Zwolle krijgt nachttrein, avondje stappen in Groningen wordt aantrekkelijker

Foto: Peter Denekamp

Zwolle – Wie een avondje wil stappen in Groningen moet nu de klok goed in de gaten houden. Zwollenaren die per trein reizen moeten de kroeg verlaten als het gezellig begint te worden in de Groningse hoofdstad. De laatste trein naar Zwolle vertrekt om half twaalf ’s avonds.

Daar komt in januari een einde aan dankzij Arriva. Zij beginnen met een nachttrein tussen Groningen en Schiphol. De trein, die alleen in de nacht van vrijdag op zaterdag rijdt, vertrekt om kwart voor één ’s nachts vanaf het hoofdstation in Groningen. De kosten voor de rit huiswaarts zijn slechts tien euro.

De nachttrein is eigenlijk bedoeld om reizigers vanuit het noorden naar de nationale luchthaven te vervoeren volgens Liesbeth Oelen, woordvoerder van Arriva. “Maar we hopen natuurlijk dat veel meer mensen gebruik zullen maken van deze nieuwe service.”

De nachttrein vanuit Groningen stopt om kwart voor drie in Zwolle en rijdt vervolgens door naar Schiphol. Reizigers vanuit Zwolle komen daar aan om tien voor vier ’s ochtends. Iets na vijven zet de nachttrein weer koers richting Groningen. De trein maakt om kwart voor zes een tussenstop in Zwolle. Een uur later bereikt de nachttrein Groningen.

“Mensen moeten de reis reserveren via onze Glimble reisapp,” zegt Oelen. Dit omdat het geen regulier openbaar vervoer is. Tegenover het nadeel van verplicht reserveren staat de prijs. “De prijs is tien euro, ongeacht of je van Groningen naar Schiphol reist of van Zwolle naar Lelystad.” Een schril contrast met de prijs van een normale treinreis tussen Zwolle en Groningen. De reiziger tikt hier bijna twintig euro voor af bij de Nederlandse Spoorwegen.

Het is allemaal mogelijk dankzij nieuwe wetgeving. Spoorvervoerders krijgen hierdoor de kans om op eigen risico, zonder subsidie, nieuwe verbindingen aan te bieden. In tegenstelling tot de NS garandeert Arriva ook dat iedere reiziger een zitplaats heeft. “We bieden geen staanplaatsen aan. Voor ons is de nachttrein een commerciële kans om te groeien,” aldus Oelen.

De datum van de eerste rit is nog niet duidelijk. “We beginnen op 16 december met een nachttrein van Maastricht naar Schiphol. Voor de nachttrein vanuit Groningen gaat dit helaas niet lukken,” zegt Oelen. “Dit vanwege de herstelwerkzaamheden op het spoor tussen Dronten en Lelystad.” ProRail verwacht de werkzaamheden medio december af te ronden. Arriva moet vervolgens eerst een nachtelijke proefrit gaan maken alvorens de wekelijkse dienstregeling van de nachttrein kan worden opgestart.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)