Valpartijen door gevaarlijke rand op fietssnelweg

Zwolle – Een fietssnelweg van Hanzeboog naar Hanzelaan. Een mooi breed en glad wegdek, wat wil een fietser nog meer? Liever geen gevaarlijke middenbermgeleider vindt Fietsersbond-Zwolle.

val_op_fietssnelweg.jpg
Foto: Fietsersbond Zwolle

Fietsersbond-Zwolle kreeg meldingen van een gevaarlijke situatie voor fietsers op een plek waar dat niet direct te verwachten viel: de nieuwe fietssnelweg langs het spoor vanaf de Hanzeboog richting centrum van Zwolle. Verschillende leden zijn er gaan kijken, en ter plekke werd een valpartij van een fietser geconstateerd. De gemeente heeft, na de eerste melding, direct Fietsersbond-Zwolle uitgenodigd voor een overleg. Samen gaan de organisaties op zoek naar een geschikte oplossing.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

31 gedachten over “Valpartijen door gevaarlijke rand op fietssnelweg”

  1. Verbazend dat dit soort ontwerpfouten nog worden gemaakt. Iedere fietser kan je vertellen dat dat soort randjes gevaarlijk zijn.

  2. Tijdens het leveren van de beton al gevraagd om het waarom,omdat de gemeente het wilde was het antwoord.Hebben schijnbaar niets geleerd van de Melkmarkt.Rare jongens die ambtenaren.En o ja dat zwarte opstaande randje was uiteraard de duurste oplossing.

  3. De fietssnelweg ziet er op zich prima uit. Het is een fraaie verbinding geworden tussen de IJsseldijk en Hanzeland. Alleen de donker (?!) gekleurde middengeleider is kennelijk zo gevaarlijk dat er al vanaf de opening met borden voor wordt gewaarschuwd. Inhalen van groepen fietsers over de middengeleider nodigt dan ook nog niet echt uit.

    Ook de aansluiting bij het Railpro gebouw nodigt helaas voor veel fietsers uit om de binnenbocht te nemen langs de wellicht wat onnodige verkeersgeleider. Daarnaast nemen veel fietsers het voetpad dat korter is qua route en onder het viaduct van de IJsselallee zonder barri?re genomen kan worden.
    Maar goed.. 3 “smetjes” op een verder prachtige en ruime fietssnelweg. Daarnaast is ook het voetpad tot aan de dijk een echte aanwinst!

  4. Over zo?n ontwerp moet nooit één partij alleen beslissen.
    De ontwerper, de gemeente en de aannemer/uitvoerder moeten daar samen het beste en het meest praktische plan voor bedenken.
    Dit is waarschijnlijk het gedrocht van een dikke fietsershatende ontwerper ( ambtenaar ? )………………..

  5. Denk je dat de gemeente heeft geleerd van de glijgoot op de Melkmarkt, krijg je dit. Ik kan daar zo boos van worden >:( >:( Wat een stumperds! Doe er wat aan De Heer!!

  6. Ik ben nog niet op dit nieuwe stuk geweest, maar als ik het bericht zo lees en de foto zie, zou ik het mijden. Ik zou me doodergeren als ik dat hele stuk achter een stel trage scholieren zou moeten fietsen, omdat ik er door die middengeleider niet langs zou kunnen…

  7. Zal ontworpen zijn door iemand die zelf nooit fietst. Ik kwam er vorige week ook voor het eerst en dacht gelijk aan de melkmarkt. Toen dit pas opgeloeverd was, was het ook wachten op ongelukken en na een jaar of 5 werd eindelijk besloten het dan maar te veranderen. Op dit nieuwe fietspad zullen eerst ook wel gewonden moeten vallen voordat men beseft dat ze weer eens iets doms hebben gedaan.

  8. Is deze fietssnelweg soms gesponsord door de Isala Klinieken? Ik kijk met angst en beven uit naar de komende winter… Ben ooit flink onderuit gegaan met mijn vouwfiets in Deventer bij een vergelijkbare situatie. Maar ook bij prachtig zomerweer is dit bloedlink. Ik heb er vorige week een tijdje staan kijken en zag in korte tijd al heel wat bijna-ongelukken door die richel. Scholieren met vier of meer naast elkaar, bromfietsers die fietsers wilden inhalen maar dat niet durfden en dus maar flink op de toeter tekeer gingen, enzovoorts… Een duidelijke brede gekleurde baan in het midden is heel wat veiliger en net zo duidelijk. Jammer…

  9. Altijd achteraf extra kosten maken binnen de gemeente Zwolle .Wordt tijd dat de wethouder die de zaken van openbare werken in zijn portefeuille heeft op het matje wordt geroepen.Waarschijnlijk is het een wethouder die nooit fiets en geen kennis heeft van praktische zaken .Die gasten kunnen de één na de andere fout maken van het belastinggeld van de burgers in de ww met die gast en niet op wachtgeld

  10. Ik snap het ook niet helemaal. De enige reden die ik me kan bedenken voor een middengeleider is inderdaad voorkomen, dat mensen in gaan halen.

    Nu valt daar wel wat voor te zeggen, maar ik zou ook liever niet achter een stel trage scholieren zitten!
    Als ze al een inhaalverbod willen zal een streep niet werken. Dat is in de tunnels bij het station ook gedaan en je merkt dat dat geen zin heeft. Nee, ze hadden zich denk ik de vraag moeten stellen of ze inhalen echt tegen willen gaan. En als dat al het geval was hadden ze beter twee gescheiden rijstroken kunnen nemen…net zoals bij een autosnelweg.

    Overigens vind ik de vergelijking met de “glijgoot” op de Melkmarkt niet opgaan. Die natuur stenen band op de Melkmarkt was hartstikke mooi. Enige punt waarop de vergelijking steek houdt is dat je als fietser zelf ook een beetje kunt opletten in plaats van direct klagen dat anderen moeten nadenken als ze iets maken.

  11. Je moet sommige mensen echt alles voorkauwen he? Die verhoogde middenrand staat heel duidelijk aangegeven en als je gewoon je doppen gebruikt waarvoor ze zijn dan is er niks aan de hand. Alles moet altijd maar vanzelfsprekend zijn, maar zodra er iets anders is gedaan dan “normaal” dan wordt men gek. Heel triest.

    Wat mij betreft lekker laten zitten die verhoogde band, dan blijf ik lekker genieten van mensen die op hun bakkes gaan.

  12. Ik ben een ervaren fietser. Vorig jaar, na het eerste laagje sneeuw, ging ik echter onderuit, omdat het minuscule randje tussen fietspad en berm niet te zien was. Gevolg: gips. Mijn advies: weg die rand en gewoon een brede streep.

  13. Ik fiets hier elke dag langs als ik opweg ben naar het Windesheim. De fietspaden zijn breed genoeg. Ik snap niet waarom je als fietser tegen dit obstakel aan zou rijden.

    Conclusie: prima fietspad, niks aan doen.

  14. Prachtig fietspad en al zou die 4 baans zijn, dan nog presteren gebruikers het om onderuit te gaan of van de weg af te raken.
    Gewoon een beetje gezond verstand gebruiken, handjes aan het stuur en de ogen open houden, niks aan de hand. Als het moet, kun je zelfs gewoon over de middengeleider heen om van rijbaan te wisselen.
    Bdw. het uitgangspunt voor gebruik van de openbare weg luidt toch “rechts houden”

  15. Ja hoor, De Stentor heeft ook in de gaten dat de rand spraakmakend is en doet een oproep in de krant. Intussen is het OUD NIEUWS en hier al besproken 😀

  16. Bericht door Tevens, op 23 oktober 2012 om 10:39
    Mijn advies: weg die rand en gewoon een brede streep.

    En waar dient die streep dan voor?

    Belangrijkste (en volgens mij nog steeds onbeantwoorde) vraag hier is: waarom is de middengeleider aangelegd?

    Weet iemand dat?

  17. Bedrijven geven nooit de volle honderd procent dan kom je nog eens terug. Je moet dus mensen met verstand van hebben die zich mogen bemoeien met de aanleg

  18. Zwolle laat je niet voor het karretje spannen
    van de Fietsersbond. Met eigen ogen gezien
    hoe jongeren van en naar school stuntend
    over de fietssnelweg gingen. Waarbij
    voortdurend de middengeleider werd
    overgestoken en veel hinder aan de overige
    fietsers werd geleverd.

  19. Wellicht een idee om net als bij een normale snelweg een soort vangrail in het midden te monteren? We moeten die arme burgers natuurlijk wel beschermen tegen alle vormen van ellende hoor. En doe er dan ook gelijk eentje aan de rechterkant van de weg, we hebben toch geld zat hier int Zwolse.

  20. Nu kunnen ze in ieder geval niet met 3 of meer naast elkaar blijven fietsen zonder op hun …. te gaan ! Lekker laten zitten die rand en nog een beetje verhogen zelfs (prikkeldraad ??)

  21. net over de fietssnelweg gefietst. en hij is breed genoeg om met 3 of zelfs wel 4 naast elkaar te fietsen. zal dus ook wel gebeuren. als iedereen netjes hooguit met zijn 2en naast elkaar fietst geen probleem dus. zo zal het ook wel ontworpen zijn. uitgaande van de theorie. praktijk zal echter uitwijzen dat er veel frustratie zal zijn bij de snellere fietsers.

  22. Kan iemand mij misschien vertellen of de fietssnelweg op dit moment of in de toekomst open gaat voor snor/bromfietsen? Ik kan me voorstellen dat een aantal fietsers daar misschien niet op zit te wachten, maar ik als rustige scooterrijder voor woon/werkverkeer ben hier toch wel geïnteresseerd. Hoor op dit moment verschillende geluiden.. Kan er niet wijs uit worden.. Alvast bedankt!

Reacties zijn gesloten.