rijbanen geconcentreerd aan de zuidzijde van de brug, zodat een brede ‘boulevard’ een aangename route wordt voor de vele wandelaars. Tussen wandelzone en rijstroken ligt het fietspad, omzoomd door groen en kleurrijke bloemen. Het aantal rijstroken kan wellicht bij een nieuwe verkeerscirculatie zelfs worden beperkt. Des te breder de wandelzone. En des te aangenamer toeven op de brug.

10-03-2011_voorstel_nieuwe_kamperpoorten_brug_1.jpg

10-03-2011_voorstel_nieuwe_kamperpoorten_brug_4.jpg

kpbrugtekeningkleur1a.jpg

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

21 gedachten over “Presentatie plan Kamperpoortenbrug”

  1. Sorry, maar zo geweldig als hierboven geschetst is de ossenmarkt en van hattumstraat niet, om nog maar niet te spreken van de kalverstraat en korte kamperstraat….. Er zit aan de van hattumstraat geen goudsmid, boutiques en kunstuitleen. Waarom ze dit een kunstenkwartier noemen snap ik niet. Aan de ossenmarkt zitten slechts woonhuizen en enkele kantoren, dus voor de toerist is alleen de peperbus interessant. Een herinrichting van de ossenmarkt, met terrassen en verdwijnen van auto’s zou geen overbodige luxe zijn. De kalverstraat en korte kamperstraat is een verpauperde toestand…..
    De kamperstraat is wel een mooi stukje, maar daar blijft het dan ook bij.

    Bovendien, binnenkort is er 200 meter verderop een nieuwe brug waar alle voetgangers gebruik van zullen maken.

    Overigens vind ik het idee op zich wel leuk, maar het zal er nooit van komen ben ik bang.

  2. Ik dacht ook gelijk aan het idee dat dit prima zou zijn voor de nieuw te bouwen brug die aan de andere kant van het Maagjesbolwerk moet komen… Lijkt me een gemiste kans als de initiatiefnemers dit niet meenemen in de presentatie!

  3. Die “andere’ brug is mijns inziens overbodig en stedenbouwkundig zeer ontsierend.
    En ook zou deze brug op slechts 4 minuten loopafstand van de kamperpoortenbrug komen te liggen.
    En daarbij, voor de helft van het geld kan de bestaande Kamperpoortenbrug opgepimpt worden.
    De gemeente zou dus veel geld overhouden als ze de Rodetorenbrug niet zouden bouwen en dat is in deze tijd van bezuinigingen toch erg welkom?

  4. Uit alle bovenstaande reacties blijkt wel dat dit achter de Kamperpoortenbrug liggende gebied wel een oppepper kan gebruiken.
    Waarom zou dit plan daar niet de aanzet voor kunnen zijn. Alleen met zeuren komen we er niet.

  5. Ja en in mijn idee bij dat plan om dat op die al ingeplande nieuwe brug toe te passen ga ik er al van uit dat die brug er toch al gaat komen en nog gemaakt en zo moet worden en dan is een aanpassing in het ontwerp waarbij er een ondernemer aan gaat verdienen (economische boost) toch ook makkelijker gemaakt dan dat je een bestaande brug, die misschien wel wat opgeknapt kan worden maar wat dan niet zo duur hoeft, gaat pimpen, wat weer de nodige extra zorgen kan geven omdat de brug misschien niet breed genoeg is voor dit plan (in mijn herinnering is die brug namelijk niet zo heel erg breed, maar misschien vergis ik me nu wel).
    Wanneer ik zou moeten beslissen in deze economisch slechte tijd zou ik geen enkele investering nu doen, maar in elk geval nog een paar jaar wachten tot de economie weer wat aantrekt en er wat meer geld weer is om een investering te doen. Maar ik zit niet in de gemeente en dat is maar goed ook 😀

  6. oww jah, en wat doen we aan die files op de brug in het weekend? met minder rijbanen zal dat er niet minder op worden. Staat straks de hele singel vol met auto’s

  7. Op deze brug staan regelmatig files. Hoe kun je dit oplossen als er rijbanen verdwijnen?
    Dit plan slaat helemaal nergens op. Leuk idee om over te praten tijdens een borreltje. Maar meer ook niet.

  8. enige manier om van die files af te komen is de sluiting van de parkeergarages in de binnenstad. Vooral die onder de mediamarkt, maar ook die aan de pletterstraat en noordereiland. Deze zouden dan in 1 grote parkeergarage buiten de binnenstad moeten komen, met pendelbus naar de binnenstad, of op de plek van de vogeltjesbuurt (als dit al niet de bedoeling was). De garages kunnen omgebouwd worden tot iets nuttigs.

  9. Onzinnig idee, op je bankje zitten uitkijkend op de file! Dit lost helemaal niets op. Het is en blijft een stukje brug dat ingesloten is tussen druk en veel verkeer. Dit nieuwe plan lost de verkeerssituatie niet op. Je kan je daarbij ook afvragen wat de esthetische verbetering is. Wel een mooie tekening, maar sterk overdreven en geromantiseerd!

  10. @Wichert, een Transferium? nu de grootste tegenstander van een transferium, Wethouder Cnossen weg is, zijn er misschien nieuwe kansen???

  11. Observer wij komen hoogstwaarschijnlijk wel weer met dat plan op de proppen,omdat we er nog steeds een voorstander van zijn.In Groningen b.v en Den Bosch werkt het prima.

Reacties zijn gesloten.