Stadshagen slecht bereikbaar

De raadsfractie Swollwacht wil dat de gemeente Zwolle met een oplossing komt voor de verkeersproblemen in de wijk Stadshagen. Bewoners klagen steen en been over de slechte verbindingen in de wijk.  

Volgens Swollwacht is het onmogelijk om met de auto van de ene naar de andere kant van de wijk te rijden. Dat zou onder meer komen door het winkelcentrum dat de wijkdelen als een soort Berlijnse muur van elkaar scheidt. Automobilisten moeten daardoor grote omwegen maken. Dat wordt als een probleem ervaren door ouders die dagelijks hun kinderen naar school moeten brengen.

Bron: RTV Oost

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

79 gedachten over “Stadshagen slecht bereikbaar”

  1. Ik moet dagelijks zo’n 6km onvergoed omrijden (heen en terug), waardoor ik op jaarbasis â⤨¬ 227 misloop aan reiskosten. Want op veel kaarten staat Wade gewoon als weg ingetekend.

    check http://tinyurl.com/2bzvjr deze link van de routeplanner Viamichelin maar eens, die laat je gewoon dwars door het WKC rijden.

  2. Het winkelcentrum de berlijnse muur? Riiiight….

    De parkeergarage kan je juist uitstekend (mis-/ge-)bruiken om vlot van de ene kant naar de andere kant te komen!

    Maar de infrastructuur laat voor autoverkeer inderdaad flink te wensen over (niet dat ik er problemen mee heb overigens; het scheelt best veel autoverkeer ?­n de wijk; die zullen toch snel de toegangswegen opzoeken. Ik woon vlak bij een bussluis; ik zie graag dat dat ding er blijft. Zodra die weg is, wordt het hier voor de deur een drukke racebaan (dat was het ook toen de bussluis er nog niet zat)

  3. @Chris:
    Ik weet niet waar jij naartoe moet maar als je naar Kampen wil, rijd je onnodig om; dan kan je beter binnendoor steken via ’s Heerenbroek.
    Als je richting Gamma moet, kan je beter over Holtenbroek rijden. Alleen als je naar Westenholte moet is de Noodweg de kortste route. Maarja, als je naar Westenholte moet, vraag ik me af waarom dat met de auto moet; zo ver is dat niet.

  4. Ik moet naar Zuid. De sluiproute door Mastenbroek en ‘s-Heerenbroek naar Kampen ken ik inderdaad. Dat scheelt echt een hoop kilometers!

  5. Overigens denk ik niet dat het probleem makkelijk op te lossen is met een extra straat, ze hadden het vanaf het begin goed moeten aanleggen. Nu een straat openstellen zal inderdaad voor meer overlast zorgen.

  6. Een weg van oost naar west hebben we al (Mastenbroekerallee). De noord-zuid-verbinding is waardeloos te noemen. Het zou mooi zijn als je langs het winkelcentrum zou kunnen gaan. In wezen zou de Werkerlaan op de Belvederelaan aangesloten moeten worden en het probleem is opgelost. Maarja, waar laat je dat langs lopen? (zonder woonstraten te bombarderen tot doorgaande weg)

  7. Trouwens: als je naar Zuid moet, dan is de kans best groot dat je veel beter over Holtenbroek kan gaan.
    Ik moet in ieder geval eerst naar de Mastenbroekerallee vanuit mijn hoek van de wijk. Vervolgens kan ik kiezen om de Noodweg te nemen of Holtenbroek. Als ik naar de Gamma moet, ga ik via Holtenbroek; dat scheelt een kilometer. Omgekeerd: als ik naar Westenholte moet, dan ben ik een kilometer korter via de Noodweg. Grofweg kan je zeggen dat de rotonde Mastenbroekerallee/Klokkengieterlaan even ver van de kruising bij de Gamma vandaan ligt als van de fietsbrug bij Westenholte alleen dan dus wel via 2 verschillende routes.
    Als jij naar Zuid moet, zal je dus toch op de Klipperweg uit moeten komen. Probeer het maar eens uit; gewoon beide routes rijden en de afstand meten. Ik denk dat ook voor jou de route via Holtenbroek een kilometer korter zal zijn.

  8. Via Holtenbroek, en dwars door de stad (Wipstrikkerallee) is inderdaad wat korter, maar duurt een stuk langer in tijd, omdat je zelden sneller dan 40/50km/h kan rijden, als het al niet helemaal vast staat.
    De IJsselallee staat meestal alleen vast tussen de Rotonde Zuid en Hanzeland. (de avondspits is erger). Bovendien kan je op de rondweg en IJsselallee nog vaak 80 rijden.

  9. Ik ben trouwens ook eens aan het puzzelen geweest hoe groot de omweg is als je van het noorden van Stadshagen (willekeurige weg gepakt: Wulphof) naar bijvoorbeeld de Frankhuizerallee moet met de auto of de fiets.
    Met de auto: 2,8 kilometer
    Met de fiets: 2,5 kilometer
    Hoe kom je dus aan 6 kilometer omrijden?

    Andere route. Wulphof naar Erfwal (uitkomende bij de fietsbrug van Westenholte), rijdend helemaal buitenom dus via de Hasselterweg.
    Auto: 4,4 kilometer
    Fiets: 3,1 kilometer
    Zitten we dus op een verschil van 1,3 kilometer; totaal 2,6 kilometer retourtje dus. Hoe kom je aan 6 kilometer per dag?

  10. Met ‘via Holtenbroek’ bedoel ik niet door het centrum rijden maar over de Blaloweg richting Ring Zuid rijden. Daarmee heb je dan al een kilometer afgesneden ten opzichte van via Westenholte rijden. Ik weet niet hoe druk het op de snelweg is maar je zou dan kunnen overwegen om het stukje A28 tussen Centrum en Zuid te nemen.

  11. Hoe kom je aan 6 kilometer per dag?

    Dat staat op mijn loonstrook. 11km. Maar ik rij 14km enkele reis volgens de teller. De afstanden op de loonstrook worden berekend op postcodes en de snelste route daartussen. Ik liet al zien dat routeplanners je dus via het WKC sturen. 3×2 = 6km per dag extra.

  12. Ik weet niet hoe druk het op de snelweg is maar je zou dan kunnen overwegen om het stukje A28 tussen Centrum en Zuid te nemen.

    Dat stukje ring bij die brug over het Zwartewater staat meestal stil. De snelweg pak ik nooit (je komt ook niet echt op de snelweg).

  13. Duidelijk is wel dat je maar beter de fiets kan pakken. Ik rijd minder kilometers om in een plaats in een andere provincie te komen met de fiets dan jij met de auto binnen Zwolle ;D
    Zou me zelfs niks verbazen als ik het met de fiets nog van je win ook 😛

  14. Mja, ik moet nogal eens om 6.30 of 7.00 beginnen. Ik ben niet zo’n ochtendmens, dus de fiets laat ik dan mooi in de schuur staan 😉

    Trouwens buiten de spits doe ik er ongeveer 25 minuten over, in de spits soms wel 45. Met name die brug over het rangeerterrein is een probleem, vooral als Hanzeland vol/leegloopt.

  15. Buiten de spits 25 minuten? en in de spits 45 minuten? Mijn hemel…. in mijn recordtijd kan ik een retourtje Wezep rijden binnen 45 minuten…. (doorgaans doe ik er 27 minuten over om de 11,67 kilometer te overbruggen).

  16. @WFvN: In de stad kan je niet zo snel fietsen vanwege verkeerslichten, drukte etc. Buiten de stad zou ik ook wel sneller zijn.

  17. Als ik naar Zuid moet, kan ik met de fiets toch wel wat snelle routes verzinnen waarbij je nauwelijks last van verkeerslichten hebt.

    Wat ik bijvoorbeeld wel eens doe is via de Westenholterbrug, dan richting station. ?⤰?©n verkeerslicht bij het Kamperpad in de buurt om de Blaloweg over te steken. Daarna nog een keer bij de Veerallee. Vervolgens kan ik doorjakkeren tot voorbij de Bristol; daar zit het derde verkeerslicht. Dan kan ik doorrijden tot bij de Karwei en ik zit op de Marslanden met maar 3x verkeerslicht en vrij lange rechte stukken waarop je lekker door kan fietsen.

    Een andere route die ik ook wel eens neem is via de Middelweg. Bij de Ceintuurbaan de eerste keer een verkeerslicht. Dan de volgende 2 vlak voor en na de Aldi. Daarna geen verkeerslichten totdat ik op een gegeven moment rechtsaf geslagen ben, over het water richting de Marsweg waar ik wel weer 2x moet oversteken. Onder het spoor door (Marsweg) en dan nog een keer een Verkeerslicht en ik zit ook echt in de Marslanden. Dan hebben we het over een stuk of 6 verkeerslichten maar ook grote stukken lekker doorrijden.

  18. Hoi,

    Ook mijn woon-werkroute van 16 km. doe ik altijd op de (overdekte lig)fiets. (route = Aa-landen, tussendoor naar Haersterveerweg/Kranenburgweg/Hessenweg/Koesteeg naar industrieterrein Dalfsen) Gemiddeld doe ik hier 32 minuten over. (Met een gewone fiets zou dat wrs. zo’n 45 minuten zijn.) In mijn fiets kom ik altijd droog over, bovendien heb ik de norm van een half uur bewegen al weer 2x binnen, en vervuil ik minimaal.
    Als je zonder auto kunt, dan is het ook nog eens een goedkope manier van transport. Het is natuurlijk een duidelijke keuze voor een bepaalde leefstijl. En dat moet je maar willen, dat is ook weer waar.

  19. Dat wordt als een probleem ervaren door ouders die dagelijks hun kinderen naar school moeten brengen.

    Ik begrijp ook niet waarom kinderen naar school brengen met de auto moet? Vinden we het gek dat de Nederlandse kinderen te dik worden? Wat is er mis met lopen of fietsen? Ik kan mij van mijn gehele schoolcarriere niet heugen dat ik ooit ben weggebracht met de auto. (Sterker nog: op de basisschool mochten we niet eens met de fiets, vanwege te weinig stallingsplekken. Heb er niks aan over gehouden)

  20. Ik ken een geweldig voorbeeld….

    Iemand die hemelsbreed nog geen 300 meter bij de basisschool van haar kinderen vandaan woont. Stapt ’s morgens in haar autootje met de kids, rijdt vervolgens een halve kilometer, moet dan nog 50 meter lopen en is dan bij de school. De tijd die ze er met de auto over doet, zou ze ook met de benenwagen doen alleen is dat tweede gezonder en kost minder geld.

    Helemaal ergerlijk is dat dat mens met haar autootje als een idioot over ons achterpad rijdt (blokje om om te keren) waar veel kinderen lopen die ook naar school gaan >:(

  21. Probleem van mensen die hun kind met de auto naar school brengen is meestal: “het is zo eng om op de fiets te gaan met je kind! Stel dat je een ongeluk krijgt/aangereden wordt!” Terwijl zij meestal met hun auto voor die gevaarlijke situaties naar/van school zorgen… Hoezo dubbel voordeel als deze mensen op de fiets of (oei niet te hard zeggen hoor!) te voet hun kind naar school zouden brengen!?!

  22. ;D Dat kan dat mens ook al niet als argument gebruiken; ze woont niet aan een doorgaande weg. Ze woont binnen 50 meter van een fietspad en vanaf daar hoef je het fietspad niet meer af, geen weg over te steken met auto’s oid; ze kunnen dus verder volledig fietsend naar de basisschool toe.

  23. Gister om 12 uur de situatie ter plekke bekeken en gefotografeerd met een zeer daadkrachtig en betrokken PvdA-gemeenteraadslid. Naam doet er niet toe. De man nam opzich al de moeite om erg snel ter plaatse te zijn. Tegelijkertijd heb ik Swollwacht gemailed, van deze bij Zwolle betrokken club kreeg ik een mail terug, waar ik weer op reageerde met bovenstaande mededeling…..benieuwd of ze nog terug mailen. Maakt ook niet uit wie, hoe of wat……volgens mij is de politiek nog de enige groep die wat aan de ontstane situatie kan doen en op zijn minst de veroorzakers kan vragen WAAROM en WAAROM, NOOIT IETS
    gecommuniceerd??? Je wilt overigens niet weten wat ik al geprobeerd heb en wat er zomaar verdwenen is. Moet zeggen dat ze met zulk soort situaties in Drenthe (waar ik werk) soms praktischer omgaan……kraantje d’r veur en d’r uut met da ding!

    Tegen de politiek zou ik willen zeggen: samen bereik je meer als alleen wie weet zelf een meerderheid voor een motie…..asjeblieft denk nu eindelijk eens aan je burgers die zich machteloos voelen en ook alle vertrouwen in de politiek verliezen OF AL HEBBEN VERLOREN (waar vooral mannen als gebleekte Geert dan weer nogal populistisch op inspelen)….

    Hoorde trouwens vandaag van de korte redelijke reportage van de zender van Willy…..jammer was wel dat ze de situatie bij de oude AH in beeld brachten en die situatie heeft volgens mij niet echt met onderhavig probleem te maken.

  24. WFvN sorry maar als je je naam er ook niet gewoon eerlijk neerzet kan ik ook niet met je praten. Wie neemt nou de moeite om te praten tegen een muur?

  25. WFvN

    Dit is nu zo jammer aan onze huidige maatschappij:
    Helemaal ergerlijk is dat dat mens met haar autootje als een idioot over ons achterpad rijdt (blokje om om te keren) waar veel kinderen lopen die ook naar school gaan

    Reactie geplaatst op 15 april 2007 om 13:35
    … : WFvN
    vergeten: ze rijdt daarna n?­et door naar werk oid maar gewoon weer naar huis. en

    Dat kan dat mens ook al niet als argument gebruiken; ze woont niet aan een doorgaande weg.

    Weet helemaal niet over wie en wat het precies gaat, maar het komt over of mevrouw in jou ogen fout zit. Heb je mevouw wel eens geconfronteerd met bovenstaande teksten of lul je liever met anderen over haar?

  26. Zeer zeker heb ik dat gedaan. Mijn vraag waarom ze zo hard door ons achterpad reed, werd beantwoord met een enorm grote bek ‘waar ik me mee bemoei’.

  27. Wat betreft het plaatsen van de naam. Ik ben met mijn nickname gemakkelijker te achterhalen dan jij met alleen je voornaam.
    Met mijn nickname ben ik verre van anoniem.

    Overigens heb ik haar alleen geconfronteerd over de snelheid die ze aanhoudt over ons achterpad. Dat ze met de auto gaat, moet ze helemaal zelf weten. Het is niet mijn ding maar dat boeit verder niet, zoveel mensen, zoveel wensen en zoveel meningen. Maar ik kan me er wel aan storen dat mevrouw haar kind ‘veilig’ met de auto naar school brengt terwijl ze het voor andere kinderen onveilig maakt. Het moment dat ik haar aansprak op haar gedrag, stond ze met autootje voor de school te wachten pal aan de grens van een kruising waarbij ze het zicht voor andere kinderen op de weg (waar ook een bus rijdt) flink belemmerde.

  28. Kwam mij onbekend over, maar het zal wel zo zijn dan dat menigeen je kent met die initialen. Ken je daar niet van, maar dat hoeft ook niet.

    Prima zaak, dat aanspreken! Zou het erg op prijs stellen als ze de bussluizen hadden vervangen door hoge snelheidsremmers, maar alles lijkt neergeploft te zijn ZONDER COMMUNICATIE met de omwonenden in het voordeel van de bus. We kunnen enkel gissen naar de reden want we horen niets. Hoop dat de gemeente de signalen oppakt en dat er wat over in de notulen komt van het enorm druk bezochte wijkplatform al……in november…..

