Arriva wil treinen op trajecten Zwolle – Groningen en Zwolle – Leeuwarden

Foto: Peter Denekamp

Zwolle – Arriva wil treinen laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden en tussen Zwolle en Groningen. Daarvoor hebben ze een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt.

Met extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen krijgt het openbaar vervoer in het noorden een impuls, aldus Arriva. Ze verwachten ook groei van het aantal reizigers. Nu rijdt de NS op deze treinroutes. De treinen van Arriva, die vanaf 2025 moeten gaan rijden, vormen een aanvulling op de NS-intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land.

Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland: “Met dit aanbod geven we een enorme boost aan het openbaar vervoer in Noord-Nederland. Wij zien kansen voor de reiziger daar waar mogelijkheden nu onbenut blijven. Op de noordelijke lijnen waar wij nu al ruim twintig jaar rijden, reizen jaarlijks miljoenen mensen naar tevredenheid. Deze succesformule breiden we graag uit naar de rest van het noorden, met de aanvragen die we nu hebben gedaan volgens het Europese principe van open toegang op het spoor.”

Naast twee stoptreinen per uur wil Arriva in de spits twee extra sneltreinen per uur laten rijden tussen Groningen en Zwolle, bovenop de intercity’s richting de Randstad. De Arriva-sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, die daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt.

Ook voor Meppel is er goed nieuws want de nieuwe sneltrein stopt daar in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst, als het aan Arriva ligt. Door snellere treinen in te zetten, komt de reiziger vier minuten sneller aan in Groningen of Zwolle ondanks de extra stops, aldus Arriva.

Arriva wil twee stoptreinen per uur laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden. Deze stoppen op alle tussengelegen stations en realiseren een tijdswinst van twee minuten. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Door snellere treinen in te zetten doet Arriva dit zonder te wachten op de aanleg van een spooraquaduct onder het van Harinxmakanaal in Leeuwarden. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen.

Tegen RTV Noord zei Arriva dat ze al bezig zijn om de extra machinisten te werven die nodig zijn voor de nieuwe treinverbindingen.