Mc Donalds vreest verkeer foodcourt

Zwolle – De gemeenteraad van Zwolle stelt in de raadsvergadering van 6 juni a.s. de beslisnota voor de locatie aan de Oude Meppelerweg 1-3 betreffende de herontwikkeling van horecagelegenheid “De Vrolijkheid” tot een foodcourt met diverse horecagelegenheden vast. Mc Donalds Zwolle Noord heeft daartegen een zienswijze ingediend. 

foodcourt_zwolle.jpg 

Mc Donalds vindt dat er met de Burger King, KFC en Subway drie fastfoodrestaurants erbij komen en dat vindt franchisenemer Sjoerd Jan Feenstra teveel. Feentra zegt in zijn zienswijze niet bang te zijn voor concurrentie, maar "vindt een erg scheef overaanbod in dit deelgebied niet gewenst". Feenstra zou nader onderzoek naar de locatie, die hij "De Verleiding" noemt, en de directe omgeving willen. Voor vier soortgelijke fastfoodrestaurants in een gebied is geen ruimte, vindt Mc Donalds. Daarnaast zegt Feenstra dat er voor de verwachte 2.000 tot 4.000 extra voertuigen in dit gebied per etmaal geen verkeersonderzoek is geweest. Tijdens spitsmomenenten verwacht Mc Donalds enorme opstoppingen bij de Ceintuurbaan en de Oude Meppelerweg. Er is volgens Feenstra een goed onderbouwde verkeersstudie nodig.

Reactie gemeente Zwolle: “De formule van Subway is wezenlijk anders dan die van bijvoorbeeld Kentucky Fried Chicken, Burger King of McDonalds. Dit onderscheid is echter niet relevant. Voor de cijfermatige onderbouwing van de marktruimte voor horeca is Subway gerekend tot de fastfoodrestaurants.”

“Plannen voor herontwikkeling van deze horecalocatie spelen al enkele jaren en zijn gestart voordat de huidige horecavisie is ontwikkeld. De horecavisie is met name gericht op horeca in de binnenstad en op de vestiging van nieuwe horecabedrijven in de gemeente. Op de locatie De Vrolijkheid was al horeca in de vorm van een restaurant aanwezig. Er wordt geen nieuwe horecalocatie ontwikkeld. Om te beoordelen of er marktruimte is en of er bijvoorbeeld een overaanbod wordt gecreëerd is een haalbaarheidsonderzoek gedaan. Daaruit blijkt dat er behoefte is en dat er geen overaanbod ontstaat.”

“In het haalbaarheidsonderzoek is aangetoond dat het aantal horecavestigingen (met name fastfood) in Zwolle achterblijft in vergelijking met referentiegemeenten in Nederland. Relatief gezien zijn er dus minder horecazaken per inwoner dan in andere vergelijkbare steden. Daarnaast is het de verwachting dat het inwoneraantal van Zwolle de komende jaren nog zal stijgen. Hieruit kan al geconcludeerd worden dat er ook in de lokale markt van Zwolle ruimte is voor het initiatief. Het foodcourt richt zich op een groter regionaal verzorgingsgebied. Door de ligging aan de A28 en de N35 is het foodcourt relatief makkelijk ontsloten voor de regio. In het haalbaarheidsonderzoek is aangetoond dat er marktruimte is voor het initiatief. Er is meer vraag naar horeca (bestedingen) dan aanbod (aantal horecazaken). Gelet hierop zijn wij van mening dat het foodcourt voorziet zowel in een lokale behoefte vanuit de omgeving als in een regionale behoefte.”

“Reclamant noemt de Meppelerweg. Daarmee wordt bedoelt de Oude Meppelerweg (richting foodcourt), de Meppelerstraatweg (richting McDonalds) of wellicht beide. Dat blijkt niet uit de zienswijze. In de reactie van de gemeente wordt hierin onderscheid gemaakt.
In het verkeersonderzoek naar de vestiging van het foodcourt is naar meerdere aspecten gekeken.”

Deze thema’s zijn in relatie tot elkaar beoordeeld wat resulteert in conclusies ten aanzien van het foodcourt:

- verkeersaantrekkende werking van het huidige restaurant;
- CROW-kencijfers voor (fastfood)-restaurants;
- verkeersonderzoek van foodcourts elders in stedelijk gebied;
- hoge fietsgebruik in Zwolle;
- huidige verkeersbelasting op de Oude Meppelerweg en Ceintuurbaan op etmaal- en spitsuurbasis;
- geplande verkeerskundige ontwikkelingen in de omgeving die van invloed zijn op de verkeersafwikkeling ter plekke.

Gemeente: “Op basis van dit onderzoek concluderen wij dat de verkeersafwikkeling op de Oude Meppelerweg en de Ceintuurbaan als gevolg van het foodcourt zowel tijdens de spitsuren als over het hele etmaal van voldoende kwaliteit blijft.”

“Zoals ook opgemerkt worden, los van de ontwikkeling van het foodcourt, enkele verkeerskundige ingrepen gedaan om de totale doorstroming op de Ceintuurbaan te verbeteren. De oprit van de A28 richting Meppel wordt met een extra wegvak verbreed. Ook op de Meppelerweg worden maatregelen genomen. Hiermee blijft de bereikbaarheid van de omgeving met de vestiging van het foodcourt voldoende gegarandeerd.”

conclusie

De gemeente is van mening dat de in de zienswijze genoemde zorgen op basis van onderzoeksresultaten voldoende weerlegd kunnen worden. Het deelt de zienswijze dan ook niet. 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

24 gedachten over “Mc Donalds vreest verkeer foodcourt”

  1. De zieligheid druipt van zijn verhaal af met gezochte argumenten. In plaats daarvan zou hij ook de vetputdriehoek gezamenlijk kunnen gaan promoten.
    Zo maken wij samen de stad.

  2. Persoonlijk gezien mogen mij Burger King, KFC en Subway allemaal wel wegblijven met hun Amerikaans gemanipuleerd voedsel. Maar als er toch mensen zijn die dit graag willen eten plus dat het onze stad een economische impuls kan geven, dan vind ik dat prima zolang ik het zelf maar niet hoef te eten. De laatste MC Donalds burger heb ik trouwens vijf jaar geleden gegeten in Lausanne Zwitserland en dat was ook meteen de laatste. Zo duur en zo ziek.:P

  3. De laatste keer dat ik een boterham met bebogeen heb gegeten is denk ik wel 12 jaar geleden. Ergens in Oostenrijk, we hadden dat mee op vakantie, verschrikkelijk…….

  4. Meneer Veenstra maakte zich jaren gelden ook niet druk om de verkeersdrukte rond alle ontsluitingswegen rondom zijn Mc Vet driehoek in Zwolle en dacht wel even met extra frietsaus het alleenrecht bij de strategische punten in Zwolle te hebben.
    Aan deze vette jaren lijkt nu een einde te komen, en dan terecht er zijn meer ondernemers in zijn branche die iets willen beginnen.

    Veenstra moet gewoon stoppen het creëren van een tweede Hornbach affaire anders verliest hij heel snel zijn ‘gun factoor’.
    Erg kinderachtig.

  5. Gaat die sjoerd ook klagen als burgerking en kfc in de binnenstad komen? Oja… tuurlijk want dan wordt het te druk in de stad. In zoveel andere steden zitten ook veel ketens bij elkaar en dan kan het hier ook. Flauw mannetje die sjoerd. Een ding is zeker.. mcdonalds ga ik nooit meer heen al kwam ik daar toch al nooit met nepburgers en flauwe slappe patat.

  6. Ik hoop dat het er komt, maar onderstaande quote van de gemeente:

    Op basis van dit onderzoek concluderen wij dat de verkeersafwikkeling op de Oude Meppelerweg en de Ceintuurbaan als gevolg van het foodcourt zowel tijdens de spitsuren als over het hele etmaal van voldoende kwaliteit blijft.

    Baart mij wel zorgen. Hier staat dat de verkeerssituatie momenteel tijdens de spits van voldoende kwaliteit is. Dit is natuurlijk absoluut niet zo. Alles loopt compleet vast.

  7. En ga je even ‘in zijn schoenen staan’ dan krijg je wellicht meer begrip. Miljoenen investeren, verantwoordelijk voor vele banen, altijd alle kak over je heen krijgen van zgn. Mc. tegenstanders (zoals dezwollenaar hierboven).
    Wees eens trots op de ondernemers in Zwolle. Iets verder denken dan beperkt denken maakt de wereld (Zwolle) beter.
    Zwolle heeft deze mensen nodig en ze bieden ook nog eens veel werkgelegenheid!!!

  8. Niemand van de gemeente rijdt rond de spits blijkbaar rondom dit punt, voornamelijk richting de kant van Berkum op. Het is een groot verkeersdrama. Dat bagatelliseren is typisch voor de werkwijze van de gemeente Zwolle.

    Hoe gaan ze ervoor zorgen dat bezoekers van de foodcort niet via de Kranenburgweg hun route vervolgen? Hetzelfde probleem wordt aan de andere kant veroorzaakt door de IKEA. Berkum is tijdens de spits totaal opgesloten.

  9. Dus mcD probeert concurrentie te weren en daarmee voor de consument te bepalen dat zij dan maar een smerige mcDonald’s hap moeten nemen? Ik kwam er al niet veel, maar door dit soort gedoe blijf ik er helemaal weg. Zo kom ik ook al niet meer bij de Zwolse bouwmarkten omdat ze continu kinderachtig lopen te doen over de komst van Hornbach. Ik rij wel een stukje verder naar de Hornbach of bestel online bij de Hornbach. Mijn geld gaat niet meer naar deze McD ondernemer in ieder geval. Kleuter.

  10. Grappig dat dit argument* gebruikt wordt voor boulevard die toch vooral auto’s zal trekken.
    *?? hoge fietsgebruik in Zwolle

  11. @Daniel

    Daar heb je deels gelijk in. De consument bepaalt welke bedrijven zij gaan bezoeken. Het is niet zo dat bedrijven gaan bepalen welk bedrijf gaat worden bezocht door de consumenten.

  12. Feenstra maakt zich druk om eerlijke concurrentie, dat is het hele verhaal.
    In het land der blinden is 1-oog koning…

  13. Los van het argument achter de argumenten van Feestra, hij heeft natuurlijk wel een punt. En als ik de reactie van de Gemeente lees bekruipt me toch een onbehagelijk gevoel:

    Gemeente: “Op basis van dit onderzoek concluderen wij dat de verkeersafwikkeling op de Oude Meppelerweg en de Ceintuurbaan als gevolg van het foodcourt zowel tijdens de spitsuren als over het hele etmaal van voldoende kwaliteit blijft.”

    “Zoals ook opgemerkt worden, los van de ontwikkeling van het foodcourt, enkele verkeerskundige ingrepen gedaan om de totale doorstroming op de Ceintuurbaan te verbeteren. De oprit van de A28 richting Meppel wordt met een extra wegvak verbreed. Ook op de Meppelerweg worden maatregelen genomen. Hiermee blijft de bereikbaarheid van de omgeving met de vestiging van het foodcourt voldoende gegarandeerd.”

    Twee keer het woord voldoende, daar kun je natuurlijk alle kanten mee op. Want wie bepaalt nu wat voldoende is. De bezoekers van het Foodcourt, de reizigers die daar helemaal niet willen zijn, maar er toch in de file staan, de Gemeente zelf? En is het nu dan ook voldoende? Ik vrees dat de Gemeente over enige tijd, als dat Foodcourt er eenmaal staat, alsnog de beurs fors kan trekken om het hele gebied enigszins bereikbaar te houden.

  14. @Steven
    maar als de McDonaldlafaard voor elkaar krijgt dat de veel betere Burger King, KFC en Subway er niet komen bepaalt hij wel degelijk dat wij niet naar die ketens kunnen voor onze tweemaandelijkse snack.

  15. @Daniel

    Hoe je het went of keert; hij heeft niets te bepalen. En als er geen Burger King, KFC en Subway komen, dan heeft hij er misschien behoorlijk wat geld ingestoken om bepaalde leden in de gemeenteraad om te kopen. Op zich zijn zulke illegale constructies heel gewoon bij de gemeente Zwolle reflecterend naar het Gouverneurshuis in het verleden.

  16. Nog even over het Gouverneurshuis; De tekeningen voor het nieuw te bouwen appartementencomplex destijds waren reeds lang klaar voordat er zelfs maar een raadsvergadering was over een definitief besluit over het desbetreffende Gouverneurshuis. Ja geld doet wonderen. Zo ook bij de gemeente Zwolle.

  17. conclusie 1 van de 3 komt aan de overkant bij de mac. concurrentieprobleem deels opgelost en verkeersdrukte deels opgelost. ze komen ertoch en is dit bij mijn inziens de beste oplossing.8)8)

  18. Bah al dat ongezonde vreten. Maar goed, een eindje verderop is de Isala dus goed voor de werkgelegenheid, maar slecht voor mijn beurs.b

Reacties zijn gesloten.