  29. Van onze straat was wel bekend dat het een niet-doorgaande-weg zou worden maar alleen een doorgaande weg voor bus, fiets en brommer. Ik ben daarvoor een keer naar zo’n bijeenkomst op het gemeentehuis geweest (waar ik overigens w?©l voor het eerst te horen kreeg dat er een bus zou gaan rijden…. achteraf valt dat laatste gelukkig enorm mee; de bus rijdt 2x per uur maar ik heb er verder geen last van ook al zit ik voor het huis als ik buiten zit)

    Wat betreft WFvN. Het zijn m’n initialen inderdaad. Pak het telefoonboek en ik denk dat je keuze vrij beperkt zal zijn. Zoek op internet en het is helemaal eenvoudig. Zoals ik al zei: ik ben verre van anoniem. ‘Dick’ zijn er veel meer van dan mensen met mijn initialen.

  30. Dick je mag dan zo goed weten dat mensen anoniem reageren maar je eigen ‘link’ is niet eens klikbaar…
    Wat betreft die vrouw die over ons achterpad rijdt: die heb ik ook meerdere keren aangesproken en elke keer krijg ik weer een grote bek terug waar ik me nou weer mee bemoei en dat er geen bord staat van verboden toegang… Hoezo communicatie dus.
    De meeste plannen van de gemeente over toegankelijkheid liggen gewoon ter inzage op het stadskantoor/stadhuis, dus ik snap niet helemaal wat je met die onduidelijkheid bedoelt.
    Wat betreft WFVN’s nickname: vindt je mijn naam dan wel makkelijker te vinden? Wat een flauwekul zeg, alsof iedereen hier met zijn eigen naam aan het posten is!

  31. Inderdaad superirritant die ouders die de auto gebruiken om de kinderen naar school te brengen, terwijl ze notabene om de hoek wonen.
    Ik werk o.a in Stadshagen, het is heel vervelend om van de Hasselterdijk naar de Beelsnijderstraat te rijden en volgens mij kan ik ‘savonds laat nergens binnen door maar moet helemaal omrijden.

  32. haha Ik had te laat in de gaten dat WFVN initialen zouden kunnen zijn; toen was de post al weg. Erger me namelijk mateloos aan anonieme schrijvers. Zeker als ze dan ook nog vaak destuctief en zuur zijn. Zoals zo vaak te lezen op de (ultra)rechtse site Geenstijl.
    Maar omdat er ook wel leuke (helaas altijd) anonieme reacties tussenstaan kijk ik wel vaak. Dat dan weer wel.

    Wat betreft je tekst heer (?) WFVN:

    Van onze straat was wel bekend dat het een niet-doorgaande-weg zou worden maar alleen een doorgaande weg voor bus, fiets en brommer. Ik ben daarvoor een keer naar zo’n bijeenkomst op het gemeentehuis geweest

    Bij mij/ons was dit absoluut niet bekend HELAAS ….. ik communiceer namelijk graag. Heb ook zeker geen uitnodiging gehad voor een bezoekje aan het door ons allen gefinancierde gemeentehuis. Hoorde wel in 2000 (oplevering huizen V.beemdgras, vast ook jouw straat, in april 2000) van de bus. Vond dat ook niet erg. MAAR ons insluiten met 2 buissluizen en en dubieus (op pasjes) werkende slagboom is wel ff wat anders. Heeft iemand het hier al gehad over veiligheidsaspecten? Ben ook zeker geen fan van de auto maar om nu ineens een buffer tussen noord en zuid S.hagen te ploffen????? Is dit enig moment door de gemeenteraad geweest????? Waarom doen ze maar wat ze willen met S.hagen en kan een wijk als Berkum (waar ik 9 jaar woonde) alles voor mekaar krijgen??????

    Juist…..politieke invloed! Ook en misschien vooral wel politieke invloed in ruste. Sorry, maar ik kan dit keer niet positief afsluiten…..

  33. kleine opmerking, leuk zo’n afkorting via de garage van het winkelcentrum, maar op zondag zit ie dicht…. dus moet je wel verplicht omrijden.
    Ik ging een keer met de auto ergens heen, dacht nog ff mijn DVD af te geven bij de videotheek, vergeet het maar… moet je helemaal omrijden. Heb bij achmea geparkeerd en ben er helemaal omheen gelopen… Handig… NOT…

  34. @Marianne:

    De meeste plannen van de gemeente over toegankelijkheid liggen gewoon ter inzage op het stadskantoor/stadhuis, dus ik snap niet helemaal wat je met die onduidelijkheid bedoelt.

    Dit bedoel ik nu: bovenstaande.
    Zo communiceer je toch niet met de bewoners van een wijk die voor een ingrijpende, nee zeer ingrijpende verandering in hun wijk staan??

    Dus iedereen moet maar tijd vinden om al dan niet op afspraak plannen in te zien? Nee, heb het lef en kondig een bijeenkomst af. Stuur een uitnodiging naar alle toekomstig bewoners.
    Huur een zaaltje (was er in die tijd nog niet in S.hagen) luister wat de wijk wil en doe er wat mee.
    Je moet immers als gemeente samen verder met de wijk.
    Nu gebeurd er van alles waar bewoners geen flauw benul van hebben. Als je het tevoren communiceerd heb je een plan dat door iedereen word gedragen. Kost wat moeite o.k., maar dan heb je ook wat.

  35. Gretha: vaak eens hoor ben ook tegen al die auto’s bij scholen. Ben nooit met de auto gebracht en heb ze nooit met ’t karretje gebracht maar er zijn situaties denkbaar, bij erg kleine kinderen, waarbij het wel heel goed uitkomt.

