banner_stichting-zwolle-online.jpg
Hoofdpagina
Hoogtepunten
Opsporingsberichten
Koningsdag
Bevrijdingsfestival
Algemene Logs
Foto's bestellen?
Regionieuws
Spelregels/Disclaimer
Nettiquette
Vacatures
Advertenties

ijsselhallen_2017a.gif

ketelzorg_banner_140x120pxbew.jpg

Webdesign Zwolle

glasservice-banner-0414.gif

banner_vriendenherberg.jpg

wrzv_2016.gif

gemeentebuttoninfo2.gif

zwenkwielen.net banner.gif

Laatste Reacties
Rekenfout in rapport vl...
Wanneer er enkel chartervlu...
Berkum naar onbekend Aj...
Moet nog wel even gezegd he...
Rekenfout in rapport vl...
Om in de afweging economie-...
Rekenfout in rapport vl...
Fair point, Pieter. Wat ste...
Rekenfout in rapport vl...
Je vind het rationeel om he...
Rekenfout in rapport vl...
Wat ik probeer over te bren...
Berkum naar onbekend Aj...
Op een slof en een oude voe...
Rekenfout in rapport vl...
KlaasJan, het valt me op da...
Berkum naar onbekend Aj...
Succes Berkum en neem die d...
Ervaring en vernieuwing...
Wat is een relifoob ?
Rekenfout in rapport vl...
Feit is dat er onjuiste cij...
Ervaring en vernieuwing...
@Bernard zeker hou ik van g...
Rekenfout in rapport vl...
Ach, het kan allemaal best ...
Ervaring en vernieuwing...
Tja, ik weet niet of het aa...
Ervaring en vernieuwing...
Hee Janna, een nieuwe relif...
Ervaring en vernieuwing...
Nou RietPluim, jouw reactie...
Ervaring en vernieuwing...
Nou Zwollee, het duurde bij...
Rekenfout in rapport vl...
https://zembla.bnnvara.nl/n...
Rekenfout in rapport vl...
Nee apekool, het betreft ee...
Ervaring en vernieuwing...
Tsja, je zou toch denken da...
Rekenfout in rapport vl...
KJ: je haalt er een heleboe...
Rekenfout in rapport vl...
Ik ben niet somber, alhoewe...
Rekenfout in rapport vl...
Klaas jan, Er spreekt een ...
Rekenfout in rapport vl...
Met een enkel snoepje of ee...
Rekenfout in rapport vl...
Nee hoor Riet. Ik vraag mij...
Gemeente start proef me...
Het grote nadeel bij deze p...
Rekenfout in rapport vl...
Klaas Jan, Je bent wel hee...
Rekenfout in rapport vl...
Regeren is vooruit zien. La...
Rekenfout in rapport vl...
Ja, doe ik ook regelmatig i...
Rekenfout in rapport vl...
Wat ik niet snap is dat men...
Hoofdpagina arrow Categorieën arrow Algemeen arrow Herdenkingsplechtigheid bij oorlogsmonument
Herdenkingsplechtigheid bij oorlogsmonument
vrijdag 6 oktober 2017 15:29
Zwolle - Bij het oorlogsmonument aan de Haersterveerweg in Zwolle wordt vrijdag 13 oktober een korte herdenkingsplechtigheid gehouden. In 1944 werden op deze plek zeven mensen gefusilleerd.

Het monument aan de Haersterveerweg is in 1987 geadopteerd door basisscholen De Campherbeek en De Duyvencamp. Het monument werd opgericht ter nagedachtenis aan de zeven inwoners van Zwolle die op 13 oktober 1944 op de schietbaan aan de Schrevenweg (nu Haersterveerweg) werden gefusilleerd als vergelding voor een gepleegde verzetsdaad. Het monument stelt een schietbaan voor met daarop de namen van de zeven Zwollenaren. Bij de plechtigheid, die om 13.30 uur begint, zijn leerlingen van de twee scholen actief betrokken. Wethouder Michiel van Willigen woont de plechtigheid bij namens de gemeente Zwolle en legt bloemen bij het monument. Ook leerlingen en nabestaanden leggen bloemen bij het monument. Belangstellenden zijn van harte welkom.



Reacties (41)add
0
Bericht door Hikje, op 6 oktober 2017 16:27
Hmm, een beetje meer context mag best wel bij dit
nieuwsbericht lijkt me.

0
Bericht door Hikje, op 9 oktober 2017 16:29
Ok, niemand reageert. Laat me dan vragen, waren 't communisten die
daar kregen wat ze verdienden ?

Ik zeg niet dat de fasisten recht hadden de communisten af
te schieten, maar dit is wel een puzzeltje wat je niet kan negeren.


0
Bericht door Tokus, op 9 oktober 2017 16:40
Je kunt je beter niet verzetten.
joppuh
Bericht door Joppuh!, op 9 oktober 2017 17:25
Hoezo kregen communisten wat ze "verdienden" in die tijd??
Ook als deze verzetstrijders communisten waren verdienen ze het in ere herdacht te worden.
0
Bericht door Hikje, op 10 oktober 2017 16:05
Uh, nope Jopuh. Oneens met je. Herdenken is denk ik geen goed
idee in dit geval. Moeder Theresa herdenken, Nelson Mandela,
Ghandi. Zulke mensen verdienen herdenking.

Lezende 'ze werden gefusilleerd als vergelding voor een gepleegde verzetsdaad'. En verder geen nieuws. Wat was die 'verzetsdaad' ?

Graag! een beetje meer journalisme van weblog Zwolle hier.


0
Bericht door RietPluim, op 10 oktober 2017 16:13
Hikje,

Mandela en Gandhi, okee, maar Moeder Theresa? De vrouw die ernstig zieke mensen liet creperen omdat ze geloofde dat lijden een mens dichter bij God brengt, en dat aan de wereld verkocht als liefdadigheid? Roomse propaganda!
0
Bericht door Hikje, op 10 oktober 2017 16:37
Oh, wel Rietpluim. Ken je 't verhaal van wat de profeet van
de Chistenen deed in Bethesda? Er wandelden daar een paar weg,
en velen niet. Wat denk je van zulks? Als je dan toch bezig bent zou ik denken smilies/smiley.gif Ethisch gepuzzel, houd ik van. Ook om je daarin uit te dagen.

Ik denk overigens wel dat echt serieus lijden mensen als Nelson
Mandela en Ghandi is overkomen. En ik put heel veel inspiratie
uit die geschiedenissen. Wie weet had Moeder Theresa wel gelijk
ook. 't bracht ze wel ergens immers, we hebben 't er nu over.

In de context van oorlog en de monumenten daarvoor.
Erg zware materie, voor eenieder en voor mij ook besef ik.
Neem hopelijk geen aanstoot aan mijn overpijnseltjes.


Veldwachter
Bericht door Veldwachter, op 10 oktober 2017 18:09
@RietPluim
Hoe kom je aan die onzin over moeder Theresa? Zij was geen heilige maar wat jij nou uitkraamt is m.i. gewoon laster. ( Of om in jouw taalgebruik te zeggen: framing en demagogie).
0
Bericht door PeterD, op 10 oktober 2017 19:26
Laster is wat Hikje over het communistisch verzet schrijft. Mensen die de strijd tegen de bezetter met hun leven heb en moeten bekopen worden eventjes weggezet op grond van hun ideologie. Beoordeel mensen op hun daden en niet op hun ideeën.
Moeder Theresa is heilig verklaard, maar er is ook kritiek op haar. Lees maar.
https://historiek.net/moeder-teresa-heilig-omstreden/63413/
Veldwachter
Bericht door Veldwachter, op 10 oktober 2017 20:15
Zoals gezegd moeder Theresa was geen heilige (ook zal is ze heilig verklaard door de RK) maar ik wordt een beetje moe van dat overdreven geschreeuw van RietPluim.

smilies/shocked.gif
0
Bericht door RietPluim, op 10 oktober 2017 20:42
Oh ja, ik sta echt in je oor te toeteren.
0
Bericht door RietPluim, op 10 oktober 2017 20:51
Uit Zo heilig is Moeder Theresa helemaal niet:

Een derde kroongetuige is Mary Loudon die aan Hitchens verslag uitbracht van haar ervaringen als vrijwilligster in het Home for the Dying in Calcutta. Ze kon associaties met een concentratiekamp moeilijk onderdrukken: ‘Alle patiënten hadden kaalgeknipte hoofden en lagen op uitgeklapte veldbedden. Nergens was een stoel te bekennen. (…smilies/wink.gif Er liggen vijftig à zestig mannen in de ene kamer en vijftig à zestig vrouwen in de andere kamer. Ze sterven. Aan de medische zorg wordt nauwelijks aandacht besteed. Er worden bijna geen andere pijnstillers verstrekt dan asperine en, voor wie geluk heeft, Brufen. Maar dat kon de pijn voor patiënten die aan terminale kanker leden nauwelijks verzachten.’ Mary Loudon werd kwaad toen een Amerikaanse arts haar wees op een vijftienjarige jongen die aan het doodgaan was. Met antibiotica zou de nieraandoening tijdig te behandelen zijn geweest, maar er wás geen antibiotica. Daardoor verslechterde zijn toestand. Het was nog niet te laat: een operatie zou het leven van de jongen kunnen redden. Maar daar wilde de leiding van het Home for the Dying niets van weten, want dan zouden àlle stervenden naar het hospitaal kunnen worden vervoerd en dat was in strijd met de nobele doelstelling.


De zusterorde die Theresa heeft gesticht is een van de rijkste op aarde, maar medicijnen kopen ho maar.
0
Bericht door RietPluim, op 10 oktober 2017 20:53
Het is altijd een hard gelag om een heilige van zijn voetstuk te zien storten, maar het is niet anders: Theresa was een kwaadaardig mens.
Veldwachter
Bericht door Veldwachter, op 11 oktober 2017 11:28
Juist, en hoe zou je jezelf betitelen?
0
Bericht door RietPluim, op 11 oktober 2017 11:38
Wat ik ook ben, ik ben in ieder geval niet zo hypocriet om als heilige door het leven te gaan terwijl ik zieken laat creperen. Denk je werkelijk dat dit monster respect verdiend? Waaróm denk je dat ik zo hard roep? Om al die Theresa-liefhebbers te overstemmen die zich drukker maken over het imago van Theresa dan om het onvoorstelbare leed dat ze heeft aangericht.
0
Bericht door Admin, op 11 oktober 2017 11:47
@Hikje:

Graag! een beetje meer journalisme van weblog Zwolle hier.


Zie: https://www.weblogzwolle.nl/content/view/53448/145/
Veldwachter
Bericht door Veldwachter, op 11 oktober 2017 11:55
Riet je geeft niet echt antwoord op de vraag, hoeft ook niet. Op mij kom je eerlijk gezegd niet heel vriendelijk over, maar dat is misschien en hopenlijk een vertekend beeld dat ik heb.
In zijn algemeenheid is het makkelijk om mensen te oordelen en te veroordelen, hoe ouder ik wordt hoe minder ik het probeer te doen. Vooral als ik ze nog nooit persoonlijk heb gesproken.
Er is een gezegde: als je met 1 vinger naar iemand wijst, wijzen er 3 naar jezelf. (Kijk maar eens naar je hand.)


0
Bericht door RietPluim, op 11 oktober 2017 12:09
Ik ben inderdaad niet vriendelijke jegens mensen die anderen laten creperen. En naarmate meer lof ze krijgen, word ik onvriendelijker, omdat die lof onverdiend is, omdat het respectloos is naar de slachtoffers, en omdat Theresa's orde nog steeds dezelfde gruweldaden begaat en daar hetzelfde onverdiende respect voor krijgt zonder dat er iemand ingrijpt.

Maar ik begrijp het, het zijn maar Indiaanse bedelaars, die hebben natuurlijk geen recht op goede zorg. /s

Ik ben niet van plan vriendelijker te worden ook al was mijn eigen ziel zo zwart als de duivel. Maar ik zal je reactie onthouden, voor de volgende keer dat jij kritiek op iemand hebt.
Veldwachter
Bericht door Veldwachter, op 11 oktober 2017 12:51
Je geeft nog steeds geen antwoord.
Ik krijg langzamerhand de indruk dat moeder Theresa een lieverdje was in vergelijking met jou. smilies/shocked.gif



bernard
Bericht door bernard, op 11 oktober 2017 13:10
Leuk puzzeltje Hikje. Daar moeten wij met ons allen toch achter kunnen komen.

Als ik het bericht zo lees dan begrijp ik dat de gefusilleerden niet degenen waren die die verzetsdaad gepleegd hebben. Het was een 'vergelding', dus vermoedelijk zeven willekeurige inwoners omdat de werkelijke daders niet gepakt waren.

Maar dan willen we natuurlijk nog weten wat die verzetsdaad was. Dat moet toch ergens te vinden zijn. Ben al even aan het zoeken geweest, maar niet gevonden.
0
Bericht door RietPluim, op 11 oktober 2017 13:42
En geen woord van Veldwachter over de onnodige doden die Theresa op haar geweten heeft. Nee, een emotionele reactie van RietPluim op een Weblog, dát is pas erg...
bernard
Bericht door bernard, op 11 oktober 2017 13:45
In de inventaris van het Historisch centrum vind ik
Stukken betreffende een op 11 augustus 1944 door de illegaliteit geroofde postzak met formulieren van het Centraal Distributiekantoor te Zwolle uit de trein Zwolle-Emmen, 1944 aug - sep.

Wellicht is dat de verzetsdaad?
0
Bericht door Leonardo67, op 11 oktober 2017 14:09
Waarom moeten er bij dit bericht weer reacties geplaatst worden die helemaal niets met dit topic te maken hebben? Het gaat hier niet over moeder Theresa maar over mensen die in WO2 zijn geëxecuteerd en die hier herdacht worden.
0
Bericht door RietPluim, op 11 oktober 2017 14:29
Omdat het nu eenmaal zo ter sprake kwam.

Maar wees gerust, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, en Veldwachter heeft z'n ware gezicht laten zien, dus we zijn klaar.
0
Bericht door BamBooh, op 11 oktober 2017 14:42
7 zwollenaren zijn gefusilleerd als vergelding voor een gepleegde verzetsdaad. Kan iemand mij vertellen wat deze verzetsdaden zijn geweest?
zwollee
Bericht door zwollee, op 11 oktober 2017 15:16
@BamBooh dat is een heel verhaal, kun je hier lezen: http://www.plankenloodsje.nl/verhaalRTalen.htm

RietPluim: paranoia bezig met je commentaar op Veldwachter.
zwollee
Bericht door zwollee, op 11 oktober 2017 15:20
@BamBooh, in de link staat het verhaal van 2 van de mensen die gefusilleerd zijn, de broers Tensen. Ik denk dat de Duitsers een groepje verzameld hebben. Niet allemaal van 1 actie.
0
Bericht door BamBooh, op 11 oktober 2017 15:34
Dank @zwollee voor je reactie op mijn vraag..
bernard
Bericht door bernard, op 11 oktober 2017 16:00
Poeh, wat een verhaal. Dank Zwollee.

0
Bericht door benjie, op 11 oktober 2017 17:36
Goed dat je dit even geplaatst hebt @ Zwollee . Dank daarvoor. Jammer dat Zuur Pruim eh sorry Riet Pluim, het weer over totaal iets anders moet hebben. Alleen omdat ze zo'n hekel heeft aan geloof. Christenen met name bah. @Hikje, heb je je al aangemeld bij de admin? Naar aanleiding van hun reactie op jouw om 11.47? Liever niet trouwens, met je stupide reacties alhier.
0
Bericht door PeterD, op 11 oktober 2017 18:03
Volgens de initiatiefnemer van het monument ging het om onderduikers.
http://www.stiwotforum.nl/view...c153ecc81f
0
Bericht door RietPluim, op 11 oktober 2017 20:20
Ongelooflijk wat zijn mensen ver van de realiteit losgeslagen zeg. Zeuren hier over de kleinste dingen maar als een non duizenden mensen de dood in jaagt, leggen ze liever de boodschapper om.
zwollee
Bericht door Zwollee, op 12 oktober 2017 8:13
Da's een mooie slachtofferrol Riet!

0
Bericht door HP, op 12 oktober 2017 9:06
Een heilige met meer dan 20 vrouwen waaronder kinderen, dol was op slavernij en het vermoorden van anders denkenden en hier een religie op heeft gemaakt, daar horen we Riet en de rest van links niet over.

Dieren levend ondersteboven hangen zodat het bloed leegloopt nadat je met een mes de slagader hebt geraaakt is wel prima, want halal.

Islam is vrede. Moeder Theresa een heks. Tot zover het beperkte denken van politiek correct links Nederland.


0
Bericht door RietPluim, op 12 oktober 2017 10:05
Zwollee, sorry dat ik je feestje verstoor.

Het schijnt dat Stalin in Rusland ook nog steeds vereerd wordt.
Zal ook wel goede dingen gedaan hebben.

HP
daar horen we Riet en de rest van links niet over.
Ja allicht. Er reageert hier nooit een moslim. Ik hoef jou toch niet te vertellen dat Mohammed geen heilige is en dat onverdoofde slacht barbaars is? Preken voor eigen parochie heb ik geen behoefte aan.
0
Bericht door benjie, op 12 oktober 2017 10:36
En ze /hij blijft maar doorgaan die Riet Pluim. Zielig hoor. Moet je niet eens aan het werk ? In plaats van de hele dag op het log reageren. Oh nee, dit is je werk. @Zwollee , je hebt helemaal gelijk in je laatste reactie.
0
Bericht door RietPluim, op 12 oktober 2017 11:31
Waar ben jij dan, benje?

Natuurlijk blijf ik doorgaan, mensen reageren toch ook op mij?

Waar is de slachtofferrol? Die zie ik niet. Ik zie christenen wel huilie-huilie doen als ik een christen bekritiseer.
0
Bericht door hotmint, op 12 oktober 2017 12:05
Ghandi's doctrine van geweldloosheid was gevestigd op acceptatie van de meest brute sociale hiërarchie die de wereld ooit heeft gekend: het kastenstelsel.

Nelson Mandela was het hoofd de terroristische vleugel van het ANC en de Communistische Partij. Op zijn proces pleitte hij schuldig aan 156 daden van openlijke geweldpleging, waaronder het mobiliseren van terroristische bomaanslagcampagnes. Bommen op openbare plaatsen werden geplant, waaronder in het station in Johannesburg. Veel onschuldige mensen, waaronder vrouwen en kinderen, werden gedood door Nelson Mandela’s MK- terroristen.

Wat een helden en een schoolvoorbeeld voor verering door communisten. Moeder Therasa precies hetzelfde wat hier ook wordt beweerd. Net zoals de verfoeilijke religie islam. Islam betekend onderwerpen en ook dat past precies in het communistische gedachtengoed.

Past allemaal niet meer in deze tijd. We worden nog wel verstandiger met zijn allen.
0
Bericht door RietPluim, op 12 oktober 2017 14:00
Gandhi had bovendien weinig problemen met de Apartheid in Zuid-Afrika.

De conclusie is dat helden en heiligen gewoon niet bestaan. Niettemin hebben Gandhi en Mandela iets goeds bewerkstelligd waarvoor we ze kunnen respecteren, zonder hun zwarte kanten uit het oog te verliezen.
0
Bericht door Dopneus, op 12 oktober 2017 14:29
Het anc van mandela heeft het hele land ten gronde gericht.
Lang leve het moraal.
Het Rhodesia van weleer, een van de rijkste landen van het continent is tot op de laatste zandkorrel verwoest.
Hieperdepiep hiera. Onafhankelijkheid en zelf bestuur.
Geen afrikaans land wat zichzelf kan redden.

De dopneus neemt nog een pot bier

bernard
Bericht door bernard, op 12 oktober 2017 16:05
PeterD: Jij hebt het over een ander monument. Namelijk dat in het Engelse werk. Hier gaat het over het monument aan de Haersterveerweg. Het tekent maar weer hoe de Duitsers eind 1944 nog huis hebben gehouden, terwijl al duidelijk was dat ze de oorlog zouden verliezen.
Reageer

busy
 

Nieuwstips Weblog Zwolle

Windesheim Zwolle

Computer Service Zwolle

Space Winner Zwolle

Mc Donalds Zwolle

breman-banner-weblogzwolle03.gif

Toegang
Wat is er te doen?
vrijdag 20 oktober:
Nacht van het Vrouwenhui...
vrijdag 20 oktober:
Nederlandse Breidagen
vrijdag 20 oktober:
Griezelen in de Sassenpo...
zaterdag 21 oktober:
Soulcap
zaterdag 21 oktober:
Kerken als Podium
zaterdag 21 oktober:
College door filmdocent ...
zaterdag 21 oktober:
A, B, C druk jij ook mee...
zaterdag 21 oktober:
Martin Hendriksma
zaterdag 21 oktober:
Stadshagenrun
zaterdag 21 oktober:
Nederlandse Breidagen
zaterdag 21 oktober:
Griezelen in de Sassenpo...
zondag 22 oktober:
Beleef Zwolle met verhal...
zondag 22 oktober:
Jonny Lang
zondag 22 oktober:
Gidon Nunes Vaz
zondag 22 oktober:
Ik zie, ik zie...het mon...