Sassenpoort afgesloten, Sassenstraat heringericht

Zwolle – De Sassenpoort wordt afgesloten voor rijverkeer. Burgemeester en wethouders hebben dat besloten. Het college heeft het plan de afgelopen maanden besproken met een groot aantal betrokkenen bij de binnenstad en de unanieme mening is dat de afsluiting de stad ten goede komt. De gemeenteraad pleitte eerder al voor afsluiting van de Sassenpoort. Voor de gehele Sassenstraat, die bovendien opnieuw ingericht wordt, is de verplichte rijrichting voor gemotoriseerd verkeer straks richting de historische stadspoort.

De onderdoorgang van de Sassenpoort is straks alleen nog in gebruik voor voetgangers. In de nieuwe situatie kan gemotoriseerd verkeer langs de Sassenpoort de binnenstad verlaten. Fietsers kunnen langs de poort de binnenstad zowel in als uit.De verplichte rijrichting in de omliggende straten wordt ook aangepast. Ook daarvoor bestaat veel draagvlak bij betrokken burgers, bedrijven en organisaties. De rijrichting in de Praubstraat, de Schoutenstraat en de Walstraat wordt omgedraaid ten opzichte van de bestaande situatie. Uit onderzoek is gebleken dat daarmee een goede verkeersafwikkeling en de bereikbaarheid van bestemmingen in het zuidoostelijk deel van de binnenstad behouden blijft.

Voordelen van de afsluiting van de Sassenpoort voor gemotoriseerd verkeer zijn dat het monument dan niet meer beschadigd kan raken door (vracht)verkeer en minder snel vervuild raakt door uitlaatgassen. Bovendien wordt de verkeerssituatie voor ongemotoriseerde passanten ter plekke veiliger.

Aantrekkelijker

De Sassenstraat wordt bovendien heringericht. Omdat de plaatsen voor betaald parkeren worden opgeheven kan de straat een  nieuwe uitstraling krijgen. De verwachting is dat de straat daardoor aantrekkelijker wordt, onder meer voor winkelend publiek. In het door het college vastgestelde programma van eisen voor de Sassenstraat staat onder meer dat er een brede stoep moet. Er wordt ook gekeken naar hoe winkels in de straat zo goed mogelijk bevoorraad kunnen worden en hoe er in de omgeving van de Sassenstraat extra stallingsruimte voor fietsen kan komen.

De uitvoering van de werkzaamheden in de Sassenstraat en omgeving beginnen eind dit jaar en duren waarschijnlijk tot eind 2010. Om afsluiting van de Sassenpoort en het omdraaien van de rijrichtingen mogelijk te maken moet bijvoorbeeld ook een aantal aanpassingen in de Praubstraat worden gedaan. Op welk moment de Sassenpoort daadwerkelijk kan worden afgesloten is nog niet bekend.

Taxi´s

Burgemeester en wethouders hebben ook besloten dat de rijrichting in de Nieuwstraat ongewijzigd blijft. Uit onderzoek naar de wenselijkheid van omkering van die rijrichting blijkt dat bevoorradend verkeer hinder kan ondervinden van het omdraaien van de richting.

Verder moeten taxi’s vanaf deze zomer via een vaste route ’s nachts hun klanten ophalen en afzetten in de binnenstad: via Jufferenwal, Melkmarkt en Grote Markt. Zo kunnen taxi´s beter hun standplaats op de Melkmarkt bereiken en kan voorkomen worden dat klanten buiten de officiële standplaatsen om een taxi aanhouden. Deze maatregel vloeit voort uit het vorig jaar afgesloten convenant tussen taxibedrijven, politie en gemeente.

Aangenaam

De verbeteringen komen voort uit het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad 2004-2015. Samen met bewoners, gebruikers, bezoekers en andere betrokkenen zet de gemeente in op een mooie binnenstad waar het aangenaam verblijven is. Waar ruimte is om te winkelen en te werken, met ruimte voor de warenmarkt, voor terrassen en voor evenementen. Waar voetgangers en fietsers voorrang krijgen en waar de auto een stapje terug doet. Maar ook een binnenstad die goed bereikbaar is en blijft door voldoende en duidelijk vindbare en parkeergelegenheid aan de randen van het centrum.

Artikel delen:
Reacties 17
  1. wat is de waarde ervan om als fietser er onderdoorte moeten kunnen fietsen? Tevens kun je de poort beter bekijken als je er omheen rijdt!

  2. Oh over power-point heb ik wel een heel duidelijke mening: bij niet goed (lees: functioneel gebruik) ervan: niet gebruiken!

    Inderdaad heel mooie tekening hierboven!
    En dat het verkeer daar omgedraaid gaat worden, lijkt me ook prima. Je kan nu niet eens zien of er wat komt uit de rechterzijstraat als je net onder de poort door bent!
    Wel vraag ik me dan af wat er op de nieuwe markt gaat gebeuren! Blijven die plekken daar wel of komt daar ook wat anders?
    Blijft zowiezo behelpen met parkeren aan die kant van de stad, vind ik. De andere kant is beter geregeld en ik zou als winkelier dan ook wel weten aan welke kant van het centrum ik met mijn winkel zou willen zitten als ik de keus had.
    Ik ben razend benieuwd hoe de nieuwe situatie gaat uitpakken, vooral voor de fietsers uiteraard 😉

  3. @ Eens Marianne, sommigen lijken het enkel te gebruiken om met de mogelijkheden te spelen. Helaas moet elke presentatie tegenwoordig zo gelikt mogelijk, lijkt het wel. Het gaat meer om de vorm als om de inhoud. Doe mij maar een ouderwets goede spreker, waarbij je niet eens de gelegenheid krijgt om afgeleid te worden door pijltjes en wolkjes-comedy.

  4. Voor zover ik weet is het nog niet bekend wat daar in komt. Het lijkt mij ook moeilijk om in deze tijd in dat grote gat iets succesvols te gaan beginnen. Er werd al geopperd om daar een grand-café van te maken, maar wie durft deze uitdaging nog aan?

  5. Laatst heb ik (geloof in de Zwollenaar) gelezen dat er een eetcafé inkomt. Er waren ook al ondernemers die hier interesse in hadden. Lijkt mij een hele mooie locatie.

    @Dick
    Als ik meer dingen belangrijk vind om te melden dan zal ik meer posten.
    Powerpoint wordt overgewaardeerd, net als 3D animaties en panoramabeelden van toekomstig Zwolle. 😉

  6. Als een grand-cafe te risicovol is, dan is een petit-cafe misschien een optie. Helemaal niet goed voor zwolle om er een groot terras van te maken. Doe maar parkeerplaatsen,in ieder geval één voor KOKO 😉 😀

Reageer