Aanpassing gevaarlijke glijgoot op Melkmarkt

Zwolle – De natuurstenen band, na een aantal valpartijen ook wel ‘glijgoot’ genoemd, op de Melkmarkt wordt verwijderd. De gladde rand, die de weg van het voetgangersgebied moest markeren, leverde dermate veel ongelukken op dat vervanging noodzakelijk was. De werkzaamheden, die maandag zijn begonnen, duren ongeveer drie weken.

21-05-2012_nieuwe_stoeprand_melkmarkt_02_.jpg

Al vanaf september 2011 vallen er bijna dagelijks personen of fietsers na aanraking met de goot. Een tussentijdse opruwing had niet het gewenste effect. Vooral fietsers bleven vallen over de venijnige rand. Vooral als het had geregend was de rand spekglad. Half november maakte dagblad De Stentor daar melding van en nog diezelfde week werd er door het college 25.000 euro uitgetrokken om de stenen band te vervangen. Daarnaast moest het hoogteverschil van de rand binnen twee weken weggewerkt zijn. Door een verbouwing van restauarant Humphrey’s werd daar de rand weggehaald, maar een groot gedeelte van de rand bleef tot en met zondag j.l. voor langzaam verkeer een gevaarlijk obstakel. Nu, negen maanden later en vele ongeliukken verder, wordt de ‘glijgoot’ alsnog aangepast. Veel te laat!

leugenbank_glijgoot.jpg

21-05-2012_nieuwe_stoeprand_melkmarkt_01_.jpg

21-05-2012_nieuwe_stoeprand_melkmarkt_03_.jpg

Een wegbeheerder van de gemeente Zwolle verklaarde de afgelopen week, dat vanaf november een nieuwe band was besteld. Uit China zou in februari 2012 het materiaal in Zwolle arriveren. Door bepaalde omstandigheden is dat niet gelukt. Het Chinese materiaal kwam pas vorige week aan in de haven van Rotterdam. Deze maandag kon er begonmnen worden met de aanpassing van de gladde markering op de Melkmakt. De ontwerper van de natuurstenen band geeft toe dat de gladde rand, achteraf gezien, een verkeerde beslissing is geweest.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

25 gedachten over “Aanpassing gevaarlijke glijgoot op Melkmarkt”

  1. Nu, negen maanden later en vele ongeliukken verder, wordt de ‘glijgoot’ alsnog aangepast. Veel te laat!

    Dat dit zomaar kan 😮

  2. Fijn laten liggen die dingen, laat ze maar lekker over de “straat” fietsen. Zodra je de parkeervakken, of marktplaatsen oversteekt, neem je een zeker risico. Kl*tefietsers, die zonder enig respect overal doorheen scheuren. Lekker laten vallen, of vervangen door spijkermatten.

  3. Het was toch een markering van het voetgangersgebied, het enige wattegen die fietsers helpt is een hele diepe greppel zonder bruggetjes.

  4. @Degi wat een “aardig mens” ben jij-NOT!!! Als er voetgangers midden op de straat lopen moet je daar dan maar tegen aan rijden? En als er grote stellingen op de straat staan zoals bv. Humphrey’s, gebruik je verstand eens.

  5. Ik denk dat we elkaar niet begrijpen … ik ben best aardig hoor. Maar fietsers kunnen best op de weg rijden, en niet op het voetpad. Daar ging die hele goot toch over, om een scheiding te maken voor wandelend publiek. Dat er mensen over vallen, komt doordat ze er vol overheen scheuren.

  6. @degi: ze kunnen niet over de weg rijden want die is afgesloten. En ‘miepje’ merkt terecht op dat voetgangers zich ook niets van een scheiding tussen weg en stoep aantrekken.

  7. En dus moeten er volgens degi elke dag maar brokken maken daar. Het lijkt mij dat er daar wel iets mis is als er sinds september vorig jaar bijna dagelijks personen vallen, of niet? Verder kan je bij Humphrey’s niet met goed fatsoen over het weggedeelte inderdaad. De weg is daar verspert. Een fietser wordt gedwongen die glijgoot te passeren. De goot die je dan amper ziet. Daar vallen de meeste mensen. En waar beginnen ze met het herstel?? Aan het andere einde van de Melkmarkt 😮

  8. Geloof het of niet, ik zag het gevaar meteen bij de aanleg van die verlaagde stoepranden al direct voor me, en helaas heb ik gelijk gekregen.
    Nu de schop daar toch weer in de grond gaat kunnen ze ook doorgaan en de Grote Aa weer over de Melkmarkt terugbrengen.:D:D

  9. In het stuk wordt gesproken over dat ze de weg en het voetgangersgebied moesten aangeven. Degi haalt het ook al aan.

    Wat een kul. Het héle gebied, van links tot rechts is voetgangersgebied waar ook fietsers mogen komen.
    Hadden ze de fietsers een eigen plek willen geven, dan hadden ze fietsers helemaal niet moeten toestaan óf een duidelijkere afscheiding moeten maken (hek bijvoorbeeld) met een fietsPAD ernaast, waar dus de ‘weg’ ligt.

    Wat betreft dat ‘fietsen op het voetpad’ van Degi, dat slaat wat betreft de melkmarkt ook nergens op gezien het héle gebied voetgangersgebied is en het onderbord net zo goed voor dat héle gebied geldt (tot aan de Diezerstraat).

