Extra fietsklemmen in binnenstad van Zwolle

Zwolle – In de binnenstad is een aanvang gemaakt met het plaatsen van honderden extra fietsklemmen. De gemeente wil bezoekers die naar het Zwolse centrum komen meer keuze bieden om hun tweewieler te stallen. Tot de zomer worden zo´n 350 nieuwe klemmen geplaatst op de Oude Vismarkt en op het Gasthuisplein. De gemeente blijft op zoek naar goede plekken in de binnenstad voor nog meer extra stallingruimte. De verwachting is dat er de komende tijd nog enkele honderden plaatsen bij kunnen komen.

Er is veel behoefte aan extra stallingsruimte voor fietsen in de binnenstad. De gemeente voert een succesvol fietsstimuleringsbeleid, waardoor veel mensen op de fiets naar het Zwolse winkelgebied komen. Dat leidt geregeld tot overlast door her en der geparkeerde fietsen. Met de forse uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen in de binnenstad verwacht de gemeente zowel de fietsers als andere binnenstadgebruikers tegemoet te kunnen komen. De gemeente is al enige tijd bezig met het vergroten van de stallingsmogelijkheden in de binnenstad, maar door de aard van het historische centrum is zorgvuldigheid vereist. Zo kunnen niet overal maar klemmen worden (bij)geplaatst en moeten de klemmen aan bepaalde (esthetische) eisen voldoen. Uiteindelijk heeft dat geleid tot de productie van een unieke Zwolse fietsklem. Die is breder dan elders en voorzien van een zogenoemd voorvorksysteem waardoor de kans op schade aan de fiets kleiner is.

De klemmen zijn per twee gegroepeerd waardoor de stallingen makkelijker tijdelijk te verwijderen zijn als er in de stad evenementen worden gehouden. De klemmen zijn verder voorzien van een zogenoemde aanbindconstructie voor sloten.

Vorig jaar kwam het gekozen model als favoriet naar voren van Zwolse burgers in een test die door de gemeente werd georganiseerd.

Op termijn wil Zwolle een ondergrondse fietsenstalling realiseren aan de Melkmarkt. Daar zouden zo´n zeshonderd fietsen geparkeerd kunnen worden.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

9 gedachten over “Extra fietsklemmen in binnenstad van Zwolle”

  1. Wel handig om de fiets vast te zetten!
    Dan kan MC Donald’s personeel geen fietsen van anderen meer wegsjouwen omdat er ineens een terrasje moet komen.

    Die horen daar af te blijven!
    Als men dan ook nog een koplamp sloopt van andermans fiets en de resten lekker laat liggen helemaal.
    Dus degene die zijn/haar fiets vanmiddag aantrof met een paar loshangende onderdelen weet nu waar hij/zij moet zijn..


  2. Geen gezicht die grote klemmen!! Het lijkt wel een veemarkt! Zo snel mogelijk in de binnenstad een ondergrondse stalling bouwen (onder Grote Kerkplein?) en bovengronds stallen verbieden.

  3. Bij het station is het een zooitje ja. Betaald parkeren schijnt trouwens ook niet overal normaal te zijn!
    Maar zo duur is het niet.
    Zelf was ik de laatste keer weer eens te laat om nog op tijd betaald te stallen, hoef ik niet eens zelf te betalen. Dus tussen de bende….kwam terug en kon 40 Euri aftikken bij de fietsenmaker. Wel op tijd voor de trein dat dan weer wel.

    Misschien een logischer, groter en minider tijdrovend betaalde stalling? Misschien moeten meer werkgever die paar stallingscenten vergoeden?

  4. ach..
    De gemeente wil de binnenstad zo graag ‘autoluw’ hebben, met als resultaat ontzettend duur parkeren en volle parkeergarages.

    Je zou denken dat de gemeente het aantrekkelijker zou maken voor fietsers / binnenstad werknemers om naar de stad te komen. Maar nee hoor!

    Ik werk in de binnenstad en kan nergens mijn fiets fatsoenlijk stallen. Met als resultaat die íe minstens 3 keer per week verplaatst wordt door overijverige winkelmeisjes (hij staat voor de etalage!) of door overijverige terrassjeszetters.

    Vrijdag is het helemaal om te huilen. Dan is het markt en kun je je fiets helemaal niet kwijt. Tot overmaat van ramp reageren de marktkooplui meestal agressief als je je fiets bij hun kraam parkeert.

    Dit alles heeft mij al een hoop centen gekost aan reparaties. Het lijkt wel of iedere keer als mijn fiets verplaatst wordt er ook iets kapot moet. En als een fiets verplaatst, zet m dan in iedergeval ergens tegenaan of op de standaard zodat ie niet om kan vallen……

Reacties zijn gesloten.