Geen Joods Museum in Hotel Wijnberg

Zwolle – Nadat er afgelopen zomer ideeën ontstonden om wat met het oude Hotel Wijnberg te doen aan de Veemarkt hebben zich daar diverse betrokken partijen over gebogen. Vooraf was duidelijk dat de Joodse Gemeenschap in Zwolle en omgeving daarin het laatste woord zal hebben. Zij hebben, na de gemeenschap gehoord hebbende, besloten dat ze niets met Hotel Wijnberg kunnen en willen doen. De Joodse Gemeenschap is in Zwolle daarvoor te klein.

hotel_wijnberg_van_opzij.jpg

Ook wanneer andere partijen daarin ondersteuning willen geven, blijft het een verantwoordelijkheid van de Joodse Gemeenschap en rust het op haar schouders. De Synagoge vraagt al zoveel van de gemeenschap, dat een tweede gebouw er niet bij kan. Besloten is nu dat het leven van Selma Engel-Wijnberg, de enige overlevende Nederlandse van de ontsnapping uit het concentratiekamp Sobibor, meer wordt uitgelicht in de tentoonstelling binnen de Synagoge. De Stichting Judaica en de gemeente Zwolle zullen daarin ondersteunen en meedenken. Hetzelfde geldt voor de stadswandeling langs locaties in de binnenstad waar de Joodse Geschiedenis een belangrijke rol heeft gespeeld.

Deze stadswandeling zal in een nieuw en modern jasje worden gestoken. Daarnaast zal gekeken worden of de plaquette over Selma in de buurt zal kunnen komen van de synagoge, omdat de gemeente Zwolle de omgeving van Hotel Wijnberg niet geschikt vindt. Dit in verband met de sloop, renovatie en nieuwbouw werkzaamheden in de Kamperpoort. De Actuele Moderne Devotie Beweging, die zich onder meer sterk maakt voor de Joods Christelijke Cultuur in de binnenstad van Zwolle, kan zich hier, als initiator van de discussie over de toekomst van Hotel Wijnberg, goed in vinden.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

54 gedachten over “Geen Joods Museum in Hotel Wijnberg”

  1. Het is hier geen Jordaanoever, waar honderdduizenden plaats moeten maken voor tientallen joodse kolonisten. !!!!!!

    Oh jee, nou ben ik zeker een antisemiet..

  2. Rare reactie Berry.

    Terecht dat gekeken is of dit stukje joodse historie voor Zwolle bewaard kon blijven. In WO-II is de joodse gemeenschap hier gedecimeerd.
    Goed dat ze zelf aangeven waar de prioriteiten liggen.

  3. Wat die vrouw allemaal heeft meegemaakt, daar mag wel is bij stil gestaan worden. Wie zich ervoor interesseert moet maar is de film escape from Sobibor kijken.

  4. Eens met wat Abouali zegt
    Geen subsidie! het is al zielig hoe veel geld er naar de joden gaat en dat komt allemaal door wilders omdat hij hun tot slachtoffers maakt van de tweede wereld oorlog. Ik vind het goed dat er geen joods museum komt want ze zijn zelf de grote veroorzakers samen met wilders van de oorlog tegen ons geloof. Het word tijd dat de joden stoppen met zielig doen en naar hun zelf kijken!

  5. Dan mag de reactie van Yousfi er ook af.
    Typisch iemand die geen enkel idee heeft van wat er gaande is.
    “Zielig doen” – laat me niet lachen

  6. Abouali en Yousfi maken op een concrete manier de complexiteit van het probleem van de acceptatie van Joden door Nieuwe Nederlanders duidelijk. Acceptatie is nog ver weg, en daarom vind ik het ook erg jammer dat er geen Joods museum komt.
    Dit zou juist de kans zijn om het antisemitisme een halt toe te roepen en om blijk van goede wil te laten zien, tot acceptatie van de Joodse mens zonder nare vijandigheden.
    De Profeet kan dan wel gezegd hebben volgens de Koran dat Joden niet mogen bestaan, hier in Nederland staat de wet boven de Koran, net als dat de wet boven de Bijbel staat. Ik weet dat dit controversieel is en door velen van u niet wordt geaccepteerd, maar zo is het toch echt.

    Op 4 mei ben ik weer bij de herdenking in het Ter Pelkwijkpark. U ook, Abouali en Yousfi?

  7. Lekkere reacties weer. Op zich begrijpelijk dat sommige mensen zich storen aan de joodse gemeenschap, gezien wat het joodsche volk voor verschrikkelijke dingen doet in palestina. Maar een beetje nuance is ook wel op zijn plek, wat er met de joden is gebeurd in de 2e WO is ook heel erg. Maar om nou 70 jaar na dato een vervallen kraakpand om te bouwen tot een museum waar niemand op zit te wachten lijkt mij vooral financieel gewoon een hele domme zet.

  8. Ik kende het hele verhaal niet. Keek vanmiddag toch met andere ogen naar dit pand toen ik er langs liep. Wat mij betreft mochten al die panden langs de Veemarkt wel tegen de grond voor wat beters. Maar nu ik dit weet dient de eerste uitzondering zich aan. Maar ja, wat kun je met zo’n pand. Ben het eens met Abouali dat je er geen museum van kunt maken. Hoe belangrijk zo’n herinnering ook is, zo’n museum zal zeer weinig bezoekers trekken.

    Ik vind trouwens niet dat je bij een onderwerp als dit de huidige misstanden en conflicten erbij moet slepen. Die hebben niks te maken met dit stukje Zwolse geschiedenis.

  9. @HansvanEijsden, Hans, dank je voor je heldere zienswijze en standpunt inname.
    Ik griezel van sommige lieden hier die alles aangrijpen om andermans geloof of overtuiging onderuit te halen.
    Ze laten blijken dat ze de wereld uitsluitend door hun eigen bril bekijken zonder enige kennis van de geschiedenis te hebben, eng gewoon.

  10. Niet te snel conclusies trekken. Wie weet er zeker dat de domme volstrekt ongepaste reactie van Yousfi echt geschreven is door een nieuwe Nederlander en niet door een grapjas die olie op het vuur wil gooien?

  11. @hans, ik had de reactie die je net voor mij gepost had niet eens gelezen. Maar voor de duidelijkheid, ik ben geen ‘nieuwe’ nederlander, ik en mijn familie wonen toch al zo lang als de stamboom teruggaat in nederland. Ik ben ook ieder jaar te vinden in het ter pelkwijkpark met de dodenherdenking.
    Ben dus alleen tegen een nutteloos museum, en zou het zonde vindeb n als 1 van de laatste kraakpanden van zwolle verdwijnt.
    Ik vind het daarintegen altijd wel erg jammer dat er bij weerstand tegen ‘joodse’ ideeën altijd weer met antisemitisme word gedweept als iemand er op tegen is. Juist deze hele “je bent het niet met ons eens dus je bent een antisemiet” cultuur zorgt voor mij en vele mensen met mij voor een grote antipathie tegenover de joodse gemeenschap.

  12. Dat laatste wat Abouali schrijft vergaat mij ook zo.
    Maar dat zijn wél de extremen die op een dergelijke manier discussies doodslaan. Datzelfde geldt ook voor de extremen uit andere ethnische groepen die je meteen voor racist uitmaken als je het niet met ze eens bent.
    In die gevallen klop ik het stof uit mijn toetsenbord en ga over tot de orde van de dag.

  13. @bernard en Abouali, toch moeten we vaststellen dat van alle migranten die door de jaren heen in onze Nederlandse samenleving zijn opgegaan de Joden en trouwens ook de Chinezen de minste problemen hebben meegebracht als het om integratie gaat.

  14. Ook alleen maar omdat hun problemen de oorspronkelijke, blanke, bevolking niet of nauwelijks raken. Binnen hun eigen groepen, wat ook Nederlanders zijn ondertussen, zijn er wel degelijk problemen.

