Studenten ArtEZ Zwolle werken mee aan Catch Of The Day 2050-campagne - Foto: Ogilvy Social.Lab Amsterdam
Foto: Ogilvy Social.Lab Amsterdam

Studenten ArtEZ Zwolle werken mee aan Catch Of The Day 2050-campagne

Zwolle – Design-studenten van ArtEZ Zwolle hebben meegeholpen om de campagne Catch Of The Day 2050 te lanceren. De studenten hebben vissen en schaaldieren gemaakt van in de Noordzee gevonden visnetten.

De campagne is een initiatief van non-profitorganisatie Sea Shepherd. Zij stellen dat er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan vis zal rondzwemmen in onze oceanen. Sea Shepherd wil dit bewustzijn vergroten en onmiddellijke actie om de oceaan te redden. Hierbij riepen ze de hulp in van Illustration Design-studenten van ArtEZ Zwolle en studenten van de Dutch Design Academy Eindhoven.

Om Catch Of The Day 2050 tot leven te brengen, kregen de kunstenaars van ArtEZ Zwolle de instructie om vis die typisch is voor de Nederlandse wateren na te bootsen met behulp van zeeafval. De studenten werkten ruim vier maanden aan de kunstwerken die dienen als een tastbare en alarmerende visuele metafoor voor de toekomst.

De ArtEZ Illustration Design-studenten creëerden van de gevonden visnetten onder andere de makreel en garnalen. ArtEZ is van plan om op 20 april de visuals van de kunstwerken tentoon te stellen op de gevel van de academie in Zwolle.

De aftrap van de campagne vond afgelopen donderdag plaats op het Spui in het centrum van Amsterdam, waarbij er een traditionele Hollandse haringkar werd opgezet. Maar in plaats van echte vis, vonden voorbijgangers er haring, makreel en garnalen, volledig gemaakt van afgedankte visnetten.

Via een QR-code kunnen voorbijgangers meer informatie krijgen over het project en de dreiging die overbevissing vormt voor onze oceanen. Ook werden de vissen door voedselfotografie-expert Chuck Studios op dezelfde manier gefotografeerd als echt eten.

Salomé Kopong, eerste jaars Illustration Design aan ArtEZ: “Zoals de vissen in het echt de worsteling aangaan met de netten, was het voor ons ook een strijd om van het ruwe, vieze materiaal iets moois en wezenlijks te maken. Voor mij was deze opdracht een bewustwording van de hoeveelheid vuil die zomaar gedumpt wordt in de oceaan. Het is mooi dat we dankzij deze samenwerking het materiaal een tweede leven hebben kunnen geven.”

Geert Vons, directeur Sea Shepherd Nederland: “Wereldwijde overbevissing en plasticvervuiling vormen een serieuze bedreiging voor onze oceaan en daarmee de planeet. Er wordt veel gesproken, er worden veel congressen georganiseerd en rapporten geschreven over milieukwesties, maar met welk resultaat? De feiten en statistieken zijn helder maar toch blijven we ze rationeel negeren. Daarom bedachten we een andere aanpak, direct en in your face, een visuele wake-up call. Kunst en creativiteit ten dienste van onze oceaan!”

Foto's 5
Studenten ArtEZ Zwolle werken mee aan Catch Of The Day 2050-campagne - Foto: Ogilvy Social.Lab Amsterdam
Foto: Ogilvy Social.Lab Amsterdam
Studenten ArtEZ Zwolle werken mee aan Catch Of The Day 2050-campagne - Foto: Ogilvy Social.Lab Amsterdam
Foto: Ogilvy Social.Lab Amsterdam
Studenten ArtEZ Zwolle werken mee aan Catch Of The Day 2050-campagne - Foto: Ogilvy Social.Lab Amsterdam
Foto: Ogilvy Social.Lab Amsterdam
Studenten ArtEZ Zwolle werken mee aan Catch Of The Day 2050-campagne - Foto: Ogilvy Social.Lab Amsterdam
Foto: Ogilvy Social.Lab Amsterdam
Artikel delen: