Gevaarlijke situaties Twistvlietpad

Zwolle – Het Twistvlietpad in Stadshagen is een straat die ingericht is voor gebruik door fietsers en voetgangers. Het is een straat met aan weerskanten  een strook voor voetgangers. Deze zijstroken zijn afgezet met een streepjeslijn. De middenstrook is voor gebruik door fietsers (zie satellietfoto). De fractie van GroenLinks/DeGroenen merkt op dat er een onveilige verkeerssituatie is op het Twistvlietpad.

Op de middenstrook is op een aantal plekken een fiets afgebeeld en op  de zijstroken voetgangersafbeeldingen.  Deze straat ligt in het verlengde van de Twistvlietbrug en daarmee is dit een veelgebruikte route voor fietsers om Stadshagen via de fietsbrug te verlaten. In de praktijk blijkt dat fietsers en bromfietsers, niet beseffend dat het een fietsstraat is, links op de voetgangersstroken gaan fietsen in plaats van op de middenstrook. Daarmee ontstaan gevaarlijke situaties voor voetgangers en ook uiteraard voor de fietsers en bromfietsers. Deze gevaarlijke situatie heeft al een aantal keer geleid tot ongelukken. Fractielid Aysenur Ekici stelt hierover een aantal vragen aan het college.

Vragen aan het college:

1.      Bent u op de hoogte van de onduidelijke verkeerssituatie op de Twistvlietpad?

2.      Heeft informatie  over de ongelukken in deze straat u ook bereikt?

3.      Bent u met ons eens dat de aanduidingen op de weg niet voldoende duidelijkheid geven voor de gebruikers?

4.      Bent u bereid om deze aanduidingen aan te passen om de verkeerssituatie voor de gebruikers van de Twistvlietpad duidelijker te maken? Bijvoorbeeld een doorgetrokken lijn tussen de voetgangersstrook en de fietserstrook kan al meer duidelijkheid geven.

Namens fractie GroenLinks/DeGroenen,

Aysenur Ekici

 

Artikel delen:
Reacties 49
  1. Wat ik persoonlijk veel onduidelijker vind, is welke zijpaden (tussen de huizen) fietspaden zijn en welke voetpaden, dit in verband met de voorrangssituatie.

    Wat betreft de constructie: doorgetrokken lijn? Beter lijkt het me om de voetgangers een trottoir te geven. Dat is duidelijk.

    Gezien er voor de huizen al een trottoir ligt maar er denk ik meer behoefte is aan een strook aan de andere kant, zou ik daar een mooi trottoir neerleggen ter breedte van 2 van die voetgangersstrookjes (die veel te smal zijn) en de voetgangersstrook aan de huizenkant aan de fietsers te geven.

    Dan heb je een mooiere afscheiding tussen fietser en voetganger ?n hebben de voetgangers wat meer de ruimte.

    Ongelukken heb ik er echter nooit gezien, op één keer na dat iemand een paaltje bij het uiteinde had geraakt.

    Verder bromfietsers die niet weten dat ze daar maximaal 30 km/h mogen rijden. Maar brommerrijders kennen het verschil tussen een fietspad en een (brom-)fietspad ook niet want de Muurmeesterstraat wordt ook gewoon door brommers gebruikt.

    Zo, nog wat vragen die GL/DG kan stellen ;D

  2. Het is natuurlijk vreemd dat je nu als fietser juist wel de ‘autobahn’ moet gaan gebruiken in plaatst van het fiets/voetpad. Ik denk dat daar de verwarring ontstaat.
    Ik ga ook automatisch op het fiets/looppad rijden.
    Maar als ik voetgangers zie dan weet ik weer dan ik midden op de weg moet gaan rijden. Soms denk ik ook weleens, ga aan de kant. Maar ja het blijft een lastig gedoe daar.

    De stoep voor de huizen is voor de bewoners dat is duidelijk trouwens daar mogen ook gewonen wandelaars lopen er is geen verbod.

    Beetje geven en nemen denk daar.

    En de honden een beetje aanlijnen daar graag, maar dit terzijde.

  3. Een fietsstraat is het toch niet? Een fietsstraat mag zowel door auto’s als fietsers gebruikt worden, het Twistvlietpad is volgens mij alleen voor voetgangers, fietsers en brommers, kortom een situatie die nergens anders voorkomt. Ik kan me niet herinneren dat er bordjes “fietsstraat” staan daar.

  4. ben ik helemaal mee eens! ze hadden het midden van het Twistvliedpad rood moeten maken zoals andere fietspaden!
    nu ontstaat er verwarring, mensen kijken niet naar die logo’s op straat, door de strepen gaan ze automatisch op het voetpad gedeelte rijden. Logische gedachtengang natuurlijk omdat bij normale autowegen dat gedeelte fietspad is en het midden voor de auto’s.

  5. Het is inderdaad een fietspad. Maar ik vind het wat ver gaan om te stellen dat het een “gevaarlijke situatie” is.
    Ja, ze kunnen het wat duidelijker maken. En tot die tijd letten we met zijn allen gewoon wat beter op!

  6. Inderdaad, gewoon uit je doppen kijken werkt al vrij aardig.
    De opmerking terug over het roodmaken vind ik een betere dan de gestelde suggestie om de lijnen doorgetrokken te maken.

    Alleen ben ik bang dat dat ‘rood maken’ dan iets zal worden als rode steentjes die ze erop mikken. Dat zou het comfort weer drastisch verminderen voor fietsers.

    Ik blijf dus bij de opmerking van Plantje: gewoon uitkijken, iets wat je elk moment zou moeten doen.

  7. Ava, je hebt klachten en klagers. Er zijn diverse manieren om je ongenoegen over iets kenbaar te maken. Is er al gebeld, gemaild, is een klacht de naam “klacht” waard? Vaak zijn zulk soort situaties subjectief waargenomen. Er kan best wat (klagenswaardigs) zijn daar, maar ik heb het niet zo ervaren. Vind jij niet Ava dat de maatschappij niet alleen harder is geworden maar ook klageriger? Allemaal vragen.

    Op hyves staat nog wel een Zwolse-klaag-hyve overigens.

  8. D’r is nog zo’n club die in elk verzakt trotoirbandje een vragenlijstje ziet. Op zich niet erg, houdt ze van de straat. Aardige hobby ook…..MAAR NIET VAN ONZE CENTEN graag, dank u!

  9. Landelijk schijnt het met die vraag-frequentie van de PVV overigens helemaal feest te zijn. Tijdens het vragenuurtje. Gemiddeld komt er denk ik toch wel een man/vrouw of 5/6 achter de tafel opdraven om de vraag in elk geval aan te horen. Waaronder 1 of 2 ministers.

    Economisch wel sterk: zo hou je elkaar bezig. Maar reken asjeblieft niet uit wat het kost per vraag. Al dat uitzoekwerk achter de schermen. Nou ja, ’t is hun vak.

  10. Dick,

    ik denk dat dit niets met harder zijn van de maatschappij van doen heeft.
    Jij zou navraag doen bij de familie toch, waar heb je het dan over?
    Mensen fietsen tegenwoordig ook maar doodleuk overal op de stoep moet ik dan als voetganger op straat gaan lopen? Ze bellen doodleuk of je even aan de kant wilt gaan, is dat niet de wereld op z’n kop? Zeur ik dan? Ouders met kinderen. Het goede voorbeeld!

    Nee Dick jouw reacties lijken nergens op.

    Ikzelf ervaar een stuk verwarring op de stuk weg fiets. Dus onterecht is het geklaag vast niet.

  11. een simpele en goedkope oplossing om te zien of die werkt is MEER logo’s op de weg! Er staan er maar een paar , beetje verf en voilá!
    Misschien bordje aan het begin van de weg ter verduidelijking nog?

  12. @Tim sorry, maar op VK/Opinie waren zeer interessante discussies 😉

    Reactie op Ava 13:33
    Misschien heeft dit meer met klaagcultuur te maken en hoe de politieke partijen daar in staan Ava?

    He? wat leg je dat harder worden van de maatschappij vreemd uit? Ik

    Jij zou navraag doen bij de familie toch, waar heb je het dan over?
    Mensen fietsen tegenwoordig ook maar doodleuk overal op de stoep moet ik dan als voetganger op straat gaan lopen? Ze bellen doodleuk of je even aan de kant wilt gaan, is dat niet de wereld op z’n kop? Zeur ik dan? Ouders met kinderen. Het goede voorbeeld!

    Nee Dick jouw reacties lijken nergens op.

    Ikzelf ervaar een stuk verwarring op de stuk weg fiets. Dus onterecht is het geklaag vast niet.

    Vind jij niet Ava dat de maatschappij niet alleen harder is geworden maar ook klageriger?

    “Niet alleen harder” is een toevoeging die eigenlijk tussen haakjes had moeten staan. Had je het niet zo gelezen?

    Duidelijk: jij ervaart verwarring. Als ik er weer overrij zal ik eens goed opletten. Maar om 8.44 was ik toch al duidelijk.
    Je zeurt hierboven niet, maar ik ben al eens op de straat gaan lopen. Omdat een verliefd stelletje me tegemoet kwam. Geen probleem. Ook wel eens omdat iemand met een 2ling wagen langzaam voor me liep. Geen probleem om even door te lopen over straat.

    Ach en over de stoep of door het wc fietsen, gebeurd wel eens ja. Na een bekeuring zal dat idd vast niet weer gebeuren. Maar die jonge jongens kunnen snel zijn op zo’n fiets. Het zal niet de 1e keer zijn dat zo’n agent daardoor voor joker staat. Ach, vroeger reden we ook over trottoirs en ook…..(laat maar). Pliesie Jan Kistenmaker heeft ons nooit bekeurd geloof ik 😉
    Lief dat ze nog bellen of je even aan de kant wilt gaan. Wat doe je dan?

  13. Een beetje kijken en vergelijken doet wonderen Dick! De quote-tags ontbreken of zijn fout toegepast. Dus gewoon even teruglezen en één en ander wordt al snel duidelijker.

    Zo ook bij het pad. Je kan wel meer tekens plaatsen, dat zal mogelijk wel wat helpen maar dan nog. Mensen moeten wel kijken (en waarnemen). Zolang dat niet gebeurt, zullen fietsers op het smalle voetgangersstrookje blijven rijden.

    Persoonlijk vind ik de situatie duidelijk genoeg. Je hoeft echt alleen maar je ogen de kost te geven. Zowel bij verkeer als bij het wegdek.

  14. Maar beste WFvN ik heb zelf de draad nog wel, maar vrees dat mijn verhaal te onsamenhangend overkomt.

    Had het kijken willen uitbesteden aan mijn familielid. Neemt in het algemeen niet alleen goed waar, maar ook best wel redelijk in 😉

    We kijken wel. GL is in het algemeen wél een serieuze club 😮

  15. Ik snap eigenlijk deze discussie niet.
    Er is toch een trottoir langs de Twistvlietpad. Waar ik eigenlijk niemand zie lopen!!!Maak het goedkoop ipv nog onduidelijker : weg met beide stroken voetpaden en maak het geheel een fietspad.

  16. Twistvlietpad
    Fietste vorige week keurig op het fietsgedeelte en werd afgesneden door een mede-stadshagenaar op een ligfiets met kind achterop. Hij zei stommeling tegen mij en dat ik aan de rechterkant moest fietsen. Hij was ervan overtuigd dat je daar rechts moet fietsen. Ik liet het natuurlijk niet over mijn kant gaan en vroeg of hij dat niet op een normale manier kon zeggen.
    Ben benieuwd of er meer mensen “last” hebben gehad van deze ligfietser, met kinder achterop notabene. Heb nog tegen hem gezegd dat hij wel het goede voorbeeld is voor zijn kind is met zijn gescheld!! Heb navraag bij de gemeente gedaan en blijkt dat ik op het middengedeelte goed zat en die “aardige” meneer dus niet!!
    Hoop hem nog eens tegen te komen en natuurlijk dat hij dit leest.

  17. Volgens mij mag je gewoon de volle breedte gebruiken en dat is een stuk. Behalve als er voetgangers op hun stuk lopen. Maar dan is het ook niet moeilijk ze te ontwijken, ruimte zat.

  18. Re: Twistvlietpad, kort lontje.
    Mevrouw,

    Ik ben die ligfietser en ik fris graag uw geheugen op.
    Het was net na schooltijd, dus vrij druk op het Twistvlietpad. U fietste bijna midden op de weg en er kwamen tegenliggers aan. Dat was niet veilig, dus heb ik u daar rustig op aangesproken. Van afsnijden was geen sprake.
    Ik zei wat Postbus 51 zegt: Rechts rijden moet, want voorkomt ongelukken. De streep tussen rijstrook voor fietsers en die voor voetgangers is expres onderbroken. Want het is een smalle weg, dus MOET je die streep bij rechts houden overschrijden als er geen voetgangers lopen.
    U begon direct te schreeuwen dat ik er niks van wist en dat ik ongelijk had.
    Ik heb het u nog een keer uit proberen te leggen. Weer geschreeuw.
    Bij zo’n kort lontje past inderdaad het woord “stommeling”. Al had ik dat woord beter niet kunnen gebruiken. 🙁

  19. neen Jan, want er laten onnoemlijk veel mensen de hond uit en die stront ligt nu in het gras aan de zijkant van de weg en anders bij mensen voor de deur.

    De weg is gewoon onduidelijk.

  20. Twistvliedpad
    De vragen van GL zijn wel een beetje laf hoor…

    Ik vind zelf de situatie waar het Twistvliedpad de Belvederelaan kruist veel gevaarlijker voor fietsers, en dan vooral kinderen. Vooral omdat auto’s er met hoog tempo op af rijden en niet goed kunnen zien wat nou fietspad is.

    Oja, en vaak moet ik rechts voorbij (via de berm bij de Mastenbroekerbrug) allerlei (middelbare) schoolkinderen fietsen omdat ze met 3 tot 5 langselkaar rijden, slingerend en al. Ik rij gewoon rechtdoor, maar wel snel. Ja dan schrikken ze…
    Als ik links langs ze zou willen is er geen ruimte en bestaat de kans dat ik 1 a 2 kinderen van hun fiets rij. En bellen heeft geen zin, ze gaan toch niet aan de kant.

    Ik heb het al eerder gelezen… rechts rijden moet want dat voorkomt ongelukken!

  21. Trouwens bij die onderbroken lijn MAG je deze overschrijden, maar je MOET niets, ook al vind “Ligfietser met kind” dit wel. Overigens fiets ik altijd vlak langs de onderbroken lijn, en het bevalt me goed. Daarnaast gaan 9/10 voetgangers over het voetpad langs de huizen, en die 1e andere is een moeder met een kindje op kinderfietsje. Dus niets om je druk over te maken. Ook andere mensen kijken uit. Zoniet, we hebben nog altijd een rem. Is het zo erg om 10 seconden later aan te komen, omdat je even ergens voor remt? Komaan, niet zo moeilijk doen en fietsen.

    Voor de echte die-hard die niet wil remmen moet maar omfietsen; via kampen ofzo.

  22. Maandagmorgen moet ik wat later beginnen. Het barst dan van de fietsers op het Twistvlietpad. En normale snelheid doorrijden is er dan inderdaad gewoonweg niet bij. M’n snelheid ligt dan nog onder de helft van m’n normale snelheid, maar goed, het is niet anders. Zodra ik van het Twistvlitpad af ben kan het ‘gas’ er weer op.

    Over dat rechts rijden: volgens mij MOET dat inderdaad niet, tja, rechts van de eigen ‘rijstrook’, dus tegen de stippellijn van de voetstrook aan. Net als met fietsstroken, die zijn ook niet bedoeld voor auto’s om op te rijden hoewel ze er wel gebruik van mogen maken bij afslaan (en mogelijk rechts inhalen bij een andere auto die linksaf slaat? maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)

    Vanmorgen heb ik er maar eens op gelet hoeveel fietsers rechts van de stippellijn rijden. Het was vanmorgen rustig maar toen was het de helft die op de voetgangersstrook reed, de andere helft op de fietsstrook.

  23. Dat bedoel ik niet met die auto’s. Als je een normale weg hebt met aan weerszijden een fietsstrook (let wel: ik spreek dus over een fietsstrook met een afbeelding van een fiets erop dus en NIET over een fietssuggestiestrook zónder afbeelding van fiets erop).
    Daar wordt van auto’s ook verwacht dat ze gewoon de rijstrook gebruiken en níet helemaal rechts gaan rijden (en de fietsstrook gebruiken). Datzelfde zie je dus op het Twistvlietpad alleen dan met fietsers en voetgangers in plaats van auto’s en fietsers. Maar het plaatje is volgens mij dan wel duidelijk omdat auto’s niet de fietsstrook gebruiken en fietsers dus niet de voetgangersstrook. Dus: rechts rijden, ja maar dan wel op je eigen weggedeelte.

    Persoonlijk vind ik het echt niet onduidelijk.

    Als je trouwens vanaf de kant van de brug het Twistvlietpad oprijdt, is het netjes aangegeven. 2 paaltjes (normaal 3) met tussen de 2 paaltjes rood asfalt met afbeelding van fiets. Aan de buitenkant van de paaltjes grijs asfalt met afbeelding van een voetganger. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

  24. Fietspad is ROOD aan het begin. Overigens: bij wegen waar fietsers naast de onderbroken lijn fietsen, en auto’s in het midden, zijn auto’s toch ook niet verplicht om op het fietspad te fietsen? Integendeel, dit wordt juist zo veel mogelijk vermeden!

  25. Een wijk dat een groter fietsparadijs is als Stadshagen vind je niet in Zwolle, je mag me ze in Nederland ook aanwijzen. Zie nog steeds geen probleem, als er ergens een knelpuntje zit zou het handig voor de discussie zijn om dit gedetailleert maar kort aan te geven?

  26. Dick, ook ik zie overigens geen enkel probleem, maar er wordt hier een probleem aan de kaak gesteld, en daar reageer ik op. Bijdezen.

  27. De stentor:

    Twistvlietpad krijgt betere markering

    ZWOLLE – Het Twistvlietpad, de riante fietsstraat tussen Twistvlietbrug en het centrumgebied in Stadshagen, krijgt een betere wegmarkering. Dat beloofde wethouder Janco Cnossen maandagavond Aysenur Ekici.

    Het raadslid van GroenLinks/De Groenen gaf aan dat veel fietsers niet op de rode baan rijden, maar op de grijze, voor voetgangers bedoelde zijstroken. Daardoor ontstaan gevaarlijke situaties en ongelukken. Meldingen daarvan, ongevallen waar de politie is bijgehaald, kende de wethouder niet. Wel zijn er klachten genoteerd over te hard rijdende bromfietsers. Toch zal met een betere markering worden benadrukt waar de fietsers moeten rijden.

    Hierbij wil ik reageren op

    gaf aan dat veel fietsers niet op de rode baan rijden, maar op de grijze, voor voetgangers bedoelde zijstroken.

    Enkel aan het begin van het twistvlietpad is het fietspad rood, maar 10 meter verder is dit ook grijs, net zoals het voetpad.

    Daarnaast:

    Dat beloofde wethouder Janco Cnossen maandagavond Aysenur Ekici.

    Wat houdt deze zin in?

    En als laatste:

    Janco Cnossen

    Van Cnossen heeft de media weer behaalt.
    Van Cnossenstein

  28. Ligfietser, je kwam me achterop en het eerste woord dat je tegen me zei was stommeling, dat je me rustig hebt aangesproken is niet waar. Weet me nog goed te herinneren dat het niet druk was op het pad. Een mevrouw die achter me fietste vond het ook niet normaal hoe je reageerde en het is echt de bedoeling dat je op het fietspad fietst en niet op het voetgangersgedeelte. Heb navraag bij de gemeente gedaan omdat ik met stom(!)heid geslagen was door je reactie. Er staat toch niet voor niets een GROTE FIETS op het middengedeelte en een GROTE VOETGANGER aan de zijkanten op de weg afgebeeld. Je stopte nog een eindje verderop en was behoorlijk over de rooie, zodoende hield ik wat in want ik was wel een beetje huiverig. Dat ik toen vroeg of je niet helemaal niet goed bij je hoofd was lijkt me een normale reactie van mijn kant.
    Heb je trouwens geen bel op je fiets, was ik gewoon even voor je aan de kant gegaan hoor!

  29. Zo, vandaag weer een gevaarlijke situatie op het Twistvlietpad.

    Sommige fietsers schijnen de regels niet te kennen en dus helemaal rechts te rijden, op de voetstrook. Maar het is ook een feit dat sommige voetgangers de regels niet kennen.
    Vandaag naderde ik een man met hond. Hond niet aan de lijn. Ik minderde al vaart, ging al helemaal links rijden (ik weet het, daar hoor ik niet te rijden, ik hoor rechts te rijden maar daar liep hij dus met die hond). Besluit dat beest toch om in mijn richting te rennen. Tja, baasje kan zonder lijntje natuurlijk dat beest niet onder controle houden. Dus ben ik in de ankers gegaan.

    Spreek meneer erop aan dat hij z’n hond moet aanlijnen. Het enige wat je kan krijgen is een grote bek.

    Ik ben terug gegaan om hem nog een keer aan te spreken, deze keer met wat minder adrenaline in de bewoording. Ik geef aan dat hij z’n hond toch beter aan kan lijnen want ik heb helaas al een keer een hond op redelijk vergelijkbare manier aangereden. Erg sneu voor zo’n beest want die kan er verder niets aan doen. Maar z’n commentaar was iets in de geest dat ik normaal moest rijden.

    Tja, kan ook hoor…. blijf ik gewoon rechts rijden, rem ik niet….

  30. wfvn

    weet je, het gekke van die hondenbezitters is dat ze dan de hond de schuld geven.
    Dan roep ik altijd nee niet die hond maar jij bent fout uilskuiken!
    Worden ze nog maffer! Dan krijg ik wel medelijden met de hond trouwens want die krijgt thuis een schop onder z’n kont.

  31. Nee, volgens hem was de hond niet fout en hij al helemaal niet. Nee, ik was degene die fout was. Tja, dat krijg je als je rekening houdt met een ander…. je krijgt zo de schuld in de schoenen geschoven.

  32. Zeer voorspelbare reactie, van de hondenbezitter. Bij de Milligerplaya is ook een hoop comedy geweest om die mensen die hun honden op ons strand lieten pissen en schijten. Er is toen bekeurd. Maar volgens mij summier.

  33. Achja, je leest telkens weer die berichten dat de politie gaat controleren op:
    -fietsen in de winkelstraat
    -niet opruimen van hondestront
    -los laten lopen waar niet is toegestaan
    -vuurwerk
    -fout parkeren bij scholen

    Maar de enige controles waar ik regelmatig van lees en zie, dat zijn de verkeersregels en het uitgaansleven.

    Ik ga m’n hondenverschrikker maar weer meenemen..

Reageer