Verbreding A28 Zwolle-Meppel moet een jaar eerder

Zwole – Het bedrijfsleven wil dat minister Camiel Eurlings (Verkeer) haast maakt met het verbreden van de A28 tussen Zwolle en Meppel. De oplevering van de nieuwe 2×3 baans snelweg kan al medio 2011 plaatsvinden, anderhalf jaar eerder dan gepland. Gemeenten, provincies én een delegatie uit de Tweede Kamer steunen het bedrijfsleven en willen dat Eurlings gehoor geeft aan de oproep.

Foto: Ruud Ploeg

Om eens te ervaren waar het bedrijfsleven dagelijks mee te maken heeft, reden de Tweede Kamerleden Anja Timmer (PvdA), Eddy van Hijum (CDA) en Han ten Broeke (VVD) vandaag mee in de avondspits. In een bus, met opschrift ‘A28 Filevrij’, speelden zij op de Wii een autoracespel (zie foto). Zo hard mogelijk proberen te rijden, terwijl je in werkelijkheid stilstaat. Dat was de boodschap die de Kamer van Koophandel, VNO-NCW, MKB, TLN en EVO, de politici wilden meegeven. De A28 is de belangrijkste verkeersader voor het noorden en oosten van Nederland, maar tussen de knooppunten Hattemerbroek bij Zwolle en Lankhorst bij Meppel, staan het personen- en vrachtvervoer dagelijks stil. De directe kosten van files op dit traject voor het bedrijfsleven in de laatste drie jaar bedragen maar liefst € 6,5 miljoen.

De boodschap kwam over bij de politici. “De economie in Noordoost-Nederland heeft snel een bredere A28 nodig om door te kunnen gaan”, meent Ten Broeke. “Ik ga Eurlings vragen te doen wat zijn ambtenaren hem nu al adviseren te doen: opleveren in 2011. De schop moet de grond in zodat hij de weg nog voor het einde van zijn ministerschap kan openen.” Ook Van Hijum ziet mogelijkheden voor een snellere oplevering. “De Spoedwet maakt het mogelijk dit allemaal snel te regelen. Aan de procedures hoeft het niet te liggen dus.” Timmer: “Eddy, Han en ik vinden dat het sneller kan met de A28. Samen vertegenwoordigen we een meerderheid in de Tweede Kamer. Daar moet Eurlings zich naar schikken.”

De provincies Overijssel en Drenthe en de gemeenten Zwolle, Meppel, Oldebroek, Hattem, Zwartewaterland en Staphorst staan eveneens achter de oproep van het bedrijfsleven. “Dat het bedrijfsleven en de overheden gezamenlijk optrekken voor de belangen van dit deel van het land is klasse! Goede infrastructuur is de basis voor economische groei. Aan de slag!”, stelt Job Klaasen, Overijssels gedeputeerde Verkeer en Vervoer.

Het ontwerp tracébesluit voor verbreding van de A28 ligt op dit moment ter inzage bij Rijkswaterstaat. Het bedrijfsleven juicht de plannen van harte toe, maar maant tot spoed. De Kamer van Koophandel Oost Nederland, VNO-NCW Midden, MKB Oost, TLN en EVO hebben gezamenlijk een inspraakreactie opgesteld en deze vandaag aangeboden aan een delegatie van de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat. Deze bestaat uit Han ten Broeke (VVD en vicecommissievoorzitter), Eddy van Hijum (CDA) en Anja Timmer (PvdA).

Artikel delen:
Reacties 2
  1. Zo erg? Er zijn opvallend veel minder files in NL en veel minder auto’s op de weg. Net nog op de radio. Ed zal er trouwens wel eens minder warmpjes bij hebben gezeten. Ondertussen PvdA de modder van de “parelketting zonder kroonjuwelen met hockeyhoofd” laten opvangen, terwijl zijn opperhoofd de marchanderende JP de aanleiding is. Sorry voor de lange zin 😉

Reageer