Leren historische panden in de binnenstad te restaureren  - Foto: Jasmijn Hovestad
Leren historische panden in de binnenstad te restaureren
Foto: Jasmijn Hovestad

Online magazine Werkenlijk Leren belicht praktijkgericht onderwijs

Zwolle – Vier Zwolse mbo-scholen introduceren Werkenlijk Leren, een online verzamelplaats om onderwijs en bedrijfsleven te inspireren met bijzondere inzichten en initiatieven.

Werkenlijk Leren is een idee van Landstede Groep, Deltion College, Cibap en Zone.college. Ze willen met de online verzamelplaats waar werken en leren door elkaar heen lopen, de samenwerking met het bedrijfsleven versterken. “In deze snel veranderende wereld lukt het niet altijd om op school de nieuwste technieken aan te bieden. We kunnen de ervaring in de ‘echte wereld’ niet evenaren,” zegt Matthijs Andriessen, onderwijsadviseur bij Cibap.

“Leiden we studenten samen op, dan bereiden we ze goed voor op de praktijk. Een win-winsituatie: bedrijven investeren in het personeel dat ze hard nodig hebben en wij motiveren studenten met betekenisvolle opdrachten.”

Dit wederzijdse belang heeft in de afgelopen jaren diverse hybride leeromgevingen opgeleverd. “We merken dat bedrijven vaker betrokken willen zijn bij het opleiden van toekomstige medewerkers,” zegt Erik van Gijtenbeek, locatieverantwoordelijke mbo Zwolle bij het Zone.college. “Tegelijkertijd staan scholen ervoor open om hun onderwijs praktijkrijker in te richten. Hoewel er nog steeds allerlei richtlijnen gelden, wordt er gekeken naar mogelijkheden in plaats van beperkingen. Hybride docenten, die zowel lesgeven op school als in het bedrijfsleven werken, vormen daarbij belangrijke aanjagers.”

De Zwolse mbo-scholen vinden het tijd om de mooie projecten onder de aandacht te brengen. Dat doen ze met een online magazine werkenlijkleren.nl. “In dit magazine laten we zien wat er op het gebied van praktijkleren allemaal kan,” aldus Gert Westerveld, projectleider bij het Deltion College. “Daaruit blijkt dat een hybride leeromgeving geen doel is, maar een middel om theorie en praktijk te integreren. We willen onderwijs en bedrijfsleven hiervan bewust maken, zodat zij ontdekken welke mogelijkheden er nog meer zijn naast bijvoorbeeld stages. In een hybride leeromgeving kan iedereen, van student tot professional, zich blijven ontwikkelen.”

Binnen Werkenlijk Leren openen de vier mbo-scholen hun deuren: ze houden ideeën niet voor zichzelf, maar delen ze met iedereen. “Dat is precies wat een hybride leeromgeving nodig heeft. Het draait niet om het eigen, maar om het gezamenlijke belang: met elkaar willen we de nieuwe generatie voorbereiden op de praktijk,” zegt Marianne van der Zee, beleidsadviseur bij Landstede Groep. “Door professionals in het onderwijs en het bedrijfsleven te inspireren met inzichten en initiatieven, hopen we dat ze elkaar beter weten te vinden. En dat er op termijn nog meer mooie projecten ontstaan.”

Foto's 4
Leren tussen de machines van DYKA - Foto: Jasmijn Hovestad
Leren tussen de machines van DYKA
Foto: Jasmijn Hovestad
Leren op sportveld van Zwolse sportvereniging ZAC - Foto: Jasmijn Hovestad
Leren op sportveld van Zwolse sportvereniging ZAC
Foto: Jasmijn Hovestad
Werken en leren bij het waterschap - Foto: Jasmijn Hovestad
Werken en leren bij het waterschap
Foto: Jasmijn Hovestad
Artikel delen: