Vragen over infrastructuur door komst Ikea Zwolle

De fractie van de VVD Zwolle wil graag in de raadsvergadering van maandag 10 december 2007 een aantal mondelinge vragen stellen aan het College van B. en W. over de aangekondigde komst van Ikea naar Zwolle. De VVD Zwolle heeft namelijk met grote instemming kennis genomen voor de voorgenomen vestiging van de Zweedse meubelgigant naar Zwolle. Goed voor de lokale en regionale economie, met name voor de groei van de werkgelegenheid.

De vestiging van Ikea op het bedrijventerrein Hessenpoort vergt echter volgens de VVD wel de nodige infrastructurele aanpassingen in dat gebied. Ikea verwacht maar liefst 1,5 miljoen bezoekers per jaar! De ondernemersvereniging Hessenpoort heeft al laten weten zich vooral zorgen te maken over de komende verkeersbewegingen, dat die zorg terecht is blijkt op het bedrijven terrein Westermaat in Hengelo. Sinds de vestiging van Ikea op dat terrein is er met grote regelmaat sprake van files tot op de aangrenzende A1 toe.

Dit constaterende wil de fractie van de VVD Zwolle het College maandag de volgende vragen stellen:

1. Wanneer wordt – naar verwachting – met de bouw van de Ikea vestiging begonnen?

2. Welke infrastructurele maatregelen zullen worden getroffen om de bereikbaarheid en de verkeersafwikkeling van Hessenpoort, ook na de komst van Ikea en de Van der Valk- vestiging, te garanderen?

3. Gaat het College over deze te nemen maatregelen op korte termijn in gesprek met de Ondernemersvereniging Hessenpoort 

4. Deelt het College de mening van de Ondernemersvereniging Woonboulevard Voorsterpoort dat de vestiging van Ikea op Hessenpoort “een bom legt” onder de verdere ontwikkeling van Voorsterpoort en bent U bereid over die verdere ontwikkeling met die ondernemers in gesprek te gaan?

5. Hoe denkt U de Raad verder te informeren over de verdere ontwikkelingen rond de komst van Ikea naar Hessenpoort en de consequenties daarvan voor Voorsterpoort?

Zwolle, 7 december 2007

Namens de fractie van de VVD Zwolle,

Gerrit van der Kooy  

René de Heer

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

45 gedachten over “Vragen over infrastructuur door komst Ikea Zwolle”

  1. Natuurlijk is er goed over de infrastuctuur nagedacht.Kijk maar naar de Centuurbaan.Dat is toch ook geweldig opgelost?Eerst goede wegen aangelegd en toen de kantoren pas gebouwd
    Nadenken door ambtenaren in Zwolle? Gezien de vele missers in het verleden heb ik daar een hard hoofd in

  2. Wat wordt bedoeld met punt 4? Misschien dat de rest van de ondernemers daar minder klandizie denken te gaan krijgen? Ik denk namelijk dat ze daar niet bang voor hoeven te zijn…

    Wat betreft de infrastructuur: dat lijkt me weer eens heel slim om daar naderhand pas over te denken… niet dus! Echt weer gemeentewerk h?… Wanneer worden die mensen nou eens volwassen?

  3. Bij pt.3 & pt.4 benoemen ze hun kiezers. Papje (G v.d. K) zuurt voortdurend over gemeente-ambtenaren: vooral door 1-zijdige comm. via een column bij zijn vrIndjes. Nu zomaar weer (volgens VVD-gebruik) raadsvragen neergeploft en niet ff terugkomen om te reageren…. Weer 1-zijdige communicatie. Zomaar zonder hun maatjes van Swollwacht dit keer? En oplossingen voor knelpunten? Lees trouwens niet waar nu concreet de knelpunten zitten. Waar zijn ze trouwens met hun comedy (samen) over de verkeerssituatie in Stadshagen: “Berlijnse muur in Stadshagen”. Wederom niets van weer gehoord. Marrianne neem nou niet die goedkope retoriek over. Wie zegt dat de gemeente niet met de infrastructuur bezig is (geweest). Schreeuw maar wat populistisch, vooral mooi als de tegenpartij zich niet kan verdedigen. Voorop gesteld, ik ben het ook zeker niet met alles eens wat de gemeente doet. Maar populistisch schreeuwen tegen de massa (en niet debatteren met degene over wie het gaat) doet me denken aan een ex-VVD-er. @ Wilbert: ’t zal mij niet verbazen.

  4. Ander half miljoen bezoekers per jaar!Stel ze komen gemiddeld met twee man in een auto.Dat zijn zevenhonderdvijftigduizend (750.000)autos per jaar.Gedeeld door ongeveer 350 dagen is meer dan eenen twintig honderd (2100) autos extra per dag!!Tel daarbij ook nog eens een paar honderd autos die van der Valk aantrekt dan kan zelfs een ambtenaar berekenen dat het daar een bende wordt.Wil je van uit Zwolle via de Kranenburger weg daar na toe op een zaterdag dan kun je beter naar Amersfoort rijden want dan ben je er vlugger.Komt nog bij dat de Rova de hele week ,maar ook op zaterdag ,met die 20KM p/uur veegwagentjes die in de stad hebben geveegd heen en weer rijd naar de stortplaats om de zooi te legen.Ook zo mooi bedacht door de hoge heren.

  5. Kijk naar de centuurbaan hoe ze daar het paard achter de wagen spannen.Het ziekenhuis is tussen half vijf en zes uur ,door een ambulance nauwelijks te bereiken.Er kan best over nagedacht zijn maar daar blijft het vrees ik bij.Er is ook jaren nagedacht over de uitrit van de Dobbe ,en nog is het daar huilen met de pet op.
    En dan die Rova wagentjes, daar is ook niet over nagedacht dat die dingen de hele dag heen en weer rijden over de Kranenburger weg met een gangetje van 20 Km.en zo het verkeer ophouden.Ik ben benieuwd welke oplossingen ze dan willen aandragen om het verkeer te kunnen verwerken.De Hermelenweg misschien 4 baans maken?
    Nu is die afgesloten in de spits uren van wege het sluipverkeer.Maar deze weg zal erg druk gaan worden.Maar misschien gaat de gemeente Zwolle wel vergunnuimngen verkopen a 130 euro om er wel te mogen rijden.Willen ze van ons als aanwonende ook .

    Ter verduideling ik rij elke dag langs deze weg omdat ik werk in de stad maar woon al dertig jaar net achter Hessenpoort in het voormalige mooie Nieuwleusen.Dus ik zie dan de verkeers problemen die ontstaan op de Kranenburgerweg en A28.
    ;D ;D

  6. Lukt dit wel dan

    Dobbe: Hebben we het hier uitvoerig over gehad. Als er “spijkers met kop*en” moeten worden geslagen, gedragen VVD & Swollwacht zich als kl*ine kinderen en ch*nteren ze de besluitvorming door helemaal niet op te komen dagen. Lekker o*rlogjes voeren over macht en politiek over de ru*gen van de burger.

  7. Hoe’s t mogelijk:’
    Rova-wagentjes: de gemeenteraad stond achter het vertrek van de Rova. Maar denkt verder ook niet mee. De gemeenteraad is de hoogste politieke macht in de gemeente…..
    Prettige betrokkenheid van je Tjalling, als niet-Zwollenaar. Ook eigen belang begrijp ik. Geloof echter niet dat ik hier een serieuze oplossing heb gelezen. Vooropgesteld, die heb ik ook niet: ben nog gefrustreerd over de politiek over de infrastructuur in Stadshagen en met name over de communicatie van essentiële veranderingen…..die was er namelijk niet. Maar geen gemeenteraad die daar wat van zegt. Ok er namen 2 PvdA-gemeenteraadsleden de moeite om te komen kijken. Ook de autoverbinding Stadshagen-Westenholte lijkt toch helemaal nergens op! Als ik tegenwoordig naar WVF ga, ga ik over de Mastenbroekerbrug en de Blaloweg. Neem alle stoplichten voor lief, de weg is nog korter als via de nieuwe verbinding.
    Ook daarover……stilzwijgen. Van bijna iedereen!!

  8. Het fatale 1e deel van de reactie op Tjalling, herschreven en superkort.
    Over de Ceintuurbaan zijn we het eens. Maar dat is al zo lang.
    Er was nooit een partij in de gemeenteraad die met een uitvoerbare oplossing kwam.

  9. Hi Dick ik begrijp dat je op de zelfde golf lengte zit als ik.
    Ik ben een geboren en getogen Zwollenaar hoor, maar ben dertig jaar geleden verhuist naar de gemeente Nieuwleusen.Leuk wonen tussen groen en koeien en schapen en vooal rust en snachts echt nog donker.Nu kunnen we de krant s”nachts buiten lezen door de lichtverontreiniging van Hessenpoort.Ik zie dus dagelijks hoe mijn woon omgeving wordt aangetast en vrees Hessenpoort 2 wat bijna bij mij in de voortuin komt.Vandaar dat ik ze scherp reageer op die Ikea plannen.Aankomende woensdag is er een bijeenkomst bij van der Valk over nieuw te bouwen vestiging .Daar zijn we steeds van op de hoogte gehouden.Maar dit (Ikea) slaat echt in als een bom.

    Gerrit !! Groetjes van je oude buurman Tjalling.

  10. @ de berekening van Tjalling;

    Ikea’s geven doorgaans niet zulke verkeersproblemen doordeweeks, maar des te meer op de zaterdagen en feestdagen. Dan zul je zeker meer 2.100 voertuigen op een zaterdag krijgen, denk eerder aan het vijfvoudige.

    Verder vind ik het wel goed dat de VVD hier aandacht voor vraagt, niet alleen bij de IKEA in Hengelo zijn er problemen, maar ook in Delft en Barendrecht bijvoorbeeld, eigenlijk bij elke IKEA.

  11. wat een ongeduld allemaal. Het is nog niet eens bekend wanneer dit spektakel gaat beginnen. Wacht ff rusitg af wat de plannen inhouden, zo voorbarig allemaal.

    Ik weet ook nog wat raadsvragen:
    – Nederland heeft zich kandidaat gesteld voor het WK 2018. Wordt het FC Zwolle stadion hiervoor aangepast? Met hoeveel plaatsen? Past dit op de ceintuurbaan? En als Belgie uit elkaar valt wat dan? Zou nieuwbouw niet beter zijn? In het Weezenlandenpark?
    blalblalblalblabla

  12. De aansluiting Ommen van de A28 zal inderdaad aangepast moeten worden. Zeker met het oog op een toekomstige rijksweg 35 die daar aan gaat sluiten, en een N340 die opgewaardeerd gaat worden, de bouw van Hessenpoort II en de IKEA, dan is dit wel nodig.

  13. Ja inderdaad Chris,De huidige aansluiting klopt niet.Kom je vanaf de Hessenpoort ,of vanaf de Hessenweg en wil je de A 28 op richting Amersfoort dan moet je een onlogische bocht maken.De aansluiting zou verlegd moeten worden richting het noorden of zoals ik het al aangaf op de foto of nog iets verder richting de benzinepomp.De nieuwe getekende weg zou ook de spoorlijn iets langer kunnen volgen en tussen Hessenpoort 1 en twee kunnne lopen.De A28 wordt daar zesbaans dus in en uitvoegen gaat daar dan soepeler en veiliger dan de huidige invoegstrook.
    Ja heren Raadslieden wij weten het wel.Maar zo is het altijd ,luister meer naar de man van de straat dat voorkomt een hoop ambtelijke stommiteiten !!!!!!!!

  14. Ja heren Raadslieden wij weten het wel.Maar zo is het altijd ,luister meer naar de man van de straat dat voorkomt een hoop ambtelijke stommiteiten !!!!!!!!

    Hopelijk kunnen dovemansoren wél lezen.
    Maar het begrijpen…? 😀 😮 ;D

  15. Plug hier je vragen, aan de hand van tekst op de weblog. Zonder commentaar en wacht rustig af. Ja hoor, veel nuttige reacties op onze weblog; zo hoef je zelf niet na te denken maar kun je wel met de eer gaan lopen. Nooit vertellen natuurlijk waar die zinvolle teksten vandaan kwamen. Zo werkt blijkbaar de “partij van de upperclass” in Zwolle.

  16. Dick,Je kunt nog geen reacties verwachten.Donderdag middag om frie uur gaan ze naar huis en komen pas dinsdag tegen koffie tijd weer opdagen.Dus tot dinsdag geduld Dick.:-)

  17. Zijn er trouwens ook al vragen gesteld over de situatie van Westenholte? De doorstroming zal voor het passerende verkeer ongetwijfeld flink verbeterd zijn, maar ik weet van veel mensen dat het voor de Westenholtenaren zelf absoluut niet beter is geworden nu er maar 2 uitgangen meer zijn in Westenholte.

    Voordat ik Westenholte uit ben, moet ik nu behoorlijk extra door de wijk rijden. Om nog maar te zwijgen van mijn ouders die vroeger gewoon bij de Stinsweg eruit konden en nu naar halverwege de Voorsterweg moeten om W’holte ?berhaupt uit te komen.

  18. Wilbert: moet je de Swollwachtclan in Westenholte even aan de mouw trekken. Die stellen van alles aan de kaak.
    Tjalling: mooie animatie en leuk dat je je ideen hier ventileert. Leerzaam. Nee, ik ben geen VVD.

  19. @Dick (koekje van eigen deeg 😉 ):

    Plug hier je vragen, aan de hand van tekst op de weblog. Zonder commentaar en wacht rustig af. Ja hoor, veel nuttige reacties op onze weblog; zo hoef je zelf niet na te denken maar kun je wel met de eer gaan lopen. Nooit vertellen natuurlijk waar die zinvolle teksten vandaan kwamen. Zo werkt blijkbaar de “partij van de upperclass” in Zwolle.

    Dat betekent dat die partij dus voor de gemeente/de burgers bezig is de vragen door te geven en daar is in mijn ogen niks mis mee.
    Noem het dan populistisch geneuzel en dan ben je van me af, dacht je? Ik bazel echt niet zomaar wat, hoor, zoals je, lijkt mij, inmiddels wel weet van me. Wat de gemeente doet en waar ze achteraf steeds vragen over moeten stellen, is vaak onnodig geneuzel! Dat er niet over alles nagedacht is in de soms korte tijd, daar kan ik best in komen. Maar bijvoorbeeld de situatie bij de Dobbe was niet nodig geweest, de infrastructuur in Stadshagen niet, noem maar op! Om als gemeenteraad te gaan zeggen dat de doorstroom wordt geregeld om meer mensen te laten fietsen, terwijl we allemaal weten hoe lui we allemaal zijn… Neem me niet kwalijk, maar je kan me niet vertellen dat ze daar goed over nagedacht hebben. Dat noem ik gewoon ronduit naïef! Laat dit dus niet weer zo’n hopeloos verhaal worden als gemeente en ga eens goed met de verschillende betrokken partijen aan tafel voor je een besluit neemt waar je van te voren over kan zeggen dat het niet gaat werken.
    Dat het een IKEA betreft zou al genoeg moeten zeggen: veel volk dat met de auto komt shoppen… Dus files. Dat weet je als je de inkopen gaat doen (geen dagje uit naar IKEA in het weekend en op koopavond dan) zonder even lekker in de file te staan. Niet iedereen is in staat om die boodschappen te doen door de week overdag, dus verzin eens een creatieve oplossing zoals ze in Hengelo en meerdere IKEA-plekken hebben gedaan: parkeren op afstand met een pendeldienst of zo. Ook niet leuk maar wel handiger qua doorstroom op de snelweg en de hoofdwegen om het gebouw heen. Het is kiezen of delen mensen… Ik hoop dan maar dat er goed gekozen gaat worden…

  20. Pendelbussen zijn erg onpraktisch bij dit soort winkels. Als je veel koopt, of grote dingen koopt, ga je dat toch niet meeslepen in de bus. Ik kan me voorstellen dat als je daar op je vrije zaterdag heengaat, je artikel ook direct in elkaar wilt zetten, en niet gaat wachten op bezorging ofzo. (waar ook weer iemand voor thuis moet zijn en een vrije dag of verlof moet opnemen).

  21. Klasse Wilbert; de situate in Westenholte aan de orde stellen waar ik ook al diverse keren over repte. Marrianne ik kan je dit keer aan het begin (de manier waarop) helemaal niet volgen; wat die kakkers doen is toch ordinair jatwerk, zonder de bedenkers te bedanken en er zelf goed sier mee gaan maken. Die Papje is notabene iets geweest in de communicatie. Heeft daar alleen wat over -zijdige communicatie aan over gehouden.

    In de rest van je betoog (de knelpunten), Marrianne, kan ik me in grote lijnen soms wel vinden. Maar ga niet mer op de details in; heb er al meer dan genoeg over geschreven en anders val ik alleen maar in herhaling. Stop nu (als er geen gezellig toppic meer is) want heb net op het journaal al weer veel te veel van die “notabelen die zichzelf beter voelen als de rest” zien lopen achter Marky Mark aan. Gelukkig zaten Koot & Bie ook in hetzelfde journaal voor het evenwicht 😉 Lekkere zaterdagavond….

  22. inderdaad tjalling, een klaverblad meer richting noorden. ik voorspel overigens dat ook de meubelboulevard (in de vorm van woonmall) en de keukenboulevard (keukenmall) naar rotterdams voorbeeld daar ook graag willen zitten, dit is bijna onvermijdelijk.

  23. Komt die Burger King nou ook op de Hessenpoort of bij de lichtmis, kan me voorstellen dat ze nou graag zo dicht mogelijk bij de Ikea willen zitten.

  24. Ook SP Zwolle stelt vragen:

    De SP in Zwolle wil een onderzoek naar de verkeersdrukte die de vestiging van Ikea met zich meebrengt.

    De woonwinkel komt op bedrijventerrein Hessenpoort komen. Het gemeentebestuur denkt dat de verbreding van twee straten genoeg is om al het verkeer moeiteloos af en aan te laten rijden. De SP denkt dat dit niet genoeg is omdat er vermoedelijk ook veel mensen van buiten Zwolle komen. De SP heeft nog meer twijfels bij de komst van Ikea naar Hessenpoort. Zwolle kan er andere winkels nu niet meer weren, omdat Ikea toestemming heeft gekregen. Zwolle wil er eigenlijk alleen grote industrie, maar is gezwicht voor Ikea die alleen genoegen neemt met een plek langs de snelweg.
    Bron: RTV Oost

  25. @Dick:
    Bedoel je dit stukje?:

    Dat betekent dat die partij dus voor de gemeente/de burgers bezig is de vragen door te geven en daar is in mijn ogen niks mis mee.

    Daarin bedoel ik dat ik geen enkel probleem heb dat eventuele ideeën van mij binnen een politieke discussie gebruikt worden. Als ik daar wel om gaf, dan was ik wel in de politiek actief geworden.

  26. Hoi Marrianne: Dat stukje bedoel ik. Daar zien we het dus anders, hoe ik deze actie zie heb ik al zeer regelmatig beschreven. Je vindt het dus niet erg als jouw idee gebruikt wordt, maar zonder dat ze dat laten weten van een forum plukken? Vind ik onbeschoft.
    Voor de rest zijn wij het aardig eens.
    Heb eigenlijk ook geen zin meer hier verder op in te gaan.

  27. Als je een kerel/vrouw bent doe je volgens mij zelf mee in de discussie (of neergedumpte vragen) die jezelf veroorzaakt. Zo hadden John Weber (PvdA) & John van Boven (CU) (vast nog wel meer maar ik weet er zo niet meer) wel het lef in het verleden. Voor zover je met “open vizier” kunt spreken op internet, lijkt dit er tenminste op.

  28. De afgelopen week kondigde wethouder Knol aan dat hij na jaren onderhandeling een overeenkomst heeft kunnen sluiten met Ikea. In oktober werd de gemeenteraad (in het geheim) gevraagd wat zij er van zou vinden als de wethouder toch met IKEA in onderhandeling ging met als uitgangspunt een vestiging op de Hessenpoort. Hiermee ging de wethouder in tegen het vastgesteld beleid van de gemeente Zwolle, dat er op is gericht grootschalige detailhandel in de Voosterpoort te vestigen. De fractie van de SP heeft toen reeds bij de wethouder aangegeven niet gelukkig te zijn met deze draai. De SP heeft de nodige twijfels bij de vestiging van Ikea op Hessenpoort.

    Het leek goed nieuws dat een grote winkelketen als Ikea naar Zwolle zou komen. Immers, een winkelketen met dergelijke uitstraling kan alleen maar een meerwaarde zijn voor de Zwolse economie en werkgelegenheid. Echter, al snel bleek dat Ikea een onderhandelingspositie kan innemen die het gehele gemeentelijke beleid kan doorkruisen. De SP vraagt zich af of Hessenpoort wel de geschikte locatie is om een dergelijke winkelketen te huisvesten.

    In Zwolle is immers in het verleden besloten om de Voorsterpoort te bestemmen voor grootschalige detailhandel en leisure en Hessenpoort juist te gebruiken voor de grotere industriële bedrijven. Het bestemmingsplan staat een winkel als Ikea daarom ook niet toe op de Hessenpoort. Ikea wil een echter een zichtlocatie en dus niet naar de Voorsterpoort.
    De wethouder heeft nu toegestaan dat er voor Ikea een uitzonderingspositie is gecreëerd. De wethouder meet met twee maten en tast hiermee het gelijkwaardigheidsbeginsel aan. Daarnaast gaat hij voorbij aan de afspraken die in het verleden zijn gemaakt. Als Ikea zich nu op Hessenpoort kan vestigen, kan de wethouder geen nee verkopen wanneer gelijksoortige bedrijven zich aandienen voor Hessenpoort.
    Door de gekunstelde oplossing ⤽stand alone⤝ zou een precedent werking worden voorkomen. De SP betwijfelt het, want werkgelegenheid, economische aspecten en landelijke uitstraling kunnen bij een nieuwe gegadigde dan weer zwaarder wegen.

    Daarnaast maakt de SP zich grote zorgen over de infrastructurele aspecten die de komst van Ikea met zich meebrengen voor Hessenpoort. De wethouder geeft aan dat met de verbreding van twee straten wel goed moet komen met de verkeersafwikkeling, volgens de SP is dit een te optimistische kijk. Hij lijkt te vergeten dat Ikea een gebiedsoverstijgend is en daarmee vele verkeersbewegingen met zich mee zal brengen. De komst van Ikea mag niet leiden tot een verkeersinfarct en slechtere bereikbaarheid van Zwolle. Het verdient aanbeveling om een gedegen onderzoek te doen naar de verkeersintensiteit die de vestiging van Ikea met zich mee zal brengen en de omvang van de infrastructurele investeringen voor te leggen aan de gemeenteraad. De raad wordt nu voor een voldongen feit geplaatst.

    Overigens lijkt ook het communicatie traject niet geheel soepel te verlopen. De Ondernemersvereniging Woonboulevard Voorsterpoort lijkt niet eens te zijn geïnformeerd. De SP heeft grote twijfels bij de komst van Ikea naar Zwolle op de voorgestelde manier.

    Bron: SP Zwolle

  29. S.P
    Snap het dan!Ikea komt niet op de Hessenpoort maar op een eiland !!
    Een eiland gelegen aan de Nieuwleusenerdijk.Tja wat ze al niet verzinnen om er een legaal tintje aan te geven. ;D Stelletje draaikonten die wethouders

  30. Laat de gemeenteraad nou even een dagje gaat “buurten” in Hengelo, scheelt hen dat vele uren, zo niet dagen, in de vergaderzaal. In Hengelo is enkele jaren geleden een ikea gerealiseerd en zijn ze er ook achter gekomen dat een “ikeafile” de hele snelweg vastzet.

  31. Hoe komen jullie er toch seeds bij dat in Hengelo het zo filegevoelig is? Waar haal je dat vandaan?
    Ik kom voor alle duidelijkheid uit Hengelo en kom er regelmatig en heb er nog altijd familie wonen, dus ik ben erg nieuwsgierig naar deze feiten.

    Wat betreft de wethouder: heeft hij een vetorecht of zo in deze zaak (gehad)? Anders is dit toch niet mogelijk in een democratie? Er lijkt me iets goed mis te zijn als er nu al een besluit ligt dat IKEA er komt en er blijkbaar door de gemeenteraad anders tegenaan gekeken wordt.
    Ik kan me ook goed indenken dat je de industrie en de detailhandel gescheiden houdt: zo voorkom je vriendjespolitiek, waar dit wel een beetje naar ruikt…

  32. Dus, wat ik al schreef, VVD ploft hier dezelfde vragen neer als die ze in de gemeenteraad gebruiken. Krijgt zonder ook maar iets extra’s te doen ik weet niet hoeveel bruikbare suggesties. Toevallig bij dit onderwerp ook nog op 2 andere toppics. Maar een bedankje? Kom, voelen ze zich veel te groot voor. We zijn maar klootjesvolk, waar de kakkers af en toe van kunnen profiteren.

  33. ikea
    hallo.

    wij doen een werkstuk over Ikea en hebben vragen hier over..
    weten misschien mensen antwoord op 1 van deze vragen?!

    – Wanneer is de Ikea begonnen en waar is die gevestigd?
    – Hoeveel Ikea??s vestigde zich in Nederland?
    – Wanneer kwam de eerste Ikea in Nederland?
    – Hoelang denken ze bezig te zijn met dit project?
    – Hoeveel denken ze te investeren?
    – Hoeveel mensen zijn er nodig voor dit proces?
    – Zijn er veel mensen nodig om de Ikea draaide te houden?
    – Hoe word de verkeersituatie bij de Hessenpoort?
    – Hoe is de concurrentie met andere meubelzaken?
    – Hoe was de Ikea vroeger en hoe nu, zijn er veel dingen veranderd?

    wij hopen graag iets te horen met reactie op ons antwoord.

    met vriendelijke groet D&M

Reacties zijn gesloten.