Nieuwe busbrug over spoor een vloeiende lijn

Zwolle – De nieuwe busbrug over het spoor vormt een sierlijke, vloeiende lijn van de Willemskade/Nieuwe Veerallee naar het nieuwe busperron aan de zuidzijde van het station. De vormgeving ervan zal zwaar meetellen in de aanbesteding. Dit zijn twee belangrijke uitgangspunten voor de nieuwe busverbinding die Burgemeester en Wethouders voorleggen aan de gemeenteraad.

studieschets_busbrug.jpg

Studieschets busbrug 

In september 2013 besloten de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle fors te investeren in de verdere verbetering van het stationsgebied en de ontwikkeling van de Spoorzone. Sindsdien heeft de gemeente in overleg met ProRail, NS en provincie gewerkt aan de uitgangspunten voor de Spoorzoneplannen en de busbrug.

Kwaliteitsboek
De uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Spoorzone zijn vastgelegd in een Kwaliteitsboek. Dit boek beschrijft de gewenste kwaliteiten van de deelgebieden. Het geeft richting en inspiratie voor de verschillende projecten in de Spoorzone en zorgt voor samenhang.

Busbrug
Het eerste project dat uitgewerkt wordt is de nieuwe busverbinding. B en W hebben daarvoor nu de eisen voor de vormgeving vastgesteld. Omwonenden en belangenorganisaties hebben meegedacht over de vorm en het aanzicht van de brug.

De brug wordt geen icoon, maar een vloeiende lijn die past in het Zwolse stedelijke landschap. De brug krijgt een overspanning van circa 90 meter over het spoor. De technische randvoorwaarden, zoals de hoogte boven de sporen en de plek waar de brug het spoor oversteekt, worden in nauw overleg met NS en ProRail vastgelegd.

Het nieuwe busperron wordt onderdeel van de vervoersknoop en krijgt een directe opgang vanuit de reizigerstunnel onder het station. Reizigers kunnen er comfortabel wachten met voldoende beschutting tegen wind, regen en zon.

Aanbesteding
Als het Programma van Eisen door de raad is vastgesteld kunnen de voorbereidingen voor de aanbesteding beginnen. In overleg met ProRail worden combinaties van ontwerpers en bouwers geselecteerd die een ontwerp mogen maken voor de busbrug. Voordat de ontwerpers aan de slag gaan zal er nog gelegenheid zijn voor de stad om ideeën en suggesties mee te geven.

De ontwerpen voor de busbrug worden door een beoordelingscommissie getoetst. De vormgeving telt daarin zwaar mee. Met het Programma van Eisen legt de gemeente nu al in grote lijnen de criteria vast voor de beoordeling van de ontwerpen.

Vervolg
B en W leggen het Programma van Eisen nu samen met het kwaliteitsboek Spoorzone voor aan de gemeenteraad. De nieuwe busverbinding past niet in het bestemmingsplan voor de Spoorzone. Daarom wordt een nieuw bestemmingsplan voor de busbrug voorbereid. Het ontwerp bestemmingsplan wordt in mei ter inzage gelegd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

10 gedachten over “Nieuwe busbrug over spoor een vloeiende lijn”

  1. Tunnel te duur, beetje architectuur blijkbaar ook. Ik kan mij een mooie brug met tuien herinneren in de voorstellen. Maar we krijgen dus een versierde busbak over het spoor? Lang leve de kwijlende Zwolse politici die tegenwoordig nog steeds overal ja op zegt (zie Primark, Zara en Schaepman terrein). Ze leren het nooit en over 100 jaar denkt men wat voor incapabele nitwits hebben deze mooie stad toch om zeep geholpen en dan kan men in koor roepen; Projectontwikkelaars en gewillige bestuurders.

  2. Terwijl buslijnen verdwijnen of minder frequent gaan rijden wordt de infrastructuur voor busvervoer voor tientallen miljoenen verbeterd. Tja?!

  3. Misschien is het een idee om bv. op zaterdagen de stadsbus gratis te maken, de auto parkeren kan dan eventueel buiten het centrum.
    Je voorkomt zo hoge parkeerkosten en je hebt minder auto’s in het centrum.

  4. @Veldwachter, hoe wil je dat in godsnaam financieren? Niet alleen moet je de busbedrijven vergoeden maar ook moet je parkeergelden missen. Dat is juist een vetpot van de gemeente.

    @Tevens, welke buslijnen heb je het over?

    @kiekdanZwolle, we hebben het wel over een ‘lelijk’ stukje zwolle. Om daar nou veel geld aan te besteden om het mooier te maken… Wat is het bestemmingsplan van het oude postsorteercentrum? Want op dit moment zie je de brug nauwelijks.

  5. @Robot (in godsnaam 🙁 )

    Als je en berekening wilt doen moet je het volledig doen. Wat op dit moment gebeurt is dat redelijk wat winkels in het centrum leeg staan. Een van de oorzaken is m.i. dat parkeren (vrij veel) geld kost.

    Ik zou graag een volledige berekening zien van de kosten en opbrengsten die bv gratis parkeren en gratis openbaar vervoer (bv op zaterdag, en koopavond) tot gevolg hebben.
    Ik heb ze persoonlijk niet, wel zie ik dat in veel steden en ook Zwolle, parkeren erg duur is.

  6. @Veldwachter, het kan aan mij liggen maar die parkeerplekken zijn in het weekend toch goed bezet?

    Ik zou ook graag zo’n berekening zien, maak jij hem even?

  7. Hehe nee ik maak hem ook niet.

    In hoeverre die parkeerplaatsen gevuld zijn weet ik trouwens niet.
    Maar vraag het een gemiddelde bezoeker van (bv) Zwolle en je zult horen dat die parkeertarieven zo hoog zijn. Mensen moeten m.i. rustig kunnen winkelen zonder gestress over betaald parkeren.

    Het is vooral een zaak voor winkeliers en de gemeente om het parkeerbeleid en de invloed ervan op het winkelgebeuren in kaart te hebben.
    En dat zullen ze hopenlijk vast wel eens onderzocht hebben.

Reacties zijn gesloten.