Studio AE lanceert campagne ‘OFFSCREEN’ om jongeren van social naar sociaal te krijgen

Foto: Pixabay

Zwolle – Studio AE lanceert vrijdag 3 juni de campagne ‘OFFSCREEN.’ Middelbare scholieren besteden de afgelopen jaren steeds meer tijd aan het scrollen op social media. Doel van de campagne is om deze jongeren te stimuleren vaker hun social media uit te zetten en weer sociaal zonder hun telefoon te zijn.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar meer tijd op social media doorbrengen dan andere leeftijdscategorieën. Dit is gemiddeld drie tot vijf uur per dag. De voornaamste redenen voor dit gebruik zijn het in contact willen blijven met anderen en niks willen missen van wat zij aan het doen zijn.

Van social naar sociaal
Het doel van de campagne is om jongeren te stimuleren om weer vaker sociaal contact met elkaar te hebben, maar dan zonder het gebruik van social media. Veel jongeren gebruiken social media nu om in contact met elkaar te blijven. Deze positieve kant wordt in de campagne uitgelicht en wordt er uitgelegd hoe je dit kan omzetten naar offline contact.

Inhoud campagne
De studio gebruikt de positieve kant van social media om jongeren door middel van affiches, filmpjes en flyers een inzicht van hun eigen schermgebruik te geven. Ook laten ze met de campagne zien hoe ze hier een draai aan kunnen geven door online-activiteiten om te zetten naar een offline variant. De campagne is bedoeld voor middelbare scholieren van de havo/vwo en richt zich met name op de leeftijdscategorie 12 tot 14 jaar.

Negatieve gevolgen social media
De toename van het aantal uren dat jongeren op social media zitten zorgt ervoor dat er negatieve lichamelijke gevolgen zijn. Het steeds langer en later op de dag gebruik maken van je telefoon en het blootstellen aan blauw licht, heeft uiteindelijk vaak als gevolg dat jongeren last krijgen van slaapklachten. Ze slapen korter en vertonen overdag symptomen van slaaptekort, zoals moeite om wakker te blijven. De angst om iets te missen op social media zorgt er daarnaast ook voor dat jongeren midden in de nacht wakker worden om hun social media te bekijken.

Populariteit social media in Nederland
Op dit moment zijn er in totaal 13,7 miljoen Nederlanders actief op één of meerdere social media platformen. Onder jongeren zijn op dit moment Snapchat en Instagram heel populair. Het makkelijk kunnen maken en versturen van filmpjes naar elkaar, maakt het voor deze groep laagdrempelig om met elkaar te communiceren. Whatsapp wordt door sommige experts ook als social media platform gezien, maar deze app wordt door jongeren vooral voor praktische zaken gebruikt of vanwege de functie om gratis te kunnen bellen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)