  36. Ook wij wonen 300 meter van de lagere school en de kinderen werden altijd op de fiets weggebracht, zelfs bij slecht weer. Ook nu ze wat ouder zijn gaan ze gewoon op de fiets. Daar bouwen ze tegelijk een beetje weerstand mee op. Onze voormalige buurvrouw bracht haar kinderen altijd op de fiets, want die kakmadam moet natuurlijk aan iedereen laten zien dat zij net als haar man ook een auto heeft. Status en imago… :-
    Het levert bij de school (IJsselhof Zwolle-Zuid) met zeer grote regelmaat gevaarlijke situaties op dankzij al die auto’s. Daar heeft zelfs regelmatig een stuk over in de krant gestaan. Maar ja, de meeste mensen denken kennelijk puur aan zichzelf.
    Die buurvrouw heeft overigens niet in de gaten dat zij dankzij haar luiheid tonnetje rond begint dicht te groeien en ondertussen ??cht op een zeug begint te lijken. Dat is gelukkig haar eigen probleem zou je kunnen zeggen, maar ze trok dan ook nog eens het liefst jonge-meiden kleding aan (zoals o.a. minirokjes). Het zag er niet meer uit zo vies en walgelijk. 😮
    En dan wordt het ook een beetje mijn probleem, want ik zag dat varken te vaak langs komen. >:(
    Gelukkig woont ze nu in……. Stadshagen!!!! 😛

    Veel plezier allemaal in Stadshagen. 😉 😀 ;D

  37. Oh ja, bij ons kunnen de kinderen de poort uit rijden en zo het park in naar school. Zo goed als autovrij (of autoveilig) kunnen ze dus naar school. Maar bij 1 rustig straatje oversteken.
    Het is niks verder dan via de andere mogelijkheid waar al die luie ouders met hun auto’s voor gevaarlijke situaties zorgen en tevens de doorgang van de stadsbus blokkeren.
    Het ligt er volgens mij dus maar aan waar je meer om geeft; je kinderen of je eigen (vermeende) aanzien.
    8) 😉

  38. Goed punt heer/mevrouw echte:

    Het ligt er volgens mij dus maar aan waar je meer om geeft; je kinderen of je eigen (vermeende) aanzien.

    Walgelijk die mensen die tegenwoordig zo om macht, aanzien, materialisme EN ZICHZELF geven. Kinderen zijn inderdaad het belangrijkst, niet alleen mijn eigen.
    Mijn punt heeft dan ook niets met luie ouders te maken maar alles met communicatie, veiligheid, logica en inspraak. Misschien nog wel wat steekwoorden maar dan moet ik even de mails vanaf vorig jaar doorlezen.

    Hahaha gefeliciteerd met je 9! Was vroeger al dik tevreden met een vette 8 overigens.

    Die Buuf vinden wij hier vast niet terug; was na jou woorden overigens ook niet van plan er naar op zoek te gaan.

  39. Onze voormalige buurvrouw bracht haar kinderen altijd op de fiets,
    Moet natuurlijk zijn: met de auto. ;D
    Meneertje DeEchte was iets te enthousiast aan het tikken. 😛

  40. Klasse Echte: je zag dat ik er eauk last van had. Of het kwam door de heerlijke nieuwe lente-temperaturen. We zitten over de 50! Wat zou het record zijn? Oh dan moeten ze natuurlijk wel allemaal over het onderwerp gaan; die traditie wil ik niet breken……

    Zwolle…communiceer met je wijken….niet ?©?©nzijdig maar luister ook!

  41. @Dick:
    Ja, dat is een klikbare link, maar ik dacht dat deze site aangaf wie jij bent… Word op die site niet zoveel wijzer eerlijk gezegd…
    Wat betreft dat niet organiseren van wijkbijeenkomsten kan ik je niet helemaal volgen. Wij hebben indertijd een uitnodiging voor een inspraakavondachtig iets gehad en vanwege nog geen zaaltjes in de wijk inderdaad op het gemeentehuis. Dus ik neem aan dat je in een nieuwer gedeelte van de wijk zit en daar geen uitnodiging hebt gehad? Ik neem toch niet aan dat je bedoelt dat de gemeente alle inwoners van Stadshagen uit gaat nodigen voor elk wissewasje (nee ik vind het geen kleinigheidje) in de hele wijk? Dat lijkt me toch ook wat overdreven en de manier waarop die avonden kenbaar worden gemaakt op dit moment, namelijk in de Peperbus, lijken me toch echt wel afdoende. Dat je dan als wijkbewoner je gepasseerd gaat voelen omdat je niet persoonlijk uitgenodigd bent, vind ik wel wat blas?© hoor! Om niet te citeren wat je over de verhuisde hansworst schreef… Wederom: wie de balk niet in eigen ogen ziet…
    @DeEchte:
    Mijn idee dat aanzien dat blijkbaar belangrijker is dan een goed voorbeeld zijn voor eigen kroost… Ik mag hopen dat de kinderen hierdoor zo uitgekeken raken op de auto dat zij later in elk geval meer gaan geven om hun kinderen… 😉

  42. @ Marianne, je bedoelt een achternaam? Wat is jouw achternaam dan? Wij wonen aan de Veldbeemdgras jij dan? Wij hebben nooit een uitnodiging gehad voor een inspraakavond in het gemeentehuis. Volgens mij liepen die uitnodigingen toen toch nog niet via de Peperbus?! Vind de Peperbus ook niet veel; wou wel eens weten waarom eea zo is en of het niet anders kan/kon. Ach, anders ben ik maar blas?©. We zitten wel met een vrij definitief overkomende actie. Ben je toen ook op de hoogte gebracht van de plannen: een muur door 2 bussluizen en een slagboom? Had je ook inspraak? Onze huizen zijn in april 2000 opgeleverd.
    Vind inderdaad ook niet dat je voor elk wissewasje bij elkaar moet worden geroepen maar dit lijkt me wel belangrijk. Kreeg vanmiddag van de wijkmanager een mail voor een soort voorbespreking voor het nieuwe wijkplatform oid in juni. Heb net voor dat gemeenteraadslid gemeten maar naar Westenholte is het een kleine 3 km (enkele afstand) om door die bussluizen.

    sorry, maar hier kan ik je niet volgen: Om niet te citeren wat je over de verhuisde hansworst schreef… Wederom: wie de balk niet in eigen ogen ziet…

  43. Ik heb weliswaar nog niet zolang in Stadshagen gewoond, maar mijn ervaring is toch dat de gemeente Zwolle vrij veel informatie verstrekt.
    Via inspreekavonden, voorlichtingssessies, de lokale media en niet te vergeten het informatiecentrum.

    Of de door @Dick genoemde bussluizen en de door @WFvN genoemde busroutes vooraf besproken zijn weet ik niet.

    Maar in elk geval is het niet zo dat Dick de enige is die graag communiceert.

    Voor mijn gevoel is communiceren overigens tweerichting en niet zomaar wat roepen op een log.

    En ook ik heb wel eens gemaild met de gemeente en werd zeer tevreden geantwoord door de aangeschreven afdeling of de verantwoordelijke wethouder.
    Bij vragen over geluidsoverlast en de normen die daarbij gelden kwam dezelfde wethouder zelfs ter plekke poolshoogte nemen.

  44. Even een kleine tip voor dick.
    Je berichten vind ik lastig te volgen omdat je teksten van anderen aanhaalt en vervolgens zelf verder gaat reageren maar ik moet daarbij wel even puzzelen voordat ik weet waar het aangehaalde bericht eindigt en jouw nieuwe tekst begint.

    Je kan andere quoten met het icoontje net links van de smilies; dus met het tekstballonnetje. Er verschijnt dan het volgende maar dan met rechte haken in plaats van accolades:
    {quote}{/quote}
    Als je daar tussenin (tussen de {quote} en de {/quote} ) de aangehaalde tekst plaatst dan

    verschijnt het op deze manier

    Dat is dus een stuk overzichtelijker. Het is maar 2 muisklikken meer; eerst op het tekstballonnetje en daarna nog even met de muis tussen de twee genoemde rechte haken in om daar je tekst te plakken.

  45. @ Leo helemaal mee eens: communicatie is idd van 2 kanten. Dat gaf ik vanmiddag ook al aan dat heb ik gemist. We zijn ingesloten en hebben daarover niets van de gemeente gehoord. Ben ook naar teredenheid door de wijkmanager behandeld wat ik al aangaf maar wil wel eens weten waarom eea zo is gebeurd.

  46. Wist ik idd niet, bedankt!

    Je kan andere quoten

    Volgens mij kun je alleen maar 1-zijdig communiceren op een log (verdorie niet zomaar een log!),dmv reacties op een artikel. Wat mij betreft heb ik mijn ding geschreven. Heb ik er meer dan genoeg woorden over gesproken en geschreven en kan het wel een keer lukken.

    Heb 2-zijdig bevredigend met de wijkmanager gesproken
    Op het wijkplatform heb ik net als velen helaas 1-zijdig gecommuniceerd, omdat de wijkwethouder geen antwoord op mijn vragen gaf. Hij negeerde ze gewoon. Net als bij andere vragen gebeurde.

  47. @Dick:
    Achternamen interesseren me niks. Volgens mij weet iedereen die hier de boel goed leest wel waar wij (tegenover) wonen… maar als je dan niet leest… Dat bedoelde ik ook met die quote over de hansworst, Dik met c en dus ik met dubbele r…Wederom: goed lezen is een kunst… maar je zat met WFVN ook al naast de waarheid, dus waarom verbaast me dit nou niet meer? 😉
    Voor het geval je het nog niet weet, nog een hint: onze woningen zijn in december 1999 opgeleverd, dus het zou kunnen dat de gemeente het daarop volgende kalenderjaar andere manieren van communicatie zocht, maar lijkt me eerlijk gezegd niet. Denk dat je een brief toen hebt gemist of dat je dacht: “Dat gaat niet over iets dat mij interesseert.”
    Ben ook van mening wat LeoR zegt over die communicatie over en weer. Dat je daar zelf bij bent, lijkt me dan ook logisch.
    Onze inspraakavond ging over onder meer de hoogbouw aan de Werkerlaan en over de bussluizen daar vlakbij, zo ongeveer naast het laatste blok aan onze straat. Over een slagboom weet ik niks, maar dat zal wel komen doordat ik nooit langs die plek kom (waar is die plek overigens?). Of het moet de slagboom richting de stad zijn, maar het lijkt me duidelijk dat dat een plek is waar je als bewoner van Stadshagen niks te zoeken hebt, want busbaan/fietsbrug naar Holtenbroek.
    Maar je geeft aan ingesloten te zijn aan de Veldbeemdgras. Dus dat zal niet de weg zijn die je bedoelt. Hebben jullie dan niet gekeken in het Informatiecentrum toen jullie een huis kochten in die straat? Het was al lang bekend dat de bussluizen de wegen gingen blokkeren naar de Werkerlaan toe hoor! De andere kant op heb ik dan weer geen idee hoe de ontsluiting loopt, daar ga ik namelijk nooit langs met de auto. Ik gebruik in de stad zowiezo liever de fiets of de benenwagen (lopen dus). Snap daarom ook niet waarom Freddie het zo’n probleem die 300 meter naar de videotheek te lopen. Doe die afstand dubbel elke dag lopend als ik boodschappen haal…

  48. @ Marrianne, die slagboom die enkel voor bussen en pasjeshouders omhoog gaat is naast het veld naast de 7-sprong. Over lezen en goed lezen; zou best kunnen, ’t moest allemaal ff snel gebeuren vandaag. Lief knipoogje trouwens. Zowel infocentrum als de aannemers etc hebben niet over de op handen zijnde knip gemeld. Hoorde ik ook van enkele buren en is ook in diverse media terug te lezen. Gebruik altijd liever de fiets of stap een eind ins blauen hinein maar soms ontkom ik niet aan de auto.

    Bewoners klagen steen en been over de slechte verbindingen in de wijk. Volgens Swollwacht is het onmogelijk om met de auto van de ene naar de andere kant van de wijk te rijden. Dat zou onder meer komen door het winkelcentrum dat de wijkdelen als een soort Berlijnse muur van elkaar scheidt. Automobilisten moeten daardoor grote omwegen maken.

    Goed he; net geleerd. Ook de manier waarop de wijkwethouder met de onvrede omging op het wijkplatform was belabberd. Maar goed ik val in herhaling. Wou eigenlijk wel weer graag in Zwollywood werken. Maar genoeg geklaagd vandaag en zo verzuurd was deze dag nu ook weer niet…..integendeel. Voel me prima thuis hoor hier en helemaal in ZWOLLE.

  49. Na alles te hebben gelezen zou ik zeggen: gewoon eens de fiets pakken, kijken hoelang (kort) je erover doet, genieten van alles wat je onderweg ziet, je heerlijk niet irriteren aan mede-auto-gebruikers en je abonnement bij de sportschool opzeggen (winst zo’n 400 euro per jaar)
    Dus niet zeuren……fietsen!

  50. Hahaha ja inderdaad! Dat is nog eens een goed idee! Wie weet zijn de mensen dan wel meer te porren meer de fiets te pakken, omdat dat ineens heel hot is! 😉

  51. Met fietsen is het probleem nog niet opgelost.
    Niet iedereen kan lekker gezellig gaan fietsen.
    Ik in ieder geval niet, ik moet voor mijn werk in Stadshagen zijn en daarna weer naar andere wijken en dat moet alemaal binnen een bepaalde tijd.

  52. @Gretha:
    Maar je maakt mij niet wijs dat iedereen die de auto pakt uit Stadshagen niet met de fiets kan en dat zou al een hoop voordeel kunnen opleveren in de spitsuren… Ook ik snap wel dat je in sommige banen er niet onderuit komt met de auto te moeten. Hoe dan ook vind ik het belachelijk dat er zoveel mensen voor elk wissewasje de auto pakken en niet lopend/fietsend hun weg gaan.

  53. @Gretha:
    Hoe lang doe je over bijvoorbeeld een ritje Stadshagen-Zuid als je dat met de auto doet? Of Stadshagen-Sofiaziekenhuis
    Hoe lang denk je dat je erover zou doen als je het met de fiets zou doen?

    Ik zal je een idee geven. Stadshagen-Zuid rijd ik met de fiets binnen een half uur. Stadshagen-Sofiaziekenhuis doe ik binnen 20 minuten. Boodschapje in het centrum van Zwolle vanuit Stadshagen? Binnen een half uur ben ik weer thuis (als de rij voor de kassa niet enorm lang is ;D )

  54. Marrianne, ik ben het volkomen met je eens.
    Ik pak overdag ook zoveel mogelijk de fiets, maar als ik avonddiensten moet draaien kan dat gewoonweg niet en dan is het daar in Stadshagen gewoon een crime.
    Vanaf de Hasselterdijk ging ik over de bussluis, men zei dat dat nu mocht.
    Weer een ander zegt, dat het niet mag, dus dat betekend dat ik dat stuk ook nog helemaal moet omrijden.
    Dat kost gewoon een heleboel tijd en dat is gewoon zonde tijd.
    Maar veel mensen zijn gewoon gemakzuchtig en pakken voor elk wissewasje de auto, onnadenkend ook.
    En zoals eerder gezegd m.n de ouders die z.n de kids met de auto naar school moeten brengen.
    Vooral als het regent, moet je eens kijken wat een chaos bij de scholen.
    Tuurlijk zijn er uitzonderingen Dick, maar het gros is gewoon bang om een beetje nat te worden.
    Jammer want de kinderen bouwen er wel weerstand van op.
    Bovendien vind ik dat je de kinderen een verkeerd voorbeeld geeft.

  55. @WFvN, voor alle duidelijkheid zal ik je een idee geven van wat voor route ik bijvoorbeeld ‘savonds afleg.
    Zuid-Melkmarkt-Hasselterdijk-Beeldsnijderstraat-Diezerpoort-Stadshagen-westenholte-Dieze-Oost-Zuid.
    Dit is pakweg zo’n 40 km, ik moet in ongeveer 4 uurtjes tijd soms 7 mensen bij langs, bij sommigen blijf ik een uurtje bij sommige 15 minuten.
    Je begrijpt dus wel dat dit op de fiets niet te doen is.

  56. 40 kilometer rijd ik binnen 1,5 uur. Dat zou dus betekenen dat ik dan 2,5 uur over zou houden voor die 7 bezoekjes. Dat zou dan 1 van een uur zijn en 6 van een kwartier.

    Twee bezoekjes van een uur met 5 van een kwartier ga jij niet redden zonder rare dingen te doen in het verkeer. Je zou dan in 45 minuten die 40 km moeten afleggen dus dan zit je aan 53 km/h gemiddeld. Dat red je van z’n leven niet in de stad zonder bruut veel te hard te rijden (niet verstandig binnen Zwolle 😉 )

    Maar als ik het zo zie, is het soms ook met de auto niet te doen (als je 2 bezoekjes van een uur wil doen zeker niet).
    Nu zie ik dat je ’s avonds rijdt; dat scheelt nogal wat drukte op de weg. In de spits zou het wat anders zijn; dan durf ik zonder problemen je rondje tegen je te rijden.

    Trouwens, als je met de auto uitgaat van 1 bezoekje van een uur en 6 van een kwartier dan zit je aan 2,5 uur bezoekjes en 1,5 uur rijden. 40 kilometer in 1,5 uur betekent 26,7 km/h gemiddeld rijden met de auto. Dat red je ’s avonds wel maar mogelijk niet eens in de spits.

    Maar los daarvan….. hoewel ik fanatiek fietser ben, kan ik me (als extra argument) wel indenken dat een vrouw ’s avonds ook de auto neemt in verband met een stukje extra veiligheid.

    Maar goed, los daarvan

  57. Trouwens nog steeds op zoek naar de handigste route van zuid naar stadshagen. Om precies te zijn v. pallandtmarke naar elzenmos.
    Ik pak wel eens de ijsseldijk en via katerveer, maar ga ook wel eens dwars door de stad via karnebeekstraat, wilhelminasingel, zamenhofsingel(drijber) langs diezerpoort en dan de middelweg af.
    Iemand betere tips?

  58. Korte stukjes ga ik met de fiets

    Alles is relatief, ook hier. Maar ik begrijp dus dat jij dit kort genoeg vindt voor de fiets.

    In Zuid ben ik niet echt super bekend. Ik zou vanuit die hoek zelf ook moeten speuren naar een route.
    Ik denk dan aan de Burgemeester de Vos van Steenwijklaan
    Zwarteweg
    Schellerweg
    Onder IJsselallee door
    Dan twijfel ik of ik onder het spoor door zou gaan of dat ik linksaf zou steken voor die tijd om langs het Stadskantoor te rijden. Ik denk dat laatste.
    Vervolgens doorrijden, kom je bij het Ecodrome uit. Onder die tunnel door rechtsaf (Willemsvaart) en dan de Rieteweg pakken.
    Vervolgens einde Rieteweg links, onder spoor door en direct rechts.
    Brug op, voor de Westenholterbrug linksaf en onder de brug door.
    Fietspad volgen; tweede rotonde 3/4e rond. Direct rechts (in plaats van rechtdoor) om na enige tijd weer linksaf te gaan, het Twistvlietpad op. Daar mogen geen auto’s rijden, scheelt weer (vind ik). De rest in Stadshagen vind je zelf wel denk ik

    Indien ik niet langs het Stadskantoor zou rijden maar onder het spoor door, dan zou de route niet veel anders zijn. Ik zou dan langs het station rijden en daarna de Rieteweg nemen. Ik denk echter dat de andere route vlotter rijdt.

  59. Ik zou i.p.v. de Rieteweg het Kamperpad nemen (afhankelijk van drukte door leerlingen van CCC). Stuitert wat minder en scheelt volgens mij verkeerslichten.

  60. 300 meter lopen x 2 is 600 meter, 5 minuten lopen als je rustig aan doet. En al die tijd zit er iemand in de auto te wachten tot je terugkomt. Das niet handig gewoon.
    Als ik gewoon naar het W.C. ga met het plan weer naar huis te gaan erna pak ik natuurlijk ook de fiets, net zoals woon-werk , ik woon in de mosbuurt dus doe er 25 minuten over naar het Sophia ziekenhuis waar ik werk. Stukje beweging, altijd goed! 🙂
    En daarnaast gewoon sporten 3x per week. 🙂
    Alle verplaatsingen in de wijk zelf doe ik op de fiets, en dat zou iedereen moeten doen.
    Oja, Twistvlietpad… domme oplossing daar zeg, fietsers moeten midden op de weg, voetgangers ernaast, gescheiden met stippellijn. Maar vrijwel alle fietsers zitten op het voetgangersgedeelte te fietsen omdat er geen kleurverschil is en het niet door hebben , handig…. not…

  61. @Henk
    Op het einde van de Rieteweg rechts, bij IJzerleeuw, daarna links Gasthuisdijk de blauwe loop/fietsbrug over. Maar daar moet je wel even afstappen.
    Via IJsseldijk en Katerveer is natuurlijk wel een veel mooiere route. En het hangt ook van het moment van de dag af wat handiger is v.w.b. drukte.

Reacties zijn gesloten.