Opgeknapte ’triltreinen’ rijden weer van en naar Zwolle - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp

Opgeknapte ’triltreinen’ rijden weer van en naar Zwolle

Zwolle – De Nederlandse Spoorwegen zijn maandag weer gaan rijden met de dubbeldekkers van en naar Zwolle. Een jaar geleden haalde de treinvervoerder het zogeheten DDZ-materieel van het spoor omdat ze trilden bij hogere snelheden.

De dubbeldekkers rijden tussen Zwolle en Roosendaal, één van de langste intercity-diensten van ons land. Het afgelopen jaar zette de NS ook sprinters (SNG) in op dit traject. Veel reizigers klaagden over de inzet van dit stoptreinmaterieel als intercity.

Zo zou het aan zitcomfort ontbreken en bleek het vaak lastig om voldoende afstand te houden in coronatijden. Met name in de spits zaten de sprinters soms erg vol. Voor andere reizigers was het verwarrend. Op de stationsborden stond sprinter terwijl de trein als intercity vertrok. Een intercity stopt niet op alle stations, terwijl een sprinter dit normaal gesproken wel doet.

Na een jaar stilstand zijn alle 49 DDZ-treinstellen opgeknapt. De treinen zijn voorzien van een nieuw remsysteem. Door de oude remblokken sleten de wielen onregelmatig af. Dit veroorzaakte de trillingen, vooral als de trein de maximum snelheid van honderdveertig kilometer per uur bereikte. In de zomer teste de NS het nieuwe remsysteem uit. De nieuwe remmen werkten naar behoren. Zelfs op een stuk met zeepsop ingesmeerd spoor kwam de trein tot stilstand.

Nu de treinstellen weer in de dienstregeling zijn opgenomen zijn er weer extra zitplekken voor de reizigers. Het is de bedoeling dat de opgeknapte dubbeldekkers in ieder geval de sprinters gaan vervangen op dit traject.

Foto's 4
Opgeknapte ’triltreinen’ rijden weer van en naar Zwolle - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Opgeknapte ’triltreinen’ rijden weer van en naar Zwolle - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Opgeknapte ’triltreinen’ rijden weer van en naar Zwolle - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Artikel delen:

Reageer