Fietsverlichting bij leerlingen mag beter

Zwolle – Vrijdagmorgen tussen 07.00 en 08.00 uur is er door de politie van Zwolle een fietsverlichtingscontrole gehouden op het Twistvlietpad in de wijk Stadshagen.

fietslampjes.jpg 

De agenten konden constateren dat de fietsers in Stadshagen het deze morgen goed voor elkaar hadden. Alleen de schoolgaande jeugd moest met enige regelmaat even herinnerd worden om de lampjes aan te doen. Enkele jeugdigen mochten hun weg vervolgen met een gesponsord lampje, zodat ze veilig op de bestemming konden aankomen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

23 gedachten over “Fietsverlichting bij leerlingen mag beter”

  1. ik vind dat de fiets verlichting hoort te hebben zoals vroeger en niet van die kleine lampjes ergens aan de kleding of aan de fiets die je dan haast niet ziet.

  2. En wederom weer met fluwelen handschoentjes aan bezig zijn. Ze lachen je allemaal uit meneer agent met je zeik verhaal. Meteen ala minuut op de bon gooien. Geen verlichting? hier is de rekening

  3. Ik snap ook niet dat ouders hier zo laks in zijn. Willen die graag van hun kroost af? Net zo als laatst die jongen op de Werkerlaan die het ook niet meer kan navertellen. Blijkbaar maakt het allemaal geen indruk op sommige mensen.

  4. Ze hadden van mij meteen bekeuringen uit mogen delen.>:( Zorg voor goede fietsverlichting en niet van die losse lampjes. Zijn slecht zichtbaar op kleding of een tas.

  5. Ik ben het met voorgaande sprekers eens maar dan met dit verschil dat de ouders de bekeuring moeten krijgen. De jongelui vallen allemaal onder de verantwoording van de ouders. En als deze géén controle uitvoeren op de fietsen en niet het goede voorbeeld geven wat kunnen we dan verwachten van de jeugd. Als je ’s morgens aan het verkeer deel neemt schrik je van de “VOLWASSENEN” die zonder licht rijden. Soms ook nog met kleine kinderen voor- en achterop. Dan ook nog bij slecht weer met paraplu of moeders/vaders moet zo nodig ook nog even snel de mailbox of de app. controleren op hun mobieltje.
    En ja, je krijgt een aanrijding en dan is de automobilist de schuldige tenzij het tegendeel wordt bewezen. Maar die automobilist zit dan wel met een schuldgevoel als het kleine kinderen betreft. Wordt daar wel eens aan gedacht. Ik zou zeggen, een fikse boete aan de ouders en het goede voorbeeld geven.

  6. @Nelly: Ik ben ook voorstander van bekeuren, maar er zijn situatie denkbaar waarbij zo’n lampje helpt. Dat is echter alleen een tijdelijke oplossing, uiteindelijk dient er gewoon goed zichtbare verlichting aanwezig te zijn.

    Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om te zorgen dat er goede verlichting aanwezig is. Het is daarnaast de verantwoordelijkheid van de kinderen om een defecte verlichting direct te melden aan de ouders.

    Laatst had ik zelf ook een defecte verlichting. Het draagbare lampje bood toen uitkomst, dat was er echter één met goed zichtbaar licht en niet zo’n ?? 2,- exemplaar van de action die je op 20 meter nog niet goed ziet.

  7. Dit is wel een signaal dat de politie iets doet, maar helaas te weinig (net als optreden tegen fietsen in de Diezerstraat+zijwegen). Ik zie regelmatig mensen zonder of met te weinig licht fietsen. Geef degene die aanhouden worden een bekeuring of noteer gegevens zodat ze een goed licht moeten kopen en bij het bureau het bonnetje en verlichting moeten laten zien op de fiets gemonteerd.
    Ze stonden nu op 1 plek, hadden ze eigenlijk op meedere plekken moeten staan. Wellicht bij scholengemeenschappen?

  8. die lampjes kosten kosten 1euro bij de action, mensen willen daar geen geld voor uit geven maar denken niet dat als de controle is dat ze veel meer aan de bekeuring kwijt zijn
    Maar ook de veiligheid op de weg daar denken ze ook niet aan..
    Jammer

  9. @bernard, heb jij op een andere manier problemen met fietsers? ik als benzine rijder, vind het dingetje dat als ik een fietser aanrijd die totaal niet zichtbaar is, er de schuld van krijg, want bewijs het maar eens dat hij/zij het lampje niet aan had op dat moment.

  10. @Pie ik heb op geen enkele manier problemen met fietsers. Nou ja…, die ene dan van vorige week. Maar die heb ik zo de huid vol gescholden dat hij hopelijk nu nog met een schuldcomplex zit.

  11. Ach, kijk eens om je heen. De gemiddelde automobilist is ook alleen maar met zichzelf bezig en rijdt alsof ie alleen op de wereld is. Geen excuus om geen verlichting te voeren uiteraard.

  12. Verlichting niet in orde? Dat is nog tot daar aan toe. Ik fiets bijna iedere dag over de Hortensiastraat en zie bijna dagelijks levensgevaarlijke stunts van fietsende jeugd. Met drie of vier naast elkaar. Plotseling inhalen. Heel veel met elkaar babbelen maar geen oog voor de weg. Heel veel op het mobieltje kijken en dus geen oog voor de weg. Elkaars stuur vasthouden!!. Etc.

    Dan is het hebben van geen verlichting nog het minste wat je ze kunt aanrekenen…

  13. @BR: die lampjes van de Action zijn een verbetering, maar echt geen volwaardige vervanger van een goede koplamp. “Als het maar licht geeft” is de gedacht bij veel mensen, maar dat is schijnveiligheid.

    Laat men maar een minimum lichtsterkte voorschrijven die een lamp moet hebben.

  14. Ik vind dat de meeste jongeren de fietsverlichting juist op orde hebben.

    Vraagje: tegenwoordig zie je steeds meer dan complete fietsframes en/of wielen verlicht worden. Is dit eigenlijk toegestaan? Ik vind het wel geinig namelijk

  15. ’s avonds zie je nog wel regelmatig fietsers met geen verlichting, of fietsers die een klein lampje aan hun jas of rugzak hebben hangen die nauwelijks licht geeft.

  16. Bericht door bernard, op 5 februari 2016 12:57
    Heb het idee dat alleen automobilisten problemen met fietsers hebben. Tja, moet je maar geen automobilist worden.

    Deze fietser heeft anders ook problemen met andere fietsers die zonder verlichting rijden, zeker met slecht weer. Had ik ook maar geen fietser moeten worden 😛

    Bericht door Freddie, op 5 februari 2016 13:41
    goed voor elkaar??? Je moest eens weten hoeveel fietsers (en voornamelijk scholieren) ik s’ochtends zonder licht zie….

    Ik ben ook over het Twistvlietpad gereden toen de politie stond te controleren. Ze hadden inderdaad weinig te doen daar; ik heb zelf geen enkele fietser zonder verlichting gezien…… totdat ik op mijn route over Twistvlietbrug, klooienberglaan, langs Deltion onder tunneltje door, onder A28 door ging. Vanaf daar waren voor m’n gevoel meer fietsers zonder dan met verlichting.

    Ik vind dat de meeste jongeren de fietsverlichting juist op orde hebben.

    Vraagje: tegenwoordig zie je steeds meer dan complete fietsframes en/of wielen verlicht worden. Is dit eigenlijk toegestaan? Ik vind het wel geinig namelijk

    Wel geinig maar niet toegestaan. Een (normale) fiets mag qua verlichting alleen één wit of geel licht aan de voorkant hebben en één rood licht aan de achterkant. Meer verlichting dan dat is verboden.
    Ben het wel met je eens: staat inderdaad geinig. En een fietswiel wat helemaal langs de velg verlicht is, is uitstekend herkenbaar als fiets.

  17. Geinig of niet, je bent in iedergeval duidelijk zichtbaar in het donker, en dat is toch de bedoeling van fiets verlichting. :D:D:D !!!!!!!

Reacties zijn gesloten.