    Als voetgangers zo massaal op ‘de weg’ lopen, ga ik rustig met m’n fiets ‘op de stoep’ rijden als het zo uitkomt. Het is een ruimte die gedeeld moet worden volgens de bebording; het moet dan wel van 2 kanten komen.

  10. Ik ben het volledig eens met Degi de fietser moeten aan de kant blijven fietsen waar het gedoogd is .Maar vele fietsers rijden je in het voetgangersgebied van de sokken .En dat niet alleen op de melkmarkt maar ook in het winkelcentrum van Zwolle zuid .Ook daar is duidelijk aangegeven dat het voetgangersgebied is maar zelf de oudjes die het voorbeeld zouden moeten zijn fietsen je van de sokken.En dan ook nog niet te vergeten scootmobielers die een snelheidsregelaar hebben rijden in hun hoogste stand door de winkelstraat .Als ze je achterop komen schrik je er van want je hoort ze haast niet door de elektromotor .Ook op deze vervoermiddelen moet in voetgangersgebied gecontroleerd worden want je wordt soms door de invalide zelf tegen de vlakte gereden met die scootmobiel

  11. Dat er wordt gefietst in WKC Zuid komt omdat dat vroeger wel mocht en er niet een fijne ontsluiting om het winkelcentrum ligt, waardoor het makkelijker is om er doorheen te fietsen.

  12. @Pieters:

    Het fietsen op de Melkmarkt wordt er niet gedoogd maar toegestaan! Er staat een onderbord. Een onderbord geeft een uitzondering.
    Gedogen betekent ‘mag niet maar we zien het door de vingers’.

  13. Blijkbaar weten ontwerpers in Zwolle nog steeds niet dat er in Zwolle gefietst wordt. Bij een ontwerp hoor je daar rekening mee te houden anders ben je als ontwerper geen knip voor de neus waard en zou je eigenlijk de toegebrachte schade moeten betalen!

  14. Grote Aa…die naam zocht ik Observer. Zou idd mooi zijn

    Nu de schop daar toch weer in de grond gaat kunnen ze ook doorgaan en de Grote Aa weer over de Melkmarkt terugbrengen.

    …is er al geld voor gereserveerd dan?

  15. Sluit ik me graag bij aan. Nu lees ik pas goed wat Observer daarmee bedoelde. Inderdaad, ‘gracht’ terugbrengen in de Melkmarkt; lijkt me prachtig 🙂

  16. 25-10-2011

    ben ik zelf onderuit gegaan. Zwaar gekneusd rechterbovenbeen en lichte hersenschudding aan overgehouden. Nu dik half jaar later zit ik nog met rug, hoofd en bovenbeen klachten.
    Willen de andere slachtoffers contact mij met opnemen per e-mail?
    (jjlip@hotmail.com)
    U steunt mij hierin erg, Alvast bedankt voor uw medewerking.

  17. Bericht door WFvN, op 23 mei 2012 om 08:07
    @Pieters:

    Het fietsen op de Melkmarkt wordt er niet gedoogd maar toegestaan! Er staat een onderbord. Een onderbord geeft een uitzondering.
    Gedogen betekent ‘mag niet maar we zien het door de vingers’.

    Maar het is toch juist het stuk aan één kant van de “glijgoot” waar je wel mag fietsen? Dat geldt toch niet voor de hele Melkmarkt?

    En zijn die stenen zoveel gladder dan gewoon wegdek? In dat geval kan ik me voorstellen, dat iedereen die nu de “glijgoot” weg wil hebben niet op de fiets gaat zodra we de eerste nachtvorst weer hebben!

  18. Ook voor de brand zijn er genoeg fietsers op de glijgoot onderuit gegaan. Vanaf het begin rijden de fietsers, brommers en scooters over de hele Melkmarkt. Dus dat heeft er niets mee te maken. Het gaat erom dat middels de band een scheiding werd aangegeven tussen het “echte” voetgangersgebied en de gedeelde ruimte (“shared space”)-rijbaan voor fietsers en taxi’s en bezorgend verkeer. Het is nooit de bedoeling geweest dat fietsers en gemotoriseerd verkeer over de hele Melkmarkt mochten/konden rijden. Omdat die sukkels van de gemeente daar allemaal weer half werk van gemaakt hebben heeft dat onduidelijkheid veroorzaakt. Een fikse trottoirband had het voor een ieder duidelijk gemaakt, maar het moest allemaal weer extra “mooi”. Met de oplossing die nu gekozen is, geldt op de hele Melkmarkt, tenminste zo lijkt het, vrij baan voor al het toegestane verkeer (en natuurlijk ook de officieel niet toegestane brommers, motoren en scooters, want hier geldt blijkbaar het one-zero-zero-tolerance beleid). “Een goede oefening in het rekening houden met elkaar” noemde oud-wethouder Cnossen dat eens naar aanleiding van de chaotisch kruisende verkeersstromen op de Grote Markt. Lang leve ⤽Zwolle gastvrij⤝.

  19. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het helemaal niet onduidelijk. Volgens mij is vrij simpel te zien waar je wel en waar je niet mag fietsen.

Reacties zijn gesloten.