Zware aanrijding van Wevelinckhovenstraat

|   Laatste wijziging

Zwolle – Zondagmiddag rond 15.00 uur vond er een zeer zware aanrijding plaats tussen een motorrijder en een personenwagen op de van Wevelinckhovenstraat. De motorrijder is door de ambulancedienst met onbekend letsel afgevoerd naar het ziekenhuis.

 

Foto: René Brinker

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

56 gedachten over “Zware aanrijding van Wevelinckhovenstraat”

  1. Allemensen….. wat voor krachten zijn daarbij aan de orde geweest? Een motor die een achterwiel van een zeker niet lichte auto er compleet af rijdt?

    Als ik een gokje mag wagen dan denk ik dat een ’tikkie’ te hoge snelheid in ieder geval van toepassing is :'(

  2. WFvN, gezien de toestand van de motor, zal dat mee kunnen vallen. De auto kan ook flink hebben gereden, waardoor hij moest uitwijken en bijvoorbeeld tegen een paal/muurtjes aan is geknald….

  3. @ghehe – zoiets denk ik ook – ook bijv stoeprand is funest voor wielen/banden (bijv dwars tegenaan glijden).
    Motorretje ziet er wat dat betreft nog vrij compleet uit – veel andere gevallen is het hele voorwiel/stuur etc weggeslagen…….

  4. Nou ik kan jullie verzekeren dat die deuk wel degelijk van de motor is,was er namelijk zelf bij.Die motor is met meer dan 100 km tegen de auto aan gereden en de auto is een paar keer in de ronte gegaan.En van de motor was niet veel meer over hoor.

  5. hoorde vanmiddag dat de opel linksaf wou slaan de eikenstraat in .
    hij zag de motorrijder nog bij de verkeerslichten staan bij firezone.
    hij sloeg dus linksaf en toen zat de motorrijder er al tegenaan .
    die gek moet gewoon veeeeel te hard opgetrokken hebben .

  6. voorrang
    Maar dan wel in alle redelijkheid natuurlijk. Anticiperen op een straaljager is best moeilijk hoor. Ach, daar komt de technische recherche wel uit

  7. Persbericht:

    Een 45-jarige motorrijder uit Zwolle raakte zondagmiddag 27 juli gewond bij een verkeersongeval op de kruising van Wevelinkhovenstraat/ Eikenstraat. Hij werd met een gebroken arm en gebroken been naar het ziekenhuis gebracht. Op de kruising kreeg hij geen vrije doorgang van een hem op de van Wevelinkhovenstraat tegemoet rijdende 21-jarige autobestuurder uit Zwolle, die afsloeg om de Eikenstraat in te rijden. De autobestuurder reed in de richting van de Diezerkade. Naar het ongeval wordt een nader onderzoek ingesteld.

  8. De autobestuurder reed in de richting van de Diezerkade.

    Dat kan niet kloppen, die Calibra moet richting de kruising met de Bisschop Willebrandlaan hebben gereden want anders zouden een afslaande auto en een motor elkaar op de weg nooit kunnen kruisen.

  9. [Dat kan niet kloppen, die Calibra moet richting de kruising met de Bisschop Willebrandlaan hebben gereden want anders zouden een afslaande auto en een motor elkaar op de weg nooit kunnen kruisen.]

    Volgens mij heb je daar helemaal gelijk in Brundle. Ik vond het ook al een beetje vreemd.

  10. een laagvlieger
    nou mensen dit is mijn mening hij had zich beter kunnen dood jagen. zo hard te rijden in de binnen stad als daar nu je familie had gefietst dan had iemand nu een dagje begraafplaats gehad.ik had er niet aan moeten denken dat mijn kinderen daar hadden gefiets .ps die mensen met de opel is niets te verwijten je zit hier niet op een racebaan..

  11. Aan de foto’s te zien was de Calibra bezig met afslaan de Eikenstraat in, komende vanaf de richting binnenstad, en heeft de motorrijder nog getracht achterlangs te gaan.
    Vanwege de hoge snelheid is hij er rechts tegenaan geklapt.
    Anders kan ik de stand van de achteras niet verklaren. :'(

  12. Bert,

    Dit klopt helemaal…………
    En op dat moment kwam de motorrijder vanaf de richting Stilohal……..al dan niet te hard….d.at is moeilijk aan te geven.

