Vragen over tijdelijke afsluiting Steenstraat

Zwolle –  De Steenstraat, tussen Nieuwstraat en Bitterstraat,  wordt voor een proefperiode van in ieder geval een halfjaar afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Deze maatregel is ingegeven door de overlast die omwonenden ervaren van bezoekers van coffeeshop Het Binnenhof in de Steenstraat. De plaatselijke VVD is tegen een sluiting van de Steenstraat.

VVD: "Die overlast is toegenomen sinds Zwolle, na de sluiting van coffeeshop Zero Zero in de Kamperstraat, over slechts vier in plaats van vijf coffeeshops beschikt. Ook omwonenden van andere coffeeshops ondervinden hinder van de toegenomen toeloop naar de overgebleven shops". Met de nu aangekondigde verkeersmaatregel in de Steenstraat wordt echter niet de oorzaak van de toegenomen overlast bestreden, slechts de gevolgen daarvan, zegt de VVD zondag. In hun bezwaarschriften gaven de ondernemers  Y.L. Chan van Chinees-Indisch restaurant Kota Radja  en G.J. de Wolf van A&C Computers aan economische schade te zullen ondervinden door de te nemen verkeersmaatregel.

De fractie van de VVD Zwolle heeft de volgende vragen voor het college:

1. Wanneer gaat de proefperiode van de verkeersmaatregel in?

2. Wanneer valt een beslissing te verwachten over het (her)openen van een vijfde coffeeshop in Zwolle?

3. Bent U bereid in overleg te treden met de gedupeerde ondernemers in de Steenstraat en omgeving over oplossingen om de economische schade voor deze bedrijven zo beperkt mogelijk te houden?

4. Zou het uitrusten van de zakelijke auto's van bedoelde bedrijven met een transponder in combinatie met een poller een oplossing kunnen bieden en is daarover gesproken met betrokkenen?

Namens de fractie van de VVD Zwolle

Gerrit van der Kooy  

René de Heer

Artikel delen:
Reacties 7
  1. Het is goed om te lezen dat na het college van B&W, nu óók de VVD constateert dat de betreffende coffeeshop overlast veroorzaakt. Dat na het verdwijnen van de vijfde coffeeshop die overlast zelfs is toegenomen. (Iets kan niet toenemen als het al niet bestond 😉 )

    Dat is al winst die meegenomen kan worden in de bespreking van de evaluatie van het coffeeshopbeleid op 9 februari. We kunnen het dan gericht hebben over mogelijke oplossingen voor de oorzaak van de overlast. Het CDA Zwolle heeft daarvoor al een schot voor de boeg gegeven: gericht vestigingsbeleid (met als mogelijk bijzonder resultaat de coffeeshopboulevard).

    Ik ben benieuwd naar de mogelijke oplossingen van de andere partijen.

    Martijn van der Veen

  2. Martijn ze vinden dat we te weinig coffeeshops hebben en dat daarom de druk op Het Binnenhof is toegenomen. Dat is een andere betekening van het woord "overlast" dat ik bij jou lees.
    Volgens mij doelen hun enkel op een capaciteitstekort aan coffeeshops in Zwolle.

    Wil CDA nu wel of niet minder capaciteit?

  3. Wat vindt de geachte VVD-afgevaardiging overigens van deze stelling. Vers van een andere opinie:

    Deels lukt het mensen ook in hun werkrelatie op voet van gelijkheid in solidariteit met anderen te zijn, ondanks de voortdurende competitieve egoisme ideologie, die de kapitalistische werkstructuur beleid. Daar waar het mensen lukt om in een onvoorwaardelijke verhouding elkaar te ontmoeten, blijkt er steeds weer iets moois te kunnen bloeien. In deze realiteiten kunnen we onszelf als mens blijven voeden tegenover het vreemde, harde vernietigende kapitaal.

    Een wereld bewust worden… met daden verbinden, groet

  4. Hallo Dick,

    Ik gebruik het zelfde begrip 'overlast' als de VVD.
    De VVD lijkt zich echter alleen zorgen te maken over de mate waarin deze overlast is toegenomen ten opzichte van de oude situatie (voor sluiting van vijfde shop). De overlast die al bestond bij vijf shops onderkennen ze nu in ieder geval (da's winst), maar daar dragen zij op dit moment nog geen oplossing voor aan.

    Wij zijn in principe voor 'minder capaciteit', zoals jij dat zegt. Maar dat krijgen we in de huidige politieke verhoudingen niet voor elkaar. CDA en CU staan daarin alleen.
    Om toch de overlast aan te pakken die de bezoekers van de shops veroorzaken, vinden wij dan dat je wat moet doen aan de locaties waar deze shops zijn gevestigd. Niet iedere locatie is geschikt met als gevolg overlast voor omwonenden (ondernemers en particulieren). Als gemeente moet je je daar actief in opstellen.

    Dat gedoe rondom die vijfde shop is dan precies een voorbeeld van hoe het niet moet. Als je heldere kaders had gehad voor mogelijke locaties van een dergelijke shop, dan was die vijfde shop al lang weer operationeel geweest. Maar de discussie over dergelijke kaders heeft o.a. de VVD nooit aangedurft met als gevolg: nog steeds geen vijfde shop. (Iets waar wij dus overigens geen problemen mee hebben.)

    Groeten,

    Martijn van der Veen

  5. Hoi Martijn, da"s mooi snel.

    Wat het CDA betreft mag er dus een zelfde capaciteit coffeeshops in Zwolle zijn? Maw als er hier een logistiek probleem is moet er hoognodig elders in de stad een andere mogelijkheid komen?

    Sorry, dat ik betekenis niet goed schreef in mijn vorige post. Laterrrr

  6. ze moeten de hele binnenstad auto vrij maken. alleen op de maandag ochtend toegankelijk voor het bezorgend verkeer net zoals in een helebooel plaatsen in nederland.

  7. Van horen zeggen van een bewoner uit de Nieuwstraat:

    Dino's aan de Th. Kempisstraat heeft de slechtste kwaliteit wiet. Binnenhof is de tweede. Weinig en niet goed droog zodat het niet lekker kruimelt.

    New Balance en Sky High hebben het veel drukker gekregen in tegenstelling tot het Binnehof.

Reageer