Wethouder Alferinkweg heeft fietspad met vijf proefvakken - Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto

Wethouder Alferinkweg heeft fietspad met vijf proefvakken

Zwolle – Op een deel van de Wethouder Alferinkweg ligt sinds maandag een innovatief fietspad. Het pad bestaat uit vijf verschillende producten van elk zestig meter lang. Deltion-leerlingen en genodigden waren bij de aanleg aanwezig.

Aannemer Schagen Infra ontwikkelde in de afgelopen jaren circulaire en duurzame producten. De gemeente Zwolle koos het fietspad langs de Wethouder Alferinkweg in Zwolle uit als proeflocatie om deze mengsels aan te brengen en te monitoren. Maandag werd de locatie voorzien van vijf proefvakken met verschillende innovatieve producten, gericht op duurzaamheid en circulariteit.

Arjan Spaans, wethouder gemeente Zwolle: “We zoeken naar innovatieve en duurzame manieren om de stad verder te ontwikkelen. Hierbij willen we de beschikbare grondstoffen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. De innovatieve producten van Schagen Infra zijn voor ons een hele mooie invulling van deze ambitie. Daarbij vind ik het ook nog eens prachtig dat we met twee van deze producten, het Reductiepad en Recyclepad, als stad een primeur hebben.”

Het gaat onder andere om het product White Topping. Daarbij is er een dunne laag beton over het bestaande asfalt aangebracht. Dat gebeurde net voorbij de kruising met de Marsweg. Het asfalt hoefde niet afgevoerd te worden, waardoor er minder afvalstoffen zijn. Het asfalt is gebruikt als onderdeel van de nieuwe constructie waardoor dit een duurzame oplossing is, aldus Schagen Infra.

De andere vier producten bracht Schagen Infra achter elkaar aan rondom de kruising met Park De Wezenlanden. Onder deze kruising liggen kabels en leidingen. Bij werkzaamheden hieraan wordt normaal gesproken een stuk van het wegdek verwijderd en daarna voorzien van nieuwe verharding. Dat is niet nodig met het zogeheten ‘Ritspad’ dat hier nu ligt. Het beton werd in dit proefvak in één geheel aangebracht. Maar als het nodig is, kunnen elementen uit het pad eenvoudig worden verwijderd en teruggeplaatst.

Beton(afval) uit andere projecten van de gemeente is gebruikt als grondstof voor de nieuwe betonverharding van de zestig meter van het Reductiepad, dat naast het Ritspad ligt. Zo wordt de CO2-belasting verminderd. Het Recyclepad is erop gericht om materiaal zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken in combinatie met zo min mogelijk cementgebruik. Er kan een zeer hoog recycle-percentage worden behaald, meldt Schagen Infra trots. Het Reductiepad en Recyclepad worden in Zwolle voor het eerst toegepast.

Bij het aansluitende proefvak met Reflexcrete is de betonverharding voorzien van glasparels. Deze lichten op als fietsverlichting erop schijnt, waardoor de veiligheid verbetert. Door de reflecterende eigenschappen van Reflexcrete kan worden bespaard op openbare verlichting. Op andere locaties werd tot nu toe alleen de bermverharding ingestrooid. Op de Wethouder Alferinkweg is voor het eerst een pad over de hele breedte van glasparels voorzien.

Foto's 2
Leerlingen van Deltion College kijken mee tijdens aanleg van de innovatieve fietspaden - Foto: Ingezonden foto
Leerlingen van Deltion College kijken mee tijdens aanleg van de innovatieve fietspaden
Foto: Ingezonden foto
Artikel delen: