Dagelijks 1.200 bussen over busbrug Spoorzone

Zwolle – Terwijl we aftellen naar de opening van de nieuwe reizigerstunnel op station Zwolle, wordt ook hard doorgewerkt aan de plannen voor verdere ontwikkeling van het knooppunt.

busbrug_zwolle.jpg 

De gemeente Zwolle heeft een plan gemaakt voor een 500 meter lange brug over de sporen bij het station speciaal voor bussen. De bussen kunnen dan aankomen en vertrekken op een busperron aan de zuidzijde, waar dat nu nog aan de noordzijde gebeurt bij de hoofdingang van het station. Bedoeling is dat de brug circa 500 meter lang wordt met een vrije overspanning van 90 meter over de sporen. Over de brug moeten in de toekomst dagelijks 1.200 bussen gaan rijden. Voor het uiterlijk wordt uitgegaan van een vloeiende lijn die past in de stedelijke omgeving van Zwolle.

Spoorzone

De busbrug maakt onderdeel uit van de ontwikkeling van de Spoorzone waarin gemeente, provincie, NS, ProRail en ministerie van Infrastructuur en Milieu bij samenwerken vanuit diverse projecten. Zo wordt het spoor zelf ook nog doorontwikkeld met uitbreiding van sporen en vernieuwing van het ontwerp van het spooremplacement. Het zorgt voor betere aansluitingen, treinverkeer wordt betrouwbaarder en er is dan meer treinverkeer mogelijk. Er wordt een busperron gebouwd aan de zuidzijde dat wordt aangesloten op de nieuwe reizigerstunnel en dat parallel ligt aan de spoorperrons. Reizigers kunnen daardoor straks makkelijker en sneller overstappen van trein naar bus en andersom en krijgen meer comfort als ze moeten wachten.

Constructie

In het Programma van Eisen, waar de studieschetsen onderdeel van zijn, wordt gesteld dat een kokerbrug de meest logische optie is op deze plek. Hierbij rijdt de bus op de constructie. In overleg met ons is berekend dat de hoogte van de brug vanwege de bovenleiding boven het spoor ca. 6,5 meter moet zijn, met een marge van ongeveer 0,3 meter. Bij deze hoogte kan de brug onafhankelijk van de werkzaamheden aan het spoor worden gebouwd.

Planning

Maar voor het zover is, zal eerst de gemeenteraad zich nog uitspreken over de vervolgstappen en de hoofdlijnen van dit Programma van Eisen. Ook is er een bestemmingsplanwijziging nodig die in mei wordt voorgelegd. Als het uiteindelijk allemaal doorgaat, zal ProRail namens de gemeente, die opdrachtgever en financier is, een aannemer contracteren en de bouw begeleiden.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

31 gedachten over “Dagelijks 1.200 bussen over busbrug Spoorzone”

  1. Als de werkzaamheden onafhankelijk van het spoor kunnen worden gebouwd, waarom gaat ProRail dan een bouwer contracteren en doet de gemeente dit niet zelf?

  2. Supergaaf plan!
    Zorgvuldig uitbesteden idd. wel een aandachtspuntje voor de gemeente Zwolle. Bedenk ook de mankementen die de gemeentelijke website vertoonde.

  3. Zwolle anno 2015: 1200 lawaaimakende, milieuverontreinigende bussen per dag door druk bewoond stedelijk gebied. Dat is wat in provinciaal denken vooruitstrevend wordt genoemd.

  4. @P. Perspectief:
    Wat dacht je van de A28 en de buitenring? Je denkt toch niet dat die buspassagiers allemaal gaan lopen? En fietsen zorgen nu al voor een bijna onbeheersbare chaos!

  5. Rare opmerking P. pectief. In bijv. Rotterdam rijden veel meer bussen maar dan heet dat ineens groot stedelijk denken? Sowieso die term, provinciaal, denigrerend, arrogant en bekrompen.

  6. @criticus&Zib
    Hier staan we voor een nieuwe uitdaging met de kennis van vandaag. Jullie verwijzen naar situaties met de kennis van ‘gisteren’. Jammer, maar een bevestiging van wat ik stelde, vrees ik.

  7. Jammer, maar een bevestiging van wat ik stelde, vrees ik.

    Kan ik hieruit opmaken dat jij wel een vooruitstrevende oplossing hebt?

  8. Kan zijn pectief maar dan nog heeft dat niets, maar dan ook echt helemaal niets met deze regio te maken. Nergens in NL zie ik bv magneetbanen of andere futuristische vervoersprojecten Kun jij je wel opstellen als een bovengemiddelde wereld burger die vooruitstrevend probeert te denken maar ondertussen bevestig je mijn beeld van gebruikers van de term provinciaal.

    Gelukkig is Connexcion wel druk doende zoveel mogelijk “schone” bussen te laten rijden, dat dan weer wel..

  9. @Robster. Bussen zijn er en blijven er, stel je. Hoezo?

    @Bigge. Ben geen specialist, maar ideeën genoeg, waaronder milieuvriendelijk vervoer en spreiding in plaats van concentratie van vervoersstromen. Wat is jouw bijdrage?

    @Zib. Dat jij ze niet ziet, betekent niet dat er geen andere oplossingen zijn. Overigens kom je zelf met een denkbare oplossing.

  10. Die bussen gaan over een baan vanaf het nieuwe busstation naar de kruising Rieteweg/Willemskade/Nieuwe Veerallee HIER. Vanaf hier zullen de meeste bussen waarschijnlijk richting Pannekoekendijk rijden voor het nieuwe busstation bij het centrum als vervanging voor de Eekwal.

    Mooi project en ben benieuwd of voetgangers en fietsers ook welkom zijn op de nieuwe brug. In ieder geval gaat het een hoop verkeer en onveilige situaties op de Westerlaan en Oosterlaan schelen! 😀

  11. @FCZZ: Vergeet het maar dat deze brug ook voor voetgangers of fietsers wordt, dat is al uitgesloten.

    @P. Pectief: Je probeert je gelijk te krijgen met (toekomstige) oplossingen die nu nog totaal niet realistisch zijn. Zoiets als een magneetlijn is een extreem duur ‘alternatief’ en dan zullen we het nog maar niet hebben over de onderhoudskosten en de gevoeligheid van de installatie. Verder heb je het over spreiding van vervoersstromen, maar dat is toch juist wat er gebeurd met deze busbrug en het busstation aan de achterkant van het (trein)station, zodat de bussen niet langer over de rotonde aan de voorkant hoeven en de Stationsweg/Burg. van Roijensingel? Qua milieuvriendelijk vervoer zijn er genoeg oplossingen te verzinnen, maar nogmaals, hoge (onderhouds)kosten en complexe (lees gevoelige) techniek.

  12. @Historischbesef. Het gaat niet over gelijk. Het gaat over betere en omgevingsvriendelijke oplossingen. Door het lanceren van een extreem alternatief als een magneetbaan, probeer je het denken in nieuwe oplossing belachelijk te maken. Het toont aan hoe vast je zit in je denken en niet eens bereid bent om alternatieven te overwegen.

  13. Voorbeeld:

    Gratis binnenstadsbus ‘s-Hertogenbosch
    Met ingang van zondag 14 december (2014) rijdt er een gratis elektrische binnenstadsbus in het centrum van ‘s-Hertogenbosch. Van maandag tot en met zaterdag en op koopzondagen kun je ieder kwartier bij het Centraal Station opstappen. Met de binnenstadsbus is het hele centrum binnen handbereik.

  14. Ik denk genoeg over alternatieven na P. Pectief, maar een elektrische stadsbus klinkt misschien heel milieubewust, tot je gaat nadenken over hoeveel energie het kost om een accu voor een stadsbus te maken en waar de elektriciteit vandaan komt.

    Daarnaast; het centrum van Zwolle is vanaf het Centraal Station prima te bewandelen, dus die bus lijkt mij sowieso overbodig dan.

    En als laatste; er is nog niet zo lang geleden geprobeerd om de tram te herintroduceren in Zwolle, maar daar wil geen vervoersmaatschappij aan beginnen, dus volgens mij wordt er genoeg nagedacht over alternatieven, maar zijn er beperkende factoren als kosten/opbrengsten en betrouwbaarheid van techniek.

  15. @Historischbesef. Ik neem aan dat je altijd een groot jachtgeweer bij je draagt? Om al die beren op je weg neer te schieten, bedoel ik.

  16. Nieuwe vervoersinitiatieven staan los van het bereikbaar maken van de zuidzijde van het station voor de bussen die NU rijden. Dat de Gemeente niet staat te springen om bepaalde moderne oplossingen, blijkt wel uit haar jarenlange onwil om de studentenstroom van station naar Windesheim aan te pakken.

  17. Er zijn talloze initiatieven om het vervoer tussen station en Windesheim te “verbeteren” middels een directere lijn. Van een futuristische monorail boven het huidige looppad Koggelaan-L?nenstraat/-pad-Pilotenlaan-Burgemeester van Walsumlaan-Campus via een eenvoudig treinstationnetje nabij de hogeschool tot het ambitieuze plan om een rondrit à la S-Bahn van Berlijn ook in Zwolle te realiseren. De mogelijkheden zijn, uiteindelijk, eindeloos. Lopen is, volgens mij, nog steeds sneller dan wachten op de bus in de halte voor het Apostolisch Genootschap…

  18. Toen ik nog studeerde, vonden de meeste studenten het te ver lopen naar het station. Als het regende helemaal… Maar dat was in zekere zin niet het grootste probleem met de studentenstroom. Die stroom mensen veroorzaakte verkeersopstoppingen op de Koggelaan en Pilotenlaan. Het leidt wellicht ook tot onveilige situaties. En ik weet niet of hier mensen ooit van de zuidzijde van het station naar de noordzijde wilden in de oude tunnel onder het station door een half uurtje voorafgaand aan het eerste college-uur…maar dat was bijkans onmogelijk.

  19. 12-03-2015 NOS Teletekst 105

    Vuile lucht dodelijker dan gedacht

    Nederlanders leven gemiddeld vier
    maanden korter door de uitstoot van
    stikstofdioxide in het verkeer.Het RIVM
    heeft dat vastgesteld na onderzoek
    onder zeven miljoen Nederlanders.

    Het was al bekend dat fijnstof de
    gemiddelde levensduur van Nederlanders
    met negen maanden bekort.De invloed van
    stikstofdioxide is dus gemiddeld vier
    maanden;stedelingen en mensen die langs
    een snelweg wonen,gaan nog eerder dood.

    Het verhoogde risico op sterfte door
    luchtverontreiniging blijkt ook voor
    mensen onder de 65 te gelden.Nederland
    is een van de landen met de zwaarste
    luchtvervuiling in Europa.

  20. Ben ook fan van NOS Teletekst 😀
    So wie so van de neutrale NOS 😀
    Onvoorstelbaar rechtsdraaiend opnaaiend dan ook dat van de week een “nogal rechtse-partij” (in het kader van de nakende verkiezingen) kwam met het idee de prijzen van de NPO-programma’s in beeld te laten verschijnen. Haha; leve de publieke omroep. Mooi reclame-spotje ook, waar ultra-goeie muziek onder staat 😀

    On-topic…net als van veel Zwolsche-objecten (waaronder de vele en gevarieerde bruggen) verwacht ik veel van de busbrug Spoorzone!

Reacties zijn gesloten.