  13. Precies Re, dat is héél moeilijk in te schatten. Vooral omdat mensen niet in staat zijn om verkeer dat zich op dezelfde lijn bewegen nauwlijks de snelheid in kunnen schatten.
    Ik schat dus dat die motorrijder 300km/u gereden heeft – en dat ongezien omdat het zo lekker stigmatiserend klinkt.
    Maar goed, het moet wel een vreselijk sterke vent zijn geweest (die motorrijder) als hij met 150 op een auto klapt en dan slechts met een gebroken arm en been ervan af komt……
    In ieder geval weinig motorrijders hier. In ieder geval duidelijk nooit geprobeerd om met 150 een uitwijkmanouvre te maken. Ter info: dat is nauwlijks mogelijk en zeker niet om een auto slingerend alsof het om slalommen rond een stel pilonen gaat.
    Maar of die motorrijder nu “te hard” heeft gereden of niet – de automobilist was fout. Heeft de motorrijder niet voor laten gaan. Niet opgelet of door het weer in slaap gesukkeld of teveel/tehard naar die boem-boem geluisterd.


  14. Zo jammer dat altijd bij een ongeval waarbij een motor betrokken is, gelijk mensen van uit gaan dat de motorrijder roekeloos/te hard heeft gereden. De motorrijder is juist kwetsbaar en wordt vaak door autobestuurders niet/of te laat opgemerkt.

    Als je denkt ??Nu moet ik remmen??, duurt het een seconde voordat je daarmee begint. Dat heet de reactietijd. In die tijd rijd je
    gewoon eventjes door. Als je 50 km per uur rijdt, is dat ongeveer 13,75 meter. Dan ga je remmen. Maar als je daarmee begint,
    sta je ook niet direct stil. Je gaat steeds langzamer rijden totdat je stilstaat. Dat heet de remweg. Als je 50 km per uur rijdt
    is dat ongeveer 12,5 meter. Als je die beide dingen bij elkaar optelt (reactietijd en remweg) krijg je de stopafstand.

    STOPAFSTAND = REACTIETIJD REMWEG

    Gelukkig bestaat er een technisch onderzoek en wordt niet zomaar gespeculeerd.

    @een laagvlieger
    Respect voor je mening, maar je wenst niemand de dood. Vooral niet wanneer je geen idee hebt van wat er precies heeft plaatsgevonden.

    @motorbestuurder
    Gelukkig kan je het nog navertellen.
    Als je ooit nog op je fiets stapt heb ik een tip voor je: Anticipeer! Zoek eventueel oogcontact met tegemoetkomend verkeer. Wees er zeker van dat ze jou hebben gezien. Neem dan voorrang. Ook al heb je die.
    Veel sterkte in je herstel.

  15. H, de geluiden zijn echter wel dat de motorrijder te hard reed. Wel is het zo dat motoren voornamelijk pleziervoertuigen zijn. Plezier maak je niet echt als je 50 rijdt op een snelle motor…..Ik zou dan ook echt te hard gaan rijden ben ik bang. Toegegeven, dat doe ik ook wel in de auto.

    Laagvlieger, het gaat inderdaad wat ver om iemand dood te wensen, wanneer hij al een lelijke les heeft gehad. Stel je voor dat iemand dat over een van jou kinderen zou zeggen….
    Als iedereen de dood verdient op het moment dat hij anderen in gevaar brengt, dan was het menselijk ras al uitgestorven denk ik. 😉

  16. Waar of niet waar. 8)
    Om een Calibra van 1200 kilo om te zetten moet je flink boem doen…
    En de boem was ook hard genoeg om “mr. Jeans” vele meters verderop te laten landen…
    Voor nu vind ik het uitermate vervelend voor de automobilist,
    en wat de motorrijder aangaat: (was) vet he, zo’n bike. 😛

  17. In ieder geval weinig motorrijders hier. In ieder geval duidelijk nooit geprobeerd om met 150 een uitwijkmanouvre te maken.

    Daarom rijd ik nooit 150 km/uur op de motor! Ook niet op de snelweg!

    Plezier maak je niet echt als je 50 rijdt op een snelle motor…..

    En daarom rijd ik geen snelle motor maar een lekkere chopper 🙂

  18. En daarom rijd ik geen snelle motor maar een lekkere chopper

    tja, een argument dat niet te kloppen is 😉
    Zo kan het natuurlijk ook 😀

  19. Zowel fiets als motorfiets Dick 🙂

    Nu we een huis met garage hebben kan ik het ding eindelijk eens naar Zwolle halen! Maar dan moet eigenlijk wel eerst de huisraad uit de garage….en daarvoor moeten we eerst het huis op orde krijgen! 😉

  20. @Me

    geschreven door Me, op 28 juli 2008 om 19:53

    Maar of die motorrijder nu “te hard” heeft gereden of niet – de automobilist was fout. Heeft de motorrijder niet voor laten gaan. Niet opgelet of door het weer in slaap gesukkeld of teveel/tehard naar die boem-boem geluisterd.

    Dat is niet altijd zo.
    Als de autobestuurder kijkt of het veilig is om af te willen slaan en hem nog op het kruispunt ziet rijden, dan heeft hij normaal gesproken genoeg tijd om de Eikenstraat in te rijden.
    Maar als de motorrijder zo snel optrok en te hard reed dat hij dus veel eerder op dat punt aankomt, dan valt de bestuurder van de auto,
    ondanks dat hij normaal gesproken daar voorrang moet verlenen,
    niets te verwijten….

  21. Oef lastig Plantje: want dat bepaal jij niet natuurlijk…WANNEER huisraad uit de garage gaat, waardoor je motor er in gaat. Meestal is ligt die planning op het bordje van de directrice toch :'(

  22. Dit kwam ik nog tegen.

    Zondagmiddag raakte een motorrijder ernstig gewond toen hij tegen de zijkant van een auto reed.
    Een vrouwelijke passagier in de auto raakte ook gewond en werd, net als de motorrijder, naar het ziekenhuis gebracht.
    Het ongeval gebeurde op de kruising van de Van Wevelinkhovenstraat en de Eikenstraat.
    De automobilist draaide van de Van Wevelinkhovenstraat linksaf de Eikenstaat in, toen de motorrijder hem tegemoet reed.
    Wie van de twee de ander over het hoofd heeft gezien is nog onduidelijk.
    Gezien het remspoor van de motor heeft de motorrijder het ongeval zien aankomen.
    De klap was zo hevig , dat de auto, die aan de rechter achterzijde geraakt werd, enkele malen om zijn as draaide, waarbij het rechterachterwiel op de velg afbrak.
    De motorrijder werd gelanceerd en kwam circa 20 meter verder op het asfalt terecht, waar hij ernstig gewond bleef liggen.
    De bestuurder van de auto raakte niet gewond.
    Verkeersongevalsanalisten hebben de zaak uitgebreid op papier gezet, waarna de berger beide wrakken kon afvoeren.

  23. Dat is niet altijd zo.

    Ik weet niet hoe je daar bij komt (evenmin spreek ik het tegen) maar idem bij stoplichten: ook al is het groen en rijdt er van rechts iemand door rood, ben jij gewoon fout. Je hebt gewoon geen voorrang gekregen.
    Maar je maakt mij niet wijs dat de chauffeur van de calibra goed gekeken heeft om die 2,5 meter (=breedte van de weghelft) over te kunnen steken. Afstand stoplichten kruispunt is plm 100mtr, dus zou de motorrijder (100/2.5) 40x zo snel als de calibrarijder gereden hebben….daggut niet.
    En kwa stigmatiseren: die calibrarijder kan net zo goed andere dingen gedaan hebben (bijv bellen ofzo).
    Ik geloof evenmin dat de calibra 3x een rondje om zijn eigen as heeft gedraaid door de klap.
    Misschien de spanning van de wielbouten wel verkeerd aangetrokken (zie http://www.fquick.com/videos/Rx7_Looses_Wheels/4223)

  24. Dit lijkt me geen gevalletje foute wielboutenspanning. Daarvan krijg je niet dat de as schuin naar achteren gericht komt te staan.

  25. @Me

    Ik stigmatiseer niet, als ik het woord ‘omdat’ ipv ‘als’ had gebruikt
    had je me dat kunnen verwijten.

    Omdat de autobestuurder redelijker wijs mag aannemen, (net als potentieel koper van een gestolen fiets als hij hoort dat de fiets zo goedkoop is mag aannemen dat hij gestolen is) dat de motorrijder de geboden snelheid rijdt en hij dus tijd genoeg had om te kunnen afslaan.

  26. Diana, dat heb je scherp opgemerkt, dat omdat i.p.v. als, had ik nog nooit zo over nagedacht maar het klopt als een bus! 🙂

  27. Was plusminus tien dagen geleden dat ik op de fiets nog even bij het nieuwe stadion ging kijken tegen de avond. Kwam me toch een motorrijder op de Boerendanserdijk achterop met een snelheid, hij moet op het stukje Ceintuurbaan tot Rechterland toch zeker zijn geaccelereerd tot 150 – 200 km per uur. Het was echt dollemanswerk. Nog nooit eerder meegemaakt zo’n geweld in de bebouwde kom. Mijn oren tuitten van het lawaai.

  28. geschreven door dick, op 29 juli 2008 om 17:01

    Oef lastig Plantje: want dat bepaal jij niet natuurlijk…WANNEER huisraad uit de garage gaat, waardoor je motor er in gaat. Meestal is ligt die planning op het bordje van de directrice toch

    Zolang de directrice dénkt dat in de hand te hebben doe ik niet moeilijk om haar op andere gedachten te brengen 😉
    Nee, ze gunt het mij van harte weer wat op de motor te kunnen toeren, dus dat komt wel goed!

  29. Ik weet niet hoe je daar bij komt (evenmin spreek ik het tegen) maar idem bij stoplichten: ook al is het groen en rijdt er van rechts iemand door rood, ben jij gewoon fout. Je hebt gewoon geen voorrang gekregen.

    Dat weet ik zo net nog niet! Kijk het feit dat je groen krijgt is natuurlijk geen reden om maar gericht op iedereen die door rood rijdt in te rijden. Maar aan de andere kant kun je je stelling ook niet helemaal hard maken. In je voorbeeld: iemand komt van rechts, zelf heb je groen en je krijgt een ongeluk. Jij stelt: zelf ben je fout, want je reed wel door groen, maar hebt enkel geen voorrang gekregen. Maar de ander zou toch net zo goed fout kunnen zijn? Die persoon kwam weliswaar van rechts maar heeft gewoon geen voorrang gekregen. En bovendien reed die persoon ook nog eens door rood. Lijkt me dat je dan dus ook fout bent.

    Bah…ik raak helemaal verstrikt in mijn eigen woorden terwijl het verhaal zo simpel is! Door rood rijden is fout en als je dan brokken krijgt zit je ook fout. Dan maakt het niet meer uit of je van rechts kwam!

  30. Wat betreft dat voorrang van rechts tegenover het door groen rijden. Zo ingewikkeld hoeft dat helemaal niet te zijn want daar zijn dus verkeersregels voor. De twee verschillende manieren van voorrang hoeven elkaar helemaal niet te bijten. Zie daarvoor de RVV1990:

    Artikel 63.

    Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.

    Gezien de verkeerslichten werken (verkeerstekens), zijn die op dat moment bepalend en geldt zoiets als ‘rechts gaat voor’ dus niet meer op.
    Maar hoe zit het dan als er ook haaietanden staan op het wegdek? Dat zijn ook verkeerstekens. Klopt maar daarvoor hebben we artikel 64:

    Artikel 64.

    Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.

    Maar het gaat hier dus niet om verkeerslichten maar om de situatie van de motorrijder en de autobestuurder.

    Ik durf best een gokje te wagen en zet toch m’n geld op de automobilist indien aangetoond wordt dat de motorrijder buitensporig veel te hard heeft gereden (bij 60 km/h denk ik dat dus niet maar bij 100 km/h of meer wel)

  31. Hehe Dick…mijn vriendin en ik hebben de zaakjes goed op orde thuis! 😉

    Bedankt WFvN! Eigenlijk was me dat al duidelijk…. Alleen had Me me aan het twijfelen gebracht :'(

    Overigens denk ik, dat in dit geval de motor toch echt schuld is geweest aan het ongeluk.


  32. Ondanks dat de motor rijder te hard zou hebben gereden wat word gespeculeerd dan nog blijft het feit dat de auto bestuurder niet heeft opgelet.
    Elke blinde idioot ziet nog steeds het tegemoet komende verkeer vanaf de kruising aankomen.
    De auto bestuurder heeft in dit geval of iets anders gedaan dan auto rijden, of onderschat dat de motorrijder sneller tegemoet kwam rijden dan hij had verwacht.
    Hoe dan ook denk ik dat de motorbestuurder van geluk mag spreken dat hij er op deze manier vanaf is gekomen.

    Jammer is wel dat er veel broodje aap verhalen zijn en dat de een het nog spannender weet te vertellen dan de ander.
    Het feit is gewoon dat je met een motor vele malen sneller optrekt dan een auto en dat als je zelf motor rijd je ook weet hoe snel je te hard kan rijden op zon ding.
    Ga er in deze kwestie maar vanuit dat dit gewoon een naar ongeluk is geweest met gelukkig een goede/redelijke afloop.


  33. Ik ken de persoon in kwestie en hij heeft zeker geen 150 gereden, hij reedt 55, de auto sloeg af en hij kon niet op tijd remmen, daarbij heeft hij de motor op zijn kant gegooid om er voor te zorgen dat hij niet tegen de auto aan kwam en er daarna over heen vloog.
    Doordat hij tegen de auto kwam aan de achterkant draaide de auto een halve slag. En de motor woog zon 200 KG en is een custom met een custom uitlaatsysteem waardoor het zon hels kabaal maakte.

  34. Tjonge…. auto’s van tegenwoordig stellen ook al geen drol meer voor dat een wiel afbreekt als er een motor met maar 55 km/h tegenaan knalt…….

    Om de één of andere reden……..

Reacties zijn gesloten.