Fietsster gewond bij rotonde Rembrandtlaan

Zwolle – Bij een aanrijding op de rotonde Schuttevaerkade-Rembrandtlaan-Dijkstraat raakte maandag 9 maart een 45-jarige fietsster uit Zwolle gewond.

Een 55-jarige automobiliste uit Kampen zag haar bij het afslaan over het hoofd. De fietsster botste tegen de zijkant van de auto en kwam ten val. Zij werd voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis en kon na behandeling huiswaarts keren.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

18 gedachten over “Fietsster gewond bij rotonde Rembrandtlaan”

  1. Ik rij in een bestelauto, en zit eerlijk gezegd nog een keer te wachten op een soortgelijk ongeval, kwestie van tijd ben ik bang. Je ziet ze echt niet in je spiegels en opzij naar achter kijken kan niet. Hopelijk realiseren fietsers zich dit ook. De kunst is om goed vooruit te kijken waar alle fietsers zich bevinden, maar je kan er toch ééntje net missen als je afslaat, met name als ze erg snel over de rotonde fietsen.

    Dit is vooral een probleem op rotondes met fietsers op de rijbaan ipv vrijliggende fietspaden.

  2. Ik denk dat Chris de beste ‘oplossing’ zelf al heeft genoemd: vooruit al kijken wat er op de weg rijdt, zodat je al van te voren bedacht bent op langzaam verkeer dat uit dezelfde richting komt als jij…

  3. Ik heb dode-hoek spiegels geprobeerd, maar die geven amper extra zicht. Met name fietsverkeer wat schuin van achter met je meefietst zie je maar heel erg kort in de spiegels, en als je op het overige verkeer let mis je dus al snel een fietser.

  4. Wanneer een fietser de rotonde opkomt, moet hij/zij óók voorrang verlenen aan het op de rotonde rijdende verkeer (letterlijk: je moet eigenlijk wachten tot de weg vrij is). Maar iedereen gooit z’n fiets zonder stoppen de rotonde op (ik ook), maar verkeerstechnisch is dat fout…

    Alleen trekt een automobilist altijd aan het kortste eind.
    Toch zouden veel fietsers iets meer moeten meedenken. Ik heb ook al eens in het donker een fietser -zonder licht!- bijna onder de vrachtwagen gehad. Deze gaf me vervolgens een middelvinger en snauwde me toe dat hij voorrang had. Ik denk dan: “Wat nou als ik je nou helemáál niet gezien had, dan had je misschien -volgens de regels- wel voorrang moeten krijgen, maar wat heb je er in het ziekenhuis (of in het hiernamaals) aan?”

    Ik ben als fietser op een rotonde altijd bedachtzaam dat een automobilist me misschien niet gezien heeft. Voorrang moet je namelijk krijgen, niet nemen!

  5. @Cool Kids:
    Tja, dat is natuurlijk DE methode: maak oogcontact. Hoewel…..
    1) Ik heb al eens oogcontact gehad met een autobestuurder die vervolgens brutaal doorreed terwijl hij haaietanden voor zich had. Hij had me dus echt wel gezien maar deed het omgekeerde van wat hij moest doen. Schiet niet op natuurlijk. Gelukkig kom je dit soort schoften niet veel tegen. Maar we gaan naar:
    2) Oogcontact zoeken werkt alleen als mensen uberhaupt KIJKEN. Je wil niet weten hoe vaak ik te horen krijg dat ze me niet gezien hadden. Tja, geen wonder als je naar links kijkt maar rechts voorrang moet verlenen…… Of bij rotondes over de rechter schouder kijken is ook teveel gevraagd voor vrij veel autobestuurders.

    Ik hoop dat Chris waarmaakt wat hij zegt want dat is óók een énorm goede. Dat probeer ik zelf ook zoveel mogelijk te doen. Zoveel mogelijk vantevoren kijken wat er naar de rotonde toe gaat (sommige mensen beweren dat bijvoorbeeld kijken naar verkeer wat van de andere kant van de rotonde komt, niet boeit; ik denk anders). Toch word ik vrij vaak gesneden door mensen die me nog geen 20 meter vóór de rotonde hebben ingehaald (ik op de fiets, zij in de auto) maar op de rotonde niet de moeite nemen om even over de rechter schouder te kijken. Tja……… die zijn wat mij betreft het roze papiertje dus niet waard.

  6. Het is aan de overheid te danken dat je met een bestelauto absoluut niet kunt zien wat er naast je rijdt op een rotonde.Met welke spiegels dan ook.Ik rij al 40 jaar in een bestelwagen tot tien jaar geleden kon je gewoon over je schouder kijken of er iets naast je zat maar de heren van de graai cultuur bedachten toen dat in een bestelwagen met grijskenteken geen ruiten mochten zitten.
    Hier zijn ze nu vanwege (juist op rotondes) de onveiligheid wel op terug gekomen ,rechts mag nu wel weer een ruit,maar er rijden dus nog erg veel bestelwagens zonder.Ik dus ook .
    Het is vaak gewoon op goed geluk afslaan en hopen dat er niemand naast zit.Van te voren kijken ?Ja ja schat dat maar eens in in de stad.

    Met dank aan de heren die het allemaal zo goed weten.

  7. Gewoon een kwestie van uitkijken. Er is overzicht genoeg. Als iemand zo graag voorrang wil krijgt ie dat van mij. Hij blij ik blij.
    We moeten allemaal niet zo op onze rechten gaan staan. Wat heb je aan een gebroken poot of erger.
    Veel automobilisten jagen veel te hard richt rotonde
    En Fietsers hebben doorgaans geen verstand van verkeersregels neem de haaientanden eens. Fietsers weten doorgaans niet waar die voor staan.

  8. Ik rijd auto en fiets en rotondes blijven punten waar je gewoon extra alert moet zijn. Vanuit de auto zijn fietsers soms lastig te zien, daar houdt ik rekening mee, in de auto én als ik fiets.
    Heb ook vaak het idee dat mijn hand uitsteken bij afslaan op de rotonde weinig zin heeft want mijn arm zit dan in het verlengde van mijn lichaam en is volgens mij dan helemaal niet te zin als je in de auto zit….
    In stadshagen trouwens vaak meegemaakt dan auto’s met 50 over de rotonde jagen en mij bijna van de sokken jagen terwijl ze mij duidelijk kunnen zien. Er zitten eikels tussen die denken dat de weg voor hun alleen is….

  9. @Ynse:
    Volgens mij gaat jouw redenatie niet op.
    Je mag als fietser volgens mij gewoon het fietspad van een rotonde oprijden, ook als er auto’s op de rotonde rijden. Zij mogen immers niet op het fietspad komen (behalve oversteken bij het op- of afkomen), waardoor je ze als fietser niet hindert bij het rotonde-oprijden.

    @Tjalling:
    Afgelopen periode heb ik een aantal keren in een bestelbus gereden en door het ontbreken van ruiten vond ik de rotondes en losliggende fietspaden levensgevaarlijk. Ik keek ruim in het voren wat er mogelijk aan kon komen, omdat de spiegels niet alles dekten en bleef hopen dat er geen pizzakoeriers of wielrenners aankwamen….

  10. @Arie:
    Misschien werkt met ogen dicht de rotode over rijden ook dan?
    😛

    Zonder gekheid: het blijft een kwestie van goed uitkijken voor alle partijen. Ik ben ook vaak bang dat er toch iets uit mijn dode hoek te voorschijn komt als ik de rotonde met de auto af wil gaan, omdat ik ook weet hoe dat als automobiliste voelt, hou ik daar ook op de fiets rekening mee t.o.v. de automobilist die me op (en in) de fiets misschien niet kan zien.

  11. Heb ook vaak het idee dat mijn hand uitsteken bij afslaan op de rotonde weinig zin heeft want mijn arm zit dan in het verlengde van mijn lichaam en is volgens mij dan helemaal niet te zin als je in de auto zit….

    Sterk punt… Soms zwaai ik ook vrij royaal in de lucht. (Wordt vaak ook nog goed gewaardeerd ook!)

    …en bleef hopen dat er geen pizzakoeriers of wielrenners aankwamen….

    Pizza koeriers rijden op brommertjes en horen zich binnen de bebouwde kom te gedragen als motorrijders. Zullen wel wat verschillen zijn..maar ze horen áchter je hun plekje op de rotonde te vinden. En niet naast je schieten!
    Wielrenners denken vaak ook dat ze de tour de France aan het rijden zijn en doen maar wat. Dat dat nog niet vaker fout is gegaan is me een raadsel!

  12. @ Freddie,

    heb ook vaak het idee dat automobilisten het niet zien wanneer je je hand uitsteekt.

    ” Er zitten eikels tussen die denken dat de weg voor hun alleen is….”

    Deze in jou woorden eikels kunnen bijvoorbeeld ook uit de noordelijke provincies afkomstig zijn, op rotondes in o.a. Drenthe hebben fietsers géén voorrang, het is wat verwarrend dan..

Reacties zijn gesloten.