Regio Zwolle lanceert imagocampagne voor de vrijetijdssector - Foto: Regio Zwolle
Foto: Regio Zwolle

Regio Zwolle lanceert imagocampagne voor de vrijetijdssector

Zwolle – De vrijetijdssector staat in de startblokken voor een nieuw seizoen. De voortekenen zijn gunstig. Corona lijkt onder controle en Nederlanders willen er weer op uit. Ook de bezoekers uit omringende buurlanden komen massaal terug voor een dagje uit of om vakantie te vieren.

Binnen Regio Zwolle staan veel seinen op groen, maar er is één grote uitdaging: de beschikbaarheid van medewerkers. Het aantal vacatures is met name in de horeca tot recordhoogte gestegen en dat zet een rem op de groei van een sector die eindelijk weer vooruit kan kijken na twee loodzware jaren. In Regio Zwolle hebben ondernemers, opleiders en brancheorganisaties middels een imagocampagne de handen ineengeslagen om het werken in de vrijetijdssector gezamenlijk te promoten.

Met deze imagocampagne worden jong en oud verleid om te kiezen voor deze topsector. Een sector met aantrekkingskracht, veelzijdigheid in werkzaamheden en kansrijke doorgroeimogelijkheden. Een sector met potentie, die volgens de prognoses van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) flink zal doorgroeien. Een cruciale sector, want zonder vrijetijdseconomie loopt de BV Nederland vast. Een sector die op zoek is naar arbeidskrachten, zowel via het reguliere onderwijs als via de zij-instroom. Denk hierbij aan bijvoorbeeld herintreders, senioren en statushouders.

Uit een recente enquête onder vrijetijdsondernemers in Regio Zwolle blijkt dat meer dan de helft in 2023 meer omzet verwacht dan in 2019 (het laatste jaar voor corona). Tegelijkertijd ervaart overgrote deel zeer grote problemen bij het vinden van arbeidskrachten. Ondernemers staan positief tegenover plannen om meer oudere medewerkers te werven voor de vrijetijdssector en zien ook mogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Veel ondernemers beseffen echter ook dat imago en arbeidsvoorwaarden in de sector aantrekkelijker moeten worden.

In deze campagne staan de studenten en de werknemers in de vrijetijdssector binnen Regio Zwolle centraal. Zij laten middels persoonlijke verhalen zien hoe aantrekkelijk, afwisselend en perspectiefrijk de vrijetijdssector is. Zo vertelt de kok van Poppodium Hedon hoe hij zich jaren terug van autoschadehersteller liet omscholen naar kok en hoe hij inmiddels kookt voor de grootste internationale artiesten. Vertelt Melanie van het Alfa College in Hardenberg vol passie waarom zij koos voor de opleiding facilitair leidinggevende en de veelzijdigheid van haar opleiding. In de imagocampagne wordt nadrukkelijk voortgebouwd op de landelijke campagnes van KHN en HISWA-RECRON; samen wordt gewerkt aan een vitale en toekomstbestendige sector. Je kunt er goed carrière maken, zo blijkt uit de voorbeelden in deze campagne. Horeca, vakantieparken, dag attracties, evenementenorganisaties, musea, theaters, sport, zakelijk toerisme, de vrijetijdssector is divers en uitdagend.

Ben je geïnteresseerd of benieuwd of de vrijetijdssector iets voor jou is? Meld je dan aan bij www.groeivooruit.nl/vrijetijdssector en laat je kosteloos op weg helpen door één van de loopbaancoaches.

Artikel delen: