banner_stichting-zwolle-online.jpg
Hoofdpagina
Hoogtepunten
Opsporingsberichten
Koningsdag
Bevrijdingsfestival
Algemene Logs
Foto's bestellen?
Regionieuws
Spelregels/Disclaimer
Nettiquette
Vacatures
Advertenties

ijsselhallen_2017a.gif

ketelzorg_banner_140x120pxbew.jpg

Webdesign Zwolle

glasservice-banner-0414.gif

banner_vriendenherberg.jpg

wrzv_2016.gif

gemeentebuttoninfo2.gif

zwenkwielen.net banner.gif

Laatste Reacties
Nationaal Integratiedin...
[quote]Bericht door Zwollee...
Nationaal Integratiedin...
Welkom in ons land http...
Nationaal Integratiedin...
Ah daar kont de zelfbenoemd...
Nationaal Integratiedin...
Dezelfde drogredenen en taa...
Een (brand)veilige kraa...
Wat een ontzettend leuk een...
Nationaal Integratiedin...
Vind het ranzig om eten wat...
Buurtinitiatieven maken...
Hondenpoep is toch gewoon v...
Nationaal Integratiedin...
Ja inderdaad Jasper_Bos, me...
Nationaal Integratiedin...
Ja inderdaad Jasper_Bos, me...
Nationaal Integratiedin...
De linkse moraalridders zij...
Nationaal Integratiedin...
Nooit inhoudelijk op het on...
Nationaal Integratiedin...
Ja, dat hoedje is wel bijna...
Nationaal Integratiedin...
@Tsja, het hoofddoekje was ...
Buurtinitiatieven maken...
Als het er verzorgd uitziet...
Nationaal Integratiedin...
Jasper Bos en meer nicks di...
Nationaal Integratiedin...
Japser, anders moet je even...
D66: groen terug voor k...
Lijkt me een makkelijk te b...
Nationaal Integratiedin...
We leven niet in Noord-Kore...
Nationaal Integratiedin...
Zal dezelfde kleuter zijn d...
Nationaal Integratiedin...
Ik post nauwelijks meer hie...
Nationaal Integratiedin...
Maar je moet niet net doen ...
Nationaal Integratiedin...
@Bernard, gelukkig is het n...
Nationaal Integratiedin...
@Tsja, "Japser" reageert co...
Buurtinitiatieven maken...
Wat een kul en weggegooide ...
Nationaal Integratiedin...
Reageer je nu onder verschi...
Nationaal Integratiedin...
Ik gaf de voorbeelden om aa...
Nationaal Integratiedin...
Ja maar dan moeten ze wel n...
Nationaal Integratiedin...
vooruitlopend op de grote n...
Nationaal Integratiedin...
Klopt Tja, bij nader inzien...
Nationaal Integratiedin...
Ik lul niks Japser: ook die...
Hoofdpagina arrow Categorieën arrow Onderwijs arrow Energiezuinig racen op één liter brandstof
Energiezuinig racen op één liter brandstof
vrijdag 19 mei 2017 11:53

Zwolle - Het Blue Racing Team van Windesheim ontwierp de innovatieve Blue Bolt en doet met deze duurzame auto mee aan de Shell Eco-marathon in Londen.

shelleco1.jpg 

De wedstrijd in Londen is opgedeeld in meerdere categorieën en vindt plaats van 22 tot en met 28 mei. Het Blue Racing Team van Windesheim doet mee in de klasse 'Urban concept' en voldoet aan de vanuit Shell verplicht gestelde specificaties die aan deze klasse zijn verbonden. In 39 minuten moeten de auto's tien rondjes over een circuit in de buurt van het London Aquatics Centre rijden, op een ingestelde snelheid van ongeveer 30 kilometer per uur. Vervolgens beoordeelt een jury de deelnemers op efficiëntie van hun energiegebruik, uitgedrukt in het aantal kilometers per liter brandstof.

Het team dat de zeer zuinige Blue Bolt ontwierp, bestaat uit een twintigtal studenten van diverse opleidingen van Windesheim. De opleiding Industrieel Product Ontwerpen (IPO) maakte het ontwerp, de opleidingen Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek produceerde vorig jaar de auto en studenten van de opleiding Communicatie verzorgen op een eigen website in woord, beeld en film de berichtgeving en promotie van de auto. Dit jaar perfectioneerde een vernieuwd team de auto, onder begeleiding van docenten. De studenten zijn van de opleidingen Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Technische bedrijfskunde.

Windesheim heeft inmiddels een traditie op het gebied van duurzaam ontwerpen. Sinds 2007 bouwden studententeams al menig technisch innovatief en duurzaam voertuig, van solarboot tot raceauto. De eerste keer dat Windesheim meedeed aan de Shell Eco-marathon was in 2015.

Het ontwerp
De Blue Bolt is het resultaat van de opdracht om een zo zuinig mogelijke auto te ontwerpen. Er is in het ontwerp veel aandacht voor gewicht en stroomlijning. De auto heeft een onderstel en kap van carbon, een dashboard van hout en verder bestaat het materiaal vooral uit aluminium. Mechanisch gezien was het ontwikkelen van het stuursysteem de grootste uitdaging. Ook de stroombegrenzing was een knelpunt dat om een oplossing vroeg. Student Sebastiaan Hoes is tevreden over het resultaat. 'Het is leuk om in een multidisciplinair team samen te werken aan een innovatief product. Je komt zo in aanraking met andere prioriteiten, ervaringen en interesses, net zoals je in je latere werk moet samenwerken met andere disciplines. We zijn trots op ons ontwerp én de samenwerking.'

De wedstrijd
Het doel van het Windesheimteam is om tijdens de Shell Eco-marathon in Londen bij de top zes te eindigen. Dat is een forse ambitie gezien het grote aantal deelnemers van ongeveer 200 teams van hogescholen en universiteiten uit heel Europa waaronder die van Delft en Twente.

Meer informatie over het Blue Racing Team is te vinden op www.blueracingteam.com.



Reacties (0)add
Reageer

busy
 

Nieuwstips Weblog Zwolle

Windesheim Zwolle

Computer Service Zwolle

Space Winner Zwolle

Mc Donalds Zwolle

breman-banner-weblogzwolle03.gif

Toegang
Wat is er te doen?
dinsdag 26 september:
Buren met Bomen
dinsdag 26 september:
Natuurlijk Samen gaat ‘b...
dinsdag 26 september:
Dijken van Wijken
woensdag 27 september:
Training Pesten of plage...
woensdag 27 september:
Stoffenspektakel
woensdag 27 september:
Urinetown
donderdag 28 september:
Social Impact Day
donderdag 28 september:
Longpunt Zwolle
donderdag 28 september:
Joseph Wresinski Cultuur...
donderdag 28 september:
Iedereen kan lezen
vrijdag 29 september:
The Boxer Rebellion
vrijdag 29 september:
Cinema op het Celeplein
vrijdag 29 september:
Autismecafé Zwolle
vrijdag 29 september:
Stand Up Comedy
vrijdag 29 september:
Diezer Keukentafel