Betere doorstroming van bussen in Zwolle

Zwolle – Eén regelsysteem voor verkeerslichten moet tot een beter doorstroming van het openbaar busvervoer in Zwolle leiden. Burgemeester en wethouders willen voortaan gebruik maken van een systeem dat Korte Afstand Radio (KAR) heet. Bussen kunnen daarmee via een radioverbinding communiceren met verkeerslichten. Zo´n systeem zorgt voor een stiptere dienstregeling en kan leiden tot meer gebruikers van het openbaar vervoer.

Op sommige plaatsen in de stad wordt het KAR-systeem al gebruikt, maar bussen worden elders ook nog gedetecteerd door lussen in het wegdek. De provincie Overijssel, verantwoordelijk voor het busvervoer in de regio, wil van dat laatste systeem af. De provincie zet in op volledige invoering van KAR voor bussen. De gemeente wil daar nu aan meewerken door zo snel mogelijk in de hele stad het radiografische detectiesysteem mogelijk te maken. De provincie betaalt daar aan mee.

Op termijn moet de keuze voor KAR leiden tot minder kosten voor de gemeente. Bij toekomstige omleidingen van busroutes hoeven bijvoorbeeld geen detectielussen meer in het wegdek worden aangelegd.

Ook hulpdiensten kunnen in principe gebruik maken van de Korte Afstand Radio.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

14 gedachten over “Betere doorstroming van bussen in Zwolle”

  1. Het stimuleren van ov lijkt me prima, maar dit lijkt regelrecht ten nadele te gaan van andere weggebruikers. Ik zie vaak dat een hele kruising wordt stilgelegd voor een bus, die vervolgens een richting oprijdt, waar al een hele rij auto’s voor staat te wachten en vervolgens niet met die stroom mee kunnen rijden. Dit vind ik vaak erg onplezierig, zeker als ik zojuist 20 minuten heb gedaan over centrum-Zwolle Zuid. Daarnaast vraag ik me af wat de ‘millieuwinst’ is als de bus eerder door mag, maar er tientallen (vracht)auto’s bij de stoplichten staan te ronken. Ditzelfde geldt bij de situatie van de bij de mediamarkt.

    Nu begrijp ik best dat bussen hier en daar wat meer voordelen hebben boven auto’s, maar schiet het nu niet een beetje door?

  2. Nee, het schiet niet door hoor… om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren zijn zulke maatregelen wel nodig. Ik reis 5 dagen per week met het openbaar vervoer en niets is zo irritant als net de aansluiting met de trein te missen, terwijl dat volgens de dienstregeling wel mogelijk moet zijn.

  3. Voorrang voor de bus vind ik een prima idee. Ik heb altijd het idee dat het grootste deel van de auto??s die rondrijden in de spits niet noodzakelijk autogebruik is en bijvoorbeeld gewoon aan het boodschappen doen zijn en op een paar honderd meter afstand wonen. Veel verkeer wat bij WKC de Dobbe wegkomt gaat daarna regelrecht de woonwijk in. Als de bus net zoveel vertraging oploopt dan de auto is het geen stimulans meer om met de bus te gaan, daarom vind ik het een prima idee. Bij de kruising Rijnlaan-Zwartewaterallee is nu al zo??n punt, werkt prima.
    Let wel: iedereen moet zelf weten of hij met de auto gaat, alleen dan duurt het iets langer.
    Auto??s binnen de stadsgrachten kunnen ze gelijk wel verbieden, al die mensen die staan te ronken bij de HEMA of het Meerminnenplein om maar geen parkeergeld te hoeven betalen is een aanslag op je gezondheid.

  4. Bedankt voor de reacties, Es en Danny, duidelijke argumenten; ik kan wel aardig in jullie argumenten komen. Zal ze onthouden, relativeert wellicht een stukje ergernis als ik moet wachten op bussen

    🙂

    Auto??s binnen de stadsgrachten kunnen ze gelijk wel verbieden, al die mensen die staan te ronken bij de HEMA of het Meerminnenplein om maar geen parkeergeld te hoeven betalen is een aanslag op je gezondheid.

    Dit gedrag schrijf ik echter toe aan een andere oorzaak. Absurde parkeertariefen op de enige plekken waar plek is; Q-park.
    (vriend van me woont in de binnenstad, moest er zijn met de auto, 9 euro voor een paar uur parkeren!!!! Daarnaast het eeuwige minimaal 50 ct in de automaten, zelfs bij 5 minuten parkeren, omgerekend 6 euro per uur, getuigt van een behoorlijke wansmaak bij het opstellen van de parkeertariefen)

  5. Prioritering van het OV leidt tot vertraging van andere weggebruikers (fiets, auto, vrachtverkeer etc.). De vraag is of een buslijn waar dagelijks zeg, 500 mensen mee gaan het waard is om een weg waar 20.000 auto’s rijden continu voor stil te leggen.

    Uiteindelijk is het allemaal symboolpolitiek, de bus in Zwolle neemt toch niemand serieus, tenzij je geen alternatief hebt in bijvoorbeeld de fiets of de auto. Bijna alle verbindingen in Zwolle zijn sneller of even snel met de fiets.

    Het idee dat bussen mensen uit de auto zullen lokken doordat ze 1 minuut korter hoeven te wachten bij een verkeerslicht is gewoon quatsch. Het zijn beleidskeuzes, en door het overige verkeer op te houden (files dus te verergeren) moet de bus ervan profiteren. De milieuwinst door een bus de prioriteren is echt nul, sterker nog, het zal het eerder verergeren.

  6. De milieuwinst door een bus de prioriteren is echt nul, sterker nog, het zal het eerder verergeren.

    Gezien de laatste cijfers over vrachtwagens lijkt dit inderdaad nog te kloppen ook. Ik ga ervan uit dat deze cijfers ook gelden voor bussen, gezien de grootte en aandrijving.

  7. tenzij je geen alternatief hebt in bijvoorbeeld de fiets of de auto. Bijna alle verbindingen in Zwolle zijn sneller of even snel met de fiets.

    Ik heb beide, een fiets en een auto.
    Met de fiets naar het station kost me ongeveer 25 minuten, de bus 7 minuten. Inclusief lopen vanaf huis ongeveer 12 minuten.
    Met de auto kost me dat naar het station ongeveer 20 minuten denk ik, plus de benzine die ik kwijt ben en parkeerkosten denk ik 15 euro per dag. De bus omgerekend ?? 1,90 retour.

  8. de bus 7 minuten. Inclusief lopen vanaf huis ongeveer 12 minuten.
    Met de auto kost me dat naar het station ongeveer 20 minuten

    Dus door het “promoten” van de bus kost dat dus het overige verkeer 3x zo lange reistijd. Tel uit je winst!

  9. Dus door het “promoten” van de bus kost dat dus het overige verkeer 3x zo lange reistijd. Tel uit je winst!

    Dan ga je toch ook met de bus? Ben je 3x zo snel en 3x goedkoper op je plaats van bestemming, tel uit je winst.

  10. Neuh. Bus kost mij minstens 1u, auto 20min. Overigens sta ik daarbij wel erg veel stil op de “doorgaande” weg genaamd ijsselallee en moet iedereen stoppen voor een kruisende lege bus.

    Overigens heeft het ‘door kunnen rijden” niets te maken met je aansluiting: het heeft alles te maken met planning. Ook files kun je plannen nmlk. Voor de gewone burger is file geen excuus om te laat te komen, dus ook niet voor de bus. Extremen daargelaten. Maar dat terzijde.

Reacties zijn gesloten.