Regiotram op traject Kampen – Zwolle

Zwolle – Op de Kamperlijn, de treinverbinding tussen Zwolle en Kampen, rijdt in 2012 een elektrische Regiotram. Dit hebben de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en Prorail vandaag bekend gemaakt. De Regiotram rijdt ieder kwartier tussen Zwolle en Kampen. Naast de stations in beide gemeenten kunnen reizigers ook in- en uitstappen bij de nieuw te realiseren haltes aan de Veerallee, Voorsterpoort, Stadshagen, Werkeren en Kampen-Oost.

Provinciale Staten en de gemeenteraden van Zwolle en Kampen nemen naar verwachting in het voorjaar van 2009 een definitief besluit over het voorstel van de colleges van GS en B&W. De Regiotram is iets groter, comfortabeler en sneller dan een echte stadstram. De Regiotram kan 100 km/uur rijden, terwijl een gewone tram maximaal 70 km/uur rijdt. De Regiotram kan daardoor zowel in de stad rijden en ook de afstand tussen Zwolle en Kampen snel overbruggen. Deze vervoerswijze biedt volgens Gedeputeerde Staten van Overijssel en de colleges van Burgemeesters en Wethouders Zwolle en Kampen meer voordelen dan de huidige trein. De frequentie kan omhoog van twee keer naar vier keer per uur, waardoor de aansluiting van de tram op ander openbaar vervoer (bus en trein) in Kampen en Zwolle verbetert. Daarnaast is een elektrische tram stiller en schoner dan een dieseltrein of dieseltram. Tevens nemen de haltes van een tram weinig ruimte in beslag, waardoor ze goed inpasbaar zijn in de omgeving. Door de uitbreiding van het aantal haltes verbetert de bereikbaarheid van de diverse wijken en kantorenlocaties in Zwolle en Kampen.

Naast de Regiotram met zes haltes is er ook nog een rechtstreekse verbinding tussen Kampen en Zwolle via de Hanzelijn. De Hanzelijn rijdt in 2012 twee maal per uur via het nieuwe station Kampen-Zuid. De combinatie Regiotram en Hanzelijn zorgt zo voor een hoogfrequente railverbinding tussen beide steden.

De plannen voor de Regiotram worden in 2009 verder uitgewerkt. Hierbij gaat het om het ontwerp van de haltes, de infrastructuur en de aanbesteding van het vervoer. Dit alles wordt in nauwe samenspraak met de inwoners van Zwolle en Kampen opgepakt. Naar verwachting kan in de tweede helft van 2010 de schop in de grond voor de uitvoering van de plannen. De totale kosten voor de bouw van de infrastructuur, elektrificatie en haltes bedragen ruim 16 miljoen euro. De provincie neemt hiervan bijna 13 miljoen euro voor haar rekening en de gemeenten Zwolle en Kampen respectievelijk 2 miljoen euro en 1 miljoen euro.

Samenwerken

De Regiotram is een samenwerkingsproject van de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en ProRail. De provincie Overijssel is regisseur van het regionaal openbaar vervoer in West-Overijssel en opdrachtgever van de exploitatie van de verbinding tussen Zwolle en Kampen. De gemeenten Zwolle en Kampen zijn verantwoordelijk voor de haltes. De infrastructuur, de beveiliging en het beheer vallen onder de verantwoordelijkheid van ProRail.

Gedeputeerde Job Klaasen van Overijssel noemt het ‘zijn droom’. Als alles volgens plan loopt, moet de tram tussen Zwolle en Kampen in 2012 gaan rijden. Als het aan Klaasen ligt, komt daar in 2015 een lijn bij die centraal station Zwolle met het bedrijvenpark Oosterenk verbindt.

Passagiers zullen er in overvloede zijn, voorspelt de gedeputeerde met Verkeer en Vervoer in zijn portefeuille. Zwolle heeft 120.000 inwoners, maar 90.000 arbeidsplaatsen. Er zijn dus een heleboel mensen die van buiten de stad komen om er te werken. Zwolle ligt in een web van rijks- en provinciale wegen en heeft na Utrecht de meeste spoorverbindingen van het land. Met de groei van bedrijventerrein Oosterenk en de komst van een ziekenhuis aldaar verwacht Klaasen binnen een paar jaar een dagelijkse toestroom van 30.000 reizigers.

Verkeersdruk
Op dit moment pendelen die reizigers met bussen tussen station en bedrijvenpark. ‘Dat geeft een enorme verkeersdruk in de stad. Maar in het centrum ontbreekt ons de ruimte om aan wegverbreding te doen. Als je mensen wilt verleiden om het openbaar vervoer te nemen, moet je ze een hoogwaardige vorm van transport aanbieden. Trams geven minder uitstoot en maken minder lawaai dan bussen. We hoeven er geen huizen voor af te breken en het zou passen binnen de huidige infrastructuur.’

Goedkoper
Maar zover is het nog niet. Eerst moeten de provincie en de gemeentes Zwolle en Kampen nog een officieel besluit nemen over de Hanzenlijn, waarvoor de treinrails moet worden ‘vertramd’. Dat idee is voortgekomen uit een prijsvraag die ProRail had uitgeschreven. ‘Het voordeel van een tram- boven een treinverbinding is dat je meer stopt kunt inlassen’, somt Klaasen op. ‘Bovendien zijn trams goedkoper in het onderhoud dan treinen.’

De onderzoeken naar de tramverbinding tussen Zwolle en Kampen zijn geïnitieerd en gefinancierd door ProRail. Het idee voor een tramverbinding komt voort uit de ProRail prijsvraag 2006 waarin gezocht werd naar mogelijkheden om op regionale lijnen meer reizigers tegen lagere kosten te vervoeren. Met het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal worden overlegd over de betrokkenheid van het Rijk bij de uitvoering en over de noodzakelijke verlenging van de huidige concessie van NS. Deze loopt in december 2009 af.

De Stuurgroep 'Bereikbaarheid Zwolle-Kampen' bestaat uit gedeputeerde Klaasen, de wethouders Cnossen uit Zwolle en Markusse uit Kampen en regiodirecteur De Vries van ProRail.

Artikel delen:
Reacties 45
  1. laat de tram dan in de spits om de 10 minuten vertrekken en niet zoals nu 2 x per uur, zodat de overstappers van de intercity's uit de randstad zich niet hoeven te haasten om vervolgens een half uur te staan blauwbekken op het perron.

  2. Mooi bericht. Ik heb wel mijn twijfels bij die 30.000 reizigers, volgens mij is dat veel te rooskleurig, volgens Prorail heeft heel station Zwolle 35.000 reizigers per dag. Lijkt me sterk dat die allemaal met die tram gaan.

  3. Ik zou trouwens bij één van die haltes bij Stadshagen een P R maken, zodat mensen uit het Zwartewaterland die met de trein willen niet duur hoeven te parkeren bij het station Zwolle.

  4. Werkeren ligt straks op maar een paar honderd meter van 's-Heerenbroek. Je rijdt nu 's-Hbroek uit en je bent al in Zwolle. Dat gebied tussen de spoorlijn en de N331 wordt ook nog volgebouwd.

  5. De diepgevroren chickenwings-spareribs zijn erg goed van de boni. voorts kome er nooit, maak enkel een praatje met me oude buurvrouw katja. gouden mens.

  6. Nou die van die Boni wil ik ook wel s proberen dan, als er dan tenminste een tramhalte komt (moest toch on topic blijven van de strenge doch rechtvaardige webmeester?) 😉

  7. Kunnen ze die lijn niet doortekken naar Zwolle-Zuid? Het spoor ligt er al en ook ruimte voor een station is al gereserveerd. Daar heb je meer aan dan een eventueel station om de lijn Deventer-Zwolle.

  8. geen station in berkum aub. het is algemeen bekend dat het openbare karakter van deze vervoersbranche vaak getriefel aantrekt uit aanpalende wijken met bijkomend vandalisme. wij staan hier in berkum niet op te wachten.
    er was al eens sprake van een trein station en dat is met succes tegengehouden.

  9. aanpassing minder valide mensen
    Gaan ze nu wel een keer gelijk de boel aanpassen aan de minder- en invalide mensen? :'( Het is nu namelijk niet eens mogelijk om met een rolstoel de treinrit van Zwolle-Kampen te maken!
    Dus laat die ontwerp-achtige-mensen (:D) aub nadenken voordat ze ergens iets neerplanten.. :-*

  10. Geldverspilling!
    Deze overgesubsidieerde spoorlijn moet meteen worden opgeheven!!
    In deze trein/tram zit nauwelijks iemand. En wie stapt nu uit bij de halte Voorsterpoort? Studenten van het nieuwe Deltion college. Nee hoor. Werknemers van het bijna failliette Scania? Nee hoor. En wat te denken van de files die vier keer per uur voor de spoorwegovergang op de Veerallee staan te wachten voor die lege trein/tram? En ga ook eens gezellig met deze tram/trein op zondag naar het zwaar gereformeerde Kampen! Opheffen die lijn!!

  11. Zwolle Schoon… ik snap je naam niet vergeleken met dit onderwerp.

    Ik snap niet dat jij er zo makkelijk over denkt. Met deze tram zal een groot deel van stadshagen ook beter bereikbaarder zijn waardoor je niet meer door half Holtenbroek hoeft te rijden of over de overbelaste Middelweg.

  12. Geldverspilling 2
    Dag Marcelovic,

    Als mensen in een derderangs vinexwijk als Stadshagen willen wonen, notabene minstens 6 kilometer van het centrum, dan is dat hun keus.
    Dan hoeven de andere Zwollenaren toch niet mee te betalen aan die geldverspillende bijna altijd lege tram? Pak de auto of de fiets zou ik zeggen. Is nog sneller ook. Van de halte NS-station naar het centrum is ook nog altijd 12 minuten lopen.

  13. Rest meebetalen?

    – Zonder commentaar wordt ons mooie Stadshagen volgebouwd met Winkels, scholen, zorgvoorziengingen, woontorens, woningen, terwijl de infastructuur definitief onlogisch blijft, woonboten worden ons opgedrongen. Ach, vast nog veel meer. Feit is dat S.hagen een economisch ader is van onze geweldige stad.

    Als je je dan afvraagt of de rest (neem aan dat je alle wijken incl Wythem, Windesheim en de binnenstad bedoeld) moet meebetalen aan infrastructurele voorzieningen die (economisch en of infrastructureel) NODIG zijn….tja.

    Vind je dat je eigen wijk genoeg voor Zwolle terug doet?
    Vind je dat bijvoorbeeld Berkum genoeg voor Zwolle terug doet?

    Jij bent blijkbaar heel erg van "eerlijk delen". Da's dan mooi want dan hebben we dat gemeen. Er is vast wel gemeentelijk beleid over. Feiten, budgetten, resultaten, plannen. Misschien weet iemand daar wat van. Maar je aannames als feiten neerzetten, is nooit zo handig.

  14. Wat onze grote vriend van zwolle schoon zegt is dat die trein altijd leeg staat. Nou dan is dit een hele logische oplossing. Als je nu die trein zo opheffen dat is pas GELDVERSPILLING. We kunnen beter nuttig gebruik maken van de lijn en zorgen dat er meer mensen in komen. EN DAT GEBEURT OOK. Werkgebied KampenOost, woon-werk wijk Stadshagen en de Tippe, zelfs Westenholte krijgt aansluiting. De IJsselhallen, de veerallee en de moskee en bij die halte bij voorsterpoort moet je niet alleen denken aan de linkerkant, maar ook aan de andere kant, met vele bedrijven en nog een school.

    Oja, als je zwolle schoon wilt hebben moet je JUIST het OV gaan gebruiken, en je verbruikende SUV-je laten staan.

  15. Maar hoe lang duurt straks de reis Kampen-Zwolle vice versa.
    Nu 10 minuten met goede aansluitingen op Zwolle Centaal Station.
    Voor mensen die met openbaar vervoer verder het land ingaan en die starten in de NOP en IJsselmuiden eo is dit een aanzienlijke verslechtering. Of gaat dan strak lijn 141 naar station Kampen Hanzelijn? En die treinreis duurt vast ook langer want de Hanzetrein moet bij Hattemerbroek wachten op de vertraagde trein uit Amersfoort. Die slimbo's hebben niet bedracht het nieuwe traject H'broek Zwolle even van een derde spoor te voorzien.

Reageer