Treinramp met 24 doden bij Schiedam op 4 mei 1976 - Foto: René Jongerius
Treinramp met 24 doden bij Schiedam op 4 mei 1976
Foto: René Jongerius

René Jongerius over treinongelukken en beveiliging

Zwolle – Spoorwegongevallen spreken sterk tot de verbeelding. Misschien juist omdat treinen dankzij allerlei beveiligingstechnieken zo’n veilig vervoermiddel zijn.

In het verleden waren veel treinongelukken te wijten aan het missen of negeren van een onveilig sein door de machinist. Al vroeg bogen spoorwegingenieurs en uitvinders zich over oplossingen om dit risico uit te sluiten. Verschillende ernstige ongelukken dwongen directies, en later overheden, te investeren in spoorwegbeveiliging.

In Nederland leidde het ongeluk bij Harmelen in 1962, met 93 doden, tot de invoering van Automatische TreinBeïnvloeding, kortweg ATB. Inmiddels bestaat er een Europees systeem om een eind te maken aan de internationale lappendeken van aparte systemen.

Woensdag 13 april geeft René Jongerius een lezing over dit onderwerp bij de afdeling Zwolle van de NVBS. De NVBS is de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen.

De bijeenkomst van de afdeling Zwolle begint om 19.30 uur en wordt gehouden in Stadkamer Centrum, Zeven Alleetjes 1a in Zwolle. De entree bedraagt 2,50 euro.

Artikel delen: