Zestien hybride Scania’s voor Tielbeke

Adwin Verhoeks, algemeen directeur Tielbeke Logistiek

Zwolle – Tielbeke Logistiek plaatst bij Scania een order voor vijftien hybride trucks en één plug-in hybride truck. De ambitie om het wagenpark te verduurzamen en de komende invoering van zero-emissiezones in een groot aantal steden zijn onder meer de drijfveren voor Tielbeke om bij Scania de order te plaatsen.

Elf van de nieuwe voertuigen gaan exclusief rijden in de winkeldistributie van Albert Heijn vanaf distributiecentra in Zwolle en Hoogeveen. De overige vijf worden ingezet in de fijnmazige stukgoeddistributie-divisie van Tielbeke. De nieuwe voertuigen zullen naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar geleverd worden.

Algemeen directeur Adwin Verhoeks: “Tielbeke heeft al jarenlang een goed partnerschap met Scania en toen wij daar aanklopten om te praten over de verduurzaming van ons wagenpark werd dit snel opgepakt en zijn we professioneel geholpen.”

“Wij moesten een deel van ons wagenpark vervangen en waren ons aan het oriënteren over de mogelijkheden. De stap naar volledige elektrificatie vonden we in dit stadium nog te groot. Een honderd procent batterij-elektrische truck zal prima functioneren, maar er zijn simpelweg nog te veel onzekerheden rondom de laadinfrastructuur en beschikbare actieradius om daar nu al vol in te stappen. Met deze hybride trucks kunnen we een mooie brug slaan naar moderne en duurzame technologie, maar toch ook de zekerheid en continuïteit behouden van onze logistieke flow,” licht Verhoeks toe.

“In onze gesprekken met Albert Heijn kwamen wij op deze hybride technologie waarbij we buiten de stedelijke gebieden kunnen vertrouwen op de zuinige verbrandingsmotor en bij het betreden van de zones of het gebied rond de Albert Heijn supermarkt op elektrisch kunnen overschakelen. Dan hebben we best of both worlds. Bovendien zorgt de elektromotor tijdens het rijden op de snelweg voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik.”

In 2025 start een groot aantal steden met de invoering van zero-emissiezones in het kader van de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. Dit stelt bijzonder scherpe eisen aan de trucks die de binnenstad in moeten. Gevraagd naar de impact van deze maatregel houdt Adwin Verhoeks een slag om de arm. “Het is een ambitieuze maatregel en wij zijn ervan overtuigd dat dit de toekomst gaat zijn. Wij hebben alleen twijfels of het in 2025 allemaal al voor elkaar is. De traagheid waarmee de overheden de elektrische laadinfrastructuur uitrollen baart ons grote zorgen. Dan is deze hybride oplossing voor nu beter. Via geofencing biedt Scania de mogelijkheid om binnen de zero-emissiezones verplicht over te schakelen op vol-elektrische aandrijving. Dat is allemaal instelbaar en controleerbaar.”

Adwin Verhoeks: “Kijk, ik wil in 2025 niet bij de groep horen die helemaal niets heeft gedaan omdat de termijn te krap geweest zou zijn. Wij nemen onze verantwoordelijkheid en kiezen nú voor deze hybride technologie. Ik ben ervan overtuigd dat we op termijn laadfaciliteiten gaan krijgen bij elke supermarkt en elk distributiecentrum, maar met dit tempo duurt dat nog even.”

Ook de chauffeurs hebben een stem gekregen in de keuze voor de nieuwe Scania’s. “Een groot deel van de voertuigen die we nu gaan inruilen betreffen LNG-voertuigen. Deze chauffeurs zijn dus al gewend om rekening te houden met een andere brandstof als vorm van energie. Met de hybrides gaan we daarin nu nog een stap verder en met de plug-in hybride helemaal. Dat is onze eerste stekkertruck. Het voordeel van de hybrides is dat zij tijdens het rijden de batterijen opladen, een mooie technologie waarin kinetische energie niet verloren gaat, maar bij afremmen opgeslagen wordt in een batterij. Dat vraagt een andere rijstijl en daar moet je voor openstaan. Uiteraard worden de chauffeurs goed getraind, maar het gaat makkelijker als de mind-set er al is.”

Als goed ondernemer heeft Verhoeks uiteraard een gedegen business-case voor de hybride voertuigen gemaakt. “Deze kwam voor onze toepassing verrassend dicht bij een reguliere Euro 6 dieseltruck. Vanuit onze frequente contacten met Albert Heijn waren wij ervan overtuigd dat deze trucks ook binnen hun ambitie zouden vallen om CO2 en geluid te reduceren. Vanuit Albert Heijn werd dan ook zeer positief gereageerd. Toen hebben we samen met Scania de knoop doorgehakt en de order geplaatst. Je kan altijd wel wachten op de laatste duurzame technologie, maar wij kijken liever naar wat nú al kan. We houden de markt goed in de gaten en maken dan realistische keuzes bij het vervangen van het wagenpark,” aldus Adwin Verhoeks.

Tielbeke is een fullservice logistiek dienstverlener uit Lemelerveld met ruim zestig jaar ervaring, meer dan vijfhonderd gekwalificeerde medewerkers, ruim 250 wagens en een eigen warehouse van 25.000 vierkante meter. Een groot deel van de historie van het bedrijf loopt parallel met die van Scania. In 2018 al nam het bedrijf de vijfhonderdste Scania in gebruik.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)