Chaos op fietspad tussen Assendorp en Zwolle-Zuid, gemeente past omleidingsroutes aan bij Hortensiapad - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp

Chaos op fietspad tussen Assendorp en Zwolle-Zuid, gemeente past omleidingsroutes aan bij Hortensiapad

Zwolle – Het regende afgelopen week klachten bij de Fietsersbond en de gemeente Zwolle. Tientallen fietsers stonden raar te kijken bij het Hortensiapad, een belangrijke fietsroute tussen Assendorp en Zwolle-Zuid. Grote hekken blokkeerden de weg vanwege werkzaamheden in de Hortensiatunnel. Zwollenaren bleken niet op de hoogte te zijn van de wegafsluiting en kwamen terecht in een woud van gele borden. 

“Laat ik beginnen om te zeggen dat ik het toejuich dat ze het wegdek in de tunnel aanpakken.” zegt Edwin Koster, voorzitter van de Fietsersbond in Zwolle. Iets waar hij minder vrolijk van wordt is het gebrek aan communicatie door de gemeente Zwolle. “Niemand is vooraf geïnformeerd over de afsluiting van het fietspad.” zegt Koster. Wel zijn er tientallen gele borden met omleidingsroutes geplaatst door de gemeente. De borden waren weinig behulpzaam, ze droegen bij aan de chaos. “Dat is een gemiste kans voor een gemeente met de ambitie om wereldfietsstad te worden.” aldus Koster.

Het aantal klachten dat de Fietsersbond ontving was zo groot dat Koster besloot om zelf het heft in handen te nemen. In een opvallend geel vestje van de Fietsersbond stond Koster zoveel mogelijk bij de tunnel om fietsers te voorzien van een goed advies. Aan de Assendorpse zijde van de fietstunnel springt direct een groot bord in het oog. Een pijl wijst onverbiddelijk naar links om fietsers de weg te weg te wijzen richting het station. De gehoorzame fietser moet dan flink omrijden ondanks dat er geen afsluiting is op de Deventerstraatweg en de Oosterlaan.

Terwijl Koster zijn verhaal doet wordt duidelijk hoe groot het probleem is. Tientallen fietsers stranden voor de afgesloten tunnel. Vertwijfeld blijven ze staan tot Koster ze vraagt waar ze heen moeten. Een oudere man baalt stevig van de afsluiting. “Ik had het graag geweten. Ik moet mijn kleinkind ophalen bij school in Zwolle-Zuid. Nu ben ik veel te laat.” Nadat Koster de man richting de Van Karnebeektunnel heeft gestuurd stelt hij voor om de door de gemeente geadviseerde omleidingsroute te volgen.

Dat drie keer links ook rechts is blijkt. Wie de pijlen volgt gaat een stukje over de Mimosastraat. Dan wijst een pijl naar links, de Goudenregenstraat op. Na tientallen meters moet er opnieuw linksaf worden geslagen, de Seringenstraat op. Na een derde keer linksaf slaan eindigt de omleidingsroute weer voor de tunnelingang bij het Hortensiapad. Volgens Koster is het in Zwolle-Zuid niet veel beter gesteld met de omleidingsroutes. Daar blijkt dat er veel meer fietspaden zijn afgesloten. Nergens worden fietsers er op gewezen dat het Grenspad en de Bloksteeg ook volledig zijn afgesloten.

“Op de borden staat Hortensiapad, veel mensen weten niet eens waar dat is.” zegt Koster. “Ook staat op de borden een omleiding naar het station. Net of iedereen naar het station moet.” Volgens Koster is het Hortensiapad een cruciale verbinding voor fietsers tussen Assendorp en Zwolle-Zuid. “Als dat op de borden zou staan begrijpen veel meer mensen dat ze een alternatieve route moeten zoeken.” Op de Bloksteeg is het een komen en gaan van fietsers. “Nergens stond aangeven dat het pad afgesloten is.” zegt een vrouw. Vanaf de Timmermeesterslaan heeft ze dan al zo’n zeshonderdmeter over de Bloksteeg gefietst. 

Hetzelfde probleem doet zich voor op het Grenspad. Argeloze fietsers, onderweg naar Assendorp, stranden daar op het laatste moment in de grote bouwhekken. De meeste fietsers zien hun weg versperd op het Hortensiapad in Zwolle-Zuid. Ook zij hebben vanaf de Nieuwe Deventerweg honderden meters doorgetrapt tot ze opeens niet verder kunnen. De wegwerkers bij de tunnel merken dit ook. “Ik loop de hele dag heen en weer om de hekken weer terug te zetten.” zegt een wegwerker. “Regelmatig worden de hekken verplaatst of omgegooid.” Fietsers vervolgen dan hun weg tussen de grote machines en wegwerkers door. Koster vertelt de man dat de omleidingsroutes niet goed zijn aangegeven. “Nu begrijpt ik het, ik vond het al zo vreemd dat er zo vaak mensen door de afzetting heen komen.”

Het is de gemeente Zwolle niet ontgaan, ook zij ontvingen veel klachten van Zwollenaren. “Per abuis is inderdaad geen nieuwsbericht verstuurd over de werkzaamheden, wat we in 99% van de gevallen wel doen.” zegt Sam Rademaker, woordvoerder van de gemeente. “In dit geval is dat erg vervelend en onhandig voor de mensen die deze drukke fietsroute gebruiken.” Tot en met vrijdag wordt er nog gewerkt in de tunnel. De adviesroutes zijn volgens Rademaker het Ten Busschepad en de Ittersumallee of het Van Karnebeekpad en de Van Karnebeektunnel. “We hebben vrijdag nog een aantal aanpassingen in de omleidingsroutes doorgevoerd.” aldus Rademaker. “De omleidingen worden nu eerder aangegeven.” Ook gaat de gemeente Google wijzen op het bestaan van het Hortensiapad. Ondanks dat de gemeenteraad zo’n twee jaar geleden het fietspad omdoopte lijken er maar weinig Zwollenaren dit te weten. 

Foto's 5
Chaos op fietspad tussen Assendorp en Zwolle-Zuid, gemeente past omleidingsroutes aan bij Hortensiapad - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Chaos op fietspad tussen Assendorp en Zwolle-Zuid, gemeente past omleidingsroutes aan bij Hortensiapad - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Chaos op fietspad tussen Assendorp en Zwolle-Zuid, gemeente past omleidingsroutes aan bij Hortensiapad - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Chaos op fietspad tussen Assendorp en Zwolle-Zuid, gemeente past omleidingsroutes aan bij Hortensiapad - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Artikel delen: