CDA Zwolle vraagt luchtsteun aan Tweede Kamer

Door Redactie

Zwolle – De CDA-fractie van de gemeente Zwolle zoekt het hogerop bij de discussie omtrent de vlieghoogtes van Vliegveld Lelystad. Daartoe heeft de fractie bij monde van Leo Elfers een verzoek ingediend om de invloed van de CDA-Tweede Kamerfractie bij de minister aan te wenden.

Binnen enkele jaren zal het vliegveld Lelystad haar activiteiten fors uitbreiden. Dat zal met name betrekking hebben op het toeristisch vliegverkeer. "Let wel", aldus Elfers, "CDA Zwolle is niet tegen de uitbreiding van het vliegveld, want we zien zeker economische kansen voor de wijde regio Lelystad-Zwolle. Vandaar ook ons voorstel voor Airport Lelystad-Zwolle. Maar in eerdere voorstellen lagen de vlieglijnen veel hoger. Daaraan willen wij vasthouden. Er leek geen vuiltje aan de lucht, maar lagere vlieglijnen leiden tot geluidsoverlast in heel Zwolle, en zeker in de wijk Stadshagen. Dat vinden wij onverantwoord."

Er wordt in de media gesproken over een vlieghoogte van ca. 900 meter, terwijl eerder werd gesproken van een hoogte van ca. 2000 meter. De Zwolse CDA-fractie roept de Tweede Kamer op om hun invloed aan te wenden om het verwachte vliegverkeer boven de stad Zwolle naar een dusdanig ‘hoog niveau’ te krijgen. "Ons doel is dat de overlast daarvan voor de inwoners van onze stad tot een acceptabel minimum beperkt kan worden", aldus Elfers. Overigens heeft de Zwolse fractie op 14 juni 2014 al in een open brief, tezamen met de fractie van Groen Links gewezen op de geluidsperikelen. De uitbreiding van het vliegveld is een voldongen feit, de vast te stellen vlieghoogte boven Zwolle nog niet.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

3 gedachten over “CDA Zwolle vraagt luchtsteun aan Tweede Kamer”

  1. Beste CDA-ers,
    Vliegtuigen op 3 KM hoogte kun je al erg goed horen. Bij een vlieghoogte van 2 KM wordt ons woongenot ernstig verstoord.

    Daarnaast klinkt het geluid in een bosrijke omgeving (onze buren in het Vechtdal en op de Veluwe) luider. Toeristen gaan vooral naar deze regio’s vanwege de huidige rust. Als de rust verdwijnt dan zal ook de natuurliefhebber (toerist) verdwijnen. Dit zal uiteraard tot banenverlies leiden.

    Het is wetenschappelijk aangetoond dat lawaaioverlast een negatieve invloed heeft op de levensduur van de mens. Dit is niet in geld uit te drukken.

    Daarnaast is het een zeer kwalijke zaak dat de overheid de burgers niet of onjuist informeert. Dit schaadt het vertrouwen in de overheid en de rechtsstaat. De schandalige behandeling van de Groningers (aardbevingsschade) staat ons nog vers in het geheugen gegrift.
    Indien de overheid ook hier niet naar de geluiden van haar burgers luisters dan verliest deze haar geloofwaardigheid.

    Vliegveld Lelystad is gedoemd om te mislukken. Van alle luchtvaartmaatachappijen heeft slechts RyanAir belangstelling getoond.
    De rest wijst Lelystad af.

    Daarom:
    LELYSTAD VAN DE BAAN

    Door een nieuwe luchthaven in de Noordzee te bouwen ontstaat er ruimte voor nieuwe woningen in Noord Holland. Er is nu een groot tekort aan bouwgrond in Amsterdam. E?n plus ??n is twee, niet waar?

  2. Och och wat een drukte om wat vliegtuiggeluid. Ik houd daar juist van, zie ernaar uit. ’t is immers een monotoon geluid waar heel goed doorheen te slapen valt.

    Heel anders dan feestende studenten die tot diep in de nacht al zingend en schreeuwend op frequente en onregelmatige nachtelijke tijden hier door de wijk fietsen.

    Het geluid van vliegtuigen klinkt luider in het Vechtdal en op de Veluwe, omdat daar verder toch niks te horen valt lijkt me.

    Ik omarm de vooruitgang in ieder geval.

  3. Over religie gesproken, vandaag weer een envelope van de lokale jehova’s in de post. Ik denk dat religieuse mensen per definitie niet goed bij ’t hoofd zijn. Van welke religie ze dan ook zijn.

    Dus tsja, politiek en religie gaat al helemaaaal niet samen lijkt me.

Reacties zijn gesloten.