Stadshagen krijgt last van vliegroutes Lelystad

Zwolle – Kunnen inwoners van de wijken in Zwolle-Noord over een aantal jaar nog ongestoord genieten van de relatieve rust? Of maakt de in de startblokken staande uitbreiding van Luchthaven Lelystad dit onmogelijk? De Zwolse fracties van CDA en GroenLinks maken zich zorgen, na het bezoek aan de informatiebijeenkomst en een gepland rondetafelgesprek op hoog niveau, in de Tweede Kamer.

 

Het is de bedoeling dat na de uitbreiding dagelijks tussen 06.00 en 23.00 uur zo’n 120 vliegbewegingen plaatsvinden vanaf Lelystad Airport. Zestig starts en zestig landingen. Van die zestig landingen zullen er zo’n vijftig per dag Zwolle aan de noordkant passeren. Gemiddeld gaat het om zo’n drie vliegtuigpassages per uur, met pieken tot zes á zeven passages. Tijdens de recente informatiebijeenkomst toonde de regisserende Alderstafel Lelystad animaties rondom de geluidsbelasting. Deze gaven een gecombineerd inzicht in zowel route als geluidsniveau van een vliegtuigpassage. Om goed aan te kunnen vliegen op de nieuwe landingsbaan maakt de route ten noorden van Zwolle een bocht. Ter hoogte van de Milligerplas en de Lisdodde is een onaangenaam hard geluid te horen, dat ten koste zal gaan van het woongenot in Stadshagen.

 

“Eerst een acceptabele aanvliegroute”

Zowel CDA als GroenLinks in Zwolle vinden het onaanvaardbaar dat bewoners in Zwolle, vooral in Stadshagen, straks bovenmatige en structurele geluidshinder ervaren. CDA-fractievoorzitter Judith Compagner spreekt mede namens fractievoorzitter Patrick Rijke van GroenLinks: “Het mag toch niet zo zijn dat je buiten in de tuin je gesprek moet staken, omdat er een dalend vliegtuig overkomt? Natuurlijk heeft een luchthaven een economische waarde voor een wijde regio. Maar dan willen we ook een acceptabele aanvliegroute voor zowel de plannen, als voor de passerende vliegtuigen. Dit kan ook nog eens grote gevolgen hebben voor de verkoop van de nog vrije percelen in deze wijk.”

 

College oproepen tot alertheid
Daarom vinden beide partijen het van het grootste belang dat de gemeentebestuurders alert zijn. Rijke: “Dat betekent dat het College bij de hoorzitting in de Tweede Kamer moet zijn. Daar wordt gesproken over de ontwikkelingen rondom de beoogde Luchthaven Lelystad en het hierbij horende luchtvaartbesluit. Trek daarbij eventueel met de gemeente Kampen op, die er ook hinder van ondervindt. Het gaat ons om het woongenot van de regio. En in het bijzonder voor dat van de Stadshagenaren, van nu en in de toekomst.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

30 gedachten over “Stadshagen krijgt last van vliegroutes Lelystad”

  1. Hoe werkt dat eigenlijk met de prijs van de woning? Deze zal volgens mij minder worden. Hoe gaat men hiermee om en waar heeft men recht op? Worden bewoners gecompenseerd?

  2. Nee natuurlijk niet. Dan komt half Nederland in aanmerking voor allerlei vergoedingen.
    Kortom; ook hier in Zwolle ben je lekker genaaid omdat ze de economie in de Randstad een lekker duwtje in de rug willen geven. Het levert immers 2500 banen op. En dat met één startbaan.

  3. En, nog vergeten te melden: hoogstwaarschijnlijk blijft het niet bij deze aanname wat vliegbewegingen betreft. Het zal meer en meer worden. Veel meer dan ‘beloofd’.

  4. Deze geluidshinder past prima bij het huidige evenementenbeleid. Zwolle is de afgelopen maanden redelijk wakker geschut, blijkbaar om vast te wennen aan het dagelijkse kabaal. B&W bedankt.

  5. Pas hoorde ik dat de luchtmacht ook de laagvliegroute bij Zwolle-Noord weer in gebruik wil nemen. Dat geeft helemaal een pestlawaai! ik heb er niets meer over gehoord. Weet iemand hier iets over?

  6. Ik woon zelf eenentwintig kilometer van Schiphol met een aanvlieg/landingsroute voor de Kaagbaan op zo’n 750 meter van het huis. Ik was erg bang voor de overlast maar het is erg meegevallen. Heb eigenlijk nergens last van, dit mede door de stille motoren van de vliegtuigen. Zwolle ligt volgens mij in een rechte lijn zo’n 40 km van Lelystad, de vliegtuigen zitten dan nog een stuk hoger. ’t Zal wel meevallen wat geluid betreft denk ik in Zwolle.

  7. Gewoon laten komen dat vliegveld, scheelt me weer die rit naar dat overvolle Schiphol.
    En om sommigen te quoten: “we wonen toch in een grote stad, dat beetje lawaai moet toch kunnen”
    Immers, 45.000 vluchten zijn voor een heleboel mensen een waar vliegfeestje.:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

  8. Ik denk ook dat het wel mee zal vallen, Gerd. Fijn te horen van iemand met ervaring dat het erg mee kan vallen. Maar wel goed dat er aandacht aan dit onderwerp wordt besteed en goed onderzoek gedaan wordt!

    Maar voor veel mensen die hier op deze site reageren (hopelijk niet representatief voor Zwollenaren) zal dit vast vreslijk zijn aangezien ze menen al last te hebben van het geluid dat bij een evenement geproduceerd wordt. (Ik vraag me dan altijd af waarom deze mensen in een stad wonen en niet in een dorp of op het platteland.) Ik wens deze mensen dan ook heel veel sterkte met de vliegroute en hoop dat ze desondanks een plezierig leven hebben.

  9. Japser, wel het juiste plaatje met de aanvliegroute boven Stadshagen publiceren dan. Dit is misleidend en eigenlijk flauw van je.

  10. Als je het over geluid hebt is dit wél het juiste kaartje. Alles wat buiten die blauwe lijn zit heeft een geluidsbelasting van minder dan 48db. De andere twee kaartjes geven alleen de routes aan, maar zeggen niets over geluid.

  11. Nou ja, eigenlijk zeuren we allemaal. Het was eigenlijk best prima qua herrie maar nu krijgen we gewoon er wat extra herrie bij. Maar allemaal binnen de grenzen blijkbaar. Niet zeuren mensen. Hadden jullie maar niet in Stadshagen moeten gaan wonen. Want ja: een ‘grote’ stad (zonder vliegveld weliswaar).

  12. Belachelijk dat sommige mensen die evenementen van laatst er bij halen om de boel te bagatelliseren.
    Zo’n aanvlieg route is gewoon blijvende overlast dag in dag uit en dat is niet te vergelijken met een evenement van maximaal 12 uur.

  13. Ik ben nogal huiverig voor al die geruststellende voorspellingen. Ik hoor nu ook al die andere vliegtuigen overgaan. Die op Schiphol vliegen dus. En dat is de laatste tien jaar steeds meer geworden. En de wind maakt niet zo heel veel uit.

  14. @Jasper
    Stadshagen is toch in de MastenbroekerPOLDER gebouwd 😉

    Ik denk dat het geluid mee zal vallen. Vliegtuigen worden steeds stiller en moeten aan steeds meer eisen voldoen.

Reacties zijn gesloten.