Aanrijding bij oversteekplaats Belvederelaan

Zwolle – Dinsdagavond 29 april heeft er opnieuw een aanrijding plaats gevonden bij de fietsersoversteekplaats aan de Belvederelaan, hierbij raakte de fietser gewond.

29-04-2014_aanrijdingbelvederelaan.jpg 

De aanrijding had even voor 17.50 uur plaatsgevonden bij de inmiddels beruchte oversteekplaats bij het winkelcentrum van Stadshagen. Een auto die uit de richting van het winkelcentrum kwam had door een nog onbekende oorzaak de fietser niet opgemerkt. Het was zeker niet de eerste keer dat het hier mis ging, eerder waren er al tal van ongelukken op het zelfde punt en kwam het kruispunt zelfs in de landelijke media in het nieuws. Het slachtoffer is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. Een specialist van de VOA (Verkeers Ongevallen Analyse) kwam ook ter plaatse en verrichte sporenonderzoek. Automobilisten ondervonden kleine hinder doordat zij om en om langs de ongevalsplek moesten rijden. Een bergingsbedrijf heeft de auto afgesleept.

 29-04-2014_aanrijdingbelvederelaan1.jpg 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

34 gedachten over “Aanrijding bij oversteekplaats Belvederelaan”

  1. De auto staat al over het fietspad. Die heeft echt niet gestopt. Gelijk een flinke boete uitschrijven.
    Ben er laatst ook met de auto langs gekomen. Ik stopte netjes. Maar de auto die me tegoed kwam reed gewoon door. Dit soort figuren veroorzaken ongelukken. Je hebt geleerd om bij een stopbord te stoppen. En als mensen dat bord niet zien staan gelijk hun rijbewijs afpakken. Zijn een gevaar op de weg, zelfs als ze lopend zijn.

  2. ze moeten gewoon net zo’n steile snelheidsdrempel neerleggen zoals Westenholte geeft op de Ridder Zwederlaan, daar stop je echt wel als je je uitlaat niet onder je auto uit wil raggen!

  3. Het is daar allemaal zo druk geworden met borden en aanwijzingen, en je moet als automobilist (wat ik daar ook ben) naar 6 kanten kijken. De fietsers (die ben ik ook regelmatig zelf) kunnen overal vandaan komen, zelfs rechtsachter je halen ze je in en dan schieten ze ineens vlot de bocht door en voor je auto langs…… Het blijft vragen om gedoe en ongelukken. Dat wil niemand!
    Waarom legt de gemeente niet van die kleine gemene drempels neer vlak voor het fietspad. Iedere automobilist heeft ontzag voor die dingen en gaat vanzelf langzaam rijdend over die drempel en dus langzaam rijdend op het fietspad af.

  4. Tja renault rijders zijn eenmaal slome en slechte rijders. Ik blijf er altijd uit de buurt. Zijn van die typetjes die altijd met 2 handjes aan het stuur zitten.

  5. Het is daar allemaal zo druk geworden met borden en aanwijzingen, en je moet als automobilist (wat ik daar ook ben) naar 6 kanten kijken

    gewoon stoppen,,, en rustig om je heen kijken,,,
    —–
    het is een weg van en naar de winkel ,
    gewoon de tijd nemen ,
    mevrouw zeker. die om 18-00 uur de pan op tafel moest hebben:P

  6. Je kunt wel stoppen maar als je met een busje of vrachtwagen bent en je staat stil dan ben je het overzicht totaal kwijt omdat de weg niet haaks ten opzichte van het fietspad ligt.
    Fiets EN bromfietsers komen van alles kanten en kunnen ook van Zwolle kant ineens afslaan. Tijd dat er echt iets gaat gebeuren zoals stoplichten.

  7. Ze moesten hier niet stoppende automobilisten, brommers, en motoren zwaar beboeten!
    Zit ik dit weekend bij mijn vrouw in de auto, komen wij op deze kruising aan, stopt mijn vrouw netjes voor de stopstreep zonder dat er ook maar enigszins een fietser of snorfietser aankomt (je behoort immers te stoppen!@!), klapt er op een haar na een malloot achter op onze auto, Ik zeg: Tunnel of verkeerslichten!!

  8. Niet 80% negeert de stopborden! maar 99%!
    Vanuit mijn huiskamer heb ik zicht op dit knooppunt.
    Ook heb ik 2 politieauto’s gespot, die het niet nodig vinden om te stoppen!

  9. Zolang het fietspad niet haaks op de weg komt te liggen, blijft dit een gevaarlijke kruising. Een fietser van links komt altijd schuin achter je vandaan en zie je dan over het hoofd.
    De illusie dat een stopbord het probleemoplost is wel erg simpel bedacht.
    Sterkte voor het slachtoffer.

  10. Stoplichten voor zowel fietsers als auto`s want fietsers kijken ook niet altijd uit of geven geen richting aan en vergeten in de winter hun verlichting. In dit geval heeft de automobilist totaal het stopbord genegeerd.

  11. Automobilisten zien fietsers niet maar wel een stopbord? Nee dus.

    Het is in ieder geval wel een gemeen punt. Richting het winkelcentrum is het zicht op links niet daverend, ik kan me voorstellen dat in omgekeerde richting hetzelfde geldt (dus ook vanaf daar het zicht op links).

    Drempels werken niet. Borden werken niet. Fietspad aan één kant leggen werkt niet. Ik zeg voor de zoveelste keer: Rotonde neerplempen.

  12. Nu de huidige verkeerssituatie op de Belvederelaan iedere dag op 3 punten binnen 200 meter duidelijk maakt dat uitbreiding van het winkelcentrum op die plaats een illusie is, kunnen ze de hele verkeersstroom ondergronds leiden en een park aan de beter voorkant maken.

    Op een 2e punt in stadshagen kunnen er nog wat winkels bij komen (wat in elke andere wijk in Zwolle ook zo is) zodat het verkeer ook zo een beetje gelijk getrokken wordt.

    Iedere dag is het een mierenhoop met fietsen en auto’s die aan alle kanten langs elkaar schieten, beide groepen zijn zowel schuldig als onschuldig…dit is nu eenmaal zoals het nu aangelegd is.

  13. De stopborden werken niet. Ik heb nog niemand maar dan ook niemand zien stoppen, sinds ze er staan.

    Ben benieuwd wat de gemeente zwolle nu weer gaat verzinnen…

  14. Stopborden werken niet als 99% deze negeren. Laat de politie eens controleren en schrijf iedereen een boete uit die niet stopt. Leuke bron van inkomsten voor de gemeente en van het geld dan een veilige oversteekplaats maken.

    Wat mij opvalt is dat zowel het 30 boord als het Stop boord veel te dicht bij de oversteekplaats staat. Plaats er meerdere drempels en schaaf het asfalt wat open.

    Er zijn uitstekende oplossingen voor dit soort problemen. Budget oplossingen werken niet als zich bestuurders (jij en ik) niet aan de verkeersregels houden

  15. Niet om iedereen over 1 kam te scheren,

    maar hier in Stadshagen weten ze niet wat stoppen is en voorrang moeten geven waar dat duidelijk is , nee ze moeten altijd nog ff snel doorscheuren met hun karretjes . Maak het heel vaak mee of ze trappen net op t allerlaatste moment bij t zebrapad op de rem dat je je ook nog kapot schrikt >:( Ik erger me kapot hier aan t verkeer in Stadshagen , in en om de drukke binnenstad heb ik nooit geen last in t verkeer.

  16. @jj
    Dat komt omdat ze een drukke baan hebben, en voordat ze de kinderen van de BSO halen nog snel even boodschappen moeten kopen omdat over een uur de visite al voor de deur staat. Dit kan je partner ook niet even gaan doen want dit komt nog later thuis omdat die ook aan het werk is want anders kan de hypotheek niet opgebracht worden. Je wilt namelijk alles hebben, een mooi huis, kinderen, beiden een auto, in de zomer op vakantie, in de winter op vakantie, de laatste technisch gadgets. Ja, als je dan ook nog die irritante fietser voorrang moet geven loopt je hele schema in de war en kom je net overal te laat. Snap dat dan. 🙂

  17. Het valt me wel op dat men direct wijst naar de automobilisten..
    Absoluut, 80% van de automobilisteren interpreteert het stopbord NET iets anders als zou moeten (zachter rijden ipv stoppen, compleet negeren, etc). Maar ik zie eigenlijk geen opmerkingen over dat de fietsers/scooters daar ook spontaan lijken te vergeten hoe het werkt in het verkeer. Een soort bermuda-driehoek voor verkeersregels.. De gemiddelde fietser geeft veelal niet aan waar ze heen gaan en slaan daar plotseling af om over te steken. De gemiddelde scooter jaagt met behoorlijke snelheden over het fietspad en verwacht dat een auto hem/haar wel voorrang geeft. Als automobilist moet je daar al zowat in de toekomst kunnen kijken om te weten waar een fietser/scooter heen wil. Ik kom regelmatig langs/over die kruising, zowel met de auto als met de fiets (jaja, ik ben zo’n veel te drukke inwoner van Stadshagen) maar ik zie meer fietsers die het vertikken om aan te geven wat ze gaan doen dan auto’s die niet goed opletten.

  18. Hoop iig dat ze gewoon met een goeie oplossing gaan komen want zo blijven er ongelukken gebeuren, maar ik blijf er bij dat veel automobilisten hier gewoon geen voorrang verlenen waar t moet en altijd nog ff snel doorrijden, merk het op veel meer plekken hier in Stadshagen, en sommigen rijden niet maar scheuren en dat zijn heel vaak vrouwen.

  19. Zou ook schelen als in de spits de auto’s de parkeergarage niet meer gebruiken als sluiproute naar de andere kant van de weg. Gewoon de slagbomen dicht, kaartje trekken en een minimale parkeertijd van 15 minuten instellen. Opgelost.

  20. @Leonardo
    Men kan de parkeergarage niet meer als sluiproute gebruiken voor zover ik weet. Je krijgt altijd een kaartje bij de slagbomen en dan moet je naar boven (bij de AH) om je kaartje vrij te geven voor de slagbomen beneden. En dan kun je ook nog alleen bij de slagbomen er uit waar je er in bent gegaan.
    Of ze moeten dat recentelijk weer hebben aangepast..

    @jj ik vind dat de gemiddelde automobilist in Stadshagen niet asociaal rijgedrag vertoont. De rotonde bij Winkelcentrum de Dobbe vind ik persoonlijk erger.. of in de buurt van Winkelcentrum Holtenbroek.
    De fietsers/scooters in Stadshagen irriteer ik me meer aan 🙂

  21. Ik weet waar ik het over heb, ik woon daar vlakbij. Mensen rijen de parkeergarage in, sturen hun kind de roltrap op om kaartje af te stempelen en ze kunnen er aan de andere kant van de parkeergarage weer uit. Daarom moet er een minimumparkeertijd worden ingesteld. Een parkeergarage is geen doorgaande weg. Daarbij worden de geldende verkeersregels door de opgefokte papa’s en mama’s massaal genegeerd. Te hard rijden, auto parkeren op zebrapad in garage, tegen het verkeer inrijden, voetgangers op zebrapad geen voorrang geven etc. etc. En alleen maar omdat papa en mama te beroerd zijn om hun kroost per fiets naar school te laten gaan. Kom maar eens kijken dan zie je waar ik het over heb. Daarbij rijden diezelfde ouders met kinderen achterin ook vaak veel te hard over het genoemde kruispunt waar zoveel ellende is. Ik stop altijd, met of zonder stopbord. Meneer de Heer, dank voor de puinhoop die u ervan heeft gemaakt.

  22. @Nienke,

    Ja idd die scooterbestuurders kunnen er ook wat van. Zelfs ouderen met hun scootmobielen, nogmaals ik hoop iig dat er een oplossing komt, en ja helemaal voorkomen zal toch nooit lukken, zelg gewoon goed uitkijken 8)

  23. Op deze manier werkt het niet stoppen daar….beetje gang er inhouden werkt beter als je een ervarende bestuurder bent, maar zijn de meesten niet. Beter oplossing stoplichten of tunnel, en een tip alleenmaal een beetje opletten….

Reacties zijn gesloten.