  15. Observer, met al je historische kennis zou je toch moeten weten dat de joden juist heel slecht geintegreerd waren. Joden werden geduld, maar niet opgenomen in onze samenleving. Ze werden uitgesloten van veel beroepen en leefden vooral in eigen kring. De vele negatieve uitdrukkingen (bijvoorbeeld “jodenstreek”) getuigen er ook van dat zij niet als een vanzelfsprekend onderdeel van onze samenleving werden gezien. Ook uit vele analyses over de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog blijkt dat het antisemitisme dat wijdverbreid was daartoe zeker heeft bijgedragen. Zelfs toen de overlevenden terugkwamen uit de kampen werden zij kil en onvriendelijk bejegend. het verhaal van Selma Wijnberg is exemplarisch. De marokkanen zijn de joden van deze tijd. Helaas.

  16. @Dame, dat weet ik ook echt wel, maar lag dat aan de bereidheid van de Joden zelf om te integreren? eigenlijk geef je in je reactie zelf het antwoord al.

  17. Ik weet het niet; hangt ook af van wat je onder integratie verstaat. Denk dat het een samenspel tussen factoren was. Ik denk niet dat je kunt stellen dat joden bereid waren hun gebruiken en cultuur op te geven. Er was een joods leven, met eigen slagers die ritueel slachtten, eigen feesten zelfs specifieke beroepen, zoals de mensen die het licht en gas aandeden op de sabbath. Ik zie niet zoveel verschil met nieuwe Nederlanders van deze tijd. Jij wel?

  18. Chinezen lange tijd niet zijn geïntegreerd geweest. Hebben zich altijd opgesloten. Pas de laatste paar decennia zijn ze wat naar buiten gekomen.
    De Joden werden in de dertiger jaren wel als een probleem gezien toen er een tsunami aan joden vanuit Duitsland onze kant opkwam.

    Volk en vaderland kopte alsvolgt:

    Na de uitbarsting in Duitschland
    Overstrooming van Nederland door het internationale jodendom
    SLUIT ONZE GRENZEN

    Zij zagen dus wél problemen.

    Nee, ik heb helemaal niets met die tegenstellingen. we zijn allemaal mensen. We moeten elkaar niet bang praten voor wie dan ook. Nergens voor nodig.

  19. Hoe het ook zij, Chinezen en Joden hebben misschien hun eigen cultuur en levensovertuiging meer dan ons lief was gekoesterd, maar ze hebben deze nooit aan de Nederlandse samenleving opgedrongen.
    Helaas zien we dit laatste thans op pijnlijke wijze om ons heen steeds vaker gebeuren.

  20. Dan zie je meer dan ik, Observer. Ik kan geen voorbeelden bedenken van het opdringen van hun cultuur. Ik ken heel wat goed-geintegreerde Turken en Marokkanen. Vaak goed opgeleid. Helaas ervaren ook zij de vijandigheid van de Oude-Nederlanders. Ik zie binnen onze samenleving ook wel groepen Nederlanders (bv leden van 1% motorclubs) met een heel andere cultuur, normen en waarden dan de mijne. Toch zijn zij en ik gewoon Nederlanders en zal niemand hun of mij aanspreken op slechte integratie. Wij bepalen de norm, welke die dan ook maar is.

  21. Wij bepalen de norm, welke die dan ook maar is

    Helemaal mee eens, maar wel wat vaag, dus drie vragen.
    Wie is wij? Hoe ziet die norm eruit? en wie controleert en corrigeert die norm?

  22. Wij=Oude nederlanders. Norm: tja, dat vind ik net zo moeilijk. bepaal ik de norm, een lid van een 1&#xMC;, een dominee of wie? Of is er een norm waar alle oud-Nederlandse groepen zich gezamenlijk onder kunnen scharen? Welke dan? De laatste vraag borduurt daarop voort. Ik weet het dus niet. Vind het altijd makkelijk wanneer mensen stellen dat “zij” zich aan “ons” moeten aanpassen. Ik vraag me dan altijd af wanneer het goed is. Moeten Nieuwe Nederlanders een navelpiercing hebben om goed geintegreerd te zijn? Of moeten ze regelmatig een biertje drinken? Sommige mensen weten het kennelijk precies wat “goed geintegreerd” is. Ik niet.

  23. Ik vind het daarintegen altijd wel erg jammer dat er bij weerstand tegen ‘joodse’ ideeën altijd weer met antisemitisme word gedweept als iemand er op tegen is. Juist deze hele “je bent het niet met ons eens dus je bent een antisemiet” cultuur zorgt voor mij en vele mensen met mij voor een grote antipathie tegenover de joodse gemeenschap.

    Dat hebben veel Nederlanders nu ook met moslims, en dan vooral marokkanen. En het verschil is dat joden niet oververtegenwoordigd zijn in de bijstand, criminaliteit en andere vormen van overlast.

  24. @Dame, op 17 december 2015 23:08
    Volgens mij let je dan niet goed op dame, of je leeft (alleen) in je eigen fijne kringetje. Je ziet juist een toename van Islam in Nederland: steeds meer hoofddoekjes, halal vlees, moskeeën, Islamitische scholen, Islamitische omroepen, en steeds meer mensen met Islamitische kleding, en dito Kabouter Plop baard.

    En voor de mensen (bernarde en nog iemand) die moe werden als het woord anti-semitisme valt als het om Joden gaat: sterkte. Verdiep je eens in de geschiedenis van de Joden om te beginnen.
    En het is tegenwoordig m.i. juist geen trent dat je dit steeds vaker het woord anti-semitisme hoort.

  25. Wat je m.i. nu bij Joden wel ziet is het zgn progressieve geluid (ed van thijn, hanneke groenteman e.d.) die het opnemen voor islam en kritiek op de islam vergelijken met kritiek op de Joden (in het verleden).
    m.i. klopt dit niet, en lijkt het wel alsof de Joden zich hiermee opnieuw tekort doen.

  26. Oftewel, Joden en Chinezen mogen hun cultuur behouden in Nederland, maar moslims moeten elk herkenbaar iets van hun cultuur verbergen. Voornamelijk omdat zij niet heel rijk zijn.

    En niemand ziet hier racisme in?

  27. Ah! De racismekaart. Ik was er al op aan het wachten.
    Ten eerste: moslims zijn geen ras. Van racisme is dus geen sprake.
    Ten tweede: veel van het openbaar geuite gedachtengoed van moslims is in strijd met onze normen en waarden en met onze wetten.
    Een snelle greep.. niet alleen de homohaat, maar ook het antisemitisme, ongelijkheid tussen man en vrouw, kindhuwelijken.
    Joden en Chinezen hebben ook hun eigen tradities en opvattingen, maar bij die groepen zie je minder tot geen openbare uitingen, alles is daar passiever.
    Misselijkmakend, die racismekaart van je. Je bent daarmee geen haar beter dan de oproerkraaiers die schreeuwen voor Palestina en de oproerkraaiers die schreeuwen tegen een AZC.

  28. 1) Er zijn geen verschillende soorten rassen van mensen. Ik gebruik de term racisme dan ook als onderscheid maken op afkomst/cultuur.
    2) Ah, dus zolang het niet openlijk wordt geuit, is er niks aan het handje. Iedereen mag zijn eigen cultuur, zolang ze buiten maar doen alsof ze zich houden aan onze normen en waarden (leg even uit wat die zijn, want ik weet vrijwel 100% zeker dat die van mij anders zijn dan die van jou). De ongelijkheid tussen man en vrouw bij Nederlanders(!!!) van Chinese afkomst is niet erg, want we zien het niet. Over homohaat, alsof dat niet bij de blanke Nederlanders voor komt…

    De Joden en Chinezen beschermen ten kostte van de Turken, is gewoon onderscheid maken op afkomst. Elke bevolkingsgroep heeft zijn problemen, maar blijkbaar is het alleen van belang zodra de blanke (Christelijke) Nederlander er last van heeft.

    Over misselijkmakend gesproken.

  29. Deze hele discussie heeft vanwege het er bijslepen van allerlei voor-oordelen en gemeenplaatsen totaal geen zuiver karakter meer.
    Het topic was of de Zwols-Joodse slachtoffers van de Nazi’s een museum-achtig herdenkingsplekje moeten krijgen, hetzij in Hotel Wijnberg op de Veemarkt of in de Synagoge.
    Of je het nou een zinvol of een niet zinvol idee vind, sleep er nou alsjeblieft niet alle motorclubs, genavelpiercte Nederlanders, Marokkaanse homohaters of welke dominante type’s dan ook bij.
    Als het Anne Frankhuis in Amsterdam bestaansrecht heeft dan hebben de initiatiefnemers in Zwolle ook het recht om iets dergelijks hier op te richten toch?

  30. Jammer dat de discussie op deze manier doodloopt. Volgens mij was het gesprek in het licht van het artikel zeker relevant. Ontopic is het kennelijk alleen wanneer er gesproken wordt over nut van subsidie of over de geschiedenis van de joden in Zwolle. Voor mij is geschiedenis vooral relevant vanwege de relatie met de actualiteit: in het heden ligt het verleden en in het nu wat komen gaat.
    Als ik me niet vergis begon Observer zelf over integratie van joden, chinezen en andere bevolkingsgroepen. Ik ervaar het als een beetje flauw dat hij vragen stelt waar dan kennelijk niet op gereageerd mag worden omdat het dan opeens off topic is. de dood in de pot voor een gesprek.
    @Veldwachter Ik hoop dat jij ook in een fijn kringetje leeft, want dat is voor elk mens het meest plezierig. 🙂 je hebt de kern van de discussie gemist, merk ik. Ik heb geen enkel bezwaar tegen keppeltjes, orthodoxe joden met pijpekrullen en zwarte kledij, kosjer vlees, synagogen, joods scholen, kerkhoven en omroep. En dat geldt ook voor andere bevolkingsgroepen.
    Misschien zou het idee van een joods museum in Zwolle juist erg toegejuicht moeten worden. Niet alleen als waarschuwing voor nieuwe verschrikkingen, maar ook omdat het inzicht dat diversiteit positieve aspecten kan hebben of op zijn minst een neutrale uitwerking heeft, ook voor nu belangrijk is.

  31. @Dame
    Ik reageerde op deze woorden van je:

    Ik kan geen voorbeelden bedenken van het opdringen van hun cultuur.

    Ik had niet het idee dat je het over Joden had, maar dat je Moslim c.q. Turken/Marokkanen bedoelde. Dat je dat niet begrijpt, begrijp ik dan weer niet, dus wie mist er nu het punt? 😉

    Ik vind deze discussie in algemene zin ook zinvol en ontopic. Anti-semitisme neemt m.i. toe in Nederland, en het zijn nu eens niet de guur-rechtse mensen in bruine uniformen.
    Maar het zijn m.n. Moslims. En ik vind eerlijk gezegd dat de Joden in Nederland erg rustig en beschaafd hier onder blijven. En gek genoeg ook wat naief als je het mij vraagt.

  32. Ik reageerde vooral op het woord “opdringen”. Dat zie ik niet. Ik heb geen bezwaar tegen mensen die vanwege welke reden dan ook zich op een bepaalde manier (bepaalde extreme uitzonderingen daargelaten) kleden etc. Ik heb er geen last van. Jij ook niet, begrijp ik, tenzij het moslims zijn.

  33. Christenen dwingen hun geloof nog altijd 1000 malen meer op aan ons dan alle moslims, joden, chinezen etc bij elkaar. Zouden we daar dan niet eerst wat aan moeten doen?

  34. Als ik me niet vergis begon Observer zelf over integratie van joden, chinezen en andere bevolkingsgroepen. Ik ervaar het als een beetje flauw dat hij vragen stelt waar dan kennelijk niet op gereageerd mag worden omdat het dan opeens off topic is

    Kijk, dit bedoel ik nou, Ik noemde de discussie alleen ontopic omdat de discussie erg onzuiver begon te worden en er van alles bijgehaald werd wat niets met het onderwerp “de herdenking van Zwols/Joodse oorlogsslachtoffers” te maken had. Op mijn vragen over Dame’s opmerking “Wij bepalen de norm, welke die dan ook maar is” kreeg ik geen verklarend antwoord. Dame laat dus zelf mede de discussie verzanden in een oeverloos stokpaardjes berijden.

  35. “ondanks”? ;D Ik zou niet weten waar ik omheen draai. Dat ik jouw mening niet deel is mijn goed recht, evenals omgekeerd. Maar deze discussie met jou leidt waarschijnlijk teveel tot offtopic-reacties, dus daar hou ik mee op.
    Al met al, vind ik het jammer dat het initiatief voor een joods museum strandt om redenen al eerder genoemd.

  36. @observer vraag 1: is beantwoord; vraag 2: dat is net de kern van mijn betoog (er is geen gemeenschappelijke norm of deze is zo abstract dat het nietszeggend is); vraag 3: hangt met vraag 2 samen. Maar ik heb je boodschap begrepen. 🙂

  37. Misschien zou het idee van een joods museum in Zwolle juist erg toegejuicht moeten worden. Niet alleen als waarschuwing voor nieuwe verschrikkingen, maar ook omdat het inzicht dat diversiteit positieve aspecten kan hebben of op zijn minst een neutrale uitwerking heeft, ook voor nu belangrijk is

    Nou geloof ik persoonlijk niet dat een Zwols Joods museum(pje) veel levensvatbaarheid zou hebben, hoe goed bedoeld ook, maar deze quote van Dame zou een heel passende samenvatting en afsluiting van deze discussie kunnen zijn. 🙂

  38. Mooi dat er wat met het pand gebeurd, want het ziet er nu (met belendende panden) niet uit.

    omdat de gemeente Zwolle de omgeving van Hotel Wijnberg niet geschikt vindt. Dit in verband met de sloop, renovatie en nieuwbouw werkzaamheden in de Kamperpoort.

    …opschieten daarmee dan!

    Dit lijkt ook een strak plan

    Besloten is nu dat het leven van Selma Engel-Wijnberg, de enige overlevende Nederlandse van de ontsnapping uit het concentratiekamp Sobibor, meer wordt uitgelicht in de tentoonstelling binnen de Synagoge. De Stichting Judaica en de gemeente Zwolle zullen daarin ondersteunen en meedenken. Hetzelfde geldt voor de stadswandeling langs locaties in de binnenstad waar de Joodse Geschiedenis een belangrijke rol heeft gespeeld.
    Deze stadswandeling zal in een nieuw en modern jasje worden gestoken. Daarnaast zal gekeken worden of de plaquette over Selma in de buurt zal kunnen komen van de synagoge

  39. Het gaat hier om historisch besef en cultureel erfgoed. De Joodse gemeenschap heeft voor Zwolle betekend. De tweede wereldoorlog heeft daar een abrupt einde aan gemaakt. Dat een van de twee overlevenden uit kamp Sorbibor uit Zwolle komt en hier gewoond heeft is al reden genoeg om het pand te behouden voor komende generaties. De gemeente Zwolle heeft een kapitale vergissing gemaakt dit gebouw te laten slopen. En als we denken in termen van geld dan kan ik wel andere gesubsidieerde projecten en instellingen noemen dat zonde van ons belastinggeld is. Ik ben begaan met hoe wij als Nederlanders omgaan met onze geschiedenis en daar niets van leren.

  40. Was een mooi stukje historie. Zie toch met gemengde gevoelens die bulldozers aan het werk. Vraag me dan af of die slopers ook weten wat voor gebouw ze aan het slopen zijn. Maar oké, de tijd stopt nooit.

Reacties zijn gesloten.