Plan voor toekomstige inrichting Eekwal

Zwolle – De gemeente Zwolle heeft samen met bewoners en bedrijven op de Eekwal en belangengroepen als de Fietserbond een aantal varianten voor de toekomstige inrichting van de Eekwal gemaakt. Dit komt voort uit de wens van bewoners van de Eekwal om de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de straat te vergroten.

schets_toekomstige_inrichting_eekwal.jpg 

In 2018 rijden er geen bussen meer over de Eekwal, dat is ook het moment waarop het gebied heringericht kan worden. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarvoor een voorkeur voor de inrichting vastgesteld en vraagt aan de gemeenteraad om daar in 2018 geld beschikbaar voor te stellen. Vooruitlopend daarop wordt dit voorjaar al een aantal maatregelen genomen om te voorkomen dat er te hard gereden wordt op de Eekwal nu er minder bussen rijden en halteren. Deze maatregelen passen in de herinrichtingsplannen voor 2018.

Maatregelen die dit voorjaar worden genomen:
Aanleggen groenstrook ter hoogte van Eekwal nr. 33-37
De inrit naar het bolwerk wordt iets verplaatst.
Groenstroken aan de overzijde waar voorheen de bushaltes waren. 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

7 gedachten over “Plan voor toekomstige inrichting Eekwal”

  1. Vraag mij af of er niet ook met de ouderen organisaties gepraat moet worden net zo belangrijk. ouderen wordt het steeds meer onmogelijk gemaakt om bijvoorbeeld boodschappen te doen in de binnen stad. katwolder plein is een oplossing maar met volle tas en op leeftijd behoorlijk ver. Kerkbrugje blijven ze overstappen. Dus niet alleen praten met de bewoners van de Eekwal fietsersbond en bedrijven Eekwal.

  2. Volgens mij heeft de Eekwal weinig te maken met of ouderen hun boodschappen kunnen doen (in de binnenstad). En een oudere op leeftijd die met een volle tas door de binnenstad wil lopen, volgens mij is dat dan de keuze van diegene zelf.

    Bij de meeste supermarkten zijn wel invalide parkeerplaatsen en dan hoeft de oudere niet zo ver te lopen. Het stukje met de Kerkbrugje snap ik in deze context al helemaal niet.

  3. Volgens mij heeft herder een probleem met het verdwijnen van de bushaltes aldaar. En verwijst naar de alternatieven (Katwolder en Kerkbrugje). Maar goed, dat is een gepasseerd station (pun intended). Die bussen verdwijnen.

  4. De opmerking was dat er ook met ouderen organisaties gepraat moet worden, niet alleen met belanghebbende die de bus daar gewoon weg willen hebben. En om met een volle tas door de binnenstad te lopen is vaak geen keuze van de oudere zelf, vaak hebben ze geen keus. Ik kom oorspronkelijk niet uit Zwolle, maar ik begin echt te twijfelen of Zwolle een stad is, komt wat dorps over sorry.

  5. @herder, ik snap wat je bedoelt maar wat al eerder gezegd werd; dit is een gepasseerd station. Er rijden al enige tijd bijna geen bussen meer over de Eekwal. Slechts een aantal streekbussen en nog twee stadsbussen doen daar een halte aan. Drie haltes/bushokjes zijn reeds weggehaald.

    Ik moet overigens zeggen dat ik dorps meer vind passen bij jouw redenering dan bij de huidige situatie. In een dorp is een bushalte meestal dichtbij, in een stad moet je soms wat verder lopen. 😉

  6. Er zit naar mijn weten maar 1 (biologische) supermarkt in de binnenstad. Voor boodschappen kun je dus beter bij bijvoorbeeld wkc diezerpoort zijn, waar genoeg bushaltes in de buurt zitten.

Reacties zijn gesloten.