Intensieve snelheidscontroles straten Zwolle Zuid

Zwolle – De gemeente Zwolle, Politie IJsselland en het Landelijk Parket Team Verkeer (LPTV) starten vanaf 7 november met de aanpak van snelheidsovertredingen op de Gruitmeesterlaan en de Jofferenlaan. Wijkbewoners en aanwonenden hebben veelvuldig geklaagd bij de gemeente en politie over auto’s die op deze weg te hard rijden, vooral tijdens de ochtend- en avondspits en in het weekend.

Naar aanleiding van deze klachten en het gevoel van onveiligheid wat er is ontstaan door het rijgedrag, wordt er vanaf 7 november 2011 tot en met 9 april 2012 intensief door de politie gecontroleerd op snelheid. De verkeerscontroles die door het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid (TSV) worden uitgevoerd, moeten het gevoel van verkeersveiligheid verhogen. De Gruitmeesterlaan en de Jofferenlaan zijn 30 km-wegen. Dit betekent dat deze wegen erftoegangswegen zijn, uitsluitend bedoeld voor lokaal verkeer. Er wordt gecontroleerd op de overschrijding van de maximaal toegestane snelheid van 30 km/h.

In de eerste week komen snelheidsovertreders nog weg met een waarschuwing en worden zij van de nodige informatie voorzien. Vanaf 14 november worden ook bekeuringen uitgeschreven. Tijdens de eerste zes weken is er sprake van dagelijks snelheidstoezicht en wordt er naar gestreefd zoveel mogelijk overtreders staande te houden, te bekeuren en te confronteren met hun rijgedrag. Na zes weken presenteert de politie de handhavingsinzet en de resultaten. Er wordt dan een tussentijdse snelheidsmeting uitgevoerd. Mede op basis van deze uitkomsten bepaalt de politie in overleg met de gemeente en het Openbaar Ministerie de intensiteit van het toezicht gedurende de verdere looptijd.

Subjectieve verkeersonveiligheid

Het spreekt voor zich dat de gevoelens van verkeersonveiligheid in enige mate reëel moeten zijn en door andere weggebruikers en/of wijkbewoners moeten worden gedeeld. Ook worden er metingen verricht. De resultaten van deze metingen moeten de klachten bevestigen. Anders heeft inzet van de politie immers weinig zin. Door de inzet van het TSV probeert de politie een bijdrage te leveren aan een samenleving waarin mensen zich ook veiliger voelen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

16 gedachten over “Intensieve snelheidscontroles straten Zwolle Zuid”

  1. Waarom nog waarschuwingen uitdelen als het al meer dan een jaar 30 km zone is? Kijk 5 km/u te hard rijden kan gebeuren, maar er zijn ook mensen die met 60 km/u door die straten rijden.

    Ik moet zeggen dat op de Brederostraat het wel erg handig is dat bijna elke lantaarnpaal een 30km/u afbeelding heeft. Dat mogen ze wel in elke wijk zo doen.

  2. Ben benieuwd of er ook bij gehouden wordt of het de bewoners van de wijk zijn die er te hard rijden. Heel vaak blijken het de wijk/straat bewoners te zijn. Niet dat dit geen reden is om er controle’s te houden.

  3. graag ook controleren in de ministerlaan.. ook 30 hier, maar onze huisdieren, egels, kinderen worden gewoon plat gereden door neurotsche jakkeraars.. gewoon rijbewijs afpakken, niks waarschuwen!

  4. Dit moeten ze veel vaker doen i.p.v. op de IJsselallee met een lasergun te staan. In de wijken moet je kijken naar de verkeersveiligheid en niet op een veilige 2 baansweg waar geen mensen en dieren lopen en wel een boete krijgt omdat je 3 km/u te hard rijdt.

    En niet waarschuwen maar gelijk bekeuren. Anders leer je het nooit af >:(

  5. Je kinderen zijn met 30/35 kmh nog steeds de pineut als ze langs zo’n weg gaan spelen en op de weg terecht komen voor een auto. Ik weet zeker dat van de mensen die staande gehouden worden 75% van de bewoners zelf zijn. Je rijdt al snel meer dan 30 kmh.

    Als je als ouder denkt dat zo’n tijdige controle wat uithaalt voor de veiligheid heb je het mis. Zelf beter de verantwoording pakken en je kind in de achtertuin of op de speelvelden laten spelen. Daar heb je niet zo’n knullig verkeer handhaving team voor nodig.

  6. http://www.youtube.com/watch?v=z2ft9bTgxio

    Verschil in snelheden volgens de britten:).

    Zolang je maar op het woonerf normaal rijdt. Zolang er asvalt ligt rijd ik ook harder dan is toegestaan. Mij is als kind altijd geleerd om afstand te houden van geasfalteerde wegen. Zodra het een klinkerweg wordt weet je dat er kinderen kunnen spelen en rijd ik gewoon rustig/stapvoets. Ik weet als geen ander hoe het is om onder een auto te komen. Eigen stomme schuld overigens, op het laatste moment toch nog oversteken. Nu ik zelf ook auto rijd begrijp ik maar al te goed dat je daar geen klote aan kan doen als een kind van rond de 6 jaar verstopt achter een auto op het laatste moment over wil steken. Zelfs als je stapvoets rijd!

  7. Kinderen zijn onberekenbaar! In principe kunnen ze impulssief zo maar oversteken e.d. In een woonwijk moet je hier nog meer alert op zijn en dus voorzichtig rijden dan wel langzaam rijden naar omstandig heden gerekend. Het voorzichtig rijden is lijkt velen vreemd te zijn. Heel goed dat er nu snelheidscontroles zullen zijn.
    Hopelijk dat men dan dat jakkeren zal afleren!:D:D

  8. Het blijkt nu toch maar weer dat de wijkagenten geen idee hebben wat er in zo’n wijk gebeurt. Tenminste als de journalist de werkelijk situatie beschrijft. Al jaren lang bestaat er in bijna de gehele wijk de 30-km zone. Al jaren lang wordt hier, meestal door wijkbewoners zelf, niet op gelet. Op de Nieuwe Deventerweg, ja, óók een 30 km-zone, rijden ze erg hard met name ’s avonds. Bijna op alle doorgaande wegen in Zwolle Zuid worden geplaagd door mensen die echt veel te hard rijden (> 50 km./uur). Busjes van bedrijven (NIET zijnde de stadsbus), Connexion, Rova,Zwoltax, taxi’s en auto’s die hoog op de wielen staan rijden door de bussluizen. Alle meldingen die in het verleden gedaan zijn hebben er niet toe geleid dat er actie werd ondernomen. Sterker nog: De leiding van de politie heeft een paar jaar geleden besloten dat er geen controle zou komen in de 30-km zones. Alleen voor Berkum werd een uitzondering gemaakt……….. Welnu, het is de vraag wat er nu gaat gebeuren. Of het is de zwolse politie ernst, of de politiek wordt wakker, óf we krijgen de situatie zoals die al jaren bestaat: enig tromgeroffel en verder weer plaats rust. Helaas is dat laatste vaak het geval. Ik verwijs maar even naar het fietsen zonder verlichting het gehele jaar door, het fietsen en parkeren van fietsen in winkelcentra en ga zo maar door.
    Ik zou graag optimistisch willen zijn maar de ervaring leert dat de verwachting niet te hoog gespannen moet zijn. Of zou ik mij dit keer vergissen????????

  9. De wijkagent, wie is dat en hoe ziet hij er uit?

    We vallen om van de regeltjes maar van handhaven is blijkbaar geen sprake.
    Wat hebben we aan die 30 km borden als het grootste deel zich er niet aan houdt?

    Haal die borden weg totdat er serieuze ongelukken gebeuren en dan zal er wél iets gebeuren..

  10. Wijkagent is er wel maar zie je nooit je moet er speciaal een afspraak voor maken .Heb hem wel eens op zijn Hyves getipt maar geeft als reactie dat er niet genoeg politie is om continu te controleren in de wijk.Als ze toch nu op de snelheid in de wijk gaan letten laat ze dan gelijk het fietsende publiek in het winkelcentrum zuid eens vaker controleren.Maar daar zal wel niks van komen want oom agent zit liever met hun tweeën in de politieauto door de wijk te toeren.Als oom agent zich in het winkelcentrum ergens gedekt opsteld dagelijks kunnen ze een vermogen verdienen aan bonnen.Zoveel fietsers die er door heen fietsen terwijl het voetgangers gebied is.Je wordt er geregeld van de sokken gereden.De 30 km zone in de wijk leent zich er ook voor om harder te rijden.Ze moeten er veel meer drempels in plaatsen dat remt ze beter af

  11. Afgelopen 2 jaar zijn in de Gruitmeesterslaan meerdere snelheidmetingen gehouden. hieruit is gebleken dat de gemiddelde snelheid over een week ver boven de 50km p/u ligt IN EEN WOONWIJK. Er wordt schandalig hard gescheurd. Voornamelijk in de spits als iedereen snel naar zijn werk of weer naar huis wil. Dit zijn juist de tijden dat ouders op de fiets hun kindjes naar school brengen. Het zijn voornamelijk aanvoer vrachtwagens van de C1000, connexion busjes en ook zeker wijkbewoners zelf. IEDEREEN heeft zich te gedragen in het verkeer, zeker in woonwijken. Er zijn onlangs obstakels geplaatst in de Gruitmeesterslaan. Mensen trekken zich van dat signaal weinig aan. Nu gaat de politie eindelijk optreden. Niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Ik ben er in iedergeval heel blij mee. Ik wordt er dagelijks mee geconfronteerd als ouder zijnde. En de opmerking van hierboven “ga er dan niet wonen”….. het is een WOONWIJK en geen racebaan. Ik ben het er overigens wel mee eens dat bij binnenkomst in de wijk en in de wijk zelf men er door verkeersborden slecht op geattendeerd wordt dat het hier een 30km zone betreft.

  12. Er zijn onlangs obstakels geplaatst in de Gruitmeesterslaan. Mensen trekken zich van dat signaal weinig aan.

    Heeft ook helemaal geen zin! Nodigt juist uit om nog net even voor de tegemoetkomende auto gas te geven en leid af van eventuele voetgangers die willen oversteken/kinderen die daar langs de straat spelen. Wie dat bedacht heeft, weg met die dingen. In theorie leuk, in de praktijk werkt het niet.

Reacties zijn